다문화유치원 사업에 참여한 유아교사의 다문화적 경험 탐구 Exploring the Multicultural Experiences of Early Childhood Teacher Participating in the National Multicultural Kindergarten Project원문보기
본 연구의 목적은 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사가 다양한 문화를 가진 유아들과의 만남 속에서 어떠한 다문화적 경험을 하는지 알아봄으로써 앞으로의 다문화교육의 방향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 다문화유치원 사업에 대한 참여경험은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 다문화적 경험은 어떠한가? 연구문제 분석을 위해 질적 다문화교육의 방향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 다문화유치원 사업에 대한 참여경험은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 다문화적 경험은 어떠한가? 연구문제 분석을 위해 질적 사례연구 방식을 사용하였다. 연구자는 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사 4인을 대상으로 연구를 실시하였으며, 2019년 3월부터 2019년 11월까지 연구가 진행되었다. 그 결과 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사의 사업에 대한 경험은 다음과 같다. 첫째, 다문화유치원 사업을 위해 다문화 유아에 대한 지원과 가정연계를 하고 있었다. 둘째, 다문화유치원 사업이라는 국가정책에 대한 문제의식을 느끼고 있었다. 셋째, 다문화교육활동에 대해 끊임없는 고민과 연구를 하고 있었다. 다문화교육에 대한 자기 반성을 통해 과정보다는 결과에 중점을 둔 교육에 대해 고민을 하고 있었다. 다음으로 유아교사가 다문화 유아와의 만남 속에서 겪은 다문화적 경험을 다음과 같다. 첫째, 다문화유치원 사업 참여와 실제 유아와의 만남 사이에서 딜레마를 경험하고 있었다. 둘째, 담론의 영향이 교육현장에까지 미치고 있었다. 셋째, 교사는 다문화적 경험을 통해 새로운 깨달음을 얻고 있었다. 이러한 결과는 다문화유치원 사업의 방향 전환이 필요함을 시사하고, 유아교사의 다문화적 경험이 국가정책 수립에 결정적 역할이라는 의미를 가진다.
본 연구의 목적은 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사가 다양한 문화를 가진 유아들과의 만남 속에서 어떠한 다문화적 경험을 하는지 알아봄으로써 앞으로의 다문화교육의 방향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 다문화유치원 사업에 대한 참여경험은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 다문화적 경험은 어떠한가? 연구문제 분석을 위해 질적 사례연구 방식을 사용하였다. 연구자는 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사 4인을 대상으로 연구를 실시하였으며, 2019년 3월부터 2019년 11월까지 연구가 진행되었다. 그 결과 다문화유치원 사업에 참여한 유아교사의 사업에 대한 경험은 다음과 같다. 첫째, 다문화유치원 사업을 위해 다문화 유아에 대한 지원과 가정연계를 하고 있었다. 둘째, 다문화유치원 사업이라는 국가정책에 대한 문제의식을 느끼고 있었다. 셋째, 다문화교육활동에 대해 끊임없는 고민과 연구를 하고 있었다. 다문화교육에 대한 자기 반성을 통해 과정보다는 결과에 중점을 둔 교육에 대해 고민을 하고 있었다. 다음으로 유아교사가 다문화 유아와의 만남 속에서 겪은 다문화적 경험을 다음과 같다. 첫째, 다문화유치원 사업 참여와 실제 유아와의 만남 사이에서 딜레마를 경험하고 있었다. 둘째, 담론의 영향이 교육현장에까지 미치고 있었다. 셋째, 교사는 다문화적 경험을 통해 새로운 깨달음을 얻고 있었다. 이러한 결과는 다문화유치원 사업의 방향 전환이 필요함을 시사하고, 유아교사의 다문화적 경험이 국가정책 수립에 결정적 역할이라는 의미를 가진다.
The purpose of this study was to find out the future direction of multicultural education by investigating what multicultural experiences an early childhood teacher has in meetings with early childhood with various cultures. The research issues set up for this are as follows. First, what is the...
The purpose of this study was to find out the future direction of multicultural education by investigating what multicultural experiences an early childhood teacher has in meetings with early childhood with various cultures. The research issues set up for this are as follows. First, what is the experience of an early childhood teacher's participating in the national multicultural Kindergarten project? Second, what about the multicultural experience of early childhood teacher? Qualitative case study was used for analysis of research problems. The researchers conducted the study on four early childhood teacher who participated in the multicultural Kindergarten project, and the study was conducted from March 2019 to November 2019. As a result, the early childhood teacher's experience in the Project of national multicultural Kindergarten is as follows. First, it was providing support and home links for multicultural childhood for the national multicultural Kindergarten project. Second, Teachers were feeling the problem about the state policy of a national multicultural kindergarten project. Third, They were constantly agonizing and studying about multicultural education activities. Through self-reflection of multicultural education, the teacher was agonizing over education focusing on outcomes rather than on courses. Next, the following is the multicultural experience that an early childhood teacher experienced during a meeting with a multicultural child. First, The teacher was experiencing a dilemma between participating in the national multicultural kindergarten Project and meeting with an actual child. Second, the influence of discourse was reaching the educational scene. Third, the teacher was gaining new enlightenment through the multicultural experience. These results suggest a shift in the direction of the national multicultural kindergarten project, and the multicultural experience of early childhood teacher means a decisive role in shaping national policy.
The purpose of this study was to find out the future direction of multicultural education by investigating what multicultural experiences an early childhood teacher has in meetings with early childhood with various cultures. The research issues set up for this are as follows. First, what is the experience of an early childhood teacher's participating in the national multicultural Kindergarten project? Second, what about the multicultural experience of early childhood teacher? Qualitative case study was used for analysis of research problems. The researchers conducted the study on four early childhood teacher who participated in the multicultural Kindergarten project, and the study was conducted from March 2019 to November 2019. As a result, the early childhood teacher's experience in the Project of national multicultural Kindergarten is as follows. First, it was providing support and home links for multicultural childhood for the national multicultural Kindergarten project. Second, Teachers were feeling the problem about the state policy of a national multicultural kindergarten project. Third, They were constantly agonizing and studying about multicultural education activities. Through self-reflection of multicultural education, the teacher was agonizing over education focusing on outcomes rather than on courses. Next, the following is the multicultural experience that an early childhood teacher experienced during a meeting with a multicultural child. First, The teacher was experiencing a dilemma between participating in the national multicultural kindergarten Project and meeting with an actual child. Second, the influence of discourse was reaching the educational scene. Third, the teacher was gaining new enlightenment through the multicultural experience. These results suggest a shift in the direction of the national multicultural kindergarten project, and the multicultural experience of early childhood teacher means a decisive role in shaping national policy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.