[학위논문]중등학교 교사의 학교사회복지서비스 협력수행 경험에 대한 현상학적 연구 : 상생의 숲, 씨앗에서 나무로 A Phenomenological Study on the School Social Welfare Service Cooperation Experiences of Secondary School Teachers : The Forest of Coexistence, From a Seed to the Tree원문보기
본 연구는 중등학교 교사들이 학교를 중심으로 하여 학생들에게 행해지는 사회복지서비스 협력수행과 관련하여 한 경험을 심도 깊게 탐색해 봄으로써 이를 통해 드러난 현상의 의미를 밝히는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 본 연구는 질적 연구방법으로 현상학적 방법을 선택하였다. 모든 연구의 과정은 ‘학교사회복지서비스 협력수행에 대한 중등학교 교사들의 경험은 어떠한가?’ 라는 연구 문제를 바탕으로 하여 현상학적 사유 태도인 ‘사태 그 자체로’ 로 돌아가서 현상을 탐색하고자 하였다. 이러한 현상학적 연구를 위해서 연구자가 가지고 있는 선(先)이해에 대한 사전 검토가 이루어졌고, 이후 자료 수집은 5명의 중등학교 교사들과의 심층 면담을 통해서 이루어졌다. ...
본 연구는 중등학교 교사들이 학교를 중심으로 하여 학생들에게 행해지는 사회복지서비스 협력수행과 관련하여 한 경험을 심도 깊게 탐색해 봄으로써 이를 통해 드러난 현상의 의미를 밝히는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 본 연구는 질적 연구방법으로 현상학적 방법을 선택하였다. 모든 연구의 과정은 ‘학교사회복지서비스 협력수행에 대한 중등학교 교사들의 경험은 어떠한가?’ 라는 연구 문제를 바탕으로 하여 현상학적 사유 태도인 ‘사태 그 자체로’ 로 돌아가서 현상을 탐색하고자 하였다. 이러한 현상학적 연구를 위해서 연구자가 가지고 있는 선(先)이해에 대한 사전 검토가 이루어졌고, 이후 자료 수집은 5명의 중등학교 교사들과의 심층 면담을 통해서 이루어졌다. 자료 분석은 Giorgi의 방법을 선택했으며 이를 통해 연구 참여자의 고유한 경험을 개별적 상황 구조 안에서 들여다보고 이들 경험 가운데 같은 맥락을 갖고 일어난 일반적 경험의 본질과 구조를 탐색하였다. 연구결과는 아래와 같은 과정으로 기술되었다. 첫째, 연구 참여자의 개별적 경험의 의미를 상황적 맥락 속에서 구조적으로 기술하였다. 이를 통해 참여자별 경험의 특수성과 공통성을 탐색하였다. 둘째, 학교사회복지서비스 협력수행 경험의 9가지 본질로 드러난 <역량의 한계와 전문성 부족>, <현실 직면>, <시선의 전환과 확장>, <복지서비스로의 첫 걸음>, <학교사회복지서비스의 현실과 마주침>, <학교사회복지서비스에 대한 인식의 확장>, <복지서비스 협력수행의 본격화>, <협력의 관계망 속 상호 지원과 지지>, <학교사회복지서비스 협력자로서의 자리 매김>에 대한 중심의미를 기술하였다. 셋째, 연구 참여자들에게서 동일하게 나타나는 경험의 의미를 드러내는 본질과 본질간의 관계를 구조적으로 기술하기 위해 일반적 구조의 의미를 진술하였다. 넷째, 본 연구에서 드러난 중등학교교사의 학교사회복지서비스 협력수행 경험이 의미하는 바가 무엇인지 ‘상생의 숲, 씨앗에서 나무로’ 라는 은유적 설명을 제시하였다. 논의에서는 연구를 통해 도출된 본질과 본질간의 일반적 구조를 고찰하면서 중등학교교사들이 학교사회복지서비스 협력수행을 경험하는 과정에서 개별적· 상황적 맥락이 다양함에도 불구하고 공통적으로 서비스 전달과정에서 교사라는 한계 지워진 정체성에서 나아가, 학교사회복지서비스 협력수행의 중요한 축으로서의 역할을 찾아나가고 있음을 밝혔다. 또한 학생 중심 통합연계서비스가 다소 형식적이고 이상적인 형태로만 존재하는 현실 속에서, 학교사회복지서비스의 구조 안에서 학교사회복지사와 협력수행을 하는 가운데 드러난 교육과 복지의 상호작용, 학교사회복지서비스 전달체계와 통합적 관계론의 측면에 대해 들여다보았다. 이상의 연구 결과들을 토대로 학교사회복지서비스 협력수행과정에서 발견된 중등학교 교사들의 경험을 통해 학생들을 위한 복지서비스의 협력자로서 교사의 전문성과 역량강화, 지원과 보호를 위한 제도적 대책과 보완이 필요함을 알 수 있었다. 이러한 대책 수립을 위해서는 학교사회복지서비스의 목표와 방향에 대한 숙고가 반드시 선행되어야 할 것이며 서비스의 효과적 수행을 위해 학생 개개인에 대한 교육적·복지적 관점을 아우르는 계획수립과 이에 기초한 서비스 수행 주체들의 인식 전환과 공유가 절대적으로 필요할 것이다. 이를 위해 교사들을 위한 교육과 연수, 학교사회복지서비스 전달체계의 확립과 관계망 형성, 이들 간의 협업을 통한 학생중심 서비스 체계의 구축, 학교사회복지서비스 매뉴얼과 실천적 임상지침 마련을 제언하였다.
본 연구는 중등학교 교사들이 학교를 중심으로 하여 학생들에게 행해지는 사회복지서비스 협력수행과 관련하여 한 경험을 심도 깊게 탐색해 봄으로써 이를 통해 드러난 현상의 의미를 밝히는 데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 본 연구는 질적 연구방법으로 현상학적 방법을 선택하였다. 모든 연구의 과정은 ‘학교사회복지서비스 협력수행에 대한 중등학교 교사들의 경험은 어떠한가?’ 라는 연구 문제를 바탕으로 하여 현상학적 사유 태도인 ‘사태 그 자체로’ 로 돌아가서 현상을 탐색하고자 하였다. 이러한 현상학적 연구를 위해서 연구자가 가지고 있는 선(先)이해에 대한 사전 검토가 이루어졌고, 이후 자료 수집은 5명의 중등학교 교사들과의 심층 면담을 통해서 이루어졌다. 자료 분석은 Giorgi의 방법을 선택했으며 이를 통해 연구 참여자의 고유한 경험을 개별적 상황 구조 안에서 들여다보고 이들 경험 가운데 같은 맥락을 갖고 일어난 일반적 경험의 본질과 구조를 탐색하였다. 연구결과는 아래와 같은 과정으로 기술되었다. 첫째, 연구 참여자의 개별적 경험의 의미를 상황적 맥락 속에서 구조적으로 기술하였다. 이를 통해 참여자별 경험의 특수성과 공통성을 탐색하였다. 둘째, 학교사회복지서비스 협력수행 경험의 9가지 본질로 드러난 <역량의 한계와 전문성 부족>, <현실 직면>, <시선의 전환과 확장>, <복지서비스로의 첫 걸음>, <학교사회복지서비스의 현실과 마주침>, <학교사회복지서비스에 대한 인식의 확장>, <복지서비스 협력수행의 본격화>, <협력의 관계망 속 상호 지원과 지지>, <학교사회복지서비스 협력자로서의 자리 매김>에 대한 중심의미를 기술하였다. 셋째, 연구 참여자들에게서 동일하게 나타나는 경험의 의미를 드러내는 본질과 본질간의 관계를 구조적으로 기술하기 위해 일반적 구조의 의미를 진술하였다. 넷째, 본 연구에서 드러난 중등학교교사의 학교사회복지서비스 협력수행 경험이 의미하는 바가 무엇인지 ‘상생의 숲, 씨앗에서 나무로’ 라는 은유적 설명을 제시하였다. 논의에서는 연구를 통해 도출된 본질과 본질간의 일반적 구조를 고찰하면서 중등학교교사들이 학교사회복지서비스 협력수행을 경험하는 과정에서 개별적· 상황적 맥락이 다양함에도 불구하고 공통적으로 서비스 전달과정에서 교사라는 한계 지워진 정체성에서 나아가, 학교사회복지서비스 협력수행의 중요한 축으로서의 역할을 찾아나가고 있음을 밝혔다. 또한 학생 중심 통합연계서비스가 다소 형식적이고 이상적인 형태로만 존재하는 현실 속에서, 학교사회복지서비스의 구조 안에서 학교사회복지사와 협력수행을 하는 가운데 드러난 교육과 복지의 상호작용, 학교사회복지서비스 전달체계와 통합적 관계론의 측면에 대해 들여다보았다. 이상의 연구 결과들을 토대로 학교사회복지서비스 협력수행과정에서 발견된 중등학교 교사들의 경험을 통해 학생들을 위한 복지서비스의 협력자로서 교사의 전문성과 역량강화, 지원과 보호를 위한 제도적 대책과 보완이 필요함을 알 수 있었다. 이러한 대책 수립을 위해서는 학교사회복지서비스의 목표와 방향에 대한 숙고가 반드시 선행되어야 할 것이며 서비스의 효과적 수행을 위해 학생 개개인에 대한 교육적·복지적 관점을 아우르는 계획수립과 이에 기초한 서비스 수행 주체들의 인식 전환과 공유가 절대적으로 필요할 것이다. 이를 위해 교사들을 위한 교육과 연수, 학교사회복지서비스 전달체계의 확립과 관계망 형성, 이들 간의 협업을 통한 학생중심 서비스 체계의 구축, 학교사회복지서비스 매뉴얼과 실천적 임상지침 마련을 제언하였다.
The purpose of this study was to describe the school social welfare service cooperation experiences which is conducted to the students on the basis of school by the secondary school teachers and to define the meaning of the experiences through the exploring it with the phenomenological attitude.
The purpose of this study was to describe the school social welfare service cooperation experiences which is conducted to the students on the basis of school by the secondary school teachers and to define the meaning of the experiences through the exploring it with the phenomenological attitude. The school social welfare service is started with the announcement of the compulsory education by the ministry of education and also, based on the provision of equality of educational opportunity from the point of the elementary, secondary compulsory education and education benefits. Furthermore, The ministry of education is conducting the support of the public education fee including the school expenses, lunch money and tuition fee for the educational disadvantaged group and expanding the support through the educational welfare priority project which aims to the integral support. Thus, we need to explore various challenging issues and situations faced by the secondary school teachers undertaking the school social welfare service cooperation experiences in the change of policy on the educational welfare services. This will be meaningful for the establishing the direction of the school social welfare service, strategies for the effective implementation of services in the future and will be the useful data and information in the area. In addition, this study will help the crossing the boundary between the divided education and social welfare. Moreover, the results of this research will influence on the student-centered school social welfare services. For conducting this research, the phenomenological research method was applied. Especially, Giorgi's phenomenological research method was used to carry out the research question. The research question was "What is the contents, essence and meaning of the school social welfare cooperation experience of secondary school teachers?" and we explored the phenomenon on the basis of the phenomenological attitude which is back to the things themselves. The participants of this study were all five, experiencing for more than 2 years in school conducting educational welfare priority project and have been working more than 4 years in the secondary school. Consequently, the researcher drew the following 9 essences, , , , , , , , , . That is, participants’ experience in school social welfare service cooperation practice was an extension from the limited identity as a teacher to the positive network linking role as an equal to social worker. Thus, the meaning of secondary school teachers’ experience in school social welfare service cooperation could be inferred to the metaphor of . In conclusion, although there is no integral linking service system for students, participants appeared to make the structure and linkage in school social welfare service. In addition, they carried out the counselling, a home visit, linkage between the resources from inside and outside school and even personal resources as a main agent in school social welfare service with the regular class and class management. However, the absence of institutional and environmental factor in school social welfare cooperation service which can support the teacher not only made them struggle with the various situation but also led them to indifference and cynical smile from the colleague. Although participants in this study would apparently experience growth as a teacher and successful results while conducting school social welfare cooperation service, fundamental limitations is implicit in making continuity and stability in service. From the result, we concluded that it is necessary to develop institutional measures and supplementation to protect teachers' professionalism, empowerment and support. In addition, it is required common awareness and sharing about the student-centered school social welfare service. To address the issue, education and training for teachers should be provided and manual for school social welfare service and clinical practice guideline as well. Additionally, we suggest that we should make the student-centered school social welfare service system based on the co-working of the main agent of the service as like teachers, school social worker, and school administrators.
The purpose of this study was to describe the school social welfare service cooperation experiences which is conducted to the students on the basis of school by the secondary school teachers and to define the meaning of the experiences through the exploring it with the phenomenological attitude. The school social welfare service is started with the announcement of the compulsory education by the ministry of education and also, based on the provision of equality of educational opportunity from the point of the elementary, secondary compulsory education and education benefits. Furthermore, The ministry of education is conducting the support of the public education fee including the school expenses, lunch money and tuition fee for the educational disadvantaged group and expanding the support through the educational welfare priority project which aims to the integral support. Thus, we need to explore various challenging issues and situations faced by the secondary school teachers undertaking the school social welfare service cooperation experiences in the change of policy on the educational welfare services. This will be meaningful for the establishing the direction of the school social welfare service, strategies for the effective implementation of services in the future and will be the useful data and information in the area. In addition, this study will help the crossing the boundary between the divided education and social welfare. Moreover, the results of this research will influence on the student-centered school social welfare services. For conducting this research, the phenomenological research method was applied. Especially, Giorgi's phenomenological research method was used to carry out the research question. The research question was "What is the contents, essence and meaning of the school social welfare cooperation experience of secondary school teachers?" and we explored the phenomenon on the basis of the phenomenological attitude which is back to the things themselves. The participants of this study were all five, experiencing for more than 2 years in school conducting educational welfare priority project and have been working more than 4 years in the secondary school. Consequently, the researcher drew the following 9 essences, , , , , , , , , . That is, participants’ experience in school social welfare service cooperation practice was an extension from the limited identity as a teacher to the positive network linking role as an equal to social worker. Thus, the meaning of secondary school teachers’ experience in school social welfare service cooperation could be inferred to the metaphor of . In conclusion, although there is no integral linking service system for students, participants appeared to make the structure and linkage in school social welfare service. In addition, they carried out the counselling, a home visit, linkage between the resources from inside and outside school and even personal resources as a main agent in school social welfare service with the regular class and class management. However, the absence of institutional and environmental factor in school social welfare cooperation service which can support the teacher not only made them struggle with the various situation but also led them to indifference and cynical smile from the colleague. Although participants in this study would apparently experience growth as a teacher and successful results while conducting school social welfare cooperation service, fundamental limitations is implicit in making continuity and stability in service. From the result, we concluded that it is necessary to develop institutional measures and supplementation to protect teachers' professionalism, empowerment and support. In addition, it is required common awareness and sharing about the student-centered school social welfare service. To address the issue, education and training for teachers should be provided and manual for school social welfare service and clinical practice guideline as well. Additionally, we suggest that we should make the student-centered school social welfare service system based on the co-working of the main agent of the service as like teachers, school social worker, and school administrators.
주제어
#the school social welfare cooperation service teachers in school social welfare service cooperation school social worker student-centered school welfare service qualitative research phenomenological methodology
학위논문 정보
저자
남희정
학위수여기관
동양대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
지도교수
박향경
발행연도
2020
총페이지
162
키워드
the school social welfare cooperation service teachers in school social welfare service cooperation school social worker student-centered school welfare service qualitative research phenomenological methodology
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