삼장법사의 취경 이야기는 몇 백년간의 긴 문화적 변천과정을 거쳐 《서유기》라는 장편신마소설로 변천되었다. 《서유기》의 주요등장인물들 중 손오공은 서양의 독자들에까지 잘 알려져 있다. 하지만 삼장의 셋째 제자 사오정은 뚜렷한 개성이 없다는 이유로 크게 주목받지 못하고 있다.
실제로 사오정에게는 하나의 뚜렷한 특징이 나타나있지 않다. 그러나 사오정은 그만의 다양한 형상과 역할들을 내재하고 있다. 본 연구에서는 사오정의 진정한 모습에 다가가 보기 위해 먼저 사오정 형상의 기원과 변천을 알아본 후, 대상에 따라 다른 역할을 하고...
삼장법사의 취경 이야기는 몇 백년간의 긴 문화적 변천과정을 거쳐 《서유기》라는 장편신마소설로 변천되었다. 《서유기》의 주요등장인물들 중 손오공은 서양의 독자들에까지 잘 알려져 있다. 하지만 삼장의 셋째 제자 사오정은 뚜렷한 개성이 없다는 이유로 크게 주목받지 못하고 있다.
실제로 사오정에게는 하나의 뚜렷한 특징이 나타나있지 않다. 그러나 사오정은 그만의 다양한 형상과 역할들을 내재하고 있다. 본 연구에서는 사오정의 진정한 모습에 다가가 보기 위해 먼저 사오정 형상의 기원과 변천을 알아본 후, 대상에 따라 다른 역할을 하고 다른 성격을 드러내는 사오정의 다양하고 복잡한 형상을 분석하였다.
사오정 형상의 기원에 대한 연구는 당대의 실존인물인 삼장이 취경에 성공한 후 그 경험을 적은 《대당서역기(大唐西域記)》와 삼장이 입적한 후 제자들이 지은 《대자은사삼장법사전(大慈恩寺三藏法師傳)》을 참고하였다.
송대의 화본소설 《대당삼장취경시화(大唐三藏取經詩話)》와 원말명초 양경현(陽景賢)의 희곡 《서유기잡극(西遊記雜劇)》에서는 사오정 형상의 변천과정이 드러난다. 이 두 편은 모두 삼장의 취경에서부터 파생된 이야기들이다.
《서유기》에 이르러 사오정은 유사하에서 관음보살에게 구원되어 삼장과 함께 취경을 떠난다. 이때의 그는 훨씬 복잡하고 다양한 형상으로 등장한다.
특히 취경을 계기로 그의 인물형상 묘사에는 큰 변화가 생겼다. 취경이전의 사오정은 인간에서 권렴대장으로, 권렴대장에서 수괴로의 변화 등 전체적인 형상에 큰 변화가 있었다면, 취경과정의 사오정은 비교적 안정된 형상을 유지하는 동시에, 여러 인물 형상들과의 관계에 따라 세부적으로 태도·성격·역할 등이 다양하게 표현되었다.
《서유기》에서의 사오정은 하나의 뚜렷한 개성보다 다양한 형상의 결합체로 구현되었는데 그중에서도 중용과 순종을 덕으로 삼는 유교적인 모습이 많은 부분을 차지하였다. 이러한 유교적인 모습에서 비롯된 사오정의 헌신이 있었기에 삼장을 선두로 한 취경팀이 갈등 속에서 화합을 이루고 취경에 성공할 수 있었다.
삼장법사의 취경 이야기는 몇 백년간의 긴 문화적 변천과정을 거쳐 《서유기》라는 장편신마소설로 변천되었다. 《서유기》의 주요등장인물들 중 손오공은 서양의 독자들에까지 잘 알려져 있다. 하지만 삼장의 셋째 제자 사오정은 뚜렷한 개성이 없다는 이유로 크게 주목받지 못하고 있다.
실제로 사오정에게는 하나의 뚜렷한 특징이 나타나있지 않다. 그러나 사오정은 그만의 다양한 형상과 역할들을 내재하고 있다. 본 연구에서는 사오정의 진정한 모습에 다가가 보기 위해 먼저 사오정 형상의 기원과 변천을 알아본 후, 대상에 따라 다른 역할을 하고 다른 성격을 드러내는 사오정의 다양하고 복잡한 형상을 분석하였다.
사오정 형상의 기원에 대한 연구는 당대의 실존인물인 삼장이 취경에 성공한 후 그 경험을 적은 《대당서역기(大唐西域記)》와 삼장이 입적한 후 제자들이 지은 《대자은사삼장법사전(大慈恩寺三藏法師傳)》을 참고하였다.
송대의 화본소설 《대당삼장취경시화(大唐三藏取經詩話)》와 원말명초 양경현(陽景賢)의 희곡 《서유기잡극(西遊記雜劇)》에서는 사오정 형상의 변천과정이 드러난다. 이 두 편은 모두 삼장의 취경에서부터 파생된 이야기들이다.
《서유기》에 이르러 사오정은 유사하에서 관음보살에게 구원되어 삼장과 함께 취경을 떠난다. 이때의 그는 훨씬 복잡하고 다양한 형상으로 등장한다.
특히 취경을 계기로 그의 인물형상 묘사에는 큰 변화가 생겼다. 취경이전의 사오정은 인간에서 권렴대장으로, 권렴대장에서 수괴로의 변화 등 전체적인 형상에 큰 변화가 있었다면, 취경과정의 사오정은 비교적 안정된 형상을 유지하는 동시에, 여러 인물 형상들과의 관계에 따라 세부적으로 태도·성격·역할 등이 다양하게 표현되었다.
《서유기》에서의 사오정은 하나의 뚜렷한 개성보다 다양한 형상의 결합체로 구현되었는데 그중에서도 중용과 순종을 덕으로 삼는 유교적인 모습이 많은 부분을 차지하였다. 이러한 유교적인 모습에서 비롯된 사오정의 헌신이 있었기에 삼장을 선두로 한 취경팀이 갈등 속에서 화합을 이루고 취경에 성공할 수 있었다.
The story of Xuanzang's pilgrimage trip to India to acquire Buddhist scriptures was changed into a Shenmoxiaoshuo(神魔小說) called Journey to the West after several hundred years of cultural transformation. The main characters of Journey to the West, especially Sun Wukong, are famous to be known in West...
The story of Xuanzang's pilgrimage trip to India to acquire Buddhist scriptures was changed into a Shenmoxiaoshuo(神魔小說) called Journey to the West after several hundred years of cultural transformation. The main characters of Journey to the West, especially Sun Wukong, are famous to be known in Western countries. However, Sha Wujing, the third disciple of Xuanzang is not receiving much attention because of his lack of individuality.
In fact, Sha Wujing does not have the distinctive characteristics. But Sha Wujing has his own variety of images and roles. In order to approach the genuine features of Sha Wujing, in this study, I first studied the origins and changes of his figures, and then analyzed his various and complex features that presented different roles and images depending on the subject.
For my research on the origin of Sha Wujing's figures, I refer to Great Tang Records on the Western Regions, a travel records about the experience of Xuanzang, who succeeded in his journey to obtain Buddhist scriptures, and A Biography of the Tripitaka Dharma Master of the Great Ci'en Monastery, a work of the disciples of Xuanzang after his death.
In the Song Dynasty's Huaben story, Da Tang Sanzang Qujing Shihua, and Xiyoujizaju, a play by Yang Jingxian in the late Yuan Dynasty and early Ming Dynasty, the process of Sha Wujing’s transformation can be seen. Both of them are stories derived from a journey to obtain the Buddhist scriptures of Xuanzang.
At the time of Journey to the West, Sha Wujing is saved by Guanyin Bodhisattva at the "Flowing Sands River" and goes on a journey with Xuanzang to obtain Buddhist scriptures. At this time, he appears in a much more complex and diverse form.
In particular, the trip to obtain the Buddhist scriptures brought about a major change in the depiction of his characters. Before the trip, Sha Wujing had big changes in his overall shape, such as from human to a Curtain-Lifting General and from the Curtain-Lifting General to a water demon. On the other hand, Sha Wujing in the journey maintained a relatively stable image and expressed various details of attitude, personality, and role, depending on the relationship with various characters
In Journey to the West, Sha Wujing was realized as a combination of various forms rather than one distinct personality, and many of them were Confucian figures based on the virtues of moderation and obedience. Because of Sha Wujing’s devotion was derived from the Confucian figures, Xuanzang's pilgrimage team was able to achieve the unity and gain Buddhist scriptures in the midst of conflict.
The story of Xuanzang's pilgrimage trip to India to acquire Buddhist scriptures was changed into a Shenmoxiaoshuo(神魔小說) called Journey to the West after several hundred years of cultural transformation. The main characters of Journey to the West, especially Sun Wukong, are famous to be known in Western countries. However, Sha Wujing, the third disciple of Xuanzang is not receiving much attention because of his lack of individuality.
In fact, Sha Wujing does not have the distinctive characteristics. But Sha Wujing has his own variety of images and roles. In order to approach the genuine features of Sha Wujing, in this study, I first studied the origins and changes of his figures, and then analyzed his various and complex features that presented different roles and images depending on the subject.
For my research on the origin of Sha Wujing's figures, I refer to Great Tang Records on the Western Regions, a travel records about the experience of Xuanzang, who succeeded in his journey to obtain Buddhist scriptures, and A Biography of the Tripitaka Dharma Master of the Great Ci'en Monastery, a work of the disciples of Xuanzang after his death.
In the Song Dynasty's Huaben story, Da Tang Sanzang Qujing Shihua, and Xiyoujizaju, a play by Yang Jingxian in the late Yuan Dynasty and early Ming Dynasty, the process of Sha Wujing’s transformation can be seen. Both of them are stories derived from a journey to obtain the Buddhist scriptures of Xuanzang.
At the time of Journey to the West, Sha Wujing is saved by Guanyin Bodhisattva at the "Flowing Sands River" and goes on a journey with Xuanzang to obtain Buddhist scriptures. At this time, he appears in a much more complex and diverse form.
In particular, the trip to obtain the Buddhist scriptures brought about a major change in the depiction of his characters. Before the trip, Sha Wujing had big changes in his overall shape, such as from human to a Curtain-Lifting General and from the Curtain-Lifting General to a water demon. On the other hand, Sha Wujing in the journey maintained a relatively stable image and expressed various details of attitude, personality, and role, depending on the relationship with various characters
In Journey to the West, Sha Wujing was realized as a combination of various forms rather than one distinct personality, and many of them were Confucian figures based on the virtues of moderation and obedience. Because of Sha Wujing’s devotion was derived from the Confucian figures, Xuanzang's pilgrimage team was able to achieve the unity and gain Buddhist scriptures in the midst of conflict.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.