[학위논문]무인자동운전열차 혁신기술특성이 이용자의 혁신저항 및 수용의도에 미치는 영향 The Effects of Unmanned Train's Innovation Technology Characteristics on Innovative Resistance and Acceptance Intention of Users원문보기
본 연구에서는 수도권 거주 지하철 이용자를 대상으로 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 간의 구조적 인과관계를 검증하였다. 이를 위해 지하철 이용고객 278명에 대한 설문조사 자료를 토대로 SPSS 20.4 통계 패키지를 활용하였다. 먼저, 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 변수의 측정도구의 타당성과 ...
본 연구에서는 수도권 거주 지하철 이용자를 대상으로 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 간의 구조적 인과관계를 검증하였다. 이를 위해 지하철 이용고객 278명에 대한 설문조사 자료를 토대로 SPSS 20.4 통계 패키지를 활용하였다. 먼저, 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 변수의 측정도구의 타당성과 신뢰성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였다. 측정변수의 신뢰도 검증을 위해서 Cronbachs α계수를 평가하였고, 변수 간 상호관계를 분석하고, 변인 간의 인과관계의 매개효과 검증을 위해 Baron & Kenny분석을 실시하였다. 도출된 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 무인자동운전열차의 혁신기술특성이 이용자의 혁신저항에 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차의 혁신기술특성 요인 중 지각된 유용성, 지각된 용이성 요인은 이용자의 혁신저항에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험 요인은 이용자의 혁신저항에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 도시철도 이용자들이 무인자동운전열차의 유용성과 용이성을 높게 지각할수록 무인자동운전열차에 대한 혁신저항은 낮아지고, 무인자동운전열차에 대한 위험을 높게 지각할수록 혁신저항은 높아지는 것을 의미한다. 둘째, 무인자동운전열차에 대한 이용자의 혁신저항은 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차에 대한 이용자의 혁신저항은 수용의도에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 무인자동열차 이용자의 혁신저항이 낮을수록 무인자동운전열차에 대한 수용의도가 높아지는 것을 의미한다. 셋째, 무인자동운전열차의 혁신기술특성이 이용자의 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차의 혁신기술특성 요인 중 지각된 유용성, 지각된 용이성 요인은 이용자의 수용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험 요인은 이용자의 수용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 결과는 도시철도 이용자들이 무인자동운전열차의 유용성과 용이성을 높게 지각할수록 무인자동운전열차에 대한 수용의도는 높아지고, 무인자동운전열차에 대한 위험을 높게 지각할수록 수용의도는 낮아지는 것을 의미한다. 넷째, 무인자동운전열차 혁신기술특성과 수용의도의 관계에서 이용자의 혁신저항의 매개효과가 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 지각된 위험 → 혁신저항 → 수용의도의 간접효과는 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 무인자동운전열차에 대한 지각된 위험은 이용자의 수용의도에 직접적으로 부정적인 영향을 미치고 혁신저항의 매개를 통해서도 영향을 미치는 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 무인자동운전열차 이용 고객들의 혁신기술특성은 혁신저항에 영향을 미치고, 궁극적으로 혁신저항이 수용의도에 직·간접적으로 영향을 미치는 것을 의미하며, 나아가 이를 통해 장기적으로도 수도권 무인열차 안전의식에 관한 서비스를 통해 고객들의 수용의도를 높일 수 있는 긍정적 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
본 연구에서는 수도권 거주 지하철 이용자를 대상으로 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 간의 구조적 인과관계를 검증하였다. 이를 위해 지하철 이용고객 278명에 대한 설문조사 자료를 토대로 SPSS 20.4 통계 패키지를 활용하였다. 먼저, 무인자동운전열차 혁신기술특성, 이용자의 혁신저항, 수용의도 변수의 측정도구의 타당성과 신뢰성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였다. 측정변수의 신뢰도 검증을 위해서 Cronbachs α계수를 평가하였고, 변수 간 상호관계를 분석하고, 변인 간의 인과관계의 매개효과 검증을 위해 Baron & Kenny분석을 실시하였다. 도출된 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 무인자동운전열차의 혁신기술특성이 이용자의 혁신저항에 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차의 혁신기술특성 요인 중 지각된 유용성, 지각된 용이성 요인은 이용자의 혁신저항에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험 요인은 이용자의 혁신저항에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 도시철도 이용자들이 무인자동운전열차의 유용성과 용이성을 높게 지각할수록 무인자동운전열차에 대한 혁신저항은 낮아지고, 무인자동운전열차에 대한 위험을 높게 지각할수록 혁신저항은 높아지는 것을 의미한다. 둘째, 무인자동운전열차에 대한 이용자의 혁신저항은 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차에 대한 이용자의 혁신저항은 수용의도에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 무인자동열차 이용자의 혁신저항이 낮을수록 무인자동운전열차에 대한 수용의도가 높아지는 것을 의미한다. 셋째, 무인자동운전열차의 혁신기술특성이 이용자의 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 무인자동운전열차의 혁신기술특성 요인 중 지각된 유용성, 지각된 용이성 요인은 이용자의 수용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지각된 위험 요인은 이용자의 수용의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 결과는 도시철도 이용자들이 무인자동운전열차의 유용성과 용이성을 높게 지각할수록 무인자동운전열차에 대한 수용의도는 높아지고, 무인자동운전열차에 대한 위험을 높게 지각할수록 수용의도는 낮아지는 것을 의미한다. 넷째, 무인자동운전열차 혁신기술특성과 수용의도의 관계에서 이용자의 혁신저항의 매개효과가 미치는 영향을 검증하였다. 검증 결과, 지각된 위험 → 혁신저항 → 수용의도의 간접효과는 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 무인자동운전열차에 대한 지각된 위험은 이용자의 수용의도에 직접적으로 부정적인 영향을 미치고 혁신저항의 매개를 통해서도 영향을 미치는 부분 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 무인자동운전열차 이용 고객들의 혁신기술특성은 혁신저항에 영향을 미치고, 궁극적으로 혁신저항이 수용의도에 직·간접적으로 영향을 미치는 것을 의미하며, 나아가 이를 통해 장기적으로도 수도권 무인열차 안전의식에 관한 서비스를 통해 고객들의 수용의도를 높일 수 있는 긍정적 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
In this study, the structural relationship between the characteristics of autonomous urban railroad innovation technology, the users' resistance to innovation, and acceptance intention was verified for subway users living in the Seoul metropolitan area. For this purpose, the SPSS 20.4 statistics pac...
In this study, the structural relationship between the characteristics of autonomous urban railroad innovation technology, the users' resistance to innovation, and acceptance intention was verified for subway users living in the Seoul metropolitan area. For this purpose, the SPSS 20.4 statistics package was utilized based on survey data of 278 subway customers. First, an exploratory factor analysis was conducted to verify the validity and reliability of the measurement tools of the unmanned automatic urban railway innovation technology characteristics, user's resistance to innovation, and acceptability variables. In addition, the Cronbachs α factor was evaluated to verify the reliability of these measurement variables. Next, the influence relations between each parameter were verified, and Baron & Kenny's mediating effect analysis was conducted to verify the medial effects in the causal relationship between the variables. The main results of this study, derived from the analysis, are as follows: First, the innovation technology characteristics of unmanned automatic urban railroads have verified the effects of users' resistance to innovation. The perceived usefulness and perceived ease-of-use among the factors of innovation technology characteristic of unmanned automatic urban railways were shown to have a significant negative impact on users' resistance to innovation, while perceived risk factors were found to have a significant effect on users' resistance to innovation (+). Second, the user's innovation resistance to unmanned, automatic urban railways was verified to have an impact on their acceptance intentions. Verification has shown that the user's resistance to innovation on unmanned, automated urban railways has a significant negative impact on acceptance. Third, the impact of the innovation technology characteristics of unmanned automatic urban railroads on the user's intention to accept them was verified. The results of the verification show that the perceived usefulness and perceived ease factors among the factors of innovation technology characteristic of unmanned automatic urban railroads have a significant influence on the user's acceptance intention, and the perceived risk factors also have a significant influence on the user's acceptance. Fourth, the effect of the user's mediation effect of innovation resistance was verified in relation to the characteristics of the innovation technology of unmanned automatic urban railroads and the intent to accept them. The results of the verification show that perceived risks → innovation resistance → indirect effects of acceptance are significant. Therefore, perceived risks to unmanned, automated urban railways have a partial mediation effect that directly affects the acceptability of users and that also affects the mechanism of innovation resistance. The impact of this study on the innovation resistance of unmanned trains has been confirmed, and furthermore, these results have confirmed the positive effect of increasing the acceptance level of customers through services related to the safety awareness of unmanned trains in the metropolitan area over the long term.
In this study, the structural relationship between the characteristics of autonomous urban railroad innovation technology, the users' resistance to innovation, and acceptance intention was verified for subway users living in the Seoul metropolitan area. For this purpose, the SPSS 20.4 statistics package was utilized based on survey data of 278 subway customers. First, an exploratory factor analysis was conducted to verify the validity and reliability of the measurement tools of the unmanned automatic urban railway innovation technology characteristics, user's resistance to innovation, and acceptability variables. In addition, the Cronbachs α factor was evaluated to verify the reliability of these measurement variables. Next, the influence relations between each parameter were verified, and Baron & Kenny's mediating effect analysis was conducted to verify the medial effects in the causal relationship between the variables. The main results of this study, derived from the analysis, are as follows: First, the innovation technology characteristics of unmanned automatic urban railroads have verified the effects of users' resistance to innovation. The perceived usefulness and perceived ease-of-use among the factors of innovation technology characteristic of unmanned automatic urban railways were shown to have a significant negative impact on users' resistance to innovation, while perceived risk factors were found to have a significant effect on users' resistance to innovation (+). Second, the user's innovation resistance to unmanned, automatic urban railways was verified to have an impact on their acceptance intentions. Verification has shown that the user's resistance to innovation on unmanned, automated urban railways has a significant negative impact on acceptance. Third, the impact of the innovation technology characteristics of unmanned automatic urban railroads on the user's intention to accept them was verified. The results of the verification show that the perceived usefulness and perceived ease factors among the factors of innovation technology characteristic of unmanned automatic urban railroads have a significant influence on the user's acceptance intention, and the perceived risk factors also have a significant influence on the user's acceptance. Fourth, the effect of the user's mediation effect of innovation resistance was verified in relation to the characteristics of the innovation technology of unmanned automatic urban railroads and the intent to accept them. The results of the verification show that perceived risks → innovation resistance → indirect effects of acceptance are significant. Therefore, perceived risks to unmanned, automated urban railways have a partial mediation effect that directly affects the acceptability of users and that also affects the mechanism of innovation resistance. The impact of this study on the innovation resistance of unmanned trains has been confirmed, and furthermore, these results have confirmed the positive effect of increasing the acceptance level of customers through services related to the safety awareness of unmanned trains in the metropolitan area over the long term.
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