본 연구의 목적은 대학생의 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인(완벽주의적 자기노력, 불완전함 은폐노력-행동적, 불완전함 은폐노력-언어적)과 대인관계유능성의 관계를 확인하고, 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인과 대인관계유능성의 관계에서 자기개념명확성의 매개효과가 유의한지 검증하고자 하였다. 이를 위해서 G시 및 J지역에 소재한 대학교의 남·여 대학생 513명을 대상으로 완벽주의적 자기제시, 대인관계유능성, 자기개념명확성 척도를 실시한 후, 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 연구 변인들 간 관련성을 분석하고, Baron과 Kenny의 ...
국 문 초 록
대학생의 완벽주의적 자기제시와 대인관계유능성 : 자기개념명확성의 매개효과
김예지 동신대학교 대학원 상담심리학과 (지도교수 송 연 주)
본 연구의 목적은 대학생의 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인(완벽주의적 자기노력, 불완전함 은폐노력-행동적, 불완전함 은폐노력-언어적)과 대인관계유능성의 관계를 확인하고, 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인과 대인관계유능성의 관계에서 자기개념명확성의 매개효과가 유의한지 검증하고자 하였다. 이를 위해서 G시 및 J지역에 소재한 대학교의 남·여 대학생 513명을 대상으로 완벽주의적 자기제시, 대인관계유능성, 자기개념명확성 척도를 실시한 후, 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 연구 변인들 간 관련성을 분석하고, Baron과 Kenny의 위계적 회귀분석을 통해 매개효과를 검증하였다. 마지막으로 Sobel 검증을 통해 매개효과의 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인과 대인관계 유능성, 자기개념명확성 간의 유의한 상관관계가 나타났다. 완벽주의적 자기노력과 대인관계유능성은 정적상관을 나타냈고, 불완전함 은폐노력-언어적은 대인관계유능성과 부적상관을 나타냈다. 반면 완벽주의적 자기제시의 총합과 불완전함 은폐노력-행동적은 대인관계유능성과의 유의한 상관을 나타내지 않았다. 완벽주의적 자기제시 총점 및 3개 하위요인은 모두 자기개념명확성과 부적상관을 나타냈고, 대인관계유능성과 자기개념명확성은 정적상관을 나타냈다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 대인관계유능성의 관계에서 자기개념명확성이 매개하는지 살펴보았다. 완벽주의적 자기노력과 대인관계유능성의 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 불완전함 은폐노력-언어적과 대인관계유능성의 관계에서는 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 반면 완벽주의적 자기제시의 총합과 불완전함 은폐노력-행동적은 대인관계유능성 간의 관계에서 자기개념명확성의 매개효과를 가지지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과, 완벽주의적 자기제시는 타인에게 극단적으로 완벽한 인상을 주기 위해 과도한 노력을 할 뿐 타인과 효과적으로 관계를 형성하고 유지하는 능력에는 영향을 주지 않음을 의미한다. 위와 같은 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점과 후속 연구의 필요성에 대해 논의하였다.
본 연구의 목적은 대학생의 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인(완벽주의적 자기노력, 불완전함 은폐노력-행동적, 불완전함 은폐노력-언어적)과 대인관계유능성의 관계를 확인하고, 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인과 대인관계유능성의 관계에서 자기개념명확성의 매개효과가 유의한지 검증하고자 하였다. 이를 위해서 G시 및 J지역에 소재한 대학교의 남·여 대학생 513명을 대상으로 완벽주의적 자기제시, 대인관계유능성, 자기개념명확성 척도를 실시한 후, 수집된 자료는 SPSS프로그램을 사용하여 연구 변인들 간 관련성을 분석하고, Baron과 Kenny의 위계적 회귀분석을 통해 매개효과를 검증하였다. 마지막으로 Sobel 검증을 통해 매개효과의 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 완벽주의적 자기제시 및 세 가지 하위요인과 대인관계 유능성, 자기개념명확성 간의 유의한 상관관계가 나타났다. 완벽주의적 자기노력과 대인관계유능성은 정적상관을 나타냈고, 불완전함 은폐노력-언어적은 대인관계유능성과 부적상관을 나타냈다. 반면 완벽주의적 자기제시의 총합과 불완전함 은폐노력-행동적은 대인관계유능성과의 유의한 상관을 나타내지 않았다. 완벽주의적 자기제시 총점 및 3개 하위요인은 모두 자기개념명확성과 부적상관을 나타냈고, 대인관계유능성과 자기개념명확성은 정적상관을 나타냈다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 대인관계유능성의 관계에서 자기개념명확성이 매개하는지 살펴보았다. 완벽주의적 자기노력과 대인관계유능성의 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 불완전함 은폐노력-언어적과 대인관계유능성의 관계에서는 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 반면 완벽주의적 자기제시의 총합과 불완전함 은폐노력-행동적은 대인관계유능성 간의 관계에서 자기개념명확성의 매개효과를 가지지 않는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과, 완벽주의적 자기제시는 타인에게 극단적으로 완벽한 인상을 주기 위해 과도한 노력을 할 뿐 타인과 효과적으로 관계를 형성하고 유지하는 능력에는 영향을 주지 않음을 의미한다. 위와 같은 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점과 후속 연구의 필요성에 대해 논의하였다.
College Student's Perfectionistic Self Presentation and Interpersonal Competence: The Mediating effects of Self-Concept Clarity
Kim Ye Ji Counseling Psychology The Graduate School Dongshin University (Direct by Professor Song Yeon ju)
The purpose ...
Abstract
College Student's Perfectionistic Self Presentation and Interpersonal Competence: The Mediating effects of Self-Concept Clarity
Kim Ye Ji Counseling Psychology The Graduate School Dongshin University (Direct by Professor Song Yeon ju)
The purpose of this study was to examine the relationship among college student's perfectionistic self presentation, three factors of perfectionistic self presentation(Perfectionistic Self Promotion, Nondisplay of Imperfection, Nondisclosure of Imperfection), interpersonal competence and to investigate the mediating effects of self-concept clarity on the previous relationship. To conduct this study, questionnaires on perfectionistic self presentation, interpersonal competence and self-concept clarity were administered to 513 college students in G city and J province. Data were statistically processed through SPSS, hierarchical multiple regression proposed by Baron & Kenny(1996), Sobel test(Sobel, 1982) to analyze the correlation among the variables and the mediating effects of self-concept clarity. Major findings of this study are as follows. First, college student's perfectionistic self presentation, three factors of perfectionistic self presentation and interpersonal competence proved to be significantly correlated. Perfectionistic self promotion turned out to be positively correlated with interpersonal competence, while nondisclosure of imperfection was negatively correlated with interpersonal competence. On the other hand, the correlation between total perfectionistic self presentation and nondisplay of imperfection did not prove to be significant. Total perfectionistic self presentation and three factors were negatively correlated with self-concept clarity, while interpersonal competence and self-concept clarity were positively correlated. Second, this study investigated the mediating effects of self-concept clarity on the relationship between perfectionistic self presentation and interpersonal competence. Self-concept clarity appeared to play the role as a partial mediator between perfectionistic self promotion and interpersonal competence. Self-concept clarity has been shown to fully mediate the relationship between nondisclosure of imperfection and interpersonal competence. However, total perfectionistic self presentation and nondisplay of imperfection were found not to mediate the influence of self-concept clarity on interpersonal competence. The results of this study indicates that perfectionistic self presentation only means a heroic effort to give a perfect impression to others, although it does not contribute to forming and maintaining the relationships with others effectively. Based on these results, implications and limitations of this study were discussed.
key words: Perfectionist Self Presentation, Perfectionistic Self Promotion, Nondisplay of Imperfecion, Nondisclosure of Inperfection, Interpersonal Competence, Self-Concept Clarity
Abstract
College Student's Perfectionistic Self Presentation and Interpersonal Competence: The Mediating effects of Self-Concept Clarity
Kim Ye Ji Counseling Psychology The Graduate School Dongshin University (Direct by Professor Song Yeon ju)
The purpose of this study was to examine the relationship among college student's perfectionistic self presentation, three factors of perfectionistic self presentation(Perfectionistic Self Promotion, Nondisplay of Imperfection, Nondisclosure of Imperfection), interpersonal competence and to investigate the mediating effects of self-concept clarity on the previous relationship. To conduct this study, questionnaires on perfectionistic self presentation, interpersonal competence and self-concept clarity were administered to 513 college students in G city and J province. Data were statistically processed through SPSS, hierarchical multiple regression proposed by Baron & Kenny(1996), Sobel test(Sobel, 1982) to analyze the correlation among the variables and the mediating effects of self-concept clarity. Major findings of this study are as follows. First, college student's perfectionistic self presentation, three factors of perfectionistic self presentation and interpersonal competence proved to be significantly correlated. Perfectionistic self promotion turned out to be positively correlated with interpersonal competence, while nondisclosure of imperfection was negatively correlated with interpersonal competence. On the other hand, the correlation between total perfectionistic self presentation and nondisplay of imperfection did not prove to be significant. Total perfectionistic self presentation and three factors were negatively correlated with self-concept clarity, while interpersonal competence and self-concept clarity were positively correlated. Second, this study investigated the mediating effects of self-concept clarity on the relationship between perfectionistic self presentation and interpersonal competence. Self-concept clarity appeared to play the role as a partial mediator between perfectionistic self promotion and interpersonal competence. Self-concept clarity has been shown to fully mediate the relationship between nondisclosure of imperfection and interpersonal competence. However, total perfectionistic self presentation and nondisplay of imperfection were found not to mediate the influence of self-concept clarity on interpersonal competence. The results of this study indicates that perfectionistic self presentation only means a heroic effort to give a perfect impression to others, although it does not contribute to forming and maintaining the relationships with others effectively. Based on these results, implications and limitations of this study were discussed.
key words: Perfectionist Self Presentation, Perfectionistic Self Promotion, Nondisplay of Imperfecion, Nondisclosure of Inperfection, Interpersonal Competence, Self-Concept Clarity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.