본 논문은 중국 영화계에서 매우 독특한 존재인 강문의 첫 세 편 영화 <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, <태양은 다시 떠오른다>를 중심으로 영화 속에 나타난 시선과 얼굴에 대해 연구했다. 영화라는 예술 형식은 사람들이 세계를 관찰하고 인식하는 독특한 도구이다. 세계를 가장 직관적으로 관찰할 수 있는 것은 눈이고 세계와의 직접적인 만남을 가능하게 하는 요소는 얼굴이다. 영화가 시작될 때부터, 영화에 나타난 시선과 얼굴이라는 두 요소는 관객들에게 영화에 관련된 여러 가지 정보를 전달한다. ‘눈은 마음의 창이고 얼굴은 영혼의 창’이라는 말이 있다. 영화 중 시선과 얼굴에 대한 분석을 통해 영화의 표면적인 측면 아닌 내적인, 본질적인 측면을 탐구하고자 했다. <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, 그리고 <태양은 다시 떠오른다> 세 편 영화는 강문의 초기 영화인데, 이 영화들은 영화의 예술성에 대한 그의 끈질긴 노력, 그리고 국가, 사회, 민족, 시대, 인간성에 대한 그의 심각한 사고를 잘 드러내는 영화 작품들이라는 것을 알게 되었다. 그의 영화에 대한 평판은 양극단으로 나뉘어 있다. 어떤 사람들은 그의 영화를 극찬하는 반면, 일부 사람들은 영화를 이해하기 힘들다고 한다. 연구자는 어떤 지점 때문에 이런 문제가 발생하는지 이 논문에서 살펴보았다. 그런 과정에서 강문 영화의 장단점을 살펴보는 동시에 영화의 표면에 드러난 상징적인 영화 이미지가 아닌 그 이면에 있는 본질적인 영화 이미지를 고찰하고자 노력하였다. 본 논문의 2장에서는 먼저 ...
본 논문은 중국 영화계에서 매우 독특한 존재인 강문의 첫 세 편 영화 <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, <태양은 다시 떠오른다>를 중심으로 영화 속에 나타난 시선과 얼굴에 대해 연구했다. 영화라는 예술 형식은 사람들이 세계를 관찰하고 인식하는 독특한 도구이다. 세계를 가장 직관적으로 관찰할 수 있는 것은 눈이고 세계와의 직접적인 만남을 가능하게 하는 요소는 얼굴이다. 영화가 시작될 때부터, 영화에 나타난 시선과 얼굴이라는 두 요소는 관객들에게 영화에 관련된 여러 가지 정보를 전달한다. ‘눈은 마음의 창이고 얼굴은 영혼의 창’이라는 말이 있다. 영화 중 시선과 얼굴에 대한 분석을 통해 영화의 표면적인 측면 아닌 내적인, 본질적인 측면을 탐구하고자 했다. <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, 그리고 <태양은 다시 떠오른다> 세 편 영화는 강문의 초기 영화인데, 이 영화들은 영화의 예술성에 대한 그의 끈질긴 노력, 그리고 국가, 사회, 민족, 시대, 인간성에 대한 그의 심각한 사고를 잘 드러내는 영화 작품들이라는 것을 알게 되었다. 그의 영화에 대한 평판은 양극단으로 나뉘어 있다. 어떤 사람들은 그의 영화를 극찬하는 반면, 일부 사람들은 영화를 이해하기 힘들다고 한다. 연구자는 어떤 지점 때문에 이런 문제가 발생하는지 이 논문에서 살펴보았다. 그런 과정에서 강문 영화의 장단점을 살펴보는 동시에 영화의 표면에 드러난 상징적인 영화 이미지가 아닌 그 이면에 있는 본질적인 영화 이미지를 고찰하고자 노력하였다. 본 논문의 2장에서는 먼저 질 들뢰즈, 지가 베르토프, 로라 멀비, 자크 라캉 등의 영화 이론들을 토대로 카메라의 반(半)주관적 시선, 키노아이, 촬영 각도, 외화면, 남성적 응시, 거울을 향한 시선 등에 대해 구체적인 강문 영화 사례를 들어 분석했다. 3장에서는 벨라 발라즈, 질 들뢰즈, 장 엡스탱, 롤랑 바르트, 자크 오몽 등의 이론들을 바탕으로 얼굴의 이중성, 클로즈업된 얼굴, 얼굴화된 신체에 대해 구체적인 강문 영화 사례를 들어 분석했다. 연구의 한계점으로는 강문의 6 편 영화 중의 3 편 영화를 사례분석으로 삼았기에, 강문 영화 속 시선과 얼굴에 대한 전체의 특성을 전부 다 해석할 수 없다는 점은 역시 본고의 한계점으로 지적될 수 있다. 이 논문은 강문 영화를 중심으로 영화 속 시선과 얼굴의 개념을 탐구하고, 이를 통해 영화의 의미가 어떻게 작용하는지 파악하고자 했다. 강문의 3 편 영화에서는 영화를 만들면서 평생 집착하고 있는 영화란 무엇인가? 영화를 어떻게 만들 것인가? 에 대한 문제를 감독의 답변에서 어느 정도 해결되었다. 그는 영화를 자신의 마음속 이야기를 찍는 것이라고 정의를 내린다. 강문은 영화를 순수한 표현, 개인적이고 정서적인 것으로 간주하며, 항상 영화 언어를 통해 자기 내면의 감정과 격정을 표현하고 영화적 문법으로 적용했다. 강문은 중국의 역사에 관심이 있지만 일반적인 다른 감독처럼 영화에서 자민족의 역사를 전면으로 내세우고 싶지 않았다는 점을 발견했다. 그는 항상 개인적인 기억으로 바라본 중국의 역사를 재구성했다. 즉 ‘개인의 과거 기억으로 바라본 중국의 역사’로서 주된 요소는 과거 개인의 사적인 기억이고 ‘중국의 역사(공적인 기억)’는 배경으로 작용한다. 그런 이유로 강문영화는 개인적 일상, 표정, 시선이 중요하게 작동하고, 자신의 기억을 강화하는 미학적 실험을 했다는 것이 본 연구의 결론에 해당한다.
본 논문은 중국 영화계에서 매우 독특한 존재인 강문의 첫 세 편 영화 <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, <태양은 다시 떠오른다>를 중심으로 영화 속에 나타난 시선과 얼굴에 대해 연구했다. 영화라는 예술 형식은 사람들이 세계를 관찰하고 인식하는 독특한 도구이다. 세계를 가장 직관적으로 관찰할 수 있는 것은 눈이고 세계와의 직접적인 만남을 가능하게 하는 요소는 얼굴이다. 영화가 시작될 때부터, 영화에 나타난 시선과 얼굴이라는 두 요소는 관객들에게 영화에 관련된 여러 가지 정보를 전달한다. ‘눈은 마음의 창이고 얼굴은 영혼의 창’이라는 말이 있다. 영화 중 시선과 얼굴에 대한 분석을 통해 영화의 표면적인 측면 아닌 내적인, 본질적인 측면을 탐구하고자 했다. <햇빛 쏟아지던 날들>, <귀신이 온다>, 그리고 <태양은 다시 떠오른다> 세 편 영화는 강문의 초기 영화인데, 이 영화들은 영화의 예술성에 대한 그의 끈질긴 노력, 그리고 국가, 사회, 민족, 시대, 인간성에 대한 그의 심각한 사고를 잘 드러내는 영화 작품들이라는 것을 알게 되었다. 그의 영화에 대한 평판은 양극단으로 나뉘어 있다. 어떤 사람들은 그의 영화를 극찬하는 반면, 일부 사람들은 영화를 이해하기 힘들다고 한다. 연구자는 어떤 지점 때문에 이런 문제가 발생하는지 이 논문에서 살펴보았다. 그런 과정에서 강문 영화의 장단점을 살펴보는 동시에 영화의 표면에 드러난 상징적인 영화 이미지가 아닌 그 이면에 있는 본질적인 영화 이미지를 고찰하고자 노력하였다. 본 논문의 2장에서는 먼저 질 들뢰즈, 지가 베르토프, 로라 멀비, 자크 라캉 등의 영화 이론들을 토대로 카메라의 반(半)주관적 시선, 키노아이, 촬영 각도, 외화면, 남성적 응시, 거울을 향한 시선 등에 대해 구체적인 강문 영화 사례를 들어 분석했다. 3장에서는 벨라 발라즈, 질 들뢰즈, 장 엡스탱, 롤랑 바르트, 자크 오몽 등의 이론들을 바탕으로 얼굴의 이중성, 클로즈업된 얼굴, 얼굴화된 신체에 대해 구체적인 강문 영화 사례를 들어 분석했다. 연구의 한계점으로는 강문의 6 편 영화 중의 3 편 영화를 사례분석으로 삼았기에, 강문 영화 속 시선과 얼굴에 대한 전체의 특성을 전부 다 해석할 수 없다는 점은 역시 본고의 한계점으로 지적될 수 있다. 이 논문은 강문 영화를 중심으로 영화 속 시선과 얼굴의 개념을 탐구하고, 이를 통해 영화의 의미가 어떻게 작용하는지 파악하고자 했다. 강문의 3 편 영화에서는 영화를 만들면서 평생 집착하고 있는 영화란 무엇인가? 영화를 어떻게 만들 것인가? 에 대한 문제를 감독의 답변에서 어느 정도 해결되었다. 그는 영화를 자신의 마음속 이야기를 찍는 것이라고 정의를 내린다. 강문은 영화를 순수한 표현, 개인적이고 정서적인 것으로 간주하며, 항상 영화 언어를 통해 자기 내면의 감정과 격정을 표현하고 영화적 문법으로 적용했다. 강문은 중국의 역사에 관심이 있지만 일반적인 다른 감독처럼 영화에서 자민족의 역사를 전면으로 내세우고 싶지 않았다는 점을 발견했다. 그는 항상 개인적인 기억으로 바라본 중국의 역사를 재구성했다. 즉 ‘개인의 과거 기억으로 바라본 중국의 역사’로서 주된 요소는 과거 개인의 사적인 기억이고 ‘중국의 역사(공적인 기억)’는 배경으로 작용한다. 그런 이유로 강문영화는 개인적 일상, 표정, 시선이 중요하게 작동하고, 자신의 기억을 강화하는 미학적 실험을 했다는 것이 본 연구의 결론에 해당한다.
This thesis is a study of the gaze and the face in films, concentrating on Jiang Wen's first three films, which are the the most unique existence of Chinese film industry: In the Heat of Sun, Devils on the Doorstep and the Sun also Rises. Movie is an exclusive and beautiful method for people to ...
This thesis is a study of the gaze and the face in films, concentrating on Jiang Wen's first three films, which are the the most unique existence of Chinese film industry: In the Heat of Sun, Devils on the Doorstep and the Sun also Rises. Movie is an exclusive and beautiful method for people to observe and learn the world. In my opinion, the most intuitive element to communicate and contact with the world is the face, while the most direct way to observe the world is thru the eyes. Gazes and faces in a movie convey all kinds of information planted in the movie to the audience from the very beginning. As the old saying goes, ‘Eyes are the windows of our mind, while the face is the window of the soul.’ Through analyzing gazes and faces in the movie, we can explore its internality and essence rather than just the superficials. In the Heat of Sun, Devils on the Doorstep and the Sun also Rises are three of Jiang Wen’s earliest works. These films well reflect his unremitting efforts in the art of film and his profound thoughts on country, society, nation, era and humanity. They attract attention of film scholars, critics and the public every time when they are released. However, reviews of his films fall into two extremes. Some really appreciate and praise them, while others say that some parts of his films are difficult to understand. Therefore, the purpose of this thesis is to study the advantages and disadvantages of Jiang Wen's films and analyze the intrinsic nature of his films. In Chapter 2, reflecting on the theories of Gilles Deleuze, Dziga Vertov, Laura Mulvey, Jacques Lacan, combined with Jiang Wen's film language, camera’s subjective point of view, kino-eye, shooting Angle, offscreen space and male-gaze was analyzed. In Chapter 3, based on the theories of Bélla Baláz, Gilles Deleuze, Jean Epstein, Roland Barthes, Jacques Aumont, analyze specifically on the duality of the face, close-up face, facialized body and so on, focusing on Jiang’s movie content. The limitation of this thesis is the limited number of analysis templates. As a result it is impossible to comprehensively interpret the gaze and the face in all Jiang Wen's films thru the three samples selected. This thesis is a study of the gaze and the face in films, concentrating on Jiang Wen's first three films, so as to understand the deep meaning of the films. These three films are the director's answer to the questions of 'what is film?' and 'how to make films?'. He believes that films represent his own stories, and to make a film is to show pure and personal spirits as well as to express his inner feelings and passion. Even though Jiang Wen is very concerned about Chinese history, he doesn’t make the entire film focused on that comparing to other directors. He reconstructed Chinese history through personal memories. This is why Jiang Wen's films are always based on daily life, personal expressions and gazes. He experiments within various aesthetic aspects to strengthen personal memories, reconstruct history and spark thinkings of the audience. This is also the conclusion of this thesis.
This thesis is a study of the gaze and the face in films, concentrating on Jiang Wen's first three films, which are the the most unique existence of Chinese film industry: In the Heat of Sun, Devils on the Doorstep and the Sun also Rises. Movie is an exclusive and beautiful method for people to observe and learn the world. In my opinion, the most intuitive element to communicate and contact with the world is the face, while the most direct way to observe the world is thru the eyes. Gazes and faces in a movie convey all kinds of information planted in the movie to the audience from the very beginning. As the old saying goes, ‘Eyes are the windows of our mind, while the face is the window of the soul.’ Through analyzing gazes and faces in the movie, we can explore its internality and essence rather than just the superficials. In the Heat of Sun, Devils on the Doorstep and the Sun also Rises are three of Jiang Wen’s earliest works. These films well reflect his unremitting efforts in the art of film and his profound thoughts on country, society, nation, era and humanity. They attract attention of film scholars, critics and the public every time when they are released. However, reviews of his films fall into two extremes. Some really appreciate and praise them, while others say that some parts of his films are difficult to understand. Therefore, the purpose of this thesis is to study the advantages and disadvantages of Jiang Wen's films and analyze the intrinsic nature of his films. In Chapter 2, reflecting on the theories of Gilles Deleuze, Dziga Vertov, Laura Mulvey, Jacques Lacan, combined with Jiang Wen's film language, camera’s subjective point of view, kino-eye, shooting Angle, offscreen space and male-gaze was analyzed. In Chapter 3, based on the theories of Bélla Baláz, Gilles Deleuze, Jean Epstein, Roland Barthes, Jacques Aumont, analyze specifically on the duality of the face, close-up face, facialized body and so on, focusing on Jiang’s movie content. The limitation of this thesis is the limited number of analysis templates. As a result it is impossible to comprehensively interpret the gaze and the face in all Jiang Wen's films thru the three samples selected. This thesis is a study of the gaze and the face in films, concentrating on Jiang Wen's first three films, so as to understand the deep meaning of the films. These three films are the director's answer to the questions of 'what is film?' and 'how to make films?'. He believes that films represent his own stories, and to make a film is to show pure and personal spirits as well as to express his inner feelings and passion. Even though Jiang Wen is very concerned about Chinese history, he doesn’t make the entire film focused on that comparing to other directors. He reconstructed Chinese history through personal memories. This is why Jiang Wen's films are always based on daily life, personal expressions and gazes. He experiments within various aesthetic aspects to strengthen personal memories, reconstruct history and spark thinkings of the audience. This is also the conclusion of this thesis.
주제어
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학위논문 정보
저자
Li, Xiaoxu
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
영상문화학협동과정
지도교수
민경현
발행연도
2020
총페이지
ix, 114 p.
키워드
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