이 연구는 마을공동체 형성과 활동이 활발한 두꺼비마을의 현황을 조사하고 마을교육공동체 기반에서의 진로교육프로그램을 분석하여 마을교육공동체 프로그램 운영의 의미를 탐색하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 두꺼비 마을교육공동체 진로교육프로그램의 운영과정에 대한 사례는 어떠한가? 둘째, 마을교육공동체 참여자들에게 마을교육공동체 진로교육 프로그램이 주는 의미는 어떠한가? 이와 같은 연구문제의 답을 구하고자 두꺼비 마을교육공동체에서 이루어진 활동들을 수집하였고, 프로그램이 주는 의미를 분석하기 위해서 사례연구를 수행하였다. 그리고 면담과 참여관찰을 통해 자료를 수집한 후 ...
이 연구는 마을공동체 형성과 활동이 활발한 두꺼비마을의 현황을 조사하고 마을교육공동체 기반에서의 진로교육프로그램을 분석하여 마을교육공동체 프로그램 운영의 의미를 탐색하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 두꺼비 마을교육공동체 진로교육프로그램의 운영과정에 대한 사례는 어떠한가? 둘째, 마을교육공동체 참여자들에게 마을교육공동체 진로교육 프로그램이 주는 의미는 어떠한가? 이와 같은 연구문제의 답을 구하고자 두꺼비 마을교육공동체에서 이루어진 활동들을 수집하였고, 프로그램이 주는 의미를 분석하기 위해서 사례연구를 수행하였다. 그리고 면담과 참여관찰을 통해 자료를 수집한 후 자료 분석을 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 마을교육공동체 진로교육프로그램을 진로영역으로 분류하였더니 ① 자아 이해와 사회적 역량개발 영역 프로그램에는 ‘심리를 통한 자아 찾기’, ‘마을 시네마극장’, ‘나와 마을공동체, 마을에서 세계로 역사탐방’ 프로그램이 있었고, ② 일과 직업 세계의 이해 영역 프로그램에는 ‘마을 속 진로 찾기’ 프로그램이 있었다. ③ 진로 탐색 영역은 프로그램 참여자들의 두꺼비마을신문 ‘문화예술’, ‘마을 특색’ 특별 면 소감 글쓰기가 있었다. ④ 진로 디자인 영역은 주로 초등 고학년에서 중학생, 일부의 고등학생이 참여하다 보니 분류되는 프로그램이 없었다. 둘째, 면담 결과를 분석한 결과 참여 동기는 마을이 교육의 시작이라는 인식, 인상 깊은 활동은 마을 속에서 배우고 사랑하며 성장하기, 활동의 의미는 혼자가 아닌 함께를 배우고 실천하기, 자신과 마을의 성장은 자신의 정체성과 진로 찾기, 원하는 프로그램은 공동체가 함께 미래를 준비하는 프로그램으로 의미를 정리할 수 있었다. 셋째, 프로그램 참여자들의 활동 소감 글을 통해 프로그램 참여의미를 분석한 결과, 참여자들은 자아를 이해하고 긍정적인 자아개념 형성을 통해 나와 이웃을 알아갔으며, 일과 직업의 중요성과 가치를 통해 건강한 직업의식을 함양하였다. 또 직업 세계의 이해와 탐색으로 자신의 진로와 관련된 교육기회를 제공 받아 진로를 체계적으로 탐색하였고 학생 스스로 학교 교과 교육과정과 연계 통합하여 학교와 마을이 공동 성장하였다. 분석한 연구 결과로부터 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 두꺼비마을은 산남동에 적합한 마을 속 특색 프로그램을 운영함으로써 마을의 어린이, 청소년들의 꿈과 진로 탐색에 기여할 수 있었다. 도시 속 자연이 함께 하는 마을 특색 프로그램을 이용하여 ‘마을 네이처링’, ‘마을지도 그리기’ 등을 통하여 자신이 속해 있는 자연과 자신을 이해, 또 직업을 탐구하고 관련 직업과 사회문제까지 탐색할 수 있었다. 둘째, 마을의 어린이, 청소년뿐만 아니라 마을의 어른들도 마을공동체 의식이 강화되었다. 두꺼비마을의 어른들과 어린이, 청소년들은 마을의 사람, 자연, 역사를 함께 탐색하고 봉사함으로써 서로를 알고 이해하게 되고 함께하는 즐거움과 의미를 찾아 지속 가능한 마을공동체 형성에 중요한 역할을 하였다. 셋째, 나에 대하여 탐색하고 알아가는 과정을 통해 자아 인식과 자아존중감을 향상하였으며, 타인의 감정을 공감하는 능력과 표현력 또한 향상되었다. 미술 심리를 통한 자아 찾기, 영화프로그램을 통해 직업탐색은 물론 타인의 감정에 공감하는 능력을 키웠고, 함께 탐방하고 여행하며 넓은 세계관을 가지게 되었다. 넷째, 다양한 체험을 통해 창의성과 성취감이 향상되었다. 자유롭고 창의적인 분위기에서 체험하고 작업할 수 있는 환경을 조성하여 성공기회를 제공하고 스스로 성취해 낼 수 있는 자신감과 창의성을 키웠다. 다섯째, 마을 속 진로 찾기를 위한 진로 체험처가 다양해지고 확장되었다. 이 연구를 기반으로 마을교육공동체 진로프로그램의 개발, 마을교육공동체의 소식과 프로그램을 알리고 공유하는 매체와 마을 교육에 대한 지속 가능한 연구와 운영을 위한 공간 마련을 제안한다.
※ 이 논문은 2020년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
이 연구는 마을공동체 형성과 활동이 활발한 두꺼비마을의 현황을 조사하고 마을교육공동체 기반에서의 진로교육프로그램을 분석하여 마을교육공동체 프로그램 운영의 의미를 탐색하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 두꺼비 마을교육공동체 진로교육프로그램의 운영과정에 대한 사례는 어떠한가? 둘째, 마을교육공동체 참여자들에게 마을교육공동체 진로교육 프로그램이 주는 의미는 어떠한가? 이와 같은 연구문제의 답을 구하고자 두꺼비 마을교육공동체에서 이루어진 활동들을 수집하였고, 프로그램이 주는 의미를 분석하기 위해서 사례연구를 수행하였다. 그리고 면담과 참여관찰을 통해 자료를 수집한 후 자료 분석을 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 마을교육공동체 진로교육프로그램을 진로영역으로 분류하였더니 ① 자아 이해와 사회적 역량개발 영역 프로그램에는 ‘심리를 통한 자아 찾기’, ‘마을 시네마극장’, ‘나와 마을공동체, 마을에서 세계로 역사탐방’ 프로그램이 있었고, ② 일과 직업 세계의 이해 영역 프로그램에는 ‘마을 속 진로 찾기’ 프로그램이 있었다. ③ 진로 탐색 영역은 프로그램 참여자들의 두꺼비마을신문 ‘문화예술’, ‘마을 특색’ 특별 면 소감 글쓰기가 있었다. ④ 진로 디자인 영역은 주로 초등 고학년에서 중학생, 일부의 고등학생이 참여하다 보니 분류되는 프로그램이 없었다. 둘째, 면담 결과를 분석한 결과 참여 동기는 마을이 교육의 시작이라는 인식, 인상 깊은 활동은 마을 속에서 배우고 사랑하며 성장하기, 활동의 의미는 혼자가 아닌 함께를 배우고 실천하기, 자신과 마을의 성장은 자신의 정체성과 진로 찾기, 원하는 프로그램은 공동체가 함께 미래를 준비하는 프로그램으로 의미를 정리할 수 있었다. 셋째, 프로그램 참여자들의 활동 소감 글을 통해 프로그램 참여의미를 분석한 결과, 참여자들은 자아를 이해하고 긍정적인 자아개념 형성을 통해 나와 이웃을 알아갔으며, 일과 직업의 중요성과 가치를 통해 건강한 직업의식을 함양하였다. 또 직업 세계의 이해와 탐색으로 자신의 진로와 관련된 교육기회를 제공 받아 진로를 체계적으로 탐색하였고 학생 스스로 학교 교과 교육과정과 연계 통합하여 학교와 마을이 공동 성장하였다. 분석한 연구 결과로부터 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 두꺼비마을은 산남동에 적합한 마을 속 특색 프로그램을 운영함으로써 마을의 어린이, 청소년들의 꿈과 진로 탐색에 기여할 수 있었다. 도시 속 자연이 함께 하는 마을 특색 프로그램을 이용하여 ‘마을 네이처링’, ‘마을지도 그리기’ 등을 통하여 자신이 속해 있는 자연과 자신을 이해, 또 직업을 탐구하고 관련 직업과 사회문제까지 탐색할 수 있었다. 둘째, 마을의 어린이, 청소년뿐만 아니라 마을의 어른들도 마을공동체 의식이 강화되었다. 두꺼비마을의 어른들과 어린이, 청소년들은 마을의 사람, 자연, 역사를 함께 탐색하고 봉사함으로써 서로를 알고 이해하게 되고 함께하는 즐거움과 의미를 찾아 지속 가능한 마을공동체 형성에 중요한 역할을 하였다. 셋째, 나에 대하여 탐색하고 알아가는 과정을 통해 자아 인식과 자아존중감을 향상하였으며, 타인의 감정을 공감하는 능력과 표현력 또한 향상되었다. 미술 심리를 통한 자아 찾기, 영화프로그램을 통해 직업탐색은 물론 타인의 감정에 공감하는 능력을 키웠고, 함께 탐방하고 여행하며 넓은 세계관을 가지게 되었다. 넷째, 다양한 체험을 통해 창의성과 성취감이 향상되었다. 자유롭고 창의적인 분위기에서 체험하고 작업할 수 있는 환경을 조성하여 성공기회를 제공하고 스스로 성취해 낼 수 있는 자신감과 창의성을 키웠다. 다섯째, 마을 속 진로 찾기를 위한 진로 체험처가 다양해지고 확장되었다. 이 연구를 기반으로 마을교육공동체 진로프로그램의 개발, 마을교육공동체의 소식과 프로그램을 알리고 공유하는 매체와 마을 교육에 대한 지속 가능한 연구와 운영을 위한 공간 마련을 제안한다.
※ 이 논문은 2020년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The study was conducted with the aim of exploring the meaning of the operation of village education community programs, by investigating the current status of Toad Town, where formation and activities of village communities are animated, and by analyzing career education programs based on village ed...
The study was conducted with the aim of exploring the meaning of the operation of village education community programs, by investigating the current status of Toad Town, where formation and activities of village communities are animated, and by analyzing career education programs based on village education communities. The research questions are as follows: first, what are the cases on the operating process of the career education program in the Toad Town education community?; second, what's the meaning of the program, gained by analyzing the career education program of the village education community? To seek the answers to these research questions, activities performed in the village education community were collected; the case study was implemented to analyze the significance the program had. And data analysis was conducted after collecting data through interviews and participant observation. The research results are summarized as follows: First, in classifying the career programs of village education community into several career areas, the programs of the village cinema, the village community and me, and history trips from the village to the world were categorized into ① the program for understanding ego and developing social competency; the career finding in the village was classified into ② the understanding of works and occupational world; and the organization of the special sections of ‘Cultural Arts’ and ‘Features of Village’ in the Toad-Town newspaper was categorized into ③ the career exploration. As upper graders in elementary school, middle school students, and some high school students mainly participated, there was no area of ④ the career design. Second, as a result of analyzing the effects of interviews, the meanings were summarized as follows: the motive of participation was the awareness of “The village is the starting point of education”; the impressive activities contained learning, loving, and growing in the village; the meaning of activity was learning and practicing ‘joining together’, not aloneness; the growth of village and self was meaning finding his or her own identity and career; and the desired program was the program that the community was engaged in preparation for the future together. Third, as a result of analyzing the meanings of the program participation via the program participants' comments on their activities, the participants understood their self, came to know their neighbors and themselves through the formation of positive self-concepts, and fostered a sound work ethic through the importance and values of works and occupations. In addition, offered educational opportunities related to their own careers via the understanding and exploration of the world of jobs, they could systematically explore their careers and the schools and village jointly grew by the students’ own being connected with and integrating the school curriculums. The conclusions obtained from the analyzed research results are as follows: First, Toad Town was able to contribute to the dream and career explorations of children and the youth in the village by operating distinctive programs in the village, which are suitable for Sannam-dong. Furthermore, through the activities, such as village naturing, village mapping, etc., utilizing the village features that nature coexists together in the town, they could understand the nature, where they belonged, and their self, explore occupations, and investigated even related jobs and social issues. Second, the community spirit was reinforced for adults as well as the children and youth in the village. The adults, children, and youths in Toad Town came to learn and understand each other by exploring and serving together people, nature, and history of the village, playing an important role in the formation of a sustainable village community by finding the pleasure and meaning in joining together. Third, through the process of exploring and learning about their self, they could improve self-awareness and self-esteem, whose abilities to empathize with others' feelings, and expressiveness were enhanced. Through the programs of art psychology and movies, they could not only conduct the job search but also develop an ability to empathize with others’ feelings, and came to obtain a wider world view while traveling and exploring together. Fourth, they enhanced their creativity and sense of accomplishment via various experiences. By creating an environment where they could experience and work in a free and creative atmosphere, they have provided opportunities for success and developed self-confidence - that they could achieve something on their own - and creativity. Fifth, the career experiencing places for finding careers in the village were diversified and expanded. Based on this study, we suggest that career programs in the village education community should be developed; that the media should also be developed to inform and share news and programs of village education community; and that the space should be prepared for sustainable researches and operation on village education.
※ A thesis submitted to the committee of the Graduate School of Korea National University of Education in Partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in ,February 2020.
The study was conducted with the aim of exploring the meaning of the operation of village education community programs, by investigating the current status of Toad Town, where formation and activities of village communities are animated, and by analyzing career education programs based on village education communities. The research questions are as follows: first, what are the cases on the operating process of the career education program in the Toad Town education community?; second, what's the meaning of the program, gained by analyzing the career education program of the village education community? To seek the answers to these research questions, activities performed in the village education community were collected; the case study was implemented to analyze the significance the program had. And data analysis was conducted after collecting data through interviews and participant observation. The research results are summarized as follows: First, in classifying the career programs of village education community into several career areas, the programs of the village cinema, the village community and me, and history trips from the village to the world were categorized into ① the program for understanding ego and developing social competency; the career finding in the village was classified into ② the understanding of works and occupational world; and the organization of the special sections of ‘Cultural Arts’ and ‘Features of Village’ in the Toad-Town newspaper was categorized into ③ the career exploration. As upper graders in elementary school, middle school students, and some high school students mainly participated, there was no area of ④ the career design. Second, as a result of analyzing the effects of interviews, the meanings were summarized as follows: the motive of participation was the awareness of “The village is the starting point of education”; the impressive activities contained learning, loving, and growing in the village; the meaning of activity was learning and practicing ‘joining together’, not aloneness; the growth of village and self was meaning finding his or her own identity and career; and the desired program was the program that the community was engaged in preparation for the future together. Third, as a result of analyzing the meanings of the program participation via the program participants' comments on their activities, the participants understood their self, came to know their neighbors and themselves through the formation of positive self-concepts, and fostered a sound work ethic through the importance and values of works and occupations. In addition, offered educational opportunities related to their own careers via the understanding and exploration of the world of jobs, they could systematically explore their careers and the schools and village jointly grew by the students’ own being connected with and integrating the school curriculums. The conclusions obtained from the analyzed research results are as follows: First, Toad Town was able to contribute to the dream and career explorations of children and the youth in the village by operating distinctive programs in the village, which are suitable for Sannam-dong. Furthermore, through the activities, such as village naturing, village mapping, etc., utilizing the village features that nature coexists together in the town, they could understand the nature, where they belonged, and their self, explore occupations, and investigated even related jobs and social issues. Second, the community spirit was reinforced for adults as well as the children and youth in the village. The adults, children, and youths in Toad Town came to learn and understand each other by exploring and serving together people, nature, and history of the village, playing an important role in the formation of a sustainable village community by finding the pleasure and meaning in joining together. Third, through the process of exploring and learning about their self, they could improve self-awareness and self-esteem, whose abilities to empathize with others' feelings, and expressiveness were enhanced. Through the programs of art psychology and movies, they could not only conduct the job search but also develop an ability to empathize with others’ feelings, and came to obtain a wider world view while traveling and exploring together. Fourth, they enhanced their creativity and sense of accomplishment via various experiences. By creating an environment where they could experience and work in a free and creative atmosphere, they have provided opportunities for success and developed self-confidence - that they could achieve something on their own - and creativity. Fifth, the career experiencing places for finding careers in the village were diversified and expanded. Based on this study, we suggest that career programs in the village education community should be developed; that the media should also be developed to inform and share news and programs of village education community; and that the space should be prepared for sustainable researches and operation on village education.
※ A thesis submitted to the committee of the Graduate School of Korea National University of Education in Partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in ,February 2020.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.