가상현실 산업이 발전과 더불어 게임 시장이 대폭 성장함에 따라 가상현실 산업 전체에서 게임 분야의 수익이 절반 정도로 가장 많으며 대중의 주목을 받고 있다. 이와 함께 가상현실 콘텐츠에서 주로 사용되고 있는 HMD(Head Mounted Display) 장비 판매량도 증가할 것으로 전망하고 있다. 그러나 기존의 HMD는 대부분 디스플레이 화면, 동력 등을 전달하는데 케이블에 의존하고 있어 이는 사용자의 안전을 위협하고, 불편함을 주며 몰입 방해를 유발하 는 문제점들이 발견되었다. 특히 움직임이 활발한 체감형 게임 등에서 더욱 문제가 두드러진다. 본 논문에서는 위의 문제점들을 해결하기 위해 HMD 관련 선행연구를 통해 위험 성을 최소화하기에 알맞은 장비를 선정하고 캐릭터의 춤을 보며 따라 출 수 있는 가상현실 리듬 게임을 설계 및 구현하였다. 사용자의 몰입 증대를 위해 리듬 게임과 가상현실의 구성요소와 모바일 미디어의 특성 요소를 선행연구를 통해 설계 시 함께 고려하였다. 개발 엔진으로는 게임 분 야는 물론 비게임 분야에서도 다양한 용도로 사용 가능한 ...
가상현실 산업이 발전과 더불어 게임 시장이 대폭 성장함에 따라 가상현실 산업 전체에서 게임 분야의 수익이 절반 정도로 가장 많으며 대중의 주목을 받고 있다. 이와 함께 가상현실 콘텐츠에서 주로 사용되고 있는 HMD(Head Mounted Display) 장비 판매량도 증가할 것으로 전망하고 있다. 그러나 기존의 HMD는 대부분 디스플레이 화면, 동력 등을 전달하는데 케이블에 의존하고 있어 이는 사용자의 안전을 위협하고, 불편함을 주며 몰입 방해를 유발하 는 문제점들이 발견되었다. 특히 움직임이 활발한 체감형 게임 등에서 더욱 문제가 두드러진다. 본 논문에서는 위의 문제점들을 해결하기 위해 HMD 관련 선행연구를 통해 위험 성을 최소화하기에 알맞은 장비를 선정하고 캐릭터의 춤을 보며 따라 출 수 있는 가상현실 리듬 게임을 설계 및 구현하였다. 사용자의 몰입 증대를 위해 리듬 게임과 가상현실의 구성요소와 모바일 미디어의 특성 요소를 선행연구를 통해 설계 시 함께 고려하였다. 개발 엔진으로는 게임 분 야는 물론 비게임 분야에서도 다양한 용도로 사용 가능한 언리얼 엔진 4를 이용해 개발하였다. 설계 및 구현된 게임은 몰입에 방해되는 케이블에서 해방되어 보다 안전하게 게 임에 몰입할 수 있으며, 가상현실 리듬 게임의 구성요소를 포함하고 있어 사용자에 게 몰입, 학습효과 재미 등을 제공할 수 있으며, 향후 무선 HMD의 안전성, 사용자 몰입, 비용, 편의성 등의 효과 때문에 다소 제한적으로 개발되었던 가상현실 콘텐츠 개발에 참고될 수 있다.
가상현실 산업이 발전과 더불어 게임 시장이 대폭 성장함에 따라 가상현실 산업 전체에서 게임 분야의 수익이 절반 정도로 가장 많으며 대중의 주목을 받고 있다. 이와 함께 가상현실 콘텐츠에서 주로 사용되고 있는 HMD(Head Mounted Display) 장비 판매량도 증가할 것으로 전망하고 있다. 그러나 기존의 HMD는 대부분 디스플레이 화면, 동력 등을 전달하는데 케이블에 의존하고 있어 이는 사용자의 안전을 위협하고, 불편함을 주며 몰입 방해를 유발하 는 문제점들이 발견되었다. 특히 움직임이 활발한 체감형 게임 등에서 더욱 문제가 두드러진다. 본 논문에서는 위의 문제점들을 해결하기 위해 HMD 관련 선행연구를 통해 위험 성을 최소화하기에 알맞은 장비를 선정하고 캐릭터의 춤을 보며 따라 출 수 있는 가상현실 리듬 게임을 설계 및 구현하였다. 사용자의 몰입 증대를 위해 리듬 게임과 가상현실의 구성요소와 모바일 미디어의 특성 요소를 선행연구를 통해 설계 시 함께 고려하였다. 개발 엔진으로는 게임 분 야는 물론 비게임 분야에서도 다양한 용도로 사용 가능한 언리얼 엔진 4를 이용해 개발하였다. 설계 및 구현된 게임은 몰입에 방해되는 케이블에서 해방되어 보다 안전하게 게 임에 몰입할 수 있으며, 가상현실 리듬 게임의 구성요소를 포함하고 있어 사용자에 게 몰입, 학습효과 재미 등을 제공할 수 있으며, 향후 무선 HMD의 안전성, 사용자 몰입, 비용, 편의성 등의 효과 때문에 다소 제한적으로 개발되었던 가상현실 콘텐츠 개발에 참고될 수 있다.
As the virtual reality industry develops and the game market grows significantly, game profits are about half in the entire field of the virtual reality industry and receiving attention. In addition, sales of HMD Device mainly used in virtual reality content also expected to see an incre...
As the virtual reality industry develops and the game market grows significantly, game profits are about half in the entire field of the virtual reality industry and receiving attention. In addition, sales of HMD Device mainly used in virtual reality content also expected to see an increase. However, most HMDs rely on cables to deliver display screens, power, etc., which has been found threaten users' safety, make users uncomfortable and cause immersion depressions. Especially The problem is more prominent in activity Full-Body-Experience game. In this study, in order to solve the above problems, virtual reality rhythm games which is allowed to watch and follow a character’s dance were designed and implemented through select appropriate equipment to minimize risk through HMD related prior studies. The components of rhythm games and virtual reality, characteristics of mobile media, were considered together in the design through prior studies to increase user immersion. The development engine was developed using Unreal Engine 4, which can be used for various purposes in the non-game field as well as in the game field. Designed and implemented games are freed from cables that interfere with immersion, allowing you to focus on games more safely, It includes components of virtual reality rhythmic games, which can provide immersion, learning effects, and fun to users. In future, reference may be made to the development of virtual reality content that has been developed somewhat limitedly due to the effects of the safety, user immersion, cost and convenience of HMD.
As the virtual reality industry develops and the game market grows significantly, game profits are about half in the entire field of the virtual reality industry and receiving attention. In addition, sales of HMD Device mainly used in virtual reality content also expected to see an increase. However, most HMDs rely on cables to deliver display screens, power, etc., which has been found threaten users' safety, make users uncomfortable and cause immersion depressions. Especially The problem is more prominent in activity Full-Body-Experience game. In this study, in order to solve the above problems, virtual reality rhythm games which is allowed to watch and follow a character’s dance were designed and implemented through select appropriate equipment to minimize risk through HMD related prior studies. The components of rhythm games and virtual reality, characteristics of mobile media, were considered together in the design through prior studies to increase user immersion. The development engine was developed using Unreal Engine 4, which can be used for various purposes in the non-game field as well as in the game field. Designed and implemented games are freed from cables that interfere with immersion, allowing you to focus on games more safely, It includes components of virtual reality rhythmic games, which can provide immersion, learning effects, and fun to users. In future, reference may be made to the development of virtual reality content that has been developed somewhat limitedly due to the effects of the safety, user immersion, cost and convenience of HMD.
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