아동은 출생하여 점차 하나의 독립된 개체로 성장한다. 이러한 과정에서 다양한 환경요인 중 부모의 역할이 매우 중요하며 건강한 부모와 자녀의 관계를 형성하기 위해서는 부모의 변화가 선행되어야한다. 그러나 장애아동을 양육하면서 경험하는 높은 부담감과 스트레스는 부정적인 양육행동 및 태도로 나타나게 된다. 이에 따른 본 연구의 목적은 부모교육 프로그램을 실시하여 언어발달장애 아동의 언어발달과 어머니의 양육에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하는 것이다. 본 연구는 실험집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)과 통제집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)을 대상으로 하였다. 프로그램 전과 후의 언어발달 과 부모 양육태도 및 ...
아동은 출생하여 점차 하나의 독립된 개체로 성장한다. 이러한 과정에서 다양한 환경요인 중 부모의 역할이 매우 중요하며 건강한 부모와 자녀의 관계를 형성하기 위해서는 부모의 변화가 선행되어야한다. 그러나 장애아동을 양육하면서 경험하는 높은 부담감과 스트레스는 부정적인 양육행동 및 태도로 나타나게 된다. 이에 따른 본 연구의 목적은 부모교육 프로그램을 실시하여 언어발달장애 아동의 언어발달과 어머니의 양육에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하는 것이다. 본 연구는 실험집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)과 통제집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)을 대상으로 하였다. 프로그램 전과 후의 언어발달 과 부모 양육태도 및 양육스트레스의 변화를 알아보기 위해 평가도구로 Sequenced Language Scale for Infants, Korean version of Maternal Behavior Rating Scale, Korean version of Child Behavior Rating Scales, Parenting Attitude Test, 양육스트레스 검사를 사용하였고 사전평가를 실시한 후, 프로그램을 진행하고 사후평가를 실시하였다. 수집된 평가 자료는 대응표본 t검정을 통해 통계 처리하였다. 연구 결과, 사전평가에 비해 사후평가에서 언어발달장애 아동의 언어능력 점수, 상호작용 행동 점수, 부모의 양육태도 점수가 향상되었으며 부모의 양육스트레스 점수가 감소되었다. 이러한 결과를 통해 소그룹 부모교육 프로그램이 언어발달장애 아동의 언어 및 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 추후 언어치료현장에서 언어발달장애 아동과 어머니의 양육을 위한 부모교육 프로그램으로 활용할 수 있을 것이라 생각된다. 또한 이 연구를 통해 언어발달장애 관련 연구 분야에서 아동과 어머니의 언어 및 의사소통과 관련되며 장애아동 어머니의 욕구에 맞는 연구가 활발히 이루어질 수 있기를 기대한다.
아동은 출생하여 점차 하나의 독립된 개체로 성장한다. 이러한 과정에서 다양한 환경요인 중 부모의 역할이 매우 중요하며 건강한 부모와 자녀의 관계를 형성하기 위해서는 부모의 변화가 선행되어야한다. 그러나 장애아동을 양육하면서 경험하는 높은 부담감과 스트레스는 부정적인 양육행동 및 태도로 나타나게 된다. 이에 따른 본 연구의 목적은 부모교육 프로그램을 실시하여 언어발달장애 아동의 언어발달과 어머니의 양육에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하는 것이다. 본 연구는 실험집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)과 통제집단(언어발달장애 아동 4명, 어머니 4명)을 대상으로 하였다. 프로그램 전과 후의 언어발달 과 부모 양육태도 및 양육스트레스의 변화를 알아보기 위해 평가도구로 Sequenced Language Scale for Infants, Korean version of Maternal Behavior Rating Scale, Korean version of Child Behavior Rating Scales, Parenting Attitude Test, 양육스트레스 검사를 사용하였고 사전평가를 실시한 후, 프로그램을 진행하고 사후평가를 실시하였다. 수집된 평가 자료는 대응표본 t검정을 통해 통계 처리하였다. 연구 결과, 사전평가에 비해 사후평가에서 언어발달장애 아동의 언어능력 점수, 상호작용 행동 점수, 부모의 양육태도 점수가 향상되었으며 부모의 양육스트레스 점수가 감소되었다. 이러한 결과를 통해 소그룹 부모교육 프로그램이 언어발달장애 아동의 언어 및 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 추후 언어치료현장에서 언어발달장애 아동과 어머니의 양육을 위한 부모교육 프로그램으로 활용할 수 있을 것이라 생각된다. 또한 이 연구를 통해 언어발달장애 관련 연구 분야에서 아동과 어머니의 언어 및 의사소통과 관련되며 장애아동 어머니의 욕구에 맞는 연구가 활발히 이루어질 수 있기를 기대한다.
Children are born and gradually grow into one independent entity. In this process, the role of parents among the various environmental factors is very important, and in order to form a relationship between healthy parents and their children, parents have to change first. However, the high pressure a...
Children are born and gradually grow into one independent entity. In this process, the role of parents among the various environmental factors is very important, and in order to form a relationship between healthy parents and their children, parents have to change first. However, the high pressure and stress experienced in raising disabled children will be shown by negative parenting behavior and attitudes. The purpose of this study is to conduct a parent education program to see how it affects language development and mother rearing in children with speech development difficulties. This study was conducted on experimental groups (four children with language development disorder and four mothers) and control groups (four children with language development disorder and four mothers with language development disorder). In order to understand the change in language development and parenting attitude and parenting stress before and after the program, the Commission conducted a test and conducted a follow-up test and conducted a follow-up test on the Korean version of the Child Behavior Rating Scales and conducted a follow-up test. The assessment data collected were statistical by the corresponding sample t-test. The study found that, compared to the pre-evaluation, the language proficiency score, the interaction behavior score, the parent's parenting attitude also improved, and the parent's parenting stress score was reduced. These results show that the small group parent education program has had a positive effect on language and communication skills of children with speech development difficulties. It is thought that this study could be used as a parent education program for the upbringing of children and mothers with speech development difficulties at the language therapy site. It is also hoped that this study will be able to actively carry out research related to the language and communication of children and mothers in the field of research related to speech development disorder and meet the needs of disabled children's mothers.
Children are born and gradually grow into one independent entity. In this process, the role of parents among the various environmental factors is very important, and in order to form a relationship between healthy parents and their children, parents have to change first. However, the high pressure and stress experienced in raising disabled children will be shown by negative parenting behavior and attitudes. The purpose of this study is to conduct a parent education program to see how it affects language development and mother rearing in children with speech development difficulties. This study was conducted on experimental groups (four children with language development disorder and four mothers) and control groups (four children with language development disorder and four mothers with language development disorder). In order to understand the change in language development and parenting attitude and parenting stress before and after the program, the Commission conducted a test and conducted a follow-up test and conducted a follow-up test on the Korean version of the Child Behavior Rating Scales and conducted a follow-up test. The assessment data collected were statistical by the corresponding sample t-test. The study found that, compared to the pre-evaluation, the language proficiency score, the interaction behavior score, the parent's parenting attitude also improved, and the parent's parenting stress score was reduced. These results show that the small group parent education program has had a positive effect on language and communication skills of children with speech development difficulties. It is thought that this study could be used as a parent education program for the upbringing of children and mothers with speech development difficulties at the language therapy site. It is also hoped that this study will be able to actively carry out research related to the language and communication of children and mothers in the field of research related to speech development disorder and meet the needs of disabled children's mothers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.