학교 비정규직의 근무실태와 차별 양상 : 경남지역 초등학교 비정규직 근무환경을 중심으로 The Actual Aondition of Aontingent Workers in Schools and the Aspects of Discrimination against them in their Workplace원문보기
2019년 7월, 학교에는 무슨 일이 일어났는가? 교육 현안으로 볼 때, 그것은 교육 본연에서 멀찍이 비켜난 일이었다. 학교 비정규직 파업, 일명, ‘학교급식 대란’으로 일컬어졌던 대규모 집단행동은, 2012년 이후 다섯 번째였다. 그에 따른 반향도 컸다. 그만큼 찬반론이 분분했고, 견해 차이도 확연하게 달랐다. 그들이 거리로 나서게 된 이유는 무엇이었을까? 학교 내 어떤 구조적인 문제가 그들을 거리로 나서게 했을까? 그들의 요구는 한결같았다. 근무 여건 개선과 고용안정, 그 외침이 절절했다. 이러한 상황을 예의주시하며 연구자는 학교 비정규직의 일상에 초점을 맞춰 그들의 근무실태와 갈등 양상을 들여다보고자 했다. 정부가 ‘교원업무경감 차원’의 명목으로 새로운 정책을 도입하면서 학교 현장에는 비정규직이 급격히 늘었다. 비정규직 근로자가 증가할수록 임금·복지 후생 등 근로조건은 그 격차가 커진다. 또, 고용 불안과 임금 등에서 차별적 대우와 상대적 박탈감은 더욱 심화 된다. 이는 곧바로 양극화를 부추기고, 사회 안정화의 장애 요소로 작용한다. 이에 본 연구는, 학교 비정규직의 근무실태와 차별 양상에 초점을 맞추었다. 학교는 연구자가 근무하는 곳이기에 연구주제를 파악하기에 적합한 현장이다. 그래서 본 연구는, 면접을 통하여 자료를 수집하고, 이를 토대로 현장을 분석하는 방법으로 이루어졌다. 면담을 통해서 교내 비정규직이 구조적으로 차별받는 원인을 찾아보고, 근무환경이 어떻게 위협받는지 학교 비정규직의 입장에서 살펴보았다. 연구 활동 중 면담은 총 12회 실시되었는데, 면담 대상자들의 인적 특성은 해당 업무에 최소 5년 이상 20년 정도 비정규직으로 근무한 경력자를 선정했다. 그들과 사전에 충분한 친교(...
2019년 7월, 학교에는 무슨 일이 일어났는가? 교육 현안으로 볼 때, 그것은 교육 본연에서 멀찍이 비켜난 일이었다. 학교 비정규직 파업, 일명, ‘학교급식 대란’으로 일컬어졌던 대규모 집단행동은, 2012년 이후 다섯 번째였다. 그에 따른 반향도 컸다. 그만큼 찬반론이 분분했고, 견해 차이도 확연하게 달랐다. 그들이 거리로 나서게 된 이유는 무엇이었을까? 학교 내 어떤 구조적인 문제가 그들을 거리로 나서게 했을까? 그들의 요구는 한결같았다. 근무 여건 개선과 고용안정, 그 외침이 절절했다. 이러한 상황을 예의주시하며 연구자는 학교 비정규직의 일상에 초점을 맞춰 그들의 근무실태와 갈등 양상을 들여다보고자 했다. 정부가 ‘교원업무경감 차원’의 명목으로 새로운 정책을 도입하면서 학교 현장에는 비정규직이 급격히 늘었다. 비정규직 근로자가 증가할수록 임금·복지 후생 등 근로조건은 그 격차가 커진다. 또, 고용 불안과 임금 등에서 차별적 대우와 상대적 박탈감은 더욱 심화 된다. 이는 곧바로 양극화를 부추기고, 사회 안정화의 장애 요소로 작용한다. 이에 본 연구는, 학교 비정규직의 근무실태와 차별 양상에 초점을 맞추었다. 학교는 연구자가 근무하는 곳이기에 연구주제를 파악하기에 적합한 현장이다. 그래서 본 연구는, 면접을 통하여 자료를 수집하고, 이를 토대로 현장을 분석하는 방법으로 이루어졌다. 면담을 통해서 교내 비정규직이 구조적으로 차별받는 원인을 찾아보고, 근무환경이 어떻게 위협받는지 학교 비정규직의 입장에서 살펴보았다. 연구 활동 중 면담은 총 12회 실시되었는데, 면담 대상자들의 인적 특성은 해당 업무에 최소 5년 이상 20년 정도 비정규직으로 근무한 경력자를 선정했다. 그들과 사전에 충분한 친교(rapport)를 형성한 후, 면담을 진행하였으나, 의도했던 대로 면담이 진행되지는 않았다. 학교 비정규직의 경우, 일반 교직원과 달리 개별적인 만남에 어려움이 많았다(이는 그들의 근무 조건과 무관하지 않았다. 계약관계가 불안하니 괜히 학교관리자들에게 눈밖에는 나는 행동을 하지 않았다). 한데도 면식이 트이자 그들의 일상을 술술 담아냈다. 면담은 최소 30분 이상 진행하였다. 면담을 통해서 볼 때, 대부분의 학교 비정규직의 고민은 고용 불안과 낮은 임금이었다. 그 단적인 예로, 조리종사원의 경우, 1년 차나 10년 차나 임금이 차이 없이 똑같았다. 또한, 학교 현장의 정규직과의 심각한 차별행위, 비인간적인 대우를 받는 학교 비정규직들의 직무만족도와 몰입도는 당연히 낮을 수밖에 없었다. 전체 교직원의 40%에 이르는 학교 비정규직이 열악한 근로조건과 고용 불안에 낙담하는 상황에서 공교육의 개선은 기대할 수 없고, 안전한 교육환경을 담보할 수 없다. 현안 학교 교육 문제는 산 넘어 산이다. 하지만 학교 비정규직 문제는 어쩌면 그보다 선결해야 할 과제가 된 지 오래다. 학교 비정규직 문제는 반드시 학교에서 해결해야 한다. 가장 인간적이고 교육적이어야 할 학교에서, 가장 비교육적인 일들이 벌어지는 현실을 어떻게 받아들여야 할까? 이대로 놔두고 우리 교육을 말할 수 없다. 2019년 현재, 학교 비정규직의 근무환경은 많이 나아졌다, 그렇지만 그들은 아직도 열악한 환경에서 차별적 대우를 받는다. 그런데도 그들은 힘들고, 어려운 일을 하면서도 그 고충을 애써 참고 견디며 일한다. 만약 학교에 비정규직이 없어진다면 어떻게 될까? 그 상황은 불 보듯 빤하다. 대혼란이다. 연구 결과, 학교 업무종사자들의 근무실태 파악은 물론, 학교 현장의 요구와 어려움, 근무상황을 공유하게 되어 향후 학교 업무종사자 모두에게 도움이 되리라 기대된다. 그런데도 본 연구는 면담 대상자들의 근무 여건에만 국한하여 들여다봄으로써 많은 한계점을 드러났다. 비단 학교 비정규직이 많은데도 급식소 조리종사원과 교무실무원들에게만 주목했기에 다른 직종의 실태를 두루 살펴보지 못했다. 이와 같은 점은 다른 연구자들의 몫으로 남겨 둔다. 또한, 전국학교비정규직노동합의 조직과 활동, 그 역할이 학교 비정규직에 미치는 영향 전반에 대해서는 논외로 하였다.
2019년 7월, 학교에는 무슨 일이 일어났는가? 교육 현안으로 볼 때, 그것은 교육 본연에서 멀찍이 비켜난 일이었다. 학교 비정규직 파업, 일명, ‘학교급식 대란’으로 일컬어졌던 대규모 집단행동은, 2012년 이후 다섯 번째였다. 그에 따른 반향도 컸다. 그만큼 찬반론이 분분했고, 견해 차이도 확연하게 달랐다. 그들이 거리로 나서게 된 이유는 무엇이었을까? 학교 내 어떤 구조적인 문제가 그들을 거리로 나서게 했을까? 그들의 요구는 한결같았다. 근무 여건 개선과 고용안정, 그 외침이 절절했다. 이러한 상황을 예의주시하며 연구자는 학교 비정규직의 일상에 초점을 맞춰 그들의 근무실태와 갈등 양상을 들여다보고자 했다. 정부가 ‘교원업무경감 차원’의 명목으로 새로운 정책을 도입하면서 학교 현장에는 비정규직이 급격히 늘었다. 비정규직 근로자가 증가할수록 임금·복지 후생 등 근로조건은 그 격차가 커진다. 또, 고용 불안과 임금 등에서 차별적 대우와 상대적 박탈감은 더욱 심화 된다. 이는 곧바로 양극화를 부추기고, 사회 안정화의 장애 요소로 작용한다. 이에 본 연구는, 학교 비정규직의 근무실태와 차별 양상에 초점을 맞추었다. 학교는 연구자가 근무하는 곳이기에 연구주제를 파악하기에 적합한 현장이다. 그래서 본 연구는, 면접을 통하여 자료를 수집하고, 이를 토대로 현장을 분석하는 방법으로 이루어졌다. 면담을 통해서 교내 비정규직이 구조적으로 차별받는 원인을 찾아보고, 근무환경이 어떻게 위협받는지 학교 비정규직의 입장에서 살펴보았다. 연구 활동 중 면담은 총 12회 실시되었는데, 면담 대상자들의 인적 특성은 해당 업무에 최소 5년 이상 20년 정도 비정규직으로 근무한 경력자를 선정했다. 그들과 사전에 충분한 친교(rapport)를 형성한 후, 면담을 진행하였으나, 의도했던 대로 면담이 진행되지는 않았다. 학교 비정규직의 경우, 일반 교직원과 달리 개별적인 만남에 어려움이 많았다(이는 그들의 근무 조건과 무관하지 않았다. 계약관계가 불안하니 괜히 학교관리자들에게 눈밖에는 나는 행동을 하지 않았다). 한데도 면식이 트이자 그들의 일상을 술술 담아냈다. 면담은 최소 30분 이상 진행하였다. 면담을 통해서 볼 때, 대부분의 학교 비정규직의 고민은 고용 불안과 낮은 임금이었다. 그 단적인 예로, 조리종사원의 경우, 1년 차나 10년 차나 임금이 차이 없이 똑같았다. 또한, 학교 현장의 정규직과의 심각한 차별행위, 비인간적인 대우를 받는 학교 비정규직들의 직무만족도와 몰입도는 당연히 낮을 수밖에 없었다. 전체 교직원의 40%에 이르는 학교 비정규직이 열악한 근로조건과 고용 불안에 낙담하는 상황에서 공교육의 개선은 기대할 수 없고, 안전한 교육환경을 담보할 수 없다. 현안 학교 교육 문제는 산 넘어 산이다. 하지만 학교 비정규직 문제는 어쩌면 그보다 선결해야 할 과제가 된 지 오래다. 학교 비정규직 문제는 반드시 학교에서 해결해야 한다. 가장 인간적이고 교육적이어야 할 학교에서, 가장 비교육적인 일들이 벌어지는 현실을 어떻게 받아들여야 할까? 이대로 놔두고 우리 교육을 말할 수 없다. 2019년 현재, 학교 비정규직의 근무환경은 많이 나아졌다, 그렇지만 그들은 아직도 열악한 환경에서 차별적 대우를 받는다. 그런데도 그들은 힘들고, 어려운 일을 하면서도 그 고충을 애써 참고 견디며 일한다. 만약 학교에 비정규직이 없어진다면 어떻게 될까? 그 상황은 불 보듯 빤하다. 대혼란이다. 연구 결과, 학교 업무종사자들의 근무실태 파악은 물론, 학교 현장의 요구와 어려움, 근무상황을 공유하게 되어 향후 학교 업무종사자 모두에게 도움이 되리라 기대된다. 그런데도 본 연구는 면담 대상자들의 근무 여건에만 국한하여 들여다봄으로써 많은 한계점을 드러났다. 비단 학교 비정규직이 많은데도 급식소 조리종사원과 교무실무원들에게만 주목했기에 다른 직종의 실태를 두루 살펴보지 못했다. 이와 같은 점은 다른 연구자들의 몫으로 남겨 둔다. 또한, 전국학교비정규직노동합의 조직과 활동, 그 역할이 학교 비정규직에 미치는 영향 전반에 대해서는 논외로 하였다.
What happened in the schools in July, 2019? It was far from the nature of education itself considering educational issues, The strikes by non-regular workers in schools called 'a great deal of trouble of school meal service' along with group behaviors, had been in 5th ones since 2012, whose...
What happened in the schools in July, 2019? It was far from the nature of education itself considering educational issues, The strikes by non-regular workers in schools called 'a great deal of trouble of school meal service' along with group behaviors, had been in 5th ones since 2012, whose repercussion, or aftereffect was also an severe one to those concerned. They had pros and cons around it along with vastly different opinions in their points of views. What was the reason the workers rushed into the streets? Was there any rooted and structured problem that they had had for a long time and they appeared in the streets in crows with? They had an only consistent demand with a desperate cry for improving their working conditions and employment stability for their lives beyond their living. The writer of this paper intended to look into working conditions for non-regular workers in schools and conflict aspects by focusing on their daily works, and observing these working conditions. There has been the drastically increasing number of non-regular workers in schools since our government introducing a new policy labelled 'teachers and other members' work reduction'. The more the number of non-regular workers increases, the worse their working conditions including their wages and welfare gets, Also it is naturally working that their feelings and anxiety in terms of discrimination of their being treated and relative deprivation in their jobs and wages are getting worse. It cannot help encouraging social polarization directly, coming into a barrier for a sense of stability in our society, Hence, this study focuses both on working conditions and the aspect of discriminations non-regular workers in schools have had. It was the rightest place, where the writer of this paper worked, that the main point on this study was grasped, this study being carried out, So this paper was accomplished by collecting data through having interviews and analyzing work places with them based. The writer carried out having interviews to look for the reason for which non-regular workers in schools were discriminated and observed their working environment which was threatened in many ways carefully from the standpoint of them . The writer had 12 times interviews during having this study, whose subjects were composed of persons who had worked as non-regular school workers at least for 5 years to 20 years or so. Although the writer intented to have interviews after having rapport with them in advance, he had many difficulties having interviews with them. In the situation of non-regular workers in schools being remarkably different from that of regular school workers, he was faced with troubles having interview individually because of their contracts related in future. It was not unrelated with their working conditions because they were unwilling to take something which school managers disliked. It was true that they had a certain anxiety about their situation and contracts in future.
However, after familiar with the writer, they began to talk about the matter of issue they had. The conversation went on for at least 30 minutes or more. The writer found out that almost all the non-regular workers in schools were unease about the anxiety of their losing jobs and low wages. An example of this was that in the case of workers who worked in school meal service centers the gap of their wages between the workers with one-year career and the ones with 10-year career, was little different. Besides, given these circumstances, it was natural that almost all the non-regular workers in schools who were in a serious discrimination and inhuman treatment have been shown in low levels in their job satisfaction and commitment. We cannot expect the improvement of our public education, and guarantee its safety environment in the situation where the number of non-regular workers in schools is up to 40% of all the teachers and other employees in schools. Even though it may not be easy that we should solve the issues around the public education, it has been a long time since we should have already solved problems with the non-regular workers in schools. They must be solved in our schools. And how do we accept and understand issues uninstructive which have frequently occured in schools which should be not only in being humane but in being educational at the highest level? We should not talk about and discuss the true education but for solving the issues. As of 2019, the working environment for the non-regular workers in schools got better. But they have had still discriminatory treatments in the poor environment. However they are willing to do their hard works, putting up with them in their quandary.
Were it not for the help by the non-regular workers in schools, could our schools be ran without difficulties? It must be a turmoil that we cannot avoid. We can not just grasp the actual working conditions of workers in schools but also share demands, difficulties, and situations in working environment through this study, expecting all the workers in schools to get help unexpected. However this study also has an unavoidable and critical point that dealt with the just working conditions given to the subjects. Although all of the schools have many non-regular workers, this study handled issues by focusing both on only workers in the school meal service center and assistant members in teachers' offices. So the writer earnestly hopes that other studies or researchers will treat other points of issues. Also this study left the whole influence on the organization, activities, and its roles of the laborer union nationwide for non-regular school workers out of issues dealt with.
What happened in the schools in July, 2019? It was far from the nature of education itself considering educational issues, The strikes by non-regular workers in schools called 'a great deal of trouble of school meal service' along with group behaviors, had been in 5th ones since 2012, whose repercussion, or aftereffect was also an severe one to those concerned. They had pros and cons around it along with vastly different opinions in their points of views. What was the reason the workers rushed into the streets? Was there any rooted and structured problem that they had had for a long time and they appeared in the streets in crows with? They had an only consistent demand with a desperate cry for improving their working conditions and employment stability for their lives beyond their living. The writer of this paper intended to look into working conditions for non-regular workers in schools and conflict aspects by focusing on their daily works, and observing these working conditions. There has been the drastically increasing number of non-regular workers in schools since our government introducing a new policy labelled 'teachers and other members' work reduction'. The more the number of non-regular workers increases, the worse their working conditions including their wages and welfare gets, Also it is naturally working that their feelings and anxiety in terms of discrimination of their being treated and relative deprivation in their jobs and wages are getting worse. It cannot help encouraging social polarization directly, coming into a barrier for a sense of stability in our society, Hence, this study focuses both on working conditions and the aspect of discriminations non-regular workers in schools have had. It was the rightest place, where the writer of this paper worked, that the main point on this study was grasped, this study being carried out, So this paper was accomplished by collecting data through having interviews and analyzing work places with them based. The writer carried out having interviews to look for the reason for which non-regular workers in schools were discriminated and observed their working environment which was threatened in many ways carefully from the standpoint of them . The writer had 12 times interviews during having this study, whose subjects were composed of persons who had worked as non-regular school workers at least for 5 years to 20 years or so. Although the writer intented to have interviews after having rapport with them in advance, he had many difficulties having interviews with them. In the situation of non-regular workers in schools being remarkably different from that of regular school workers, he was faced with troubles having interview individually because of their contracts related in future. It was not unrelated with their working conditions because they were unwilling to take something which school managers disliked. It was true that they had a certain anxiety about their situation and contracts in future.
However, after familiar with the writer, they began to talk about the matter of issue they had. The conversation went on for at least 30 minutes or more. The writer found out that almost all the non-regular workers in schools were unease about the anxiety of their losing jobs and low wages. An example of this was that in the case of workers who worked in school meal service centers the gap of their wages between the workers with one-year career and the ones with 10-year career, was little different. Besides, given these circumstances, it was natural that almost all the non-regular workers in schools who were in a serious discrimination and inhuman treatment have been shown in low levels in their job satisfaction and commitment. We cannot expect the improvement of our public education, and guarantee its safety environment in the situation where the number of non-regular workers in schools is up to 40% of all the teachers and other employees in schools. Even though it may not be easy that we should solve the issues around the public education, it has been a long time since we should have already solved problems with the non-regular workers in schools. They must be solved in our schools. And how do we accept and understand issues uninstructive which have frequently occured in schools which should be not only in being humane but in being educational at the highest level? We should not talk about and discuss the true education but for solving the issues. As of 2019, the working environment for the non-regular workers in schools got better. But they have had still discriminatory treatments in the poor environment. However they are willing to do their hard works, putting up with them in their quandary.
Were it not for the help by the non-regular workers in schools, could our schools be ran without difficulties? It must be a turmoil that we cannot avoid. We can not just grasp the actual working conditions of workers in schools but also share demands, difficulties, and situations in working environment through this study, expecting all the workers in schools to get help unexpected. However this study also has an unavoidable and critical point that dealt with the just working conditions given to the subjects. Although all of the schools have many non-regular workers, this study handled issues by focusing both on only workers in the school meal service center and assistant members in teachers' offices. So the writer earnestly hopes that other studies or researchers will treat other points of issues. Also this study left the whole influence on the organization, activities, and its roles of the laborer union nationwide for non-regular school workers out of issues dealt with.
주제어
#학교 비정규직 학교급식종사자 정규직 교무실무원 조리종사자 파업 근무 여건 고용 안정 면담 non-regular workers in schools workers in the school meal service center regular workers assistant members in teachers' offices workers concerned with meal service strike working condition stability for employment interview
학위논문 정보
저자
박성철
학위수여기관
창원대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
노동관계학과(노동복지전공)
지도교수
이성철
발행연도
2020
총페이지
66
키워드
학교 비정규직 학교급식종사자 정규직 교무실무원 조리종사자 파업 근무 여건 고용 안정 면담 non-regular workers in schools workers in the school meal service center regular workers assistant members in teachers' offices workers concerned with meal service strike working condition stability for employment interview
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.