자율주행자동차의 정면충돌 사고 시 좌석등받이 각도와 충돌속도가 승객안전에 미치는 영향에 대한 설계 가이드라인 연구 A Study of Design Guideline on the Effect of Seat Back Angle and Collision Speed on Occupant Safety in the Frontal Crash of Autonomous Vehicle원문보기
4차 산업 혁명 시대에 맞춰 자율 자동차 및 능동형 운전자 보조시스템 ADAS(Advanced Driver Assistant System)개발이 활발하다. 이것의 개 발로 인해 운전자는 앞으로 일반적인 자세가 아닌 다양하고 자유로운 자 세로 착석을 하게 될 것이다. 교통사고 발생 시 시트 등받이 각도는 승객 의 착좌 상태를 결정하며, 운전자의 상해에 중요한 영향을 미친다. 하지만 현재 전 세계의 안전기준에서는 운전자의 착석 상태 및 좌석의 위치는 운 전 상황에 알맞게 Set-Up되어 시험을 진행한다. 실제로 북미 필드 사고 통계조사결과(NASS/CDS)에 의하면, 시트 등받이를 뒤로 기울일수록 상 해정도는 1.3배, ...
4차 산업 혁명 시대에 맞춰 자율 자동차 및 능동형 운전자 보조시스템 ADAS(Advanced Driver Assistant System)개발이 활발하다. 이것의 개 발로 인해 운전자는 앞으로 일반적인 자세가 아닌 다양하고 자유로운 자 세로 착석을 하게 될 것이다. 교통사고 발생 시 시트 등받이 각도는 승객 의 착좌 상태를 결정하며, 운전자의 상해에 중요한 영향을 미친다. 하지만 현재 전 세계의 안전기준에서는 운전자의 착석 상태 및 좌석의 위치는 운 전 상황에 알맞게 Set-Up되어 시험을 진행한다. 실제로 북미 필드 사고 통계조사결과(NASS/CDS)에 의하면, 시트 등받이를 뒤로 기울일수록 상 해정도는 1.3배, 사망률은 1.7배 증가 하는 것으로 나타났다. 최근 자율 주행 자동차 개발 이슈와 함께, 미국도로교통안전국 (NHTSA)과 국내에서는 어떠한 착좌 조건의 승객에 대해서도 기존의 충 돌안전 수준을 유지할 것을 권고 하고 있다. 본 연구에서는 미래의 자율주행자동차 사고에서 어떠한 자세로 앉아 있 더라도 그 승객을 보호할 수 있도록 시트의 기울기에 따라 어떠한 각도와 속도에서 승객의 상해가 안전권이 확보가 되는지에 대한 설계 지침을 자 동차의 종별(소형차, 중형차, 대형차)에 따라 제시 하였다.
4차 산업 혁명 시대에 맞춰 자율 자동차 및 능동형 운전자 보조시스템 ADAS(Advanced Driver Assistant System)개발이 활발하다. 이것의 개 발로 인해 운전자는 앞으로 일반적인 자세가 아닌 다양하고 자유로운 자 세로 착석을 하게 될 것이다. 교통사고 발생 시 시트 등받이 각도는 승객 의 착좌 상태를 결정하며, 운전자의 상해에 중요한 영향을 미친다. 하지만 현재 전 세계의 안전기준에서는 운전자의 착석 상태 및 좌석의 위치는 운 전 상황에 알맞게 Set-Up되어 시험을 진행한다. 실제로 북미 필드 사고 통계조사결과(NASS/CDS)에 의하면, 시트 등받이를 뒤로 기울일수록 상 해정도는 1.3배, 사망률은 1.7배 증가 하는 것으로 나타났다. 최근 자율 주행 자동차 개발 이슈와 함께, 미국도로교통안전국 (NHTSA)과 국내에서는 어떠한 착좌 조건의 승객에 대해서도 기존의 충 돌안전 수준을 유지할 것을 권고 하고 있다. 본 연구에서는 미래의 자율주행자동차 사고에서 어떠한 자세로 앉아 있 더라도 그 승객을 보호할 수 있도록 시트의 기울기에 따라 어떠한 각도와 속도에서 승객의 상해가 안전권이 확보가 되는지에 대한 설계 지침을 자 동차의 종별(소형차, 중형차, 대형차)에 따라 제시 하였다.
In line with the era of the Fourth Industial Revolution, autonomous vehicles and advanced driver assistant system (ADAS) are being actively developed. Its development will allow the driver to be seated in a variety of free positions rather than in the normal position In the event of ...
In line with the era of the Fourth Industial Revolution, autonomous vehicles and advanced driver assistant system (ADAS) are being actively developed. Its development will allow the driver to be seated in a variety of free positions rather than in the normal position In the event of a traffic accident, the seat back angle determines the seating condition of the passenger and has a significant impact on the driver’s injury. However, in the current KNCAP(Korea New Car Assessment Program), the driver’s seating status and seating position are set up to suit the driving situation. In fact, according to the North American Field Accident Statistics Survey (NASS/CDS), as the seat back is tilted back, the injury index increased 1.3 times and the mortality rate increased 1.7 times. Along with the recent development of autonomous vehicles, the US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) and the Korean recommendation to maintain existing crash safety levels for passengers in any seating condition. In this study, the design guidelines for the safety of passengers injuries depending on the angle of the seat and the speed of the vehicle are presented according to the vehicle type, in order to protect them from any position they may sit in the future autonomous car accident.
In line with the era of the Fourth Industial Revolution, autonomous vehicles and advanced driver assistant system (ADAS) are being actively developed. Its development will allow the driver to be seated in a variety of free positions rather than in the normal position In the event of a traffic accident, the seat back angle determines the seating condition of the passenger and has a significant impact on the driver’s injury. However, in the current KNCAP(Korea New Car Assessment Program), the driver’s seating status and seating position are set up to suit the driving situation. In fact, according to the North American Field Accident Statistics Survey (NASS/CDS), as the seat back is tilted back, the injury index increased 1.3 times and the mortality rate increased 1.7 times. Along with the recent development of autonomous vehicles, the US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) and the Korean recommendation to maintain existing crash safety levels for passengers in any seating condition. In this study, the design guidelines for the safety of passengers injuries depending on the angle of the seat and the speed of the vehicle are presented according to the vehicle type, in order to protect them from any position they may sit in the future autonomous car accident.
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