본 연구에서는 사교댄스의 한국전쟁이전 한국 사교무도의 도입, 한국전쟁전후 1950년대 사교댄스, 이와 관련된 사회적 문제 등에 초점을 맞추어 검토한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 한국사에서 서양문화가 도입되면서 국가의 외교적 정치 수단과 당시 상류층의 사교목적으로 주로 정부 관료 및 상류층의 중심의 파티 문화였다. 이후 미군들에 의해 사교댄스가 대중화 되었으나, 정부는 미군이 출입하는 댄스홀 이 외는 금지시켰다. 이에 비밀스럽게 댄스를 해야하는 일이 발생하게 되었고, 당국은 이를 단속하기에 이르렀다. 그러나 대중들은 이런 심의와 정부의 억압에도 불구하고 카페와 같은 곳에서 암묵적으로 사교댄스를 추며 요리 집과 카바레 등에서 지속적으로 사교댄스가 성행하는 ...
본 연구에서는 사교댄스의 한국전쟁이전 한국 사교무도의 도입, 한국전쟁전후 1950년대 사교댄스, 이와 관련된 사회적 문제 등에 초점을 맞추어 검토한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 한국사에서 서양문화가 도입되면서 국가의 외교적 정치 수단과 당시 상류층의 사교목적으로 주로 정부 관료 및 상류층의 중심의 파티 문화였다. 이후 미군들에 의해 사교댄스가 대중화 되었으나, 정부는 미군이 출입하는 댄스홀 이 외는 금지시켰다. 이에 비밀스럽게 댄스를 해야하는 일이 발생하게 되었고, 당국은 이를 단속하기에 이르렀다. 그러나 대중들은 이런 심의와 정부의 억압에도 불구하고 카페와 같은 곳에서 암묵적으로 사교댄스를 추며 요리 집과 카바레 등에서 지속적으로 사교댄스가 성행하는 역상을 만들었다. 둘째, 1950년대 초반 사교댄스는 국가비상시라는 명목 하에 단속의 대상이 되었고, 이를 어기고 댄스를 하는 사람들을 범죄자로로 간주하며, 처벌하였다. 하지만 이러한 단속에도 전국에서 수백 곳 이상의 비밀 댄스 교습소가 적발되었다. 비밀 댄스홀이 더 큰 문제가 되었던 이유는 유엔마담, 양공주 뿐 아니라 가정주부, 여대생들이 출연하며 사회적으로 많은 지탄을 받았다. 한국전쟁이후 남성의 부재로 인한 가정주부, 명문대의 여대생이 댄스홀에 출현 한 것은 당시 사회적으로 큰 충격적인 일이었다. 셋째, 1954년 정비석의 자유부인 장편소설이 초유의 선풍적 인기를 끌었다. 당시 화제가 되었던 이 소설은 사교댄스에 대한 논쟁을 악화시키고 사회 문화적 으로 충격을 주었다. 다음해인 1955년 박인수라는 26세 청년이 헌병 대위를 사칭하고 여성들을 댄스로 유혹, 혼인빙자로 간음한 혐의로 기소되었다. 일명 박인수 사건이 사회적으로 큰 주목을 받으며 세간의 화재를 만들었다. 이 사건들로 말미암아 사교댄스를 한다는 것은 당시 여성의 정조를 중요시 여기던 한국 사회에서 정조 관념이 없는 사람으로 취급했다. 이처럼 1950년 후반에는 사교댄스 관련된 여러 사건들이 보도 되었다. 사교댄스를 즐겼던 사람들이 사회적으로 많은 문제를 일으키며 연일 소개 되었고, 그러한 사회적 사건들은 언론을 통해 기사화 되어 사교댄스의 부정적 측면을 부각시켰다고 볼 수 있다. 이상과 같이 한국전쟁전후 사교댄스는 도입당시 상류층의 고급문화 였으나, 당시 한국전쟁이라는 국가 비상시 명목 하에 춤을 춘다는 것은 국가로서 용인할 수 없었던 문화였다. 또한 전통사회에서 남녀 간이 손을 잡고 춤을 춘다는 것은 불온과 퇴폐적 인 것으로 불법으로 간주하였다. 하지만 대중들은 이러한 억압에도 불구하고 비밀리에 지속적으로 단속을 피해 사교댄스를 즐겼다. 이러한 댄스열풍이 현재의 건전한 여가문화로 자리매김할 수 있는 발판을 만들었다. 이러한 사실에서 한국전쟁전후 사교댄스의 변천양상은 현재 댄스스포츠의 발전에 중요한 역사적 의미를 갖는다고 할 수 있다.
본 연구에서는 사교댄스의 한국전쟁이전 한국 사교무도의 도입, 한국전쟁전후 1950년대 사교댄스, 이와 관련된 사회적 문제 등에 초점을 맞추어 검토한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 한국사에서 서양문화가 도입되면서 국가의 외교적 정치 수단과 당시 상류층의 사교목적으로 주로 정부 관료 및 상류층의 중심의 파티 문화였다. 이후 미군들에 의해 사교댄스가 대중화 되었으나, 정부는 미군이 출입하는 댄스홀 이 외는 금지시켰다. 이에 비밀스럽게 댄스를 해야하는 일이 발생하게 되었고, 당국은 이를 단속하기에 이르렀다. 그러나 대중들은 이런 심의와 정부의 억압에도 불구하고 카페와 같은 곳에서 암묵적으로 사교댄스를 추며 요리 집과 카바레 등에서 지속적으로 사교댄스가 성행하는 역상을 만들었다. 둘째, 1950년대 초반 사교댄스는 국가비상시라는 명목 하에 단속의 대상이 되었고, 이를 어기고 댄스를 하는 사람들을 범죄자로로 간주하며, 처벌하였다. 하지만 이러한 단속에도 전국에서 수백 곳 이상의 비밀 댄스 교습소가 적발되었다. 비밀 댄스홀이 더 큰 문제가 되었던 이유는 유엔마담, 양공주 뿐 아니라 가정주부, 여대생들이 출연하며 사회적으로 많은 지탄을 받았다. 한국전쟁이후 남성의 부재로 인한 가정주부, 명문대의 여대생이 댄스홀에 출현 한 것은 당시 사회적으로 큰 충격적인 일이었다. 셋째, 1954년 정비석의 자유부인 장편소설이 초유의 선풍적 인기를 끌었다. 당시 화제가 되었던 이 소설은 사교댄스에 대한 논쟁을 악화시키고 사회 문화적 으로 충격을 주었다. 다음해인 1955년 박인수라는 26세 청년이 헌병 대위를 사칭하고 여성들을 댄스로 유혹, 혼인빙자로 간음한 혐의로 기소되었다. 일명 박인수 사건이 사회적으로 큰 주목을 받으며 세간의 화재를 만들었다. 이 사건들로 말미암아 사교댄스를 한다는 것은 당시 여성의 정조를 중요시 여기던 한국 사회에서 정조 관념이 없는 사람으로 취급했다. 이처럼 1950년 후반에는 사교댄스 관련된 여러 사건들이 보도 되었다. 사교댄스를 즐겼던 사람들이 사회적으로 많은 문제를 일으키며 연일 소개 되었고, 그러한 사회적 사건들은 언론을 통해 기사화 되어 사교댄스의 부정적 측면을 부각시켰다고 볼 수 있다. 이상과 같이 한국전쟁전후 사교댄스는 도입당시 상류층의 고급문화 였으나, 당시 한국전쟁이라는 국가 비상시 명목 하에 춤을 춘다는 것은 국가로서 용인할 수 없었던 문화였다. 또한 전통사회에서 남녀 간이 손을 잡고 춤을 춘다는 것은 불온과 퇴폐적 인 것으로 불법으로 간주하였다. 하지만 대중들은 이러한 억압에도 불구하고 비밀리에 지속적으로 단속을 피해 사교댄스를 즐겼다. 이러한 댄스열풍이 현재의 건전한 여가문화로 자리매김할 수 있는 발판을 만들었다. 이러한 사실에서 한국전쟁전후 사교댄스의 변천양상은 현재 댄스스포츠의 발전에 중요한 역사적 의미를 갖는다고 할 수 있다.
The objective of this study was to examine the introduction of social dance before the Korean War, and look into the Korean social dance after the War in the 1950s, together with related social problems. Study findings are as follows: First, as Western culture was introduced in the history of K...
The objective of this study was to examine the introduction of social dance before the Korean War, and look into the Korean social dance after the War in the 1950s, together with related social problems. Study findings are as follows: First, as Western culture was introduced in the history of Korea, Korean social dance focused on the culture of party for a social purpose and mainly carried out by governmental officials and the upper class as a political and diplomatic means. Since then, social dance has been popularized by the US Army, but Korean government prohibited it except the dance performed at the dance halls which were exclusively used by the US Army. As a result, social dance has been performed secretly and governmental agencies tried to crack down it. However, people have performed social dance at secret places such as cafes, thus producing contrary results and making it popular at restaurants or cabarets continuously. Second, social dance in the early days of 1950s became the subject of clamping down under the pretext of national emergencies, and people who violated the ban on it were regarded as a criminal and punished. Nevertheless, hundreds of secret dance schools were operated nationwide at that time. One of severe problems of secret dance schools was a frequent access of housewives and female college students, in addition to so-called UN madams and foreigner’s whores, and therefore secret dance schools were heavily condemned socially. With the absence of males after the Korean War, the appearance of housewives and female famous college students in dance halls at that time was a socially shocking incident. Third, Jeong Bi-seok’s full-length novel enjoyed an unprecedented popularity in 1954. As the topic of those days, the novel aggravated discussions on social dance and gave a social/cultural shock to the contemporary society. In the next year, in 1955, a young man of 26 years old named Park In-su impersonated a military police captain and enticed females, thus being arrested for committing illicit sexual acts under false promises of marriage. The so-called Park In-su incident took a social center stage and became the talk of community. As a result, women who enjoyed social dance were regarded as the person who had no sense of chastity in the contemporary society which attached great importance to female chastity. As above, many incidents were reported in relation to social dance in the later days of 1950s. People who enjoyed social dance were continuously reported to cause many social problems, and the newspaper printed the story of social incidents and highlighted the negative aspect of social dance. Social dance in Korea was a high-class culture at the time when it was introduced in Korea after the Korean War, but the pretext of national emergencies, namely the wartime conditions of the Korean War, did not tolerate the culture of social dance. In addition, both sexes’ dancing together while holding hands each other was regarded as a seditious and decadent behavior in the traditional society. Despite these oppressions, people avoided the crackdown continuously and enjoyed social dance secretly. And their fever of dance has become the foothold of present-day social dance as a healthy leisure culture. In this vein, the changing modality of social dance after the Korean War seems to have a significant historical meaning in the development of present-day dance sports.
The objective of this study was to examine the introduction of social dance before the Korean War, and look into the Korean social dance after the War in the 1950s, together with related social problems. Study findings are as follows: First, as Western culture was introduced in the history of Korea, Korean social dance focused on the culture of party for a social purpose and mainly carried out by governmental officials and the upper class as a political and diplomatic means. Since then, social dance has been popularized by the US Army, but Korean government prohibited it except the dance performed at the dance halls which were exclusively used by the US Army. As a result, social dance has been performed secretly and governmental agencies tried to crack down it. However, people have performed social dance at secret places such as cafes, thus producing contrary results and making it popular at restaurants or cabarets continuously. Second, social dance in the early days of 1950s became the subject of clamping down under the pretext of national emergencies, and people who violated the ban on it were regarded as a criminal and punished. Nevertheless, hundreds of secret dance schools were operated nationwide at that time. One of severe problems of secret dance schools was a frequent access of housewives and female college students, in addition to so-called UN madams and foreigner’s whores, and therefore secret dance schools were heavily condemned socially. With the absence of males after the Korean War, the appearance of housewives and female famous college students in dance halls at that time was a socially shocking incident. Third, Jeong Bi-seok’s full-length novel enjoyed an unprecedented popularity in 1954. As the topic of those days, the novel aggravated discussions on social dance and gave a social/cultural shock to the contemporary society. In the next year, in 1955, a young man of 26 years old named Park In-su impersonated a military police captain and enticed females, thus being arrested for committing illicit sexual acts under false promises of marriage. The so-called Park In-su incident took a social center stage and became the talk of community. As a result, women who enjoyed social dance were regarded as the person who had no sense of chastity in the contemporary society which attached great importance to female chastity. As above, many incidents were reported in relation to social dance in the later days of 1950s. People who enjoyed social dance were continuously reported to cause many social problems, and the newspaper printed the story of social incidents and highlighted the negative aspect of social dance. Social dance in Korea was a high-class culture at the time when it was introduced in Korea after the Korean War, but the pretext of national emergencies, namely the wartime conditions of the Korean War, did not tolerate the culture of social dance. In addition, both sexes’ dancing together while holding hands each other was regarded as a seditious and decadent behavior in the traditional society. Despite these oppressions, people avoided the crackdown continuously and enjoyed social dance secretly. And their fever of dance has become the foothold of present-day social dance as a healthy leisure culture. In this vein, the changing modality of social dance after the Korean War seems to have a significant historical meaning in the development of present-day dance sports.
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