한국어능력시험(TOPIK1.2) 읽기 영역 분석 및 자기주도적 TOPIK 읽기 학습전략 연구 Analysis of Reading Part in TOPIK I ・ II A Study on Self-Directed TOPIK Reading Learning Strategy원문보기
본 연구는 TOPIK(Test of Proficiency in Korean)Ⅰ·Ⅱ 읽기 영역의 텍스트를 주제별과 유형별 및 읽기 영역의 각 문항을 유형별로 분석하여, 외국인 한국어 학습자들의 자기주도적 읽기 학습 전략을 위한 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 읽기 학습자료 목록 제시에 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 이론적 기반으로 2장에서 읽기에 대한 정의와 특성, 읽기와 배경지식, 읽기의 유형, 읽기의 방법, 읽기 과정 모형, 읽기 학습 모형, 자기주도 학습에 대한 개념 정리와 자기주도 학습의 핵심 요소가 되는 자율성, 자기주도 학습에서 ...
본 연구는 TOPIK(Test of Proficiency in Korean)Ⅰ·Ⅱ 읽기 영역의 텍스트를 주제별과 유형별 및 읽기 영역의 각 문항을 유형별로 분석하여, 외국인 한국어 학습자들의 자기주도적 읽기 학습 전략을 위한 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 읽기 학습자료 목록 제시에 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 이론적 기반으로 2장에서 읽기에 대한 정의와 특성, 읽기와 배경지식, 읽기의 유형, 읽기의 방법, 읽기 과정 모형, 읽기 학습 모형, 자기주도 학습에 대한 개념 정리와 자기주도 학습의 핵심 요소가 되는 자율성, 자기주도 학습에서 교사의 역할, 그리고 자기주도 학습과 읽기의 관계에 대해 고찰한다. 3장에서는 TOPIK에 대한 전체적인 현황과 구성, 평가 기준에 대해 살펴 본다. 본고는 교육부 국립국제교육원에서 공개하고 있는 2014년 개편이후의 제35회, 36회, 37회, 41회, 47회, 52회, 60회의 총 7회분으로 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 읽기 영역의 텍스트를 주제별과 유형별로 나누어 분석하고, 각 문항을 유형별로 나누어 분석을 진행하였다. 4장에서는 자기주도적 TOPIK 읽기 학습전략 연구로 읽기 학습자료 선정에 대한 기준을 제시하였다. 또한 3장에서 분석된 결과를 토대로 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 주제별 및 유형별 읽기 학습자료 목록을 제시하였다. 본 연구의 의의를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 외국인 한국어 학습자들을 위해 TOPIKⅠ·Ⅱ 읽기 기출 문제를 주제별과 유형별, 문항 유형별로 구분하여 분석을 진행하였다는 점이다. 국내 외국인 유학생 수 증가와 더불어 TOPIK 응시자 수도 자연히 증가하고 있는 이 시점에서 무엇보다 외국인 한국어 학습자들을 위한 효과적이고 적절한 한국어 학습전략의 제시가 중요하다고 할 수 있다. 이러한 학습전략을 제시하기 전에 분석을 통한 결과를 도출하였다. 둘째, TOPIKⅠ·Ⅱ 읽기 기출문제를 분석한 결과를 토대로 자기주도적 읽기 학습 전략을 제시하였다는 점이다. 읽기 능력은 지속적인 학습으로 점차적인 능력 향상을 이루어가는 것으로, 자기주도적인 학습으로 읽기 능력 향상을 기대할 수 있다. 셋째, 자기주도적 읽기 학습을 위한 한국어 읽기 학습자료 선정 기준과 목록을 제시하였다는 점이다. 외국인 학습자들의 효과적인 자기주도적 한국어 읽기 학습을 위해서 TOPIK Ⅰ 수준에서 100권, TOPIK Ⅱ 수준에서 100권을 선정하여 제시하였다. 이와 같은 연구 결과를 통해 한국어를 학습하는 외국인들에게 읽기에 대한 긍정적인 동기를 유발시키고, 다독을 통한 자기주도적인 읽기전략으로 TOPIK 학습의 효율성을 높이는 기회가 되기를 기대한다.
본 연구는 TOPIK(Test of Proficiency in Korean)Ⅰ·Ⅱ 읽기 영역의 텍스트를 주제별과 유형별 및 읽기 영역의 각 문항을 유형별로 분석하여, 외국인 한국어 학습자들의 자기주도적 읽기 학습 전략을 위한 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 읽기 학습자료 목록 제시에 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 이론적 기반으로 2장에서 읽기에 대한 정의와 특성, 읽기와 배경지식, 읽기의 유형, 읽기의 방법, 읽기 과정 모형, 읽기 학습 모형, 자기주도 학습에 대한 개념 정리와 자기주도 학습의 핵심 요소가 되는 자율성, 자기주도 학습에서 교사의 역할, 그리고 자기주도 학습과 읽기의 관계에 대해 고찰한다. 3장에서는 TOPIK에 대한 전체적인 현황과 구성, 평가 기준에 대해 살펴 본다. 본고는 교육부 국립국제교육원에서 공개하고 있는 2014년 개편이후의 제35회, 36회, 37회, 41회, 47회, 52회, 60회의 총 7회분으로 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 읽기 영역의 텍스트를 주제별과 유형별로 나누어 분석하고, 각 문항을 유형별로 나누어 분석을 진행하였다. 4장에서는 자기주도적 TOPIK 읽기 학습전략 연구로 읽기 학습자료 선정에 대한 기준을 제시하였다. 또한 3장에서 분석된 결과를 토대로 TOPIK Ⅰ·Ⅱ 주제별 및 유형별 읽기 학습자료 목록을 제시하였다. 본 연구의 의의를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 외국인 한국어 학습자들을 위해 TOPIKⅠ·Ⅱ 읽기 기출 문제를 주제별과 유형별, 문항 유형별로 구분하여 분석을 진행하였다는 점이다. 국내 외국인 유학생 수 증가와 더불어 TOPIK 응시자 수도 자연히 증가하고 있는 이 시점에서 무엇보다 외국인 한국어 학습자들을 위한 효과적이고 적절한 한국어 학습전략의 제시가 중요하다고 할 수 있다. 이러한 학습전략을 제시하기 전에 분석을 통한 결과를 도출하였다. 둘째, TOPIKⅠ·Ⅱ 읽기 기출문제를 분석한 결과를 토대로 자기주도적 읽기 학습 전략을 제시하였다는 점이다. 읽기 능력은 지속적인 학습으로 점차적인 능력 향상을 이루어가는 것으로, 자기주도적인 학습으로 읽기 능력 향상을 기대할 수 있다. 셋째, 자기주도적 읽기 학습을 위한 한국어 읽기 학습자료 선정 기준과 목록을 제시하였다는 점이다. 외국인 학습자들의 효과적인 자기주도적 한국어 읽기 학습을 위해서 TOPIK Ⅰ 수준에서 100권, TOPIK Ⅱ 수준에서 100권을 선정하여 제시하였다. 이와 같은 연구 결과를 통해 한국어를 학습하는 외국인들에게 읽기에 대한 긍정적인 동기를 유발시키고, 다독을 통한 자기주도적인 읽기전략으로 TOPIK 학습의 효율성을 높이는 기회가 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the texts of TOPIK(Test of Proficiency in Korean) I・II reading part by type and each item of reading part by theme, type and to present a list of TOPIK I・II reading materials for foreign Korean learners' self-directed reading learning strategy....
The purpose of this study is to analyze the texts of TOPIK(Test of Proficiency in Korean) I・II reading part by type and each item of reading part by theme, type and to present a list of TOPIK I・II reading materials for foreign Korean learners' self-directed reading learning strategy. The theoretical basis of this study is to examine the definition and characteristics of reading, reading and background knowledge, types of reading, reading methods, reading process model, reading learning model, self-directed learning concept theorem, autonomy as a key element of self-directed learning, teacher's role in selfdirected learning, and the relationship between self-directed learning and reading. In chapter 3, the overall status, composition, and evaluation criteria of TOPIK are examined. This study analyzed the texts of TOPIK I・II reading part by subject and type, and analyzed each item by type, with total 7 times of 35th, 36th, 37th, 41th, 47th, 52th and 60 times after the reorganization of 2014 which was opened by the National Institute of International Education, Ministry of Education. In chapter 4, the criteria for selecting reading materials were presented as a study on self-directed TOPIK reading learning strategy. Based on the results analyzed in Chapter 3, I presented a list of reading learning materials by topic and type of TOPIK I・II. The significance of this study is as follows. First, for foreign Korean learners, the TOPIK I・II reading ejection problem was analyzed by dividing it into theme, type, and item type. At this point, as the number of foreign students in Korea is increasing and the number of TOPIK applicants is naturally increasing, it is important to suggest effective and appropriate Korean language learning strategies for foreign Korean learners. Before presenting such learning strategy, the results were derived through analysis. Second, based on the results of analyzing the TOPIK I・II reading problem, it suggested a self-directed reading learning strategy. Reading ability is a continuous learning that gradually improves the ability, and it can be expected to improve the reading ability by self-directed learning. Third, the criteria and lists for selecting Korean reading materials for self-directed reading learning were presented. For effective self-directed Korean reading learning of foreign learners, 100 books were selected from TOPIK I level and 100 books from TOPIK II level. Through these results, it is expected that this study will lead foreigners who learn Korean to have positive motivation for reading and to increase the efficiency of TOPIK learning through selfdirected reading strategy through extensive reading.
The purpose of this study is to analyze the texts of TOPIK(Test of Proficiency in Korean) I・II reading part by type and each item of reading part by theme, type and to present a list of TOPIK I・II reading materials for foreign Korean learners' self-directed reading learning strategy. The theoretical basis of this study is to examine the definition and characteristics of reading, reading and background knowledge, types of reading, reading methods, reading process model, reading learning model, self-directed learning concept theorem, autonomy as a key element of self-directed learning, teacher's role in selfdirected learning, and the relationship between self-directed learning and reading. In chapter 3, the overall status, composition, and evaluation criteria of TOPIK are examined. This study analyzed the texts of TOPIK I・II reading part by subject and type, and analyzed each item by type, with total 7 times of 35th, 36th, 37th, 41th, 47th, 52th and 60 times after the reorganization of 2014 which was opened by the National Institute of International Education, Ministry of Education. In chapter 4, the criteria for selecting reading materials were presented as a study on self-directed TOPIK reading learning strategy. Based on the results analyzed in Chapter 3, I presented a list of reading learning materials by topic and type of TOPIK I・II. The significance of this study is as follows. First, for foreign Korean learners, the TOPIK I・II reading ejection problem was analyzed by dividing it into theme, type, and item type. At this point, as the number of foreign students in Korea is increasing and the number of TOPIK applicants is naturally increasing, it is important to suggest effective and appropriate Korean language learning strategies for foreign Korean learners. Before presenting such learning strategy, the results were derived through analysis. Second, based on the results of analyzing the TOPIK I・II reading problem, it suggested a self-directed reading learning strategy. Reading ability is a continuous learning that gradually improves the ability, and it can be expected to improve the reading ability by self-directed learning. Third, the criteria and lists for selecting Korean reading materials for self-directed reading learning were presented. For effective self-directed Korean reading learning of foreign learners, 100 books were selected from TOPIK I level and 100 books from TOPIK II level. Through these results, it is expected that this study will lead foreigners who learn Korean to have positive motivation for reading and to increase the efficiency of TOPIK learning through selfdirected reading strategy through extensive reading.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.