트렌드컬러 인식도에 따른 헤어컬러 선택의 차이 연구 : 유행선도력과 소비자혁신성 중심으로 Differences in hair color seloection[i.e. selection] by perception of color trends : focused on fashion leadership and consumer innovativeness원문보기
본 연구는 트렌드를 인식하고 있는 소비자의 헤어컬러 선택의 변화에 대하여 알아보아 효과적인 마케팅 전략수립과 미래의 트렌드 컬러와 헤어컬러의 연관성 연구에 도움을 주기 위함에 목적이 있다. 선행연구에서는 트렌드컬러에 따른 네일아트 디자인에 대한 연구는 많이 진행되어 있으나 헤어 컬러와의 관계성을 알아본 연구는 진행되지 않았기 때문에 트렌드컬러 인식도에 따른 헤어컬러 선택의 차이점에 대한 실태를 조사하고 그를 유행선도력과 ...
본 연구는 트렌드를 인식하고 있는 소비자의 헤어컬러 선택의 변화에 대하여 알아보아 효과적인 마케팅 전략수립과 미래의 트렌드 컬러와 헤어컬러의 연관성 연구에 도움을 주기 위함에 목적이 있다. 선행연구에서는 트렌드컬러에 따른 네일아트 디자인에 대한 연구는 많이 진행되어 있으나 헤어 컬러와의 관계성을 알아본 연구는 진행되지 않았기 때문에 트렌드컬러 인식도에 따른 헤어컬러 선택의 차이점에 대한 실태를 조사하고 그를 유행선도력과 소비자혁신성의 차이를 두어 더 세분화하고자 하였다. 이를 위하여 성인 남성과 여성을 대상으로 하여 양적 연구방법인 설문조사를 실시하여 분석하였으며 유행선도력과 소비자혁신성에 따른 트렌드컬러에 대한 인식도와 헤어컬러선택의 차이에 대한 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자들은 중명도의 브라운 계열의 모발을 선호하였으며 컬러를 선택할 때에는 스스로의 이미지에 어울리는 컬러를 스스로 선택하여 결정하였고 트렌드컬러로 염색을 한 이유는 자신과 어울릴 것 같아서, 하지 않는 이유는 자신과 어울리지 않을 것 같아서 2020년 트렌드컬러는 클래식 블루라고 인지하고 있으나 하고 싶은 컬러는 마르살라라고 조사되었다. 둘째, 유행선도력과 소비자혁신성이 높은 고집단과 낮은 저집단의 차이를 본 결과 고집단이 트렌드컬러를 클래식 블루라고 생각하는 비율이 높았으며 트렌드컬러가 헤어컬러선택에 영향을 미친다고 느끼는 정도 또한 높게 나타났다. 또 각각 트렌드컬러 중 하고 싶은 컬러는 고집단은 로즈쿼츠, 저집단은 마르살라가 가장 높게 나타났으며 그다음으로는 모든 집단이 클래식 블루를 선택하였으나 고집단의 비율이 높게 나타났다. 또 고집단일 수록 밝은 명도의 컬러와 잦은 염색 주기, 염색 시 높은 비용을 사용하였으며 컬러 선택에 있어서도 유행선도력이 높은 집단은 애쉬 컬러 유행선도력이 낮은 집단은 브라운 계열을 선호하였으며 소비자혁신성이 높은 집단과 낮은 집단은 모두 브라운 계열을 선호하였다. 셋째, 유행선도력과 소비자혁신성이 모두 높은 고집단과 모두 낮은 저집단을 비교해본 결과 고집단에서 더 높은 비율로 클래식 블루를 트렌드컬러로 인지하고 있었으며 하고 싶어 하는 컬러로 고집단은 로즈쿼츠, 저집단은 마르살라를 선택하였다. 또 고집단은 저집단에 비하여 트렌드컬러가 헤어컬러선택에 영향을 미친다고 생각을 하며 더 밝은 명도의 헤어 컬러, 잦은 염색 주기와 염색 시 높은 비용을 사용하고 있었다. 고집단이 선호하는 컬러계열은 애쉬, 저집단이 선호하는 컬러계열은 브라운, 블랙 계열로 나타났다. 본 연구를 통하여 헤어컬러를 선택함에 있어 소비자별로 차별화된 마케팅이 필요하다고 여겨지며, 소비자들이 트렌드컬러를 헤어에 적용하는 것에 대한 인식을 바꾸어 자신의 이미지에 맞게 컬러를 조절할 수 있다는 것을 알려줄 수 있는 프로그램이 필요하며 그를 통해 헤어 시장의 실질적인 자료와 마케팅전략에 기초자료로 활용되기를 기대한다.
본 연구는 트렌드를 인식하고 있는 소비자의 헤어컬러 선택의 변화에 대하여 알아보아 효과적인 마케팅 전략수립과 미래의 트렌드 컬러와 헤어컬러의 연관성 연구에 도움을 주기 위함에 목적이 있다. 선행연구에서는 트렌드컬러에 따른 네일아트 디자인에 대한 연구는 많이 진행되어 있으나 헤어 컬러와의 관계성을 알아본 연구는 진행되지 않았기 때문에 트렌드컬러 인식도에 따른 헤어컬러 선택의 차이점에 대한 실태를 조사하고 그를 유행선도력과 소비자혁신성의 차이를 두어 더 세분화하고자 하였다. 이를 위하여 성인 남성과 여성을 대상으로 하여 양적 연구방법인 설문조사를 실시하여 분석하였으며 유행선도력과 소비자혁신성에 따른 트렌드컬러에 대한 인식도와 헤어컬러선택의 차이에 대한 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자들은 중명도의 브라운 계열의 모발을 선호하였으며 컬러를 선택할 때에는 스스로의 이미지에 어울리는 컬러를 스스로 선택하여 결정하였고 트렌드컬러로 염색을 한 이유는 자신과 어울릴 것 같아서, 하지 않는 이유는 자신과 어울리지 않을 것 같아서 2020년 트렌드컬러는 클래식 블루라고 인지하고 있으나 하고 싶은 컬러는 마르살라라고 조사되었다. 둘째, 유행선도력과 소비자혁신성이 높은 고집단과 낮은 저집단의 차이를 본 결과 고집단이 트렌드컬러를 클래식 블루라고 생각하는 비율이 높았으며 트렌드컬러가 헤어컬러선택에 영향을 미친다고 느끼는 정도 또한 높게 나타났다. 또 각각 트렌드컬러 중 하고 싶은 컬러는 고집단은 로즈쿼츠, 저집단은 마르살라가 가장 높게 나타났으며 그다음으로는 모든 집단이 클래식 블루를 선택하였으나 고집단의 비율이 높게 나타났다. 또 고집단일 수록 밝은 명도의 컬러와 잦은 염색 주기, 염색 시 높은 비용을 사용하였으며 컬러 선택에 있어서도 유행선도력이 높은 집단은 애쉬 컬러 유행선도력이 낮은 집단은 브라운 계열을 선호하였으며 소비자혁신성이 높은 집단과 낮은 집단은 모두 브라운 계열을 선호하였다. 셋째, 유행선도력과 소비자혁신성이 모두 높은 고집단과 모두 낮은 저집단을 비교해본 결과 고집단에서 더 높은 비율로 클래식 블루를 트렌드컬러로 인지하고 있었으며 하고 싶어 하는 컬러로 고집단은 로즈쿼츠, 저집단은 마르살라를 선택하였다. 또 고집단은 저집단에 비하여 트렌드컬러가 헤어컬러선택에 영향을 미친다고 생각을 하며 더 밝은 명도의 헤어 컬러, 잦은 염색 주기와 염색 시 높은 비용을 사용하고 있었다. 고집단이 선호하는 컬러계열은 애쉬, 저집단이 선호하는 컬러계열은 브라운, 블랙 계열로 나타났다. 본 연구를 통하여 헤어컬러를 선택함에 있어 소비자별로 차별화된 마케팅이 필요하다고 여겨지며, 소비자들이 트렌드컬러를 헤어에 적용하는 것에 대한 인식을 바꾸어 자신의 이미지에 맞게 컬러를 조절할 수 있다는 것을 알려줄 수 있는 프로그램이 필요하며 그를 통해 헤어 시장의 실질적인 자료와 마케팅전략에 기초자료로 활용되기를 기대한다.
The purpose of this study is to investigate changes in trendy consumers’ hair color selections. There have been many studies on nail art by trendy color in previous studies. However, it has been hard to find a study on relations with hair color. Therefore, this study targeted to examine differences ...
The purpose of this study is to investigate changes in trendy consumers’ hair color selections. There have been many studies on nail art by trendy color in previous studies. However, it has been hard to find a study on relations with hair color. Therefore, this study targeted to examine differences in hair color selections by perception of trendy color and further classify them in consideration of differences between fashion leadership and consumer innovativeness. For this, a questionnaire survey was performed against adult men and women, and differences between perception of trendy color and hair color selections by fashion leadership and consumer innovativeness were analyzed, and the results found the followings: First, respondents preferred brown color in middle brightness. They chose the color which suits best on them on their own. Some had their hair colored with trendy color because they believed that it goes well with their look while some didn’t choose trendy color because it didn’t suit them. They were aware that trendy color for 2020 is ‘classic blue’, but they preferred Marsala color. Second, according to analysis on differences between low and high groups in terms of fashion leadership and consumer innovativeness, more respondents believed that trendy color is ‘classic blue’ in a high group. In addition, more people responded that trendy color has an influence on selection of hair color in a high group. In terms of desired color among trendy colors, ‘Rose Quartz’ and ‘Marsala’ were the highest in high and low groups respectively, followed by ‘classic blue’ in both groups. Specifically, more respondents chose ‘classic blue’ in a high group. Furthermore, bright color, short coloring interval and high coloring cost were found in a high group. In terms of color selection, a group of high fashion leadership preferred ‘ash color’ while those from a low group liked ‘brown color’. In both groups in terms of consumer innovativeness, ‘brown color’ was preferred. Third, according to comparison between high and low groups in terms of fashion leadership and consumer innovativeness, more respondents recognized ‘classic blue’ as trendy color in a high group. In terms of desired color, ‘Rose Quartz’ and ‘Marsala’ were chosen in high and low groups respectively. Furthermore, compared to a low group, those from a high group believed that trendy color has an influence on their selection of hair color. In addition, use of brighter color, short coloring internal and high coloring costs were observed in a high group. In terms of preferred color, a high group was ‘ash color’ while a low group was ‘brown’ and ‘black’. This study confirmed that there should be differentiated marketing by consumer in selecting hair color and a program which can tell consumers that they would be able to adjust color which suits their image by changing their perception on the adoption of trendy color. It is anticipated that the study results would be available as substantial data in hair markets and basic data for marketing strategies.
The purpose of this study is to investigate changes in trendy consumers’ hair color selections. There have been many studies on nail art by trendy color in previous studies. However, it has been hard to find a study on relations with hair color. Therefore, this study targeted to examine differences in hair color selections by perception of trendy color and further classify them in consideration of differences between fashion leadership and consumer innovativeness. For this, a questionnaire survey was performed against adult men and women, and differences between perception of trendy color and hair color selections by fashion leadership and consumer innovativeness were analyzed, and the results found the followings: First, respondents preferred brown color in middle brightness. They chose the color which suits best on them on their own. Some had their hair colored with trendy color because they believed that it goes well with their look while some didn’t choose trendy color because it didn’t suit them. They were aware that trendy color for 2020 is ‘classic blue’, but they preferred Marsala color. Second, according to analysis on differences between low and high groups in terms of fashion leadership and consumer innovativeness, more respondents believed that trendy color is ‘classic blue’ in a high group. In addition, more people responded that trendy color has an influence on selection of hair color in a high group. In terms of desired color among trendy colors, ‘Rose Quartz’ and ‘Marsala’ were the highest in high and low groups respectively, followed by ‘classic blue’ in both groups. Specifically, more respondents chose ‘classic blue’ in a high group. Furthermore, bright color, short coloring interval and high coloring cost were found in a high group. In terms of color selection, a group of high fashion leadership preferred ‘ash color’ while those from a low group liked ‘brown color’. In both groups in terms of consumer innovativeness, ‘brown color’ was preferred. Third, according to comparison between high and low groups in terms of fashion leadership and consumer innovativeness, more respondents recognized ‘classic blue’ as trendy color in a high group. In terms of desired color, ‘Rose Quartz’ and ‘Marsala’ were chosen in high and low groups respectively. Furthermore, compared to a low group, those from a high group believed that trendy color has an influence on their selection of hair color. In addition, use of brighter color, short coloring internal and high coloring costs were observed in a high group. In terms of preferred color, a high group was ‘ash color’ while a low group was ‘brown’ and ‘black’. This study confirmed that there should be differentiated marketing by consumer in selecting hair color and a program which can tell consumers that they would be able to adjust color which suits their image by changing their perception on the adoption of trendy color. It is anticipated that the study results would be available as substantial data in hair markets and basic data for marketing strategies.
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