본 연구는 체육 수업 현장에서 교사와 학생 간의 커뮤니케이션이 라포형성에 어떠한 영향을 미치는지 파악함과 동시에 학생들과 원활한 커뮤니케이션, 원활한 수업을 할 수 있도록 하는데 의의가 있다. 즉 체육수업 시 교사와 학생 간의 커뮤니케이션을 분석하고 이에 대한 라포형성 관계를 규명하여 원활한 수업과 효율적인 수업을 위한 기초자료를 제시하는데 목적이 있으며, 이러한 목적달성을 위해 체육 교사들을 심층분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. <...
본 연구는 체육 수업 현장에서 교사와 학생 간의 커뮤니케이션이 라포형성에 어떠한 영향을 미치는지 파악함과 동시에 학생들과 원활한 커뮤니케이션, 원활한 수업을 할 수 있도록 하는데 의의가 있다. 즉 체육수업 시 교사와 학생 간의 커뮤니케이션을 분석하고 이에 대한 라포형성 관계를 규명하여 원활한 수업과 효율적인 수업을 위한 기초자료를 제시하는데 목적이 있으며, 이러한 목적달성을 위해 체육 교사들을 심층분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 체육수업현장에서 학생들과의 관계에 있어서 라포(Rapport)형성의 필요 여부를 확인해 본 결과, 크게 ‘신뢰와 친근감 형성을 위해 필요’와 ‘흥미와 수업 운영을 위해 필요’ 등으로 분석되었다. 먼저 ‘신뢰와 친근감 형성을 위한 필요’에서는 수업분위기 조성, 자신감 상승, 질 높은 수업 제공, 학생 통솔, 수업내용 전달 등이 라포형성을 위해 필요하다고 분석되었다. 다음으로 ‘흥미와 수업 운영을 위한 필요’에서는 신체적 접촉 및 개인 피드백 제공, 교실 밖의 학생 통솔, 수업참여도 및 흥미도 상승, 원활한 수업진행 등이 라포형성을 위해 필요하다고 분석되었다.
둘째, 체육수업현장에서 학생들과의 라포(Rapport)형성을 위한 효율적인 방법으로는 크게 ‘상담과 대화’와 ‘관심과 칭찬’, ‘신체활동으로 소통’ 등으로 구분하여 분석하였다. 먼저 ‘상담과 대화’에서는 가벼운 농담, 진로 및 고민 등의 수시상담, 수업이외의 소통, 질문 및 대화에 경청, 즉각 피드백, 학생 위주의 수업방식 진행, 눈높이 고려 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다. 다음으로 ‘관심과 칭찬’에서는 적극적인 동감과 인정, 기다림과 격려, 일상적인 대화, 사소한 부분에 대한 관심과 칭찬, 선생님이 먼저 대화와 인사를 건냄 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다. 마지막으로 ‘신체활동으로 소통’에서는 서로 협력하여 수업참여, 직접시범과 경기에 함께 참여, 반복적인 시범과 긍정적인 피드백 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다.
셋째, 초, 중, 고 각각의 체육현장에서 커뮤니케이션과 라포(Rapport)형성 요인의 차이로는 크게 ‘자율 및 민주형 소통을 통한 관계’와 ‘제한 및 통제형 소통을 통한 관계’로 구분하여 분석하였다. 자율 및 민주형 소통 관계에서는 ‘대화 및 상담을 통한 관계형성’과 ‘자율적인 움직임을 통한 관계형성’ 등으로 구분되었다. 먼저 ‘대화 및 상담을 통한 관계형성’에서는 학생들의 가정 및 개인 환경 및 수업진행을 위한 체력수준 및 발달상태 상담을 하거나, 학생들의 사소한 일들도 경청하여 듣고 대화를 나누는 것으로 분석되었다. 다음으로 ‘자율적인 움직임을 통한 관계형성’에서는 가벼운 스킨쉽을 통한 소통, 부상예방을 위한 서로 간의 소통, 신체활동에 제한을 두지 않고 자유로운 활동 권유 등으로 분석되었다. 제한 및 통제형 소통 관계에서는 잘못된 언행에 대한 엄한 지도, 체육수업 특성상 카리스마 리더쉽 유지, 진지한 수업진행, 권위적 지도의 수업진행 등으로 분석되었다.
본 연구는 체육 수업 현장에서 교사와 학생 간의 커뮤니케이션이 라포형성에 어떠한 영향을 미치는지 파악함과 동시에 학생들과 원활한 커뮤니케이션, 원활한 수업을 할 수 있도록 하는데 의의가 있다. 즉 체육수업 시 교사와 학생 간의 커뮤니케이션을 분석하고 이에 대한 라포형성 관계를 규명하여 원활한 수업과 효율적인 수업을 위한 기초자료를 제시하는데 목적이 있으며, 이러한 목적달성을 위해 체육 교사들을 심층분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 체육수업현장에서 학생들과의 관계에 있어서 라포(Rapport)형성의 필요 여부를 확인해 본 결과, 크게 ‘신뢰와 친근감 형성을 위해 필요’와 ‘흥미와 수업 운영을 위해 필요’ 등으로 분석되었다. 먼저 ‘신뢰와 친근감 형성을 위한 필요’에서는 수업분위기 조성, 자신감 상승, 질 높은 수업 제공, 학생 통솔, 수업내용 전달 등이 라포형성을 위해 필요하다고 분석되었다. 다음으로 ‘흥미와 수업 운영을 위한 필요’에서는 신체적 접촉 및 개인 피드백 제공, 교실 밖의 학생 통솔, 수업참여도 및 흥미도 상승, 원활한 수업진행 등이 라포형성을 위해 필요하다고 분석되었다.
둘째, 체육수업현장에서 학생들과의 라포(Rapport)형성을 위한 효율적인 방법으로는 크게 ‘상담과 대화’와 ‘관심과 칭찬’, ‘신체활동으로 소통’ 등으로 구분하여 분석하였다. 먼저 ‘상담과 대화’에서는 가벼운 농담, 진로 및 고민 등의 수시상담, 수업이외의 소통, 질문 및 대화에 경청, 즉각 피드백, 학생 위주의 수업방식 진행, 눈높이 고려 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다. 다음으로 ‘관심과 칭찬’에서는 적극적인 동감과 인정, 기다림과 격려, 일상적인 대화, 사소한 부분에 대한 관심과 칭찬, 선생님이 먼저 대화와 인사를 건냄 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다. 마지막으로 ‘신체활동으로 소통’에서는 서로 협력하여 수업참여, 직접시범과 경기에 함께 참여, 반복적인 시범과 긍정적인 피드백 등이 라포형성을 위한 방법으로 필요하다고 분석되었다.
셋째, 초, 중, 고 각각의 체육현장에서 커뮤니케이션과 라포(Rapport)형성 요인의 차이로는 크게 ‘자율 및 민주형 소통을 통한 관계’와 ‘제한 및 통제형 소통을 통한 관계’로 구분하여 분석하였다. 자율 및 민주형 소통 관계에서는 ‘대화 및 상담을 통한 관계형성’과 ‘자율적인 움직임을 통한 관계형성’ 등으로 구분되었다. 먼저 ‘대화 및 상담을 통한 관계형성’에서는 학생들의 가정 및 개인 환경 및 수업진행을 위한 체력수준 및 발달상태 상담을 하거나, 학생들의 사소한 일들도 경청하여 듣고 대화를 나누는 것으로 분석되었다. 다음으로 ‘자율적인 움직임을 통한 관계형성’에서는 가벼운 스킨쉽을 통한 소통, 부상예방을 위한 서로 간의 소통, 신체활동에 제한을 두지 않고 자유로운 활동 권유 등으로 분석되었다. 제한 및 통제형 소통 관계에서는 잘못된 언행에 대한 엄한 지도, 체육수업 특성상 카리스마 리더쉽 유지, 진지한 수업진행, 권위적 지도의 수업진행 등으로 분석되었다.
This study has a meaning in grasping what influence the communication between teachers and students have at the physical education field, in helping communicate between them each other softly, and in helping make progress of instruction softly. That is, this study aims at analyzing communications be...
This study has a meaning in grasping what influence the communication between teachers and students have at the physical education field, in helping communicate between them each other softly, and in helping make progress of instruction softly. That is, this study aims at analyzing communications between teachers and students for physical education instruction, at grasping the relationship between communication and rapport formation, and at presenting basic materials for effective instruction. With the purpose of attaining the purposes, this study performed a deepening analysis to lead to the conclusion as follows.
First, after checking the necessity of Rapport formation between teachers and students at physical education instruction field, it was analyzed largely as ‘needs for the formation of trust and affinity’ and ‘needs for interest and instruction operation’. At first, it was analyzed that 'for trust and affinity formation' creation of instruction atmosphere, confidence enhancement, high-quality instruction provision, student control, instruction contents delivery etc. were necessary for rapport formation. Next, 'for interest and instruction operation', contact, individual feedback provision, out-of-classroom student control, instruction participation, interest enhancement, soft instruction progress etc. were necessary for rapport formation.
Second, as for the efficient way to form rapport with students at the physical education field, this study classified with and analyzed 'consultation and dialogue', 'concernment and praise', 'communication by physical activity' etc. At first, as for 'consultation and dialogue' it was analyzed that the consultation at any time concerning light joke, course and worry etc. communication except instruction, asking and listening to dialogue, prompt feedback, instruction method progress focussed on students, level concernment etc. were necessary for rapport formation. Next, as for 'concernment and praise', it was analyzed that positive compathy and recognition, wait and encouragement, daily dialogue, concernment concerning trivial matters and praise, teachers' dialogues faster than students etc. were necessary for rapport formation. In the end, as for 'physical communication', it was analyzed that participation in cooperative instruction, direct demonstration and participation in games, repeated demonstration, positive feedback etc. were necessary for rapport formation.
Third, the difference between communication and rapport formation factors at each of the physical education classes in elementary, middle and high schools was analyzed by dividing them into ‘relationship through autonomous and democratic communication’ and ‘relationship through restricted and controlled communication’. In Autonomous-type communication and democratic-type communication relationships were classified with 'relationship formation through dialogue and consultation' and 'relationship formation through autonomous movement'. First, 'as for the formation of the relationship through dialogue and consultation', it was analyzed that the teachers consulted on students' families, circumstances, physical strength, and development. Furthermore, it was analyzed that they listened to something even trivial and talked about something for the students. Next, 'in order to form the relationship through autonomous movement, it was analyzed that they communicated with students through light skinship, mutual communication to prevent from injury, and persuaded free activity with physical limitation. As for restriction-and-control type relation, it was analyzed that they instructed to correct erroneous language and behavior strictly, maintain charisma leadership in view of the instruction of physical education, serious instruction progress, and instruction progress by authoritarian instruction.
This study has a meaning in grasping what influence the communication between teachers and students have at the physical education field, in helping communicate between them each other softly, and in helping make progress of instruction softly. That is, this study aims at analyzing communications between teachers and students for physical education instruction, at grasping the relationship between communication and rapport formation, and at presenting basic materials for effective instruction. With the purpose of attaining the purposes, this study performed a deepening analysis to lead to the conclusion as follows.
First, after checking the necessity of Rapport formation between teachers and students at physical education instruction field, it was analyzed largely as ‘needs for the formation of trust and affinity’ and ‘needs for interest and instruction operation’. At first, it was analyzed that 'for trust and affinity formation' creation of instruction atmosphere, confidence enhancement, high-quality instruction provision, student control, instruction contents delivery etc. were necessary for rapport formation. Next, 'for interest and instruction operation', contact, individual feedback provision, out-of-classroom student control, instruction participation, interest enhancement, soft instruction progress etc. were necessary for rapport formation.
Second, as for the efficient way to form rapport with students at the physical education field, this study classified with and analyzed 'consultation and dialogue', 'concernment and praise', 'communication by physical activity' etc. At first, as for 'consultation and dialogue' it was analyzed that the consultation at any time concerning light joke, course and worry etc. communication except instruction, asking and listening to dialogue, prompt feedback, instruction method progress focussed on students, level concernment etc. were necessary for rapport formation. Next, as for 'concernment and praise', it was analyzed that positive compathy and recognition, wait and encouragement, daily dialogue, concernment concerning trivial matters and praise, teachers' dialogues faster than students etc. were necessary for rapport formation. In the end, as for 'physical communication', it was analyzed that participation in cooperative instruction, direct demonstration and participation in games, repeated demonstration, positive feedback etc. were necessary for rapport formation.
Third, the difference between communication and rapport formation factors at each of the physical education classes in elementary, middle and high schools was analyzed by dividing them into ‘relationship through autonomous and democratic communication’ and ‘relationship through restricted and controlled communication’. In Autonomous-type communication and democratic-type communication relationships were classified with 'relationship formation through dialogue and consultation' and 'relationship formation through autonomous movement'. First, 'as for the formation of the relationship through dialogue and consultation', it was analyzed that the teachers consulted on students' families, circumstances, physical strength, and development. Furthermore, it was analyzed that they listened to something even trivial and talked about something for the students. Next, 'in order to form the relationship through autonomous movement, it was analyzed that they communicated with students through light skinship, mutual communication to prevent from injury, and persuaded free activity with physical limitation. As for restriction-and-control type relation, it was analyzed that they instructed to correct erroneous language and behavior strictly, maintain charisma leadership in view of the instruction of physical education, serious instruction progress, and instruction progress by authoritarian instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.