현대도시는 점점 더 빠르게 변화하고 있고 도시의 삶의 질에 대한 사 람들의 요구도 높아지고 있다. 이와 함께 도시계획의 패러다임도 기존의 중앙정부주도아래 물리적 정비 위주에서, 지역의 다양한 주체의 참여를 바 탕으로 지속가능한 도시를 지향하는 방식으로 변화하고 있으며, 단순한 물 리적 공간개선이 아닌 장소적 특성을 고려한 복합적 재생을 시도하고 있다. 우리나라도 2013년「도시재생활성화 및 지원에 관한 특별법」이 제정 되고 전국단위의 본격적인 도시재생패러다임을 맞이하고 있다. Top-down 방식의 기존 도시계획방식을 탈피하는 새로운 시도인 만큼 다양한 시행착 오를 경험하고 있다. 이러한 새로운 도시계획 패러다임을 실현하는 새로운 수법이 필요한 시점이다. 기존 도시계획수법이 지닌 한계성을 보완하고 도 시재생의 현안에 탄력적으로 대응하면서 목표를 실현하는 수법으로, 서구 사회에서 먼저 연구 및 실행되고 있는 '...
현대도시는 점점 더 빠르게 변화하고 있고 도시의 삶의 질에 대한 사 람들의 요구도 높아지고 있다. 이와 함께 도시계획의 패러다임도 기존의 중앙정부주도아래 물리적 정비 위주에서, 지역의 다양한 주체의 참여를 바 탕으로 지속가능한 도시를 지향하는 방식으로 변화하고 있으며, 단순한 물 리적 공간개선이 아닌 장소적 특성을 고려한 복합적 재생을 시도하고 있다. 우리나라도 2013년「도시재생활성화 및 지원에 관한 특별법」이 제정 되고 전국단위의 본격적인 도시재생패러다임을 맞이하고 있다. Top-down 방식의 기존 도시계획방식을 탈피하는 새로운 시도인 만큼 다양한 시행착 오를 경험하고 있다. 이러한 새로운 도시계획 패러다임을 실현하는 새로운 수법이 필요한 시점이다. 기존 도시계획수법이 지닌 한계성을 보완하고 도 시재생의 현안에 탄력적으로 대응하면서 목표를 실현하는 수법으로, 서구 사회에서 먼저 연구 및 실행되고 있는 '택티컬 어바니즘(Tactical Urbanism)' 수법에 주목할 필요가 있다. 비교적 새로운 트랜드로 아직까 지 국내연구는 제한적이다. 이에 본 연구에서는 국내 도시재생사업을 실현하는 수법으로서 택티컬 어바니즘 도입의 효과성을 분석하고 제시하고자 한다. 먼저, 도시재생사업의 현안을 도출하기 위하여 해당 주제의 선행연구와 관계법규, 국가에서 제공하는 가이드라인 등을 분석하였고 이를 통해 33개 의 현안사항을 도출하였다. 도출된 사항을 다시 재구성하여 24개의 요소를 도출하였고 커뮤니티관련현안, 계획적현안, 제도적현안, 토지관련현안, 예 산관련현안의 총 5가지로 유형화하였다. 택티컬 어바니즘의 효과성을 도출 하기 위하여 해외와 국내 사례를 분석하였고 이를 통해 34개의 효과를 도 출할 수 있었다. 도출된 사항을 다시 재구성하여 19개의 효과요소를 도출 하였고 커뮤니티관련 효과, 제도화 및 사업실행효과, 도시환경개선효과, 홍 보 및 경제적효과의 총4가지로 유형화하였다. 도출된 현안요소와 효과성요 소를 각각 매칭하여 직·간접적 효과성을 분석하였다. 분석결과로는 커뮤니 티 및 계획적 현안사항에 대한 효과성이 가장 높게 나타났으며 다음으로 는 예산과 토지활용관련 현안으로 분석되었다. 제도적 현안사항에 대한 직 접적인 효과는 다소 미약하게 나타났다. 본 연구는 국내 본격적으로 확산되고 있는 도시재생사업 실현수법으로 서 택티컬 어바니즘의 도입효과를 구체적으로 제시하였다. 이는 택티컬 어 바니즘을 국내도시재생사업에 도입할 경우 구체적으로 어떤 효과를 얻을 수 있을지를 예측할 수 있고, 재생사업에 택티컬 어바니즘 도입의 필요성 을 제시한다는 점에서 의미를 지니고 있다.
현대도시는 점점 더 빠르게 변화하고 있고 도시의 삶의 질에 대한 사 람들의 요구도 높아지고 있다. 이와 함께 도시계획의 패러다임도 기존의 중앙정부주도아래 물리적 정비 위주에서, 지역의 다양한 주체의 참여를 바 탕으로 지속가능한 도시를 지향하는 방식으로 변화하고 있으며, 단순한 물 리적 공간개선이 아닌 장소적 특성을 고려한 복합적 재생을 시도하고 있다. 우리나라도 2013년「도시재생활성화 및 지원에 관한 특별법」이 제정 되고 전국단위의 본격적인 도시재생패러다임을 맞이하고 있다. Top-down 방식의 기존 도시계획방식을 탈피하는 새로운 시도인 만큼 다양한 시행착 오를 경험하고 있다. 이러한 새로운 도시계획 패러다임을 실현하는 새로운 수법이 필요한 시점이다. 기존 도시계획수법이 지닌 한계성을 보완하고 도 시재생의 현안에 탄력적으로 대응하면서 목표를 실현하는 수법으로, 서구 사회에서 먼저 연구 및 실행되고 있는 '택티컬 어바니즘(Tactical Urbanism)' 수법에 주목할 필요가 있다. 비교적 새로운 트랜드로 아직까 지 국내연구는 제한적이다. 이에 본 연구에서는 국내 도시재생사업을 실현하는 수법으로서 택티컬 어바니즘 도입의 효과성을 분석하고 제시하고자 한다. 먼저, 도시재생사업의 현안을 도출하기 위하여 해당 주제의 선행연구와 관계법규, 국가에서 제공하는 가이드라인 등을 분석하였고 이를 통해 33개 의 현안사항을 도출하였다. 도출된 사항을 다시 재구성하여 24개의 요소를 도출하였고 커뮤니티관련현안, 계획적현안, 제도적현안, 토지관련현안, 예 산관련현안의 총 5가지로 유형화하였다. 택티컬 어바니즘의 효과성을 도출 하기 위하여 해외와 국내 사례를 분석하였고 이를 통해 34개의 효과를 도 출할 수 있었다. 도출된 사항을 다시 재구성하여 19개의 효과요소를 도출 하였고 커뮤니티관련 효과, 제도화 및 사업실행효과, 도시환경개선효과, 홍 보 및 경제적효과의 총4가지로 유형화하였다. 도출된 현안요소와 효과성요 소를 각각 매칭하여 직·간접적 효과성을 분석하였다. 분석결과로는 커뮤니 티 및 계획적 현안사항에 대한 효과성이 가장 높게 나타났으며 다음으로 는 예산과 토지활용관련 현안으로 분석되었다. 제도적 현안사항에 대한 직 접적인 효과는 다소 미약하게 나타났다. 본 연구는 국내 본격적으로 확산되고 있는 도시재생사업 실현수법으로 서 택티컬 어바니즘의 도입효과를 구체적으로 제시하였다. 이는 택티컬 어 바니즘을 국내도시재생사업에 도입할 경우 구체적으로 어떤 효과를 얻을 수 있을지를 예측할 수 있고, 재생사업에 택티컬 어바니즘 도입의 필요성 을 제시한다는 점에서 의미를 지니고 있다.
Redevelopment and Reconstruction are classified as Citizen-leading project in the way that the consent of the people need. However, the main agent which embodies and agree that the rate was determined this system are the experts and the government. Now, the time step to reflect the r...
Redevelopment and Reconstruction are classified as Citizen-leading project in the way that the consent of the people need. However, the main agent which embodies and agree that the rate was determined this system are the experts and the government. Now, the time step to reflect the resident's intention, the content was very important issue. This thesis starts from When Improvement Projects need, resident's choice must be order of priority. As an alternative to the methodological, suggest "Core-Shared Development Methods”, tried to typology and conceptualize. Redevelopment and Reconstruction are classified as Citizen-leading project in the way that the consent of the people need. However, the main agent which embodies and agree that the rate was determined this system are the experts and the government. Now, the time step to reflect the resident's intention, the content was very important issue. This thesis starts from When Improvement Projects need, resident's choice must be order of priority. As an alternative to the methodological, suggest "Core-Shared Development Methods”, tried to typology and conceptualize. The focus of this research is to show the effectiveness of introducing tactical urbanism as a method to realize the urban regeneration project in Korea. First of all, our paper derived 33 issues of urban regeneration projects in Korea by analyzing previous works, related laws and guidelines provided by the country. The results are reconstructed to derive 24 elements and categorized into 5 types: community issues, planning issues, institutional issues, land issues, and budget issues. Secondly, in order to figure out the effectiveness of tactical urbanism, overseas and domestic cases were analyzed and 34 effects were derived. The results were reconstructed from the results and categorized into 4 types: community-related effects, institutionalization and business execution effects, urban environment improvement effects, public relations and economic effects. Finally, our study analyzed the direct and indirect effectiveness by matching the current and derived factors. The results of the analysis shows that the effectiveness of community and planning issues is the highest, followed by budget and land-use issues. The direct effects on institutional issues are somewhat weak. The main contribute of this paper is to present the effect of introducing tactical urbanism as a realization method for urban regeneration projects that is spreading in Korea. This is meaningful in that it can predict what kind of effect can be obtained when introducing tactical urbanism into domestic urban regeneration business and suggests the necessity of introducing tactical urbanism to regeneration business.
Redevelopment and Reconstruction are classified as Citizen-leading project in the way that the consent of the people need. However, the main agent which embodies and agree that the rate was determined this system are the experts and the government. Now, the time step to reflect the resident's intention, the content was very important issue. This thesis starts from When Improvement Projects need, resident's choice must be order of priority. As an alternative to the methodological, suggest "Core-Shared Development Methods”, tried to typology and conceptualize. Redevelopment and Reconstruction are classified as Citizen-leading project in the way that the consent of the people need. However, the main agent which embodies and agree that the rate was determined this system are the experts and the government. Now, the time step to reflect the resident's intention, the content was very important issue. This thesis starts from When Improvement Projects need, resident's choice must be order of priority. As an alternative to the methodological, suggest "Core-Shared Development Methods”, tried to typology and conceptualize. The focus of this research is to show the effectiveness of introducing tactical urbanism as a method to realize the urban regeneration project in Korea. First of all, our paper derived 33 issues of urban regeneration projects in Korea by analyzing previous works, related laws and guidelines provided by the country. The results are reconstructed to derive 24 elements and categorized into 5 types: community issues, planning issues, institutional issues, land issues, and budget issues. Secondly, in order to figure out the effectiveness of tactical urbanism, overseas and domestic cases were analyzed and 34 effects were derived. The results were reconstructed from the results and categorized into 4 types: community-related effects, institutionalization and business execution effects, urban environment improvement effects, public relations and economic effects. Finally, our study analyzed the direct and indirect effectiveness by matching the current and derived factors. The results of the analysis shows that the effectiveness of community and planning issues is the highest, followed by budget and land-use issues. The direct effects on institutional issues are somewhat weak. The main contribute of this paper is to present the effect of introducing tactical urbanism as a realization method for urban regeneration projects that is spreading in Korea. This is meaningful in that it can predict what kind of effect can be obtained when introducing tactical urbanism into domestic urban regeneration business and suggests the necessity of introducing tactical urbanism to regeneration business.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.