본 연구는 공감을 활용해 문학 능력을 신장시킬 수 있는 방법을 마련하고 이를 바탕으로 그 문학교육적 의의를 규명하는 데 목적이 있다. 먼저 공감을 활용한 문학독서 교육의 필요성과 목적을 설정한 뒤, 선행 연구를 통해 교육 방법을 모색하였 다. 이어 공감 개념을 살펴보며 공감을 활용한 문학독서 교육적 의의를 고찰하였다. 그런 뒤 청소년문학상 수상작에 나타난 공감의 양상을 살펴보았다. 이를 바탕으로 공감을 활용한 문학독서 수업을 설계하고, 적용, 평가하는 과정으로 진행하였다. 인간은 사회적 존재이기 때문에 공감 능력이 중요하고, 서로 공감받을 때 행복하다. 또 미래 인재가 갖춰야 할 역량으로 공감은 필요하고, 심미적 문학 감상 교육을 위해서도 교육과정에서 중시되고 있다. 이러한 필요성과 목적하에 관련 선행 연구를 고찰한 뒤, 공감을 활용한 문학독서 교육의 ‘공감 반응 순환모형’을 계획하였다. Ⅱ장에는 공감의 개념과 공감과 문학독서 교육의 관계, 교육적 의의를 살펴보았다. 공감은 정서적, 인지적, 의사소통적 세 요소가 결합된 복합 단계로 문학독서 교육에서 바라본 공감은 작품 속 주인공의 정서 상태를 인지적, 정서적으로 반응하는 과정이다. 이를 근간으로 공감을 활용한 문학독서 교육의 의의를 정리하면, 공감은 문학 능력을 신장시키고, 타자를 이해하는 과정에서 인간다움을 형성할 수 있다. Ⅲ장에는 본고의 대상이 된 작품들의 주요 공감 양상을 살펴보았는데 ‘타자의 정서에 공감하기’, ‘공감 서사를 통한 정체성 탐색’, ‘공감 자아의 세계 확장’으로 드러났다. 정리하면 첫째, 청소년 소설의 작중인물은 공감을 통해 타자를 이해하는 양상 을 보인다. 이는 또래 청소년이나 성숙한 어른과 공감을 경험한 후, ...
본 연구는 공감을 활용해 문학 능력을 신장시킬 수 있는 방법을 마련하고 이를 바탕으로 그 문학교육적 의의를 규명하는 데 목적이 있다. 먼저 공감을 활용한 문학독서 교육의 필요성과 목적을 설정한 뒤, 선행 연구를 통해 교육 방법을 모색하였 다. 이어 공감 개념을 살펴보며 공감을 활용한 문학독서 교육적 의의를 고찰하였다. 그런 뒤 청소년문학상 수상작에 나타난 공감의 양상을 살펴보았다. 이를 바탕으로 공감을 활용한 문학독서 수업을 설계하고, 적용, 평가하는 과정으로 진행하였다. 인간은 사회적 존재이기 때문에 공감 능력이 중요하고, 서로 공감받을 때 행복하다. 또 미래 인재가 갖춰야 할 역량으로 공감은 필요하고, 심미적 문학 감상 교육을 위해서도 교육과정에서 중시되고 있다. 이러한 필요성과 목적하에 관련 선행 연구를 고찰한 뒤, 공감을 활용한 문학독서 교육의 ‘공감 반응 순환모형’을 계획하였다. Ⅱ장에는 공감의 개념과 공감과 문학독서 교육의 관계, 교육적 의의를 살펴보았다. 공감은 정서적, 인지적, 의사소통적 세 요소가 결합된 복합 단계로 문학독서 교육에서 바라본 공감은 작품 속 주인공의 정서 상태를 인지적, 정서적으로 반응하는 과정이다. 이를 근간으로 공감을 활용한 문학독서 교육의 의의를 정리하면, 공감은 문학 능력을 신장시키고, 타자를 이해하는 과정에서 인간다움을 형성할 수 있다. Ⅲ장에는 본고의 대상이 된 작품들의 주요 공감 양상을 살펴보았는데 ‘타자의 정서에 공감하기’, ‘공감 서사를 통한 정체성 탐색’, ‘공감 자아의 세계 확장’으로 드러났다. 정리하면 첫째, 청소년 소설의 작중인물은 공감을 통해 타자를 이해하는 양상 을 보인다. 이는 또래 청소년이나 성숙한 어른과 공감을 경험한 후, 정서적 지지를 받았을 때 공감하는 것으로 나타난다. 둘째, 청소년 소설은 공감하는 작중인물을 통해 정체성을 형성한다. 서술자아는 또래 작중인물들과 소통하고, 그 속에서 청소년 자아는 자아 성찰을 하며 성숙해 가는 모습을 보였다. 이 과정에서 작중인물들은 상호존중의 공감을 확장해 가는데 청소년 소설의 특징상 또래에게 인정받고, 관심받을 때 자기 세계를 넓혀가는 양상을 확인할 수 있었다. 셋째, 청소년 소설의 공감적 자아는 경험하지 못한 현실을 수용하는 양상이 나타난다. 또 이상 세계를 경험한 서술자는 공감형 인물들을 통해 자신의 삶을 주체적으로 선택, 도움을 받으며 문제를 해결해 나갔다. 이처럼 공감은 타자와 관계 맺는 과정에서 다양한 반응으로 나타난다. 이어 Ⅳ장에서 공감을 활용한 문학독서 수업의 설계 후 실제 적용을 하였다. Ⅲ장에서 살펴본 주요 공감 양상 세 가지를 학습자의 재현과 공감 과정에 있어서 독자 상호 간의 소통을 통해 공감 양상과 반응이 어떻게 형성되는지 살펴보았다. 이를 위해 중학교 2학년 학습자 8명을 두 팀으로 구성해 각각 6차시에 걸쳐 12차시 수업하였다. 교육적 효과 위주로 결과를 정리하면 첫째, 독자의 주체적인 문학 감상이 향상되었다. 청소년 소설은 자신들의 이야기가 담겨 있어 공감하기 쉬워 재밌다고 평가했다. 둘째, 공감 능력이 향상되었다. 이는 공감 읽기 방법으로 독서를 한 뒤, 또래 독자들과 공감 소통을 충분히 하며 서로 피드백해주는 과정에서 나타난 결과이다. 셋째, 청소년 공감 문화를 형성하는 계기가 되었다. 독자들은 6차시 수업을 하면서 느꼈던 공감을 나눈 뒤, 감상문을 작성하는 과정에서 다시 한번 공감대를 자연스럽게 형성하였다. 이러한 결과는 교수자 중심이 아닌, 독자 중심의 문학 반응을 설계, 적용하고, 공감을 활용한 문학독서와 쓰기, 평가를 통섭적으로 교육할 때 더 효과적이었다. 이를 위해 중학생 독자를 대상으로 ‘공감 순환모형’을 통해 공감 열기를 활용한 공감 읽기, 공감한 내용 소통하기, 피드백 후 표현하기를 구체적 단계로 실행하고, 실제로 수업에 적용해 보았다는데 본 연구의 의의가 있다. 이러한 결과를 바탕으로 교과서의 통일된 공감 개념 정리와 공감 단원 활동을 다양한 방법으로 구성한다면 중학생 학습자의 심미적 문학 감상과 능력을 신장하는 데 도움이 될 것이다.
본 연구는 공감을 활용해 문학 능력을 신장시킬 수 있는 방법을 마련하고 이를 바탕으로 그 문학교육적 의의를 규명하는 데 목적이 있다. 먼저 공감을 활용한 문학독서 교육의 필요성과 목적을 설정한 뒤, 선행 연구를 통해 교육 방법을 모색하였 다. 이어 공감 개념을 살펴보며 공감을 활용한 문학독서 교육적 의의를 고찰하였다. 그런 뒤 청소년문학상 수상작에 나타난 공감의 양상을 살펴보았다. 이를 바탕으로 공감을 활용한 문학독서 수업을 설계하고, 적용, 평가하는 과정으로 진행하였다. 인간은 사회적 존재이기 때문에 공감 능력이 중요하고, 서로 공감받을 때 행복하다. 또 미래 인재가 갖춰야 할 역량으로 공감은 필요하고, 심미적 문학 감상 교육을 위해서도 교육과정에서 중시되고 있다. 이러한 필요성과 목적하에 관련 선행 연구를 고찰한 뒤, 공감을 활용한 문학독서 교육의 ‘공감 반응 순환모형’을 계획하였다. Ⅱ장에는 공감의 개념과 공감과 문학독서 교육의 관계, 교육적 의의를 살펴보았다. 공감은 정서적, 인지적, 의사소통적 세 요소가 결합된 복합 단계로 문학독서 교육에서 바라본 공감은 작품 속 주인공의 정서 상태를 인지적, 정서적으로 반응하는 과정이다. 이를 근간으로 공감을 활용한 문학독서 교육의 의의를 정리하면, 공감은 문학 능력을 신장시키고, 타자를 이해하는 과정에서 인간다움을 형성할 수 있다. Ⅲ장에는 본고의 대상이 된 작품들의 주요 공감 양상을 살펴보았는데 ‘타자의 정서에 공감하기’, ‘공감 서사를 통한 정체성 탐색’, ‘공감 자아의 세계 확장’으로 드러났다. 정리하면 첫째, 청소년 소설의 작중인물은 공감을 통해 타자를 이해하는 양상 을 보인다. 이는 또래 청소년이나 성숙한 어른과 공감을 경험한 후, 정서적 지지를 받았을 때 공감하는 것으로 나타난다. 둘째, 청소년 소설은 공감하는 작중인물을 통해 정체성을 형성한다. 서술자아는 또래 작중인물들과 소통하고, 그 속에서 청소년 자아는 자아 성찰을 하며 성숙해 가는 모습을 보였다. 이 과정에서 작중인물들은 상호존중의 공감을 확장해 가는데 청소년 소설의 특징상 또래에게 인정받고, 관심받을 때 자기 세계를 넓혀가는 양상을 확인할 수 있었다. 셋째, 청소년 소설의 공감적 자아는 경험하지 못한 현실을 수용하는 양상이 나타난다. 또 이상 세계를 경험한 서술자는 공감형 인물들을 통해 자신의 삶을 주체적으로 선택, 도움을 받으며 문제를 해결해 나갔다. 이처럼 공감은 타자와 관계 맺는 과정에서 다양한 반응으로 나타난다. 이어 Ⅳ장에서 공감을 활용한 문학독서 수업의 설계 후 실제 적용을 하였다. Ⅲ장에서 살펴본 주요 공감 양상 세 가지를 학습자의 재현과 공감 과정에 있어서 독자 상호 간의 소통을 통해 공감 양상과 반응이 어떻게 형성되는지 살펴보았다. 이를 위해 중학교 2학년 학습자 8명을 두 팀으로 구성해 각각 6차시에 걸쳐 12차시 수업하였다. 교육적 효과 위주로 결과를 정리하면 첫째, 독자의 주체적인 문학 감상이 향상되었다. 청소년 소설은 자신들의 이야기가 담겨 있어 공감하기 쉬워 재밌다고 평가했다. 둘째, 공감 능력이 향상되었다. 이는 공감 읽기 방법으로 독서를 한 뒤, 또래 독자들과 공감 소통을 충분히 하며 서로 피드백해주는 과정에서 나타난 결과이다. 셋째, 청소년 공감 문화를 형성하는 계기가 되었다. 독자들은 6차시 수업을 하면서 느꼈던 공감을 나눈 뒤, 감상문을 작성하는 과정에서 다시 한번 공감대를 자연스럽게 형성하였다. 이러한 결과는 교수자 중심이 아닌, 독자 중심의 문학 반응을 설계, 적용하고, 공감을 활용한 문학독서와 쓰기, 평가를 통섭적으로 교육할 때 더 효과적이었다. 이를 위해 중학생 독자를 대상으로 ‘공감 순환모형’을 통해 공감 열기를 활용한 공감 읽기, 공감한 내용 소통하기, 피드백 후 표현하기를 구체적 단계로 실행하고, 실제로 수업에 적용해 보았다는데 본 연구의 의의가 있다. 이러한 결과를 바탕으로 교과서의 통일된 공감 개념 정리와 공감 단원 활동을 다양한 방법으로 구성한다면 중학생 학습자의 심미적 문학 감상과 능력을 신장하는 데 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to establish a method to improve literary ability by using empathy and to clarify its literary educational significance based on it. First of all, the necessity and purpose of literature reading education using empathy were set up and then the education method was sought...
The purpose of this study is to establish a method to improve literary ability by using empathy and to clarify its literary educational significance based on it. First of all, the necessity and purpose of literature reading education using empathy were set up and then the education method was sought through the preceding research. Then, the concept of empathy was examined and the educational significance of literary reading using empathy was searched. After that, the aspect of empathy in the winning works of the Youth Literature Award was examined. Based on this, the study designed, applied, and evaluated literary reading classes using empathy. Because humans are social beings, empathy is important, and they are happy when they are sympathetic to each other. Empathy is also needed as a capacity for future talents, and it is also emphasized in the curriculum for aesthetic literature appreciation education. After considering the preceding studies related to such necessity and purpose, the 'empathy response circulation model' of literature reading education using empathy was planned. Chapter II examined the concept of empathy, the relationship between empathy and literary reading education, and its educational significance. Empathy is a complex stage in which three elements of emotion, cognitive and communication are combined. Empathy from literature reading education is a process of responding cognitively and emotionally to the emotional state of the main character in the work. Based on this, if the significance of literature reading education using empathy is summarized, empathy can improve literary ability and form humanity in the process of understanding others. In chapter III, the major empathic aspects of the works that were the subject of this study were examined, and they were revealed as ‘empathizing with others’ emotions’, ‘exploring identity through empathic narratives’, and ‘expanding the world of empathic self’. First, the works of the youth novels show the aspect of understanding others through empathy. This shows that they sympathize with their peers or mature adults after experiencing empathy and receiving emotional support. Second, the adolescent novels form their identity through the works of sympathy, and the narrator communicates with the works of his peers, and the adolescent self is matured by self-reflection. In this process, the works of art expand the empathy of mutual respect, and it was confirmed that the characteristics of the youth novels are recognized by peers and broadening their world when they are interested. Third, the empathic self of the youth novels shows the aspect of accepting the reality that they have not experienced. In addition, the narrator who experienced the ideal world chose his life independently through empathic characters and solved the problem with help. Empathy is expressed in various reactions in the process of forming relationships with others. In chapter IV, the literature reading class using empathy was designed and applied. In chapter III, three major empathic aspects were examined to see how empathic aspects and responses are formed through communication between readers in the process of reproducing and empathizing learners. For this purpose, eight students in the second grade of middle school were organized into two teams and each of them was taught 12 times over 6 sessions. First, the readers' subjective appreciation of literature was improved by educational effects. The youth novels containing their stories were evaluated as fun because they were easy to sympathize with. Second, empathy ability was improved, which was the result of reading by empathy reading method, and then giving feedback to each other by communicating with peer readers. Third, it became an opportunity to form a culture of empathy for adolescents. After sharing the empathy they felt during the 6th class, they formed consensus naturally once again in the process of writing a sentiment. These results were more effective when designing and applying reader-centered literary responses, not teacher-centered, and comprehensively educating literary reading, writing and evaluation using empathy. For this purpose, this study has significance in that it executed the empathy reading using empathy heat, communicating sympathetic content, and expressing after feedback through the 'empathy circulation model' for middle school students’ readers in specific steps and applied it to classes in practice. Based on these results, if the unified empathy concept of textbooks and the empathy unit activities are organized in various ways, it will help to enhance the aesthetic literature appreciation and ability of middle school students.
The purpose of this study is to establish a method to improve literary ability by using empathy and to clarify its literary educational significance based on it. First of all, the necessity and purpose of literature reading education using empathy were set up and then the education method was sought through the preceding research. Then, the concept of empathy was examined and the educational significance of literary reading using empathy was searched. After that, the aspect of empathy in the winning works of the Youth Literature Award was examined. Based on this, the study designed, applied, and evaluated literary reading classes using empathy. Because humans are social beings, empathy is important, and they are happy when they are sympathetic to each other. Empathy is also needed as a capacity for future talents, and it is also emphasized in the curriculum for aesthetic literature appreciation education. After considering the preceding studies related to such necessity and purpose, the 'empathy response circulation model' of literature reading education using empathy was planned. Chapter II examined the concept of empathy, the relationship between empathy and literary reading education, and its educational significance. Empathy is a complex stage in which three elements of emotion, cognitive and communication are combined. Empathy from literature reading education is a process of responding cognitively and emotionally to the emotional state of the main character in the work. Based on this, if the significance of literature reading education using empathy is summarized, empathy can improve literary ability and form humanity in the process of understanding others. In chapter III, the major empathic aspects of the works that were the subject of this study were examined, and they were revealed as ‘empathizing with others’ emotions’, ‘exploring identity through empathic narratives’, and ‘expanding the world of empathic self’. First, the works of the youth novels show the aspect of understanding others through empathy. This shows that they sympathize with their peers or mature adults after experiencing empathy and receiving emotional support. Second, the adolescent novels form their identity through the works of sympathy, and the narrator communicates with the works of his peers, and the adolescent self is matured by self-reflection. In this process, the works of art expand the empathy of mutual respect, and it was confirmed that the characteristics of the youth novels are recognized by peers and broadening their world when they are interested. Third, the empathic self of the youth novels shows the aspect of accepting the reality that they have not experienced. In addition, the narrator who experienced the ideal world chose his life independently through empathic characters and solved the problem with help. Empathy is expressed in various reactions in the process of forming relationships with others. In chapter IV, the literature reading class using empathy was designed and applied. In chapter III, three major empathic aspects were examined to see how empathic aspects and responses are formed through communication between readers in the process of reproducing and empathizing learners. For this purpose, eight students in the second grade of middle school were organized into two teams and each of them was taught 12 times over 6 sessions. First, the readers' subjective appreciation of literature was improved by educational effects. The youth novels containing their stories were evaluated as fun because they were easy to sympathize with. Second, empathy ability was improved, which was the result of reading by empathy reading method, and then giving feedback to each other by communicating with peer readers. Third, it became an opportunity to form a culture of empathy for adolescents. After sharing the empathy they felt during the 6th class, they formed consensus naturally once again in the process of writing a sentiment. These results were more effective when designing and applying reader-centered literary responses, not teacher-centered, and comprehensively educating literary reading, writing and evaluation using empathy. For this purpose, this study has significance in that it executed the empathy reading using empathy heat, communicating sympathetic content, and expressing after feedback through the 'empathy circulation model' for middle school students’ readers in specific steps and applied it to classes in practice. Based on these results, if the unified empathy concept of textbooks and the empathy unit activities are organized in various ways, it will help to enhance the aesthetic literature appreciation and ability of middle school students.
주제어
#문학독서 교육 문학교육 공감 반응 중심 학습 청소년 문학 청소년 소설 Literature reading education Literature education Empathy Response-centered learning Youth literature Youth novels
학위논문 정보
저자
장동숙
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
독서논술교육전공
지도교수
임경순
발행연도
2020
총페이지
106 p.
키워드
문학독서 교육 문학교육 공감 반응 중심 학습 청소년 문학 청소년 소설 Literature reading education Literature education Empathy Response-centered learning Youth literature Youth novels
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.