본 연구는 고령 사회에서의 평생 교육에서 바라본 사교댄스가 이 시대를 살아가는 고령자에게 어떤 의미와 가치로서 대중화되었는지 알아보고, 그동안의 부정적인 이미지를 쇄신하여 우리의 자랑스러운 문화로 자리매김하게 하는 데 그 목적이 있다. 그러기 위해서는 우리 고유의 정서가 깃들어 있는 사교댄스의 몸동작을 체계화 시켜, 고령 사회의 흐름에 맞춰 사교댄스가 문화 민족으로서의 대중문화로 뿌리내릴 수 있게 해야 할 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 사교댄스에 대한 전반적인 역사와 발전 과정 등 모든 내용을 고찰하여 사교댄스가 갖고 있는 대중성, 예술성, 사회성을 체계적으로 정리하였다. 그리하여 문헌 고찰과 현장 탐방을 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
첫째. 사교댄스는 정치적, 문화적 교류를 위한 고급 사교 문화였던 처음의 목적과 달리 일제 강점기를 거쳐 한국 전쟁 이후 ...
본 연구는 고령 사회에서의 평생 교육에서 바라본 사교댄스가 이 시대를 살아가는 고령자에게 어떤 의미와 가치로서 대중화되었는지 알아보고, 그동안의 부정적인 이미지를 쇄신하여 우리의 자랑스러운 문화로 자리매김하게 하는 데 그 목적이 있다. 그러기 위해서는 우리 고유의 정서가 깃들어 있는 사교댄스의 몸동작을 체계화 시켜, 고령 사회의 흐름에 맞춰 사교댄스가 문화 민족으로서의 대중문화로 뿌리내릴 수 있게 해야 할 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 사교댄스에 대한 전반적인 역사와 발전 과정 등 모든 내용을 고찰하여 사교댄스가 갖고 있는 대중성, 예술성, 사회성을 체계적으로 정리하였다. 그리하여 문헌 고찰과 현장 탐방을 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
첫째. 사교댄스는 정치적, 문화적 교류를 위한 고급 사교 문화였던 처음의 목적과 달리 일제 강점기를 거쳐 한국 전쟁 이후 미군정 시대가 시작되면서 일반인들에게 전파되는 과정에 세간을 뒤흔든 일련의 사건들이 연이어 일어나 사회 문제를 유발하게 되었다. 당시의 사교댄스는 부정적인 사회 인식이 더욱 확장되어 전통적 유교의 가치관과 충돌을 일으켰고 부정적인 시각이 팽배한 가운데 정부의 대대적인 단속의 대상이 되었다. 그러나 사회의 혼란과 무질서 속에서 음성적인 저급한 문화로 고착된 사교춤임에도 불구하고 변화하는 역사 속에서 우리 민족의 전통 위에 계승 발전되어 왔다. 또한 사교댄스의 끈질긴 생명력은 우리 문화의 가치 속에 수용과 거부로 대립되기도 하고 공존하기도 하였다. 이처럼 신바람과 한이 함께 어울러져 지친 삶의 놀이 문화로 정착된 사교댄스는 고령자들의 삶의 철학과 예술성이 녹아 있는 우리의 문화로 자리매김하게 되었다.
둘째, 사교댄스는 한(限)과 정(情)이라는 우리 민족의 정서와 심성을 담고 있다. 그리고 민족공동체의 원동력과 삶의 감각을 담고 즉흥성과 표현성이 가미되어 계승 발전되어온 우리의 가치 체계로 생성 보존되어 왔다. 또한, 우리 민족의 심성과 끈기 관습과 관념으로부터 오랜 시간 향유하며 생성 보존되고 발전되어져 온 것으로 한 민족의 전통이 녹아 있는 고유한 독자적 문화 형태로서 미래의 영향력을 미칠 수 있는 규범적인 힘이 된다고 볼 수 있겠다.
셋째, 1930년대 나라 잃은 설움과 분단의 한(恨)은 트로트와 브루스의 노래 가사들을 통해 사교댄스를 정착 시키는 중요한 배경이 된다고 본다. 그 구슬픈 선율에 담아 내는 노랫말은 한(恨)이 많은 한국인의 감정의 응어리를 해소할 수 있는 출구로 사교춤이 결합하여 토착화되기에 충분하였다. 그러므로 산업화의 물결을 타고 깊은 상실감을 느끼며 힘든 시기를 살아가는 사람들의 애환(哀歡)과 한(恨)의 정서가 스며 있는 역사적 · 미학적 · 문화적인 민족성을 내포하고 있다고 보아 사교댄스를 민족 춤으로 정의 할 수 있겠다.
넷째, 사교댄스는 21세기에 접어들면서 사회의 중요한 현상인 고령사회의 문제와 맞물려 여가 선용의 주축이 된 대중 예술 문화와 스포츠로 잘 융화 되어 자리매김하였다. 사교댄스가 한 세기를 지나 오늘날까지 이어온 것은, 멋과 흥을 즐길 줄 아는 우리 민족만의 정서가 깃들어 있는 문화로서 애환이 담긴 시대적 아픔을 대변해 왔기 때문이다. 따라서 남녀노소 전 국민이 함께 즐길 수 있도록 생활 체육의 관점에서 접근해야 한다고 본다. 이러한 생각에 착안하여 각종 문헌과 국내에 유통되고 있는 비디오 5점 중 2점을 선정하여 연구하고 체계화하여 문서화시켰다. 이는 사교댄스 중 가장 많은 사람들이 즐겨하는 (지르박)의 팔과 발의 몸동작과 손동작으로서, 일선에서 지도했던 사교댄스의 1세대 원로이신 정승덕, 이호용원장님의 기술에서 비롯된 것이다.
이처럼 사교댄스는 시공간을 공유하는 즐거움 속에서 예의범절을 몸에 익히며 공동체 의식뿐만 아니라 인간 형성과 창조의 예술로 승화시킬 수 있는 놀이 문화로 뿌리내려 국민댄스로 정착되기를 기대해 본다.
본 연구는 고령 사회에서의 평생 교육에서 바라본 사교댄스가 이 시대를 살아가는 고령자에게 어떤 의미와 가치로서 대중화되었는지 알아보고, 그동안의 부정적인 이미지를 쇄신하여 우리의 자랑스러운 문화로 자리매김하게 하는 데 그 목적이 있다. 그러기 위해서는 우리 고유의 정서가 깃들어 있는 사교댄스의 몸동작을 체계화 시켜, 고령 사회의 흐름에 맞춰 사교댄스가 문화 민족으로서의 대중문화로 뿌리내릴 수 있게 해야 할 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 사교댄스에 대한 전반적인 역사와 발전 과정 등 모든 내용을 고찰하여 사교댄스가 갖고 있는 대중성, 예술성, 사회성을 체계적으로 정리하였다. 그리하여 문헌 고찰과 현장 탐방을 통해 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다.
첫째. 사교댄스는 정치적, 문화적 교류를 위한 고급 사교 문화였던 처음의 목적과 달리 일제 강점기를 거쳐 한국 전쟁 이후 미군정 시대가 시작되면서 일반인들에게 전파되는 과정에 세간을 뒤흔든 일련의 사건들이 연이어 일어나 사회 문제를 유발하게 되었다. 당시의 사교댄스는 부정적인 사회 인식이 더욱 확장되어 전통적 유교의 가치관과 충돌을 일으켰고 부정적인 시각이 팽배한 가운데 정부의 대대적인 단속의 대상이 되었다. 그러나 사회의 혼란과 무질서 속에서 음성적인 저급한 문화로 고착된 사교춤임에도 불구하고 변화하는 역사 속에서 우리 민족의 전통 위에 계승 발전되어 왔다. 또한 사교댄스의 끈질긴 생명력은 우리 문화의 가치 속에 수용과 거부로 대립되기도 하고 공존하기도 하였다. 이처럼 신바람과 한이 함께 어울러져 지친 삶의 놀이 문화로 정착된 사교댄스는 고령자들의 삶의 철학과 예술성이 녹아 있는 우리의 문화로 자리매김하게 되었다.
둘째, 사교댄스는 한(限)과 정(情)이라는 우리 민족의 정서와 심성을 담고 있다. 그리고 민족공동체의 원동력과 삶의 감각을 담고 즉흥성과 표현성이 가미되어 계승 발전되어온 우리의 가치 체계로 생성 보존되어 왔다. 또한, 우리 민족의 심성과 끈기 관습과 관념으로부터 오랜 시간 향유하며 생성 보존되고 발전되어져 온 것으로 한 민족의 전통이 녹아 있는 고유한 독자적 문화 형태로서 미래의 영향력을 미칠 수 있는 규범적인 힘이 된다고 볼 수 있겠다.
셋째, 1930년대 나라 잃은 설움과 분단의 한(恨)은 트로트와 브루스의 노래 가사들을 통해 사교댄스를 정착 시키는 중요한 배경이 된다고 본다. 그 구슬픈 선율에 담아 내는 노랫말은 한(恨)이 많은 한국인의 감정의 응어리를 해소할 수 있는 출구로 사교춤이 결합하여 토착화되기에 충분하였다. 그러므로 산업화의 물결을 타고 깊은 상실감을 느끼며 힘든 시기를 살아가는 사람들의 애환(哀歡)과 한(恨)의 정서가 스며 있는 역사적 · 미학적 · 문화적인 민족성을 내포하고 있다고 보아 사교댄스를 민족 춤으로 정의 할 수 있겠다.
넷째, 사교댄스는 21세기에 접어들면서 사회의 중요한 현상인 고령사회의 문제와 맞물려 여가 선용의 주축이 된 대중 예술 문화와 스포츠로 잘 융화 되어 자리매김하였다. 사교댄스가 한 세기를 지나 오늘날까지 이어온 것은, 멋과 흥을 즐길 줄 아는 우리 민족만의 정서가 깃들어 있는 문화로서 애환이 담긴 시대적 아픔을 대변해 왔기 때문이다. 따라서 남녀노소 전 국민이 함께 즐길 수 있도록 생활 체육의 관점에서 접근해야 한다고 본다. 이러한 생각에 착안하여 각종 문헌과 국내에 유통되고 있는 비디오 5점 중 2점을 선정하여 연구하고 체계화하여 문서화시켰다. 이는 사교댄스 중 가장 많은 사람들이 즐겨하는 (지르박)의 팔과 발의 몸동작과 손동작으로서, 일선에서 지도했던 사교댄스의 1세대 원로이신 정승덕, 이호용원장님의 기술에서 비롯된 것이다.
이처럼 사교댄스는 시공간을 공유하는 즐거움 속에서 예의범절을 몸에 익히며 공동체 의식뿐만 아니라 인간 형성과 창조의 예술로 승화시킬 수 있는 놀이 문화로 뿌리내려 국민댄스로 정착되기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to find out what the social dance seen in lifelong education in an aged society has become popularized as meaning and value for the elderly living in this era, and to revamp the negative image so far to establish itself as our proud culture. To do so, we will have to sys...
The purpose of this study is to find out what the social dance seen in lifelong education in an aged society has become popularized as meaning and value for the elderly living in this era, and to revamp the negative image so far to establish itself as our proud culture. To do so, we will have to systematize the body movements of social dance, which contain our own emotions, so that social dance can take root as a popular culture as a cultural nation, in line with the trend of an aged society. To achieve the purpose of this study, the entire history and development process of social dance were reviewed to systematically organize the public, artistic and social characteristics of social dance. Therefore, the following conclusions were drawn through literature consideration and on-site exploration First, premium social and cultural, the first time for social dance is a political and cultural exchanges through Japanese occupation, unlike the purpose of the course of the U.S.military government after the Korean War began. In the process of being transmitted to the public, carry the sequence of events that happened in a row will cause social problems. Social dance at that time became the target of a massive government crackdown amid widespread negative views and conflicting values of traditional Confucianism. But despite the social dance stuck in a low-key culture of voice amid the chaos and disorder of society, it has been inherited and developed over the tradition of our people in changing history. In addition, the tenacious vitality of social dancing was at odds and co-exist in the value of our culture by acceptance and rejection. The social dance, which has been established as a life-playing culture with excitement and sorrow, has become our culture, where the philosophy and artistry of life of the elderly are combined. Second, social dance contains the Korean people’s sentiment and spirit of Han and Jung. And it has been created and preserved as our value system, which has been developed in succession, with a sense of life and a sense of spontaneity and expression. Also, it has been created, preserved, and developed from the mind and tenacity customs and ideas of our people for a long time. It is a unique and independent cultural form that melts the traditions of a nation and serves as a normative force to influence the future. Third, I believe that the loss of the country in the 1930s is an important background for settling social dance through the lyrics of trot and Bruce’s songs. The plaintive melody is an outlet for Han to relieve the emotional clot of many Koreans, and it was enough for social dance to be combined to become indigenous. Therefore, social dance can be defined as national dance because it contains historical, aesthetic, and cultural national character imbued with the sentiments of those who live in difficult times while feeling a deep sense of loss through the wave of industrialization. Fourth, social dance became well integrated into pop art culture and sports, which became the mainstay of leisure, in line with the problem of the aged society, an important phenomenon in society, as it entered the 21st century. The social dance has continued for centuries to this day because it represents the sorrow of the times as a culture filled with the sentiment of the Korean people who know how to enjoy good taste and fun. Therefore, we should approach it from the perspective of living and physical education so that all Koreans, men and women, can enjoy it together. Based on this idea, two out of five videos distributed in the country and literature were selected, studied, organized, and documented. This stems from the skills of the first generation of senior leaders, Chung Seung-duk and Lee Ho-yong, who were the first generation of social dance leaders, as the body and hand gestures of (Jirbak) the most popular of the social dance. In the joy of sharing space and time, we hope that social dance will become a national dance, rooted in not only a sense of community but also a culture of play that can be sublimated into an art of human formation and creation.
The purpose of this study is to find out what the social dance seen in lifelong education in an aged society has become popularized as meaning and value for the elderly living in this era, and to revamp the negative image so far to establish itself as our proud culture. To do so, we will have to systematize the body movements of social dance, which contain our own emotions, so that social dance can take root as a popular culture as a cultural nation, in line with the trend of an aged society. To achieve the purpose of this study, the entire history and development process of social dance were reviewed to systematically organize the public, artistic and social characteristics of social dance. Therefore, the following conclusions were drawn through literature consideration and on-site exploration First, premium social and cultural, the first time for social dance is a political and cultural exchanges through Japanese occupation, unlike the purpose of the course of the U.S.military government after the Korean War began. In the process of being transmitted to the public, carry the sequence of events that happened in a row will cause social problems. Social dance at that time became the target of a massive government crackdown amid widespread negative views and conflicting values of traditional Confucianism. But despite the social dance stuck in a low-key culture of voice amid the chaos and disorder of society, it has been inherited and developed over the tradition of our people in changing history. In addition, the tenacious vitality of social dancing was at odds and co-exist in the value of our culture by acceptance and rejection. The social dance, which has been established as a life-playing culture with excitement and sorrow, has become our culture, where the philosophy and artistry of life of the elderly are combined. Second, social dance contains the Korean people’s sentiment and spirit of Han and Jung. And it has been created and preserved as our value system, which has been developed in succession, with a sense of life and a sense of spontaneity and expression. Also, it has been created, preserved, and developed from the mind and tenacity customs and ideas of our people for a long time. It is a unique and independent cultural form that melts the traditions of a nation and serves as a normative force to influence the future. Third, I believe that the loss of the country in the 1930s is an important background for settling social dance through the lyrics of trot and Bruce’s songs. The plaintive melody is an outlet for Han to relieve the emotional clot of many Koreans, and it was enough for social dance to be combined to become indigenous. Therefore, social dance can be defined as national dance because it contains historical, aesthetic, and cultural national character imbued with the sentiments of those who live in difficult times while feeling a deep sense of loss through the wave of industrialization. Fourth, social dance became well integrated into pop art culture and sports, which became the mainstay of leisure, in line with the problem of the aged society, an important phenomenon in society, as it entered the 21st century. The social dance has continued for centuries to this day because it represents the sorrow of the times as a culture filled with the sentiment of the Korean people who know how to enjoy good taste and fun. Therefore, we should approach it from the perspective of living and physical education so that all Koreans, men and women, can enjoy it together. Based on this idea, two out of five videos distributed in the country and literature were selected, studied, organized, and documented. This stems from the skills of the first generation of senior leaders, Chung Seung-duk and Lee Ho-yong, who were the first generation of social dance leaders, as the body and hand gestures of (Jirbak) the most popular of the social dance. In the joy of sharing space and time, we hope that social dance will become a national dance, rooted in not only a sense of community but also a culture of play that can be sublimated into an art of human formation and creation.
주제어
#사교댄스 지르박 평생교육의 사교댄스 고령사회의 사교댄스 social dancing lifetime education aging society
학위논문 정보
저자
박태영
학위수여기관
창원대학교
학위구분
국내석사
학과
무용학과
지도교수
배귀영
발행연도
2020
총페이지
v, 53장
키워드
사교댄스 지르박 평생교육의 사교댄스 고령사회의 사교댄스 social dancing lifetime education aging society
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.