본 연구의 목적은 유아의 성발달과 성지식에 관한 선행연구와 문헌을 토대로 유아 성교육 지도서 개발을 위한 기초를 마련하는데 있다.
연구절차는 유아성교육 지도서 개발의 기초조사 준비기, 유아성교육 지도서 시안의 개발기, 유아성교육 지도서 개발의 최종안 마련을 위한 확정기의 세단계로 나누어 진행하였다. 준비기에는 선행 연구물에서 제안되었던 유아성교육지도서의 개발에 대한 필요성과 요구를 확인하고 성지식에 관한 문헌을 고찰을 하였다. 개발기에는 성지식의 내용을 반영하여 유아성교육 지도서 시안을 개발하고 그에 따른 적절성 검토 및 ...
본 연구의 목적은 유아의 성발달과 성지식에 관한 선행연구와 문헌을 토대로 유아 성교육 지도서 개발을 위한 기초를 마련하는데 있다.
연구절차는 유아성교육 지도서 개발의 기초조사 준비기, 유아성교육 지도서 시안의 개발기, 유아성교육 지도서 개발의 최종안 마련을 위한 확정기의 세단계로 나누어 진행하였다. 준비기에는 선행 연구물에서 제안되었던 유아성교육지도서의 개발에 대한 필요성과 요구를 확인하고 성지식에 관한 문헌을 고찰을 하였다. 개발기에는 성지식의 내용을 반영하여 유아성교육 지도서 시안을 개발하고 그에 따른 적절성 검토 및 수정·보완의 과정으로 진행하였다. 확정기에는 개발기의 결과를 반영하여 유아성교육 지도서의 시안을 개발하였다.
연구결과는 첫째, 유아성교육을 위한 성발달과 성지식의 범주는 성의 이해, 성의 개념, 생물학적인 성, 정신분석적인 성, 사회문화적인 성으로 분류하였다. 둘째, 유아성교육을 위한 지도서의 구성은 유아성교육 지도서의 기본방향, 유아성교육 지도서의 목적, 유아성교육 지도서의 목표, 유아성교육 지도서의 구성, 유아성교육 지도서의 내용으로 설정하였다.
이상의 연구결과를 바탕으로 제한점과 제언을 하면 다음과 같다.
본 연구는 유아성교육 지도서 개발을 위한 기초연구로 성지식에 관련된 문헌만을 고찰 하였기에 일반화하기에는 제한점이 있다. 따라서 후속연구에서는 일반화할 수 있는 연구를 제안한다.
제언은 첫째, 유아교사가 알아야 할 전문적인 성지식 습득과 교육의 기회를 제공하 기 위하여 유아성교육은 제도권 내에서 공교육화 및 필수 교과목화가 되어야 한다. 둘째, 현재의 성교육표준안에서의 구성내용 및 용어사용에 대한 재해석이 필요하다. 셋째, 성 학대 및 성폭력에 대해서 피해자 중심의 대처교육이 아닌 잠재적 가해가능성 예방중심의 교육이어야 다. 넷째, 자연과 동물에 대한 생명존중의 중점교육으로 생명을 경시하는 풍조를 미연에 방지하여야 한다. 다섯째, 유아대상의 강력 성범죄에 대한 사례를 중심으로 빈번하게 발생되는 사건을 분석하여 유사범죄가 재발되지 않도록 교육부처와 교육기관 그리고 가정과 연계된 밀착형 교육시스템으로 연동해야 한다. 여섯째, 성적인 자기결정권을 주장을 할 줄 아는 교육을 제안한다.
본 연구의 시사점은 유아교육현장에서 성지식의 부재, 성교육의 내용과 방법의 무지, 성교육 자료의 부족으로 인해서 유아성교육이 어렵다는 제안을 해소하는데 있다. 그리고 유아교사나 부모(양육자)에게 유아성교육 지도서의 역할과 기초자료를 제공해준다는 것에서 의미를 찾을 수 있다.
본 연구의 목적은 유아의 성발달과 성지식에 관한 선행연구와 문헌을 토대로 유아 성교육 지도서 개발을 위한 기초를 마련하는데 있다.
연구절차는 유아성교육 지도서 개발의 기초조사 준비기, 유아성교육 지도서 시안의 개발기, 유아성교육 지도서 개발의 최종안 마련을 위한 확정기의 세단계로 나누어 진행하였다. 준비기에는 선행 연구물에서 제안되었던 유아성교육지도서의 개발에 대한 필요성과 요구를 확인하고 성지식에 관한 문헌을 고찰을 하였다. 개발기에는 성지식의 내용을 반영하여 유아성교육 지도서 시안을 개발하고 그에 따른 적절성 검토 및 수정·보완의 과정으로 진행하였다. 확정기에는 개발기의 결과를 반영하여 유아성교육 지도서의 시안을 개발하였다.
연구결과는 첫째, 유아성교육을 위한 성발달과 성지식의 범주는 성의 이해, 성의 개념, 생물학적인 성, 정신분석적인 성, 사회문화적인 성으로 분류하였다. 둘째, 유아성교육을 위한 지도서의 구성은 유아성교육 지도서의 기본방향, 유아성교육 지도서의 목적, 유아성교육 지도서의 목표, 유아성교육 지도서의 구성, 유아성교육 지도서의 내용으로 설정하였다.
이상의 연구결과를 바탕으로 제한점과 제언을 하면 다음과 같다.
본 연구는 유아성교육 지도서 개발을 위한 기초연구로 성지식에 관련된 문헌만을 고찰 하였기에 일반화하기에는 제한점이 있다. 따라서 후속연구에서는 일반화할 수 있는 연구를 제안한다.
제언은 첫째, 유아교사가 알아야 할 전문적인 성지식 습득과 교육의 기회를 제공하 기 위하여 유아성교육은 제도권 내에서 공교육화 및 필수 교과목화가 되어야 한다. 둘째, 현재의 성교육표준안에서의 구성내용 및 용어사용에 대한 재해석이 필요하다. 셋째, 성 학대 및 성폭력에 대해서 피해자 중심의 대처교육이 아닌 잠재적 가해가능성 예방중심의 교육이어야 다. 넷째, 자연과 동물에 대한 생명존중의 중점교육으로 생명을 경시하는 풍조를 미연에 방지하여야 한다. 다섯째, 유아대상의 강력 성범죄에 대한 사례를 중심으로 빈번하게 발생되는 사건을 분석하여 유사범죄가 재발되지 않도록 교육부처와 교육기관 그리고 가정과 연계된 밀착형 교육시스템으로 연동해야 한다. 여섯째, 성적인 자기결정권을 주장을 할 줄 아는 교육을 제안한다.
본 연구의 시사점은 유아교육현장에서 성지식의 부재, 성교육의 내용과 방법의 무지, 성교육 자료의 부족으로 인해서 유아성교육이 어렵다는 제안을 해소하는데 있다. 그리고 유아교사나 부모(양육자)에게 유아성교육 지도서의 역할과 기초자료를 제공해준다는 것에서 의미를 찾을 수 있다.
The purpose of this study was to serve as a basic for the development f sex education guide for early children, based on previous studies and eference for preschoolers' sexual knowledge and sexual development.
The research procedure was divided into three phases: Preparation eriod for basic rese...
The purpose of this study was to serve as a basic for the development f sex education guide for early children, based on previous studies and eference for preschoolers' sexual knowledge and sexual development.
The research procedure was divided into three phases: Preparation eriod for basic research for development of a guide book about sex ducation for early children, Development period for the draft of a uide book about sex education for early children, and Confirmation eriod for preparing the final draft of a guide book about sex
education for early children. In the preparation period, the necessity nd demand for the development of infant’s sex education guide roposed in the previous study were examined, and the reference on
sexual knowledge was considering. In the development period, the draft f the sex education guide for infant was developed by reflecting the ontents of sexual knowledge, and the process of reviewing the dequacy, correcting and supplementing was conducted. In the onfirmation period, the draft of sex education guide for early children was developed by reflecting the results of the development period.
The results of this study were as follows: First, the categories of exual development and sexual knowledge for infant’s sex education ere classified into understanding of sex, concept of sex, biological sex, choanalytic sex, and sociocultural sex. Second, the composition of a uide book about sex education for early children was set as the basic irection of a guide book about sex education for early children, the urpose of a guide book about sex education for early children, the oals of a guide book about sex education for early children, the
composition of a guide book about sex education for early children, and he contents of a guide book about sex education for early children.
Based on the above findings, the limitations and suggestions were as follow.
This study was limited to generalization because only the literature related to sexual knowledge related to basic research for the development of sex education guide for early children was considered. Therefore, future research suggests research that can be generalized.
First, In order to provide acquisition of professional sexual knowledge and education opportunities for early childhood teachers, sex education for early children should become public education and mandatory curric
ulum within the system. Second, there is a need for reinterpretation of the content and terminology in tne current general standards for sexual education. Third, education on sexual abuse and sexual violence should
be focused on prevention of potential harm, not victim-centered coping. Fourth, education should focus on respect for life for nature and anima ls to prevent the trend of neglecting life in advance. Fifth, based on the cases of sexual offenses targeting infants, frequent incidents should be analyzed and education system should be linked to education departments, educational institutions, and families to prevent similar crimes from recurring. Sixth, it suggest education that can assert sexual self-dete rmination.
The implications of this study are to resolve the difficulties of sex education for early children in child education institutes, owing to the lack of sexual knowledge, the ignorance of the contents and methods of sex education, and the lack of sex education materials. In addition, the meaning can be found in providing the preschool teacher or parent (caregiver) with the role and basic data as a guide of sex education for
early children.
The purpose of this study was to serve as a basic for the development f sex education guide for early children, based on previous studies and eference for preschoolers' sexual knowledge and sexual development.
The research procedure was divided into three phases: Preparation eriod for basic research for development of a guide book about sex ducation for early children, Development period for the draft of a uide book about sex education for early children, and Confirmation eriod for preparing the final draft of a guide book about sex
education for early children. In the preparation period, the necessity nd demand for the development of infant’s sex education guide roposed in the previous study were examined, and the reference on
sexual knowledge was considering. In the development period, the draft f the sex education guide for infant was developed by reflecting the ontents of sexual knowledge, and the process of reviewing the dequacy, correcting and supplementing was conducted. In the onfirmation period, the draft of sex education guide for early children was developed by reflecting the results of the development period.
The results of this study were as follows: First, the categories of exual development and sexual knowledge for infant’s sex education ere classified into understanding of sex, concept of sex, biological sex, choanalytic sex, and sociocultural sex. Second, the composition of a uide book about sex education for early children was set as the basic irection of a guide book about sex education for early children, the urpose of a guide book about sex education for early children, the oals of a guide book about sex education for early children, the
composition of a guide book about sex education for early children, and he contents of a guide book about sex education for early children.
Based on the above findings, the limitations and suggestions were as follow.
This study was limited to generalization because only the literature related to sexual knowledge related to basic research for the development of sex education guide for early children was considered. Therefore, future research suggests research that can be generalized.
First, In order to provide acquisition of professional sexual knowledge and education opportunities for early childhood teachers, sex education for early children should become public education and mandatory curric
ulum within the system. Second, there is a need for reinterpretation of the content and terminology in tne current general standards for sexual education. Third, education on sexual abuse and sexual violence should
be focused on prevention of potential harm, not victim-centered coping. Fourth, education should focus on respect for life for nature and anima ls to prevent the trend of neglecting life in advance. Fifth, based on the cases of sexual offenses targeting infants, frequent incidents should be analyzed and education system should be linked to education departments, educational institutions, and families to prevent similar crimes from recurring. Sixth, it suggest education that can assert sexual self-dete rmination.
The implications of this study are to resolve the difficulties of sex education for early children in child education institutes, owing to the lack of sexual knowledge, the ignorance of the contents and methods of sex education, and the lack of sex education materials. In addition, the meaning can be found in providing the preschool teacher or parent (caregiver) with the role and basic data as a guide of sex education for
early children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.