기시공된 보강토 옹벽과 근접하여 말뚝을 항타하는 경우 항타하중이 보강토옹벽의 안정성에 미치는 영향에 대하여 연구 하였다. 검토방법은 말뚝항타시 허용진동치에 대한 국내·외 기준, 연구 문헌 및 기존 사례, 추정식 및 수치해석을 수행하였다. 연구결과 말뚝항타시 허용진동치는 매개변수에 따라 달라지는 것이 일반적이나 국내·외 기준에서는 고유주파수 30Hz내에서 항타진동과 ...
기시공된 보강토 옹벽과 근접하여 말뚝을 항타하는 경우 항타하중이 보강토옹벽의 안정성에 미치는 영향에 대하여 연구 하였다. 검토방법은 말뚝항타시 허용진동치에 대한 국내·외 기준, 연구 문헌 및 기존 사례, 추정식 및 수치해석을 수행하였다. 연구결과 말뚝항타시 허용진동치는 매개변수에 따라 달라지는 것이 일반적이나 국내·외 기준에서는 고유주파수 30Hz내에서 항타진동과 발파진동이 유사한 값을 나타내므로 보강토옹벽의 허용진동치는 0.5cm/sec(주택,아파트)의 기준을 제시하였고, 최소 이격거리는 10∼30m로 산정하였다. 항타에 의한 안정여부를 정량적인 평가하는 것은 현실적으로 어려우므로 추가적으로 변형(연직,수평변위 등)에 대한 항목을 검토하여 보강토옹벽의 안정성을 확보하는 것이 바람직할 것으로 판단된다.
기시공된 보강토 옹벽과 근접하여 말뚝을 항타하는 경우 항타하중이 보강토옹벽의 안정성에 미치는 영향에 대하여 연구 하였다. 검토방법은 말뚝항타시 허용진동치에 대한 국내·외 기준, 연구 문헌 및 기존 사례, 추정식 및 수치해석을 수행하였다. 연구결과 말뚝항타시 허용진동치는 매개변수에 따라 달라지는 것이 일반적이나 국내·외 기준에서는 고유주파수 30Hz내에서 항타진동과 발파진동이 유사한 값을 나타내므로 보강토옹벽의 허용진동치는 0.5cm/sec(주택,아파트)의 기준을 제시하였고, 최소 이격거리는 10∼30m로 산정하였다. 항타에 의한 안정여부를 정량적인 평가하는 것은 현실적으로 어려우므로 추가적으로 변형(연직,수평변위 등)에 대한 항목을 검토하여 보강토옹벽의 안정성을 확보하는 것이 바람직할 것으로 판단된다.
In case of driving the pile near the reinforced earth retaining wall, which is already constructed geotechnical structure, the design criteria and the stability of the reinforced earth retaining wall were compared and analyzed. Since there are no standards for stability of retaining walls due to pil...
In case of driving the pile near the reinforced earth retaining wall, which is already constructed geotechnical structure, the design criteria and the stability of the reinforced earth retaining wall were compared and analyzed. Since there are no standards for stability of retaining walls due to pile driving, the feasibility of coping with the standards of concrete structures is verified, and the results obtained from the numerical analysis are analyzed based on domestic and international standards for allowable peak vibration values for pile driving. In the domestic and international standards, the driving vibration and the blasting vibration show similar values within the natural frequency of 30 Hz, so the allowable peak vibration of the reinforced earth retaining wall is 0.5 cm/sec (ex. house and apartment). In this study, the separation distance was calculated to be 5m and 20m to quantitatively evaluate the stability by the pile driving. As a result, the criteria for the maximum horizontal displacement and the allowable peak vibration velocity were proposed for the stability of reinforced earth retaining walls.
In case of driving the pile near the reinforced earth retaining wall, which is already constructed geotechnical structure, the design criteria and the stability of the reinforced earth retaining wall were compared and analyzed. Since there are no standards for stability of retaining walls due to pile driving, the feasibility of coping with the standards of concrete structures is verified, and the results obtained from the numerical analysis are analyzed based on domestic and international standards for allowable peak vibration values for pile driving. In the domestic and international standards, the driving vibration and the blasting vibration show similar values within the natural frequency of 30 Hz, so the allowable peak vibration of the reinforced earth retaining wall is 0.5 cm/sec (ex. house and apartment). In this study, the separation distance was calculated to be 5m and 20m to quantitatively evaluate the stability by the pile driving. As a result, the criteria for the maximum horizontal displacement and the allowable peak vibration velocity were proposed for the stability of reinforced earth retaining walls.
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