19세기 초 세속음악과 기악음악이 유행하면서 바로크시대 이후 오르간 음악은 침체되어 가고 있었다. 낭만시대의 대표적 음악가인 멘델스존은 오르간과 바흐음악에 대한 관심과 열정으로 바흐 서거 이후 단 한번도 연주되지 않았던 《마태수난곡》(St. Matthew Passion)을 재연하였고 오르간 작품들을 발표하며 꺼져가던 독일 오르간 음악에 희망의 불씨를 당겼다. 뿐만 아니라 그의 독일과 영국을 비롯한 활발한 오르간 연주활동은 대중들에게 바로크 음악에 대한 관심을 상기시키고 후대 작곡가들의 오르간 작품 작곡과 영국의 낭만 오르간 건축에도 영향을 주었다.
멘델스존은 소나타 Op. 65의 작품 중 1번, 3번, 5번, 6번에 코랄을 사용하였는데 1번에는 Was mein Gott will, das g’scheh allzeit를, 3번에는 루터의 코랄 Aus tiefer Not schrei ich zu dir를, 5번에는 본인이 작곡한 코랄 스타일을 도입부로, 6번 1악장은 또 다른 루터의 코랄인 Vater unser im Himmelreich를 변주곡의 주제로 사용하였다. 이외에도 오르간 포인트, 대위법적인 모방기법, ...
19세기 초 세속음악과 기악음악이 유행하면서 바로크시대 이후 오르간 음악은 침체되어 가고 있었다. 낭만시대의 대표적 음악가인 멘델스존은 오르간과 바흐음악에 대한 관심과 열정으로 바흐 서거 이후 단 한번도 연주되지 않았던 《마태수난곡》(St. Matthew Passion)을 재연하였고 오르간 작품들을 발표하며 꺼져가던 독일 오르간 음악에 희망의 불씨를 당겼다. 뿐만 아니라 그의 독일과 영국을 비롯한 활발한 오르간 연주활동은 대중들에게 바로크 음악에 대한 관심을 상기시키고 후대 작곡가들의 오르간 작품 작곡과 영국의 낭만 오르간 건축에도 영향을 주었다.
멘델스존은 소나타 Op. 65의 작품 중 1번, 3번, 5번, 6번에 코랄을 사용하였는데 1번에는 Was mein Gott will, das g’scheh allzeit를, 3번에는 루터의 코랄 Aus tiefer Not schrei ich zu dir를, 5번에는 본인이 작곡한 코랄 스타일을 도입부로, 6번 1악장은 또 다른 루터의 코랄인 Vater unser im Himmelreich를 변주곡의 주제로 사용하였다. 이외에도 오르간 포인트, 대위법적인 모방기법, 푸가의 사용 등 바로크적인 요소와 여러 낭만적 음악요소로 다른 두 시대의 작곡기법을 보여주었다. 그 중 소나타 6번 변주곡과 같은 코랄을 사용한 바흐의 Vater unser im Himmelreich BWV 682을 비교 분석 하였다. 본 논문에서는 19세기 초반의 음악계의 동향 및 멘델스존의 오르간 연주 활동과 소나타 Op. 65의 특징을 살펴보고 또한 멘델스존과 바흐, 두 작곡가의 작품분석을 통하여 코랄의 사용방법과 차이점에 대하여 연구하여 오르간 코랄에 대한 이해를 높이고자 한다.
19세기 초 세속음악과 기악음악이 유행하면서 바로크시대 이후 오르간 음악은 침체되어 가고 있었다. 낭만시대의 대표적 음악가인 멘델스존은 오르간과 바흐음악에 대한 관심과 열정으로 바흐 서거 이후 단 한번도 연주되지 않았던 《마태수난곡》(St. Matthew Passion)을 재연하였고 오르간 작품들을 발표하며 꺼져가던 독일 오르간 음악에 희망의 불씨를 당겼다. 뿐만 아니라 그의 독일과 영국을 비롯한 활발한 오르간 연주활동은 대중들에게 바로크 음악에 대한 관심을 상기시키고 후대 작곡가들의 오르간 작품 작곡과 영국의 낭만 오르간 건축에도 영향을 주었다.
멘델스존은 소나타 Op. 65의 작품 중 1번, 3번, 5번, 6번에 코랄을 사용하였는데 1번에는 Was mein Gott will, das g’scheh allzeit를, 3번에는 루터의 코랄 Aus tiefer Not schrei ich zu dir를, 5번에는 본인이 작곡한 코랄 스타일을 도입부로, 6번 1악장은 또 다른 루터의 코랄인 Vater unser im Himmelreich를 변주곡의 주제로 사용하였다. 이외에도 오르간 포인트, 대위법적인 모방기법, 푸가의 사용 등 바로크적인 요소와 여러 낭만적 음악요소로 다른 두 시대의 작곡기법을 보여주었다. 그 중 소나타 6번 변주곡과 같은 코랄을 사용한 바흐의 Vater unser im Himmelreich BWV 682을 비교 분석 하였다. 본 논문에서는 19세기 초반의 음악계의 동향 및 멘델스존의 오르간 연주 활동과 소나타 Op. 65의 특징을 살펴보고 또한 멘델스존과 바흐, 두 작곡가의 작품분석을 통하여 코랄의 사용방법과 차이점에 대하여 연구하여 오르간 코랄에 대한 이해를 높이고자 한다.
Since the secular music and instrumental music were getting popular in the early of 19th century, the organ music after Baroque era had been contracting. Felix Mendelssohn, a representative composer of Romantic era, had an interest and passion in organ and J. S. Bach’s music, which led him to reperf...
Since the secular music and instrumental music were getting popular in the early of 19th century, the organ music after Baroque era had been contracting. Felix Mendelssohn, a representative composer of Romantic era, had an interest and passion in organ and J. S. Bach’s music, which led him to reperforming St. Matthew Passion that had never been performed after Bach had died as well as premiering his organ works. His activities shed the light on the German organ music that was getting stagnant. Also, his active organ performances not only made audiences interested in Baroque music but also influenced the later composers’ organ music compositions and British organ construction in Romantic era. Mendelssohn borrowed the chorales in No. 1, 3, 5, and 6 of sonatas; Op. 65. Was mein Gott will, das g’scheh allzeit is used in No. 1 and Lutheral chorale, Aus tiefer Not schrei ich zu dir is used in No. 3. Additionally, he composed the introduction of No. 5 with choral style. In the first movement of No. 6, another Lutheran choral, Vater unser im Himmelreich, is used as a theme for variations. Moreover, he showed two different periods’ compositional methods with the Baroque elements such as using organ point, contrapuntal imitation and fugue, and various Romantic musical elements. I will compare Bach’s Vater unser im Himmelreich, BWV 682 which is used the same choral with the one used in No. 6 variations. In this thesis, I will look into the music trend in the early of 19th century as well as Mendelssohn’s organ music performances and the characteristics of Sonata Op. 65. Additionally, through analyzing the works of Mendelssohn and Bach, I will examine how to use the choral and their differences in order to help the understanding organ choral works.
Since the secular music and instrumental music were getting popular in the early of 19th century, the organ music after Baroque era had been contracting. Felix Mendelssohn, a representative composer of Romantic era, had an interest and passion in organ and J. S. Bach’s music, which led him to reperforming St. Matthew Passion that had never been performed after Bach had died as well as premiering his organ works. His activities shed the light on the German organ music that was getting stagnant. Also, his active organ performances not only made audiences interested in Baroque music but also influenced the later composers’ organ music compositions and British organ construction in Romantic era. Mendelssohn borrowed the chorales in No. 1, 3, 5, and 6 of sonatas; Op. 65. Was mein Gott will, das g’scheh allzeit is used in No. 1 and Lutheral chorale, Aus tiefer Not schrei ich zu dir is used in No. 3. Additionally, he composed the introduction of No. 5 with choral style. In the first movement of No. 6, another Lutheran choral, Vater unser im Himmelreich, is used as a theme for variations. Moreover, he showed two different periods’ compositional methods with the Baroque elements such as using organ point, contrapuntal imitation and fugue, and various Romantic musical elements. I will compare Bach’s Vater unser im Himmelreich, BWV 682 which is used the same choral with the one used in No. 6 variations. In this thesis, I will look into the music trend in the early of 19th century as well as Mendelssohn’s organ music performances and the characteristics of Sonata Op. 65. Additionally, through analyzing the works of Mendelssohn and Bach, I will examine how to use the choral and their differences in order to help the understanding organ choral works.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.