최근 유명인들이 Instargram, Facebook, Twitter 등 실명을 기반으로 하는 SNS를 통한 소통으로 인해 그 영향력은 더 크게 발휘되고 있다. 이는 기업인, 연예인은 물론 스포츠 스타들의 휴먼브랜드 영향력 또한 커지게 했으며, 이로 인해 스포츠스타 휴먼브랜드가 면도기, 아이스크림, 에어컨, 자동차 등 다양한 제품광고에 사용되고 있다. 하지만, 광고제품의 고관여, 저관여 특성이 휴먼브랜드 특성인 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성에 미치는 영향 즉, 스포츠스타 휴먼브랜드가 광고하는 고관여, 저관여 제품에 따른 스포츠스타 휴먼브랜드 특성 차이를 파악하기 위한 연구는 미진한 상황이다. 본 연구는 안은정, 이형탁(2014)의 휴먼브랜드 특성 척도개발 연구의 휴먼브랜드 특성 중 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성이 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도 및 제품 ...
최근 유명인들이 Instargram, Facebook, Twitter 등 실명을 기반으로 하는 SNS를 통한 소통으로 인해 그 영향력은 더 크게 발휘되고 있다. 이는 기업인, 연예인은 물론 스포츠 스타들의 휴먼브랜드 영향력 또한 커지게 했으며, 이로 인해 스포츠스타 휴먼브랜드가 면도기, 아이스크림, 에어컨, 자동차 등 다양한 제품광고에 사용되고 있다. 하지만, 광고제품의 고관여, 저관여 특성이 휴먼브랜드 특성인 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성에 미치는 영향 즉, 스포츠스타 휴먼브랜드가 광고하는 고관여, 저관여 제품에 따른 스포츠스타 휴먼브랜드 특성 차이를 파악하기 위한 연구는 미진한 상황이다. 본 연구는 안은정, 이형탁(2014)의 휴먼브랜드 특성 척도개발 연구의 휴먼브랜드 특성 중 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성이 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도 및 제품 구매의도에 미치는 영향을 확인하고 소비자에게 노출된 제품광고의 고관여, 저관여 제품특성에 따른 휴먼브랜드 특성인 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성과 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도에 미치는 영향 차이를 확인하여 효과적인 제품광고 마케팅 방법론을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 관련하여 손흥민을 알고 있는 사람을 대상으로 자기기입식 설문조사를 시행하였다. 총 수거된 150부 중 응답이 빠지거나 불성실한 설문 응답을 제거하여 총 148부의 유의표본을 결과분석에 사용하였다. 본 연구 설문에 사용된 문항은 총 64문항으로, Digman(1990), Aaker(1997), Magnini et al.(2008)의 선행 연구를 근거로 안은정, 이형탁(2014)이 개발한 휴먼브랜드 특성(37문항), Abelson et al.(1982)가 개발한 휴먼브랜드 태도(4문항), Thomson(2006)이 개발한 휴먼브랜드 애착(8문항), Engel et al. (1990), 이정학 등(2018)가 개발한 구매의도(5문항), 인구통계학적 특성(10문항)의 항목을 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 인구통계학적 특성항목을 제외한 모든 항문은 7점 Likert척도로 구성하였다. 결과분석은 SPSS 25.0을 이용하여 첫째, 설문지의 신뢰성을 확인하기 위하여 신뢰도 분석을 시행하였다. 둘째, 설문지의 타당성을 확인하기 위하여 요인분석을 시행하였다. 셋째, 휴먼브랜드 특성과 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석과 회귀분석을 시행하였다.
위와 같은 연구 방법을 통해 총 9가지의 가설을 세우고 검증하였다.
첫째, 휴먼브랜드 신뢰성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 둘째, 휴먼브랜드 전문성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 셋째, 휴먼브랜드 매력성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 넷째, 휴먼브랜드 독특성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 다섯째, 휴먼브랜드 친밀성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 여섯째, 휴먼브랜드 애착은 휴먼브랜드 태도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 일곱째, 휴먼브랜드 애착은 구매의도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 여덟째, 휴먼브랜드 태도는 구매의도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 아홉째, 소비자에게 노출된 광고제품의 고관여, 저관여 특성은 휴먼브랜드 특성 및 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도에 영향을 줄 것이다.
본 연구는 지금까지 연예인과 기업인을 중심으로 연구되고 있던 휴먼브랜드의 연구 영역을 스포츠스타를 대상으로 확대하였고 실증분석을 통해 광고제품의 고관여, 저관여 특성에 따른 구매의도를 향상하기 위한 영향요인을 확인하기 위해 노력하였다.
최근 유명인들이 Instargram, Facebook, Twitter 등 실명을 기반으로 하는 SNS를 통한 소통으로 인해 그 영향력은 더 크게 발휘되고 있다. 이는 기업인, 연예인은 물론 스포츠 스타들의 휴먼브랜드 영향력 또한 커지게 했으며, 이로 인해 스포츠스타 휴먼브랜드가 면도기, 아이스크림, 에어컨, 자동차 등 다양한 제품광고에 사용되고 있다. 하지만, 광고제품의 고관여, 저관여 특성이 휴먼브랜드 특성인 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성에 미치는 영향 즉, 스포츠스타 휴먼브랜드가 광고하는 고관여, 저관여 제품에 따른 스포츠스타 휴먼브랜드 특성 차이를 파악하기 위한 연구는 미진한 상황이다. 본 연구는 안은정, 이형탁(2014)의 휴먼브랜드 특성 척도개발 연구의 휴먼브랜드 특성 중 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성이 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도 및 제품 구매의도에 미치는 영향을 확인하고 소비자에게 노출된 제품광고의 고관여, 저관여 제품특성에 따른 휴먼브랜드 특성인 신뢰성, 전문성, 매력성, 독특성, 친밀성과 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도에 미치는 영향 차이를 확인하여 효과적인 제품광고 마케팅 방법론을 제시하는 데 목적이 있다. 이와 관련하여 손흥민을 알고 있는 사람을 대상으로 자기기입식 설문조사를 시행하였다. 총 수거된 150부 중 응답이 빠지거나 불성실한 설문 응답을 제거하여 총 148부의 유의표본을 결과분석에 사용하였다. 본 연구 설문에 사용된 문항은 총 64문항으로, Digman(1990), Aaker(1997), Magnini et al.(2008)의 선행 연구를 근거로 안은정, 이형탁(2014)이 개발한 휴먼브랜드 특성(37문항), Abelson et al.(1982)가 개발한 휴먼브랜드 태도(4문항), Thomson(2006)이 개발한 휴먼브랜드 애착(8문항), Engel et al. (1990), 이정학 등(2018)가 개발한 구매의도(5문항), 인구통계학적 특성(10문항)의 항목을 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 인구통계학적 특성항목을 제외한 모든 항문은 7점 Likert척도로 구성하였다. 결과분석은 SPSS 25.0을 이용하여 첫째, 설문지의 신뢰성을 확인하기 위하여 신뢰도 분석을 시행하였다. 둘째, 설문지의 타당성을 확인하기 위하여 요인분석을 시행하였다. 셋째, 휴먼브랜드 특성과 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도 간의 관계를 알아보기 위해 상관관계 분석과 회귀분석을 시행하였다.
위와 같은 연구 방법을 통해 총 9가지의 가설을 세우고 검증하였다.
첫째, 휴먼브랜드 신뢰성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 둘째, 휴먼브랜드 전문성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 셋째, 휴먼브랜드 매력성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 넷째, 휴먼브랜드 독특성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 다섯째, 휴먼브랜드 친밀성은 휴먼브랜드 애착에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 여섯째, 휴먼브랜드 애착은 휴먼브랜드 태도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 일곱째, 휴먼브랜드 애착은 구매의도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 여덟째, 휴먼브랜드 태도는 구매의도에 긍정적 유의한 영향을 줄 것이다. 아홉째, 소비자에게 노출된 광고제품의 고관여, 저관여 특성은 휴먼브랜드 특성 및 휴먼브랜드 애착, 휴먼브랜드 태도, 구매의도에 영향을 줄 것이다.
본 연구는 지금까지 연예인과 기업인을 중심으로 연구되고 있던 휴먼브랜드의 연구 영역을 스포츠스타를 대상으로 확대하였고 실증분석을 통해 광고제품의 고관여, 저관여 특성에 따른 구매의도를 향상하기 위한 영향요인을 확인하기 위해 노력하였다.
Recently, the influence of the celebrities through the SNS based on the real name, such as Instargram, Facebook, Twitter, etc. is showing greater influence. This has increased the influence of human brands by CEO, Actors and sports stars etc. For this reason, Sports Star Human Brand is being used in...
Recently, the influence of the celebrities through the SNS based on the real name, such as Instargram, Facebook, Twitter, etc. is showing greater influence. This has increased the influence of human brands by CEO, Actors and sports stars etc. For this reason, Sports Star Human Brand is being used in various products such as razors, ice cream, air conditioning, and automobiles. However, studies on the sports star human brand due to the influence of the characteristics of the human brand on the product purchase intention and the high involvement and low involvement characteristics of the advertising product are insufficient. This study examines the effects of reliability, professionalism, attractiveness, uniqueness, and intimacy on human brand attachment, human brand attitude, and product purchase intention. and The effects of human brand characteristics on the reliability, professionalism, attractiveness, uniqueness, intimacy, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention according to the high involvement and low involvement of product advertisement exposed to consumers are examined. The purpose of this study is to suggest an effective marketing method for product advertising. In this regard, a self-reported survey was conducted for those who knew Son Heung-min. A survey sample of 148 out of 150 collected was used for the result analysis. A total of 64 questions were used in this research question. Human brand characteristics developed by Ahn Eun-jeong and Hyung-tak Lee (2014) based on previous studies by Digman (1990), Aaker (1997) and Magnini et al. (2008).(37 items), human brand attitude developed by Abelson et al. (1982) (4 questions), human brand attachment developed by Thomson (2006) (8 questions), Engel et al. (1990), Lee Jung Hak (2018) The items of purchase intention (5 items) and demographic characteristics (10 items) were developed and supplemented. All the analities, except demographic characteristics, consisted of 7-point Likert scale. As a result analysis, SPSS 25.0 was used. First, reliability analysis was conducted to confirm the reliability of the questionnaire. Second, factor analysis was conducted to confirm the validity of the questionnaire. Third, correlation analysis and regression analysis were conducted to examine the relationship between human brand characteristics, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention. Through the above research method, 9 hypotheses were established and tested. First, human brand reliability will have a positive effect on human brand attachment. Second, human brand expertise will have a positive impact on human brand attachment. Third, human brand attractiveness will have a positive effect on human brand attachment.
Fourth, the uniqueness of human brand will have a positive effect on human brand attachment. Fifth, human brand intimacy will have a positive effect on human brand attachment. Sixth, human brand attachment will have a positive effect on human brand attitude. Seventh, human brand attachment will have a positive effect on purchase intention. Eighth, human brand attitudes will have a positive effect on purchase intention. Ninth, the high involvement and low involvement characteristics of advertising products exposed to consumers will affect human brand characteristics, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention. This research has expanded the research scope of Human Brand, which has been studied mainly by entertainers and entrepreneurs, to sports stars and through empirical analysis, it has tried to identify influencing factors to improve purchasing intent based on high and low-contention characteristics
Recently, the influence of the celebrities through the SNS based on the real name, such as Instargram, Facebook, Twitter, etc. is showing greater influence. This has increased the influence of human brands by CEO, Actors and sports stars etc. For this reason, Sports Star Human Brand is being used in various products such as razors, ice cream, air conditioning, and automobiles. However, studies on the sports star human brand due to the influence of the characteristics of the human brand on the product purchase intention and the high involvement and low involvement characteristics of the advertising product are insufficient. This study examines the effects of reliability, professionalism, attractiveness, uniqueness, and intimacy on human brand attachment, human brand attitude, and product purchase intention. and The effects of human brand characteristics on the reliability, professionalism, attractiveness, uniqueness, intimacy, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention according to the high involvement and low involvement of product advertisement exposed to consumers are examined. The purpose of this study is to suggest an effective marketing method for product advertising. In this regard, a self-reported survey was conducted for those who knew Son Heung-min. A survey sample of 148 out of 150 collected was used for the result analysis. A total of 64 questions were used in this research question. Human brand characteristics developed by Ahn Eun-jeong and Hyung-tak Lee (2014) based on previous studies by Digman (1990), Aaker (1997) and Magnini et al. (2008).(37 items), human brand attitude developed by Abelson et al. (1982) (4 questions), human brand attachment developed by Thomson (2006) (8 questions), Engel et al. (1990), Lee Jung Hak (2018) The items of purchase intention (5 items) and demographic characteristics (10 items) were developed and supplemented. All the analities, except demographic characteristics, consisted of 7-point Likert scale. As a result analysis, SPSS 25.0 was used. First, reliability analysis was conducted to confirm the reliability of the questionnaire. Second, factor analysis was conducted to confirm the validity of the questionnaire. Third, correlation analysis and regression analysis were conducted to examine the relationship between human brand characteristics, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention. Through the above research method, 9 hypotheses were established and tested. First, human brand reliability will have a positive effect on human brand attachment. Second, human brand expertise will have a positive impact on human brand attachment. Third, human brand attractiveness will have a positive effect on human brand attachment.
Fourth, the uniqueness of human brand will have a positive effect on human brand attachment. Fifth, human brand intimacy will have a positive effect on human brand attachment. Sixth, human brand attachment will have a positive effect on human brand attitude. Seventh, human brand attachment will have a positive effect on purchase intention. Eighth, human brand attitudes will have a positive effect on purchase intention. Ninth, the high involvement and low involvement characteristics of advertising products exposed to consumers will affect human brand characteristics, human brand attachment, human brand attitude, and purchase intention. This research has expanded the research scope of Human Brand, which has been studied mainly by entertainers and entrepreneurs, to sports stars and through empirical analysis, it has tried to identify influencing factors to improve purchasing intent based on high and low-contention characteristics
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