박정희 체제 하에서 <대한뉴스>는 국가와 정권의 선전을 담당하였다. 1961년 쿠데타를 통해 집권을 시작한 박정희 체제는 정치적 불안정을 배태하고 있었다. 이로 인해 정부 선전 창구의 필요성은 절실했고, 5·16 직후 문화정책 전반의 정비가 시작되었다. 다양한 문화 매체들 중에서도 영화는 그 효과성을 인정받아 주요 홍보 수단으로 선택되었다. 이에 따라 공보부 개편과 함께 국립영화제작소의 설립, 영화법을 통한 제도화가 진행되었다. 정권의 전폭적인 지원 아래 국립영화제작소는 안정적으로 운영될 수 있었다. 그 중에서도 <대한뉴스>는 뉴스 형식이 갖는 홍보상의 이점과 더불어 의무 상영과 지방 순회 등의 제도적 뒷받침, 그리고 각 영상 속에 등장하는 소재나 화면의 구성 등을 통해서 국립영화제작소의 주요 생산물이자 정권의 핵심 선전 매체로 부상하였다. 한편 박정희 정권에게 베트남전의 참전은 경제적 빈곤과 한일국교정상화 논의 등으로 인한 정치적 불안정을 반전시킬 기회로 인식되었다. 집권초기부터 적극적으로 파병을 제안·추진해 온 정권은 결국 베트남 전황의 악화와 함께 참전할 수 있었다. 당초 비전투부대 파병으로 시작된 참전이 대규모 전투부대까지 지속적으로 유지·확대될 수 있었던 배경에는 <대한뉴스>를 통한 적극적 홍보가 있었다. <대한뉴스>는 ...
박정희 체제 하에서 <대한뉴스>는 국가와 정권의 선전을 담당하였다. 1961년 쿠데타를 통해 집권을 시작한 박정희 체제는 정치적 불안정을 배태하고 있었다. 이로 인해 정부 선전 창구의 필요성은 절실했고, 5·16 직후 문화정책 전반의 정비가 시작되었다. 다양한 문화 매체들 중에서도 영화는 그 효과성을 인정받아 주요 홍보 수단으로 선택되었다. 이에 따라 공보부 개편과 함께 국립영화제작소의 설립, 영화법을 통한 제도화가 진행되었다. 정권의 전폭적인 지원 아래 국립영화제작소는 안정적으로 운영될 수 있었다. 그 중에서도 <대한뉴스>는 뉴스 형식이 갖는 홍보상의 이점과 더불어 의무 상영과 지방 순회 등의 제도적 뒷받침, 그리고 각 영상 속에 등장하는 소재나 화면의 구성 등을 통해서 국립영화제작소의 주요 생산물이자 정권의 핵심 선전 매체로 부상하였다. 한편 박정희 정권에게 베트남전의 참전은 경제적 빈곤과 한일국교정상화 논의 등으로 인한 정치적 불안정을 반전시킬 기회로 인식되었다. 집권초기부터 적극적으로 파병을 제안·추진해 온 정권은 결국 베트남 전황의 악화와 함께 참전할 수 있었다. 당초 비전투부대 파병으로 시작된 참전이 대규모 전투부대까지 지속적으로 유지·확대될 수 있었던 배경에는 <대한뉴스>를 통한 적극적 홍보가 있었다. <대한뉴스>는 베트남 전쟁 파병에 대하여 다양한 소재와 이데올로기를 활용해 국가와 정권이 원하는 이미지 형성에 기여했다. 군사작전 보도를 통해 한국군은 ‘악랄하고 잔인무도한 베트콩’에 대항해 자유를 수호하는 대한의 용사로 표상되었다. 또한 대민지원 관련 영상들을 통해서 한국군은 ‘시혜적’ 은혜를 베푸는 평화의 사도로 묘사되었다. 위문 활동을 다룬 영상들에서는 파병된 한국군에 상응하는 후방 국민들의 역할이 나타났다. 이처럼 <대한뉴스>를 통해 형상화된 베트남전의 이미지는 전쟁과 정권을 정당화하는 동시에 국민 동원에 활용되었다.
박정희 체제 하에서 <대한뉴스>는 국가와 정권의 선전을 담당하였다. 1961년 쿠데타를 통해 집권을 시작한 박정희 체제는 정치적 불안정을 배태하고 있었다. 이로 인해 정부 선전 창구의 필요성은 절실했고, 5·16 직후 문화정책 전반의 정비가 시작되었다. 다양한 문화 매체들 중에서도 영화는 그 효과성을 인정받아 주요 홍보 수단으로 선택되었다. 이에 따라 공보부 개편과 함께 국립영화제작소의 설립, 영화법을 통한 제도화가 진행되었다. 정권의 전폭적인 지원 아래 국립영화제작소는 안정적으로 운영될 수 있었다. 그 중에서도 <대한뉴스>는 뉴스 형식이 갖는 홍보상의 이점과 더불어 의무 상영과 지방 순회 등의 제도적 뒷받침, 그리고 각 영상 속에 등장하는 소재나 화면의 구성 등을 통해서 국립영화제작소의 주요 생산물이자 정권의 핵심 선전 매체로 부상하였다. 한편 박정희 정권에게 베트남전의 참전은 경제적 빈곤과 한일국교정상화 논의 등으로 인한 정치적 불안정을 반전시킬 기회로 인식되었다. 집권초기부터 적극적으로 파병을 제안·추진해 온 정권은 결국 베트남 전황의 악화와 함께 참전할 수 있었다. 당초 비전투부대 파병으로 시작된 참전이 대규모 전투부대까지 지속적으로 유지·확대될 수 있었던 배경에는 <대한뉴스>를 통한 적극적 홍보가 있었다. <대한뉴스>는 베트남 전쟁 파병에 대하여 다양한 소재와 이데올로기를 활용해 국가와 정권이 원하는 이미지 형성에 기여했다. 군사작전 보도를 통해 한국군은 ‘악랄하고 잔인무도한 베트콩’에 대항해 자유를 수호하는 대한의 용사로 표상되었다. 또한 대민지원 관련 영상들을 통해서 한국군은 ‘시혜적’ 은혜를 베푸는 평화의 사도로 묘사되었다. 위문 활동을 다룬 영상들에서는 파병된 한국군에 상응하는 후방 국민들의 역할이 나타났다. 이처럼 <대한뉴스>를 통해 형상화된 베트남전의 이미지는 전쟁과 정권을 정당화하는 동시에 국민 동원에 활용되었다.
Under the Park Chung-hee regime, was in charge of promoting the nation and the regime. The Park Chung-hee administration, which took power through a 1961 coup, was in a politically unstable situation. Therefore, the need for a government propaganda channel was imperative. Right after 5.16, the ...
Under the Park Chung-hee regime, was in charge of promoting the nation and the regime. The Park Chung-hee administration, which took power through a 1961 coup, was in a politically unstable situation. Therefore, the need for a government propaganda channel was imperative. Right after 5.16, the overall readjustment of cultural policies began. Among the various cultural media, the film was chosen as a major promotional tool in recognition of its effectiveness. The reform of the Ministry of Information and Communication, the establishment of a national film production center, and the institutionalization of the film system were carried out. Under the full support of the administration, the National Film Festival was able to operate in a stable manner. Among other things, has emerged as a major product of the National Film Festival and as a key propaganda medium for the regime through Through the characteristics of the news format, and institutional support for mandatory screening, local tours, as well as the composition of materials and screens in each video. Meanwhile, for the Park Chung-hee administration, the participation in the Vietnam War was seen as an opportunity to reverse political instability caused by economic poverty and discussions on normalizing diplomatic ties between Korea and Japan. The government, which has actively proposed and promoted the dispatch of troops since the early days of the administration, eventually began to send troops with the aggravation of the Vietnam War. The reason why the war, which initially began with the dispatch of non-combat troops, continued to maintain and expand to large combat units was through . Agency used various materials and ideologies in terms of performance and mobilization for the Vietnam War to help create the image the nation and its regime wanted. The military operation report showed that the South Korean military was a hero in defending freedom against the vicious and cruel Viet Cong. In the video clip on the support, the Korean military was described as an apostle of peace, offering a "sincere" grace. In addition, video clips covering comfort activities showed the role of the people in the rear, corresponding to the South Korean troops dispatched. This image of the Vietnam War, shaped by , justified war and regime and contributed to national mobilization.
Under the Park Chung-hee regime, was in charge of promoting the nation and the regime. The Park Chung-hee administration, which took power through a 1961 coup, was in a politically unstable situation. Therefore, the need for a government propaganda channel was imperative. Right after 5.16, the overall readjustment of cultural policies began. Among the various cultural media, the film was chosen as a major promotional tool in recognition of its effectiveness. The reform of the Ministry of Information and Communication, the establishment of a national film production center, and the institutionalization of the film system were carried out. Under the full support of the administration, the National Film Festival was able to operate in a stable manner. Among other things, has emerged as a major product of the National Film Festival and as a key propaganda medium for the regime through Through the characteristics of the news format, and institutional support for mandatory screening, local tours, as well as the composition of materials and screens in each video. Meanwhile, for the Park Chung-hee administration, the participation in the Vietnam War was seen as an opportunity to reverse political instability caused by economic poverty and discussions on normalizing diplomatic ties between Korea and Japan. The government, which has actively proposed and promoted the dispatch of troops since the early days of the administration, eventually began to send troops with the aggravation of the Vietnam War. The reason why the war, which initially began with the dispatch of non-combat troops, continued to maintain and expand to large combat units was through . Agency used various materials and ideologies in terms of performance and mobilization for the Vietnam War to help create the image the nation and its regime wanted. The military operation report showed that the South Korean military was a hero in defending freedom against the vicious and cruel Viet Cong. In the video clip on the support, the Korean military was described as an apostle of peace, offering a "sincere" grace. In addition, video clips covering comfort activities showed the role of the people in the rear, corresponding to the South Korean troops dispatched. This image of the Vietnam War, shaped by , justified war and regime and contributed to national mobilization.
주제어
#대한뉴스 1960년대 베트남 전쟁 국가 선전 정부 홍보 뉴스 영화 the Daehan News 1960s Vietnam War national representation national propaganda government PR newsreel
학위논문 정보
저자
이필오
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
역사교육전공
지도교수
이기훈
발행연도
2020
총페이지
iv, 70장
키워드
대한뉴스 1960년대 베트남 전쟁 국가 선전 정부 홍보 뉴스 영화 the Daehan News 1960s Vietnam War national representation national propaganda government PR newsreel
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.