국문초록 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석 - 중국 Tao Bao사용자를 대상으로 – 중국 인터넷이 발달하고 일반인들에게 널리 보급됨에 따라서 전자상거래 규모가 급속도로 성장하고 있다. 그리고 중국의 전자상거래는 전통적인 쇼핑방식 보다 싼 가격과 품질 높은 서비스를 소비자에게 제공하기 때문에 큰 인기를 끌었다. 즉, B2C 전자상거래의 발전을 크게 촉진하였다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰 타오바오 사용자를 대상으로 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석하였다. 그리고 본 논문에서는 선행연구를 분석하는 것을 통해서 정보, ...
국문초록 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석 - 중국 Tao Bao사용자를 대상으로 – 중국 인터넷이 발달하고 일반인들에게 널리 보급됨에 따라서 전자상거래 규모가 급속도로 성장하고 있다. 그리고 중국의 전자상거래는 전통적인 쇼핑방식 보다 싼 가격과 품질 높은 서비스를 소비자에게 제공하기 때문에 큰 인기를 끌었다. 즉, B2C 전자상거래의 발전을 크게 촉진하였다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰 타오바오 사용자를 대상으로 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석하였다. 그리고 본 논문에서는 선행연구를 분석하는 것을 통해서 정보, 고객서비스, 배송서비스, 평론 및 지불편의성 5개 요인을 추출하고 고객 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 확인할 것이다. 중국 온라인 설문 조사(问卷星) 이용하여 응답자 210중 불성실한 응답이나 설문 응답항목이 누락된 설문지 14부는 제외한 후 총 196 설문 응답지를 분석하였다. 또한, 본 연구는 통계분석 프로그램 SPSS로 빈도분석, 요인분석, 상관관계 분석 및 다중회귀분석을 이용하여 실시하였다. 연구 결과를 다음과 같이 요약하였다. 첫째, 정보는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객서비스는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 배송서비스는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 평론은 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지불편의성은 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 의해서 고객 만족도를 높이기 위해 이런 측면에서 고려해야 해서 B2C전자상거래의 발전에 도움이 된다. 주제어: 정보, 고객서비스, 배송서비스, 평론, 지불편의성, 고객 만족도, B2C 전자상거래, 인터넷 쇼핑
국문초록 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석 - 중국 Tao Bao사용자를 대상으로 – 중국 인터넷이 발달하고 일반인들에게 널리 보급됨에 따라서 전자상거래 규모가 급속도로 성장하고 있다. 그리고 중국의 전자상거래는 전통적인 쇼핑방식 보다 싼 가격과 품질 높은 서비스를 소비자에게 제공하기 때문에 큰 인기를 끌었다. 즉, B2C 전자상거래의 발전을 크게 촉진하였다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰 타오바오 사용자를 대상으로 B2C고객 만족도에 미치는 영향요인 분석하였다. 그리고 본 논문에서는 선행연구를 분석하는 것을 통해서 정보, 고객서비스, 배송서비스, 평론 및 지불편의성 5개 요인을 추출하고 고객 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 확인할 것이다. 중국 온라인 설문 조사(问卷星) 이용하여 응답자 210중 불성실한 응답이나 설문 응답항목이 누락된 설문지 14부는 제외한 후 총 196 설문 응답지를 분석하였다. 또한, 본 연구는 통계분석 프로그램 SPSS로 빈도분석, 요인분석, 상관관계 분석 및 다중회귀분석을 이용하여 실시하였다. 연구 결과를 다음과 같이 요약하였다. 첫째, 정보는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객서비스는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 배송서비스는 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 평론은 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 지불편의성은 고객 만족도에 정(+)의 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 의해서 고객 만족도를 높이기 위해 이런 측면에서 고려해야 해서 B2C전자상거래의 발전에 도움이 된다. 주제어: 정보, 고객서비스, 배송서비스, 평론, 지불편의성, 고객 만족도, B2C 전자상거래, 인터넷 쇼핑
A Study on the Consumer Satisfaction in B2C E-commerce :Focus on Taobao users As the Chinese Internet develops and spreads widely to the public, the scale of e-commerce is growing rapidly. And China's e-commerce has gained huge popularity because it offers consumers cheaper prices and highe...
A Study on the Consumer Satisfaction in B2C E-commerce :Focus on Taobao users As the Chinese Internet develops and spreads widely to the public, the scale of e-commerce is growing rapidly. And China's e-commerce has gained huge popularity because it offers consumers cheaper prices and higher quality services than traditional shopping methods. Therefore, the development of B2C e-commerce is rapid by changing the shopping structure from offline shopping to online shopping. This study analyzed the impact factors on B2C customer satisfaction in the online shopping mall Taobao users. And through analyzing prior research, this paper will extract the five factors of information, customer service, delivery service, review and payment convenience and see how they affect customer satisfaction. A total of 196 questionnaires were analyzed after excluding 14 survey questions that were missing or unfaithful out of 210 respondents using the Chinese online survey. In addition, this study was conducted with statistical analysis program SPSS using frequency analysis, factor analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of the study were summarized as follows. First, information was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Second, customer service was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Third, the delivery service was found to have a significant positive effect on customer satisfaction. Fourth, the review was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Fifth, payment convenience did not have a significant positive effect on customer satisfaction. The results of this study help develop B2C e-commerce by requiring consideration in this respect to increase customer satisfaction.
A Study on the Consumer Satisfaction in B2C E-commerce :Focus on Taobao users As the Chinese Internet develops and spreads widely to the public, the scale of e-commerce is growing rapidly. And China's e-commerce has gained huge popularity because it offers consumers cheaper prices and higher quality services than traditional shopping methods. Therefore, the development of B2C e-commerce is rapid by changing the shopping structure from offline shopping to online shopping. This study analyzed the impact factors on B2C customer satisfaction in the online shopping mall Taobao users. And through analyzing prior research, this paper will extract the five factors of information, customer service, delivery service, review and payment convenience and see how they affect customer satisfaction. A total of 196 questionnaires were analyzed after excluding 14 survey questions that were missing or unfaithful out of 210 respondents using the Chinese online survey. In addition, this study was conducted with statistical analysis program SPSS using frequency analysis, factor analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of the study were summarized as follows. First, information was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Second, customer service was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Third, the delivery service was found to have a significant positive effect on customer satisfaction. Fourth, the review was shown to have a significant positive effect on customer satisfaction. Fifth, payment convenience did not have a significant positive effect on customer satisfaction. The results of this study help develop B2C e-commerce by requiring consideration in this respect to increase customer satisfaction.
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