$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중국인 학습자를 위한 한국어 주체높임법 교육 방안 연구 : 형태초점 의사소통 교수법을 중심으로 원문보기


공덕홍 (전북대학교 일반대학원 한국어교육학과 국내석사)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

Honorifics is one of Korean grammar that Chinese Learners for Korean language need to have in order to improve their communicate abilities in Korean. In Korean there are three kinds of honorifics; Subject Honorific, Object Honorific and Hearer Honorific, which are composed to one whole system. So far, more researches have been conducted on Hearer Honorific than Subject Honorific among them. However, according to some precedent researches, Chinese learners had more errors in Subject Honorific than Hearer Honorific.
Although there is a honorific expression in Chinese, but unlike Korean, it is not organized with a particular grammatical category. Also, because Korean Honorifics is too complicate and there is not a correspondent system in Chinese, Chinese learners for Korean language are having more difficulty in Subject honorific. So, In this study we prepared effective teaching methods for Chinese learners to use Korean honorifics, especially Subject honorific accurately and fluently.
To achieve the purpose of this study we firstly examined errors which Chinese learners made in using Korean Subject honorific and analysed their causes. Then we suggested educational ways to reduce the errors and improve their correct use. When Chinese learners use Korean Subject honorific, there are many errors in using '-SI-(-시)', '-KKJEOSEO-(께서)' and honorific words. They are arrised from two causes; the one is interference between Korean and Chinese language and the ...

주제어

#Subject Honorific interference between Korean and Chinese language interference qithin Korean language form-focused teaching and learning methods communicative teaching and learning methods 

학위논문 정보

저자 공덕홍
학위수여기관 전북대학교 일반대학원
학위구분 국내석사
학과 한국어교육학과
지도교수 윤석민
발행연도 2020
총페이지 vi, 112 p.
키워드 Subject Honorific interference between Korean and Chinese language interference qithin Korean language form-focused teaching and learning methods communicative teaching and learning methods
언어 kor
원문 URL http://www.riss.kr/link?id=T15524883&outLink=K
정보원 한국교육학술정보원

관련 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로