경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육요구분석 : G공공기관을 중심으로 The Educational Needs Analysis of the Online Vocational Counselors Supporting Employment for Career-Interrupted Women: Focused on G-Public Organization원문보기
남상숙
(한국기술교육대학교 테크노인력개발전문대학원
인력개발학과 진로 및 직업상담전공
국내석사)
본 연구는 경력단절여성 취업지원에 필요한 온라인 직업상담사의 교육 요구를 분석하고 교육의 우선순위를 도출하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성 취업 지원을 위한 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용은 무엇인가? 둘째, 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육요구는 어떠한가? 연구대상은 경력단절여성 취업지원 업무를 수행하고 있는 G공공기관의 온라인 직업상담사를 대상으로 하였다. 먼저 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 역량 및 교육체계와 관련된 문헌연구와 개방형 질문지를 통해 G공공기관 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용을 알아보았다. 이를 바탕으로 전문가 평정을 실시하여 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육내용을 도출하였다. 도출한 교육내용을 토대로 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업 상담사의 교육요구분석 설문지를 제작하고 설문조사를 실시하였다. 통계 분석은 MS-Excel과 ...
본 연구는 경력단절여성 취업지원에 필요한 온라인 직업상담사의 교육 요구를 분석하고 교육의 우선순위를 도출하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성 취업 지원을 위한 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용은 무엇인가? 둘째, 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육요구는 어떠한가? 연구대상은 경력단절여성 취업지원 업무를 수행하고 있는 G공공기관의 온라인 직업상담사를 대상으로 하였다. 먼저 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 역량 및 교육체계와 관련된 문헌연구와 개방형 질문지를 통해 G공공기관 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용을 알아보았다. 이를 바탕으로 전문가 평정을 실시하여 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육내용을 도출하였다. 도출한 교육내용을 토대로 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업 상담사의 교육요구분석 설문지를 제작하고 설문조사를 실시하였다. 통계 분석은 MS-Excel과 SPSS 21.0 버전을 사용하였고, 실행도와 중요도 간의 순위별 교육의 전체 경향을 파악하기 위하여 t검정을 실시하였다. 다음으로는 항목 간의 변별이 용이한 Borich 교육요구도와 The Locus for Focus 모델을 사용하여 교육의 우선순위를 도출하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용은 ‘이론 기반 역량군’, ‘온라인 상담 실무기술 역량군’, ‘경력단절여성 취업지원 역량군’, ‘인간적․윤리적 태도 역량 군’의 총 4개 역량군 40개 역량요소로 도출되었다. 둘째, 교육요구의 우선 순위에 대하여 t검정을 실시한 결과, 4개 역량군 40개 항목 모두 유의확 률이 0.05미만으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 실행도와 중요도 간의 차이가 존재하는 것으로 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도’, ‘비 언어적 메시지 파악’, ‘직업정보 활용’ 등이 교육요구의 우선순위로 나타났 다. Borich 교육요구도와 The Locus for Focus 모델에서 공통적으로 높게 나타난 교육요구의 최우선 순위군은 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도’, ‘비언어적 메시지 파악’, ‘유연하고 개방적인 태도’, ‘법적․윤 리적 문제에 대한 이해 및 대처 능력’, ‘다양한 형식의 입사지원서 클리 닉’, ‘산업별․직군별 입사지원서 클리닉’, ‘상담구조화’, ‘경력단절여성 특화 상담 전략 활용’, ‘상담목표 달성’, ‘구직기술 지도’의 10개 항목으로 나타났다. 둘 중 하나에 도출된 차우선 순위군은 ‘상담협력관계 형성’, ‘내담 자의 호소문제 파악’, ‘개인차 및 다양성의 이해’, ‘경력단절여성의 노동시 장에 대한 이해’, ‘직업정보 활용’, ‘경력단절여성 취업지원 기관 연계’, ‘기 업체와의 협업’으로 7개 항목이 도출되었다. 이러한 연구결과를 통해 현재 경력단절여성 취업지원을 수행하는 온라인 직업상담사들에게 필요한 교육내용을 파악하고 이들이 교육의 우선순 위로 중요하게 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 특히 교육의 우선 순위가 가장 높게 나타난 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도(1 순위)’와 ‘비언어적 메시지 파악(2순위)’은 경력단절여성 내담자 유형과 특징, 온라인 상담의 독특성 등이 반영된 것으로써 이에 대한 부족한 역량을 심도 있게 검토하여 향후 교육의 방향을 모색할 필요가 있다. 또한 온라인 직업상담사들이 보유한 역량이나 필요한 중요도에 대한 인식 차이가 있으므로 이에 적합한 맞춤 교육이 실시되어야 할 것이다.
본 연구는 경력단절여성 취업지원에 필요한 온라인 직업상담사의 교육 요구를 분석하고 교육의 우선순위를 도출하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 경력단절여성 취업 지원을 위한 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용은 무엇인가? 둘째, 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육요구는 어떠한가? 연구대상은 경력단절여성 취업지원 업무를 수행하고 있는 G공공기관의 온라인 직업상담사를 대상으로 하였다. 먼저 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 역량 및 교육체계와 관련된 문헌연구와 개방형 질문지를 통해 G공공기관 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용을 알아보았다. 이를 바탕으로 전문가 평정을 실시하여 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사의 교육내용을 도출하였다. 도출한 교육내용을 토대로 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업 상담사의 교육요구분석 설문지를 제작하고 설문조사를 실시하였다. 통계 분석은 MS-Excel과 SPSS 21.0 버전을 사용하였고, 실행도와 중요도 간의 순위별 교육의 전체 경향을 파악하기 위하여 t검정을 실시하였다. 다음으로는 항목 간의 변별이 용이한 Borich 교육요구도와 The Locus for Focus 모델을 사용하여 교육의 우선순위를 도출하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성 취업지원을 위한 온라인 직업상담사에게 필요한 교육내용은 ‘이론 기반 역량군’, ‘온라인 상담 실무기술 역량군’, ‘경력단절여성 취업지원 역량군’, ‘인간적․윤리적 태도 역량 군’의 총 4개 역량군 40개 역량요소로 도출되었다. 둘째, 교육요구의 우선 순위에 대하여 t검정을 실시한 결과, 4개 역량군 40개 항목 모두 유의확 률이 0.05미만으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 실행도와 중요도 간의 차이가 존재하는 것으로 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도’, ‘비 언어적 메시지 파악’, ‘직업정보 활용’ 등이 교육요구의 우선순위로 나타났 다. Borich 교육요구도와 The Locus for Focus 모델에서 공통적으로 높게 나타난 교육요구의 최우선 순위군은 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도’, ‘비언어적 메시지 파악’, ‘유연하고 개방적인 태도’, ‘법적․윤 리적 문제에 대한 이해 및 대처 능력’, ‘다양한 형식의 입사지원서 클리 닉’, ‘산업별․직군별 입사지원서 클리닉’, ‘상담구조화’, ‘경력단절여성 특화 상담 전략 활용’, ‘상담목표 달성’, ‘구직기술 지도’의 10개 항목으로 나타났다. 둘 중 하나에 도출된 차우선 순위군은 ‘상담협력관계 형성’, ‘내담 자의 호소문제 파악’, ‘개인차 및 다양성의 이해’, ‘경력단절여성의 노동시 장에 대한 이해’, ‘직업정보 활용’, ‘경력단절여성 취업지원 기관 연계’, ‘기 업체와의 협업’으로 7개 항목이 도출되었다. 이러한 연구결과를 통해 현재 경력단절여성 취업지원을 수행하는 온라인 직업상담사들에게 필요한 교육내용을 파악하고 이들이 교육의 우선순 위로 중요하게 인식하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 특히 교육의 우선 순위가 가장 높게 나타난 ‘비자발적․소극적 내담자에 대한 상담 유도(1 순위)’와 ‘비언어적 메시지 파악(2순위)’은 경력단절여성 내담자 유형과 특징, 온라인 상담의 독특성 등이 반영된 것으로써 이에 대한 부족한 역량을 심도 있게 검토하여 향후 교육의 방향을 모색할 필요가 있다. 또한 온라인 직업상담사들이 보유한 역량이나 필요한 중요도에 대한 인식 차이가 있으므로 이에 적합한 맞춤 교육이 실시되어야 할 것이다.
This study has the purpose to analyze the educational needs of the online vocational counselors supporting employment for career-interrupted women and to confirm the decision of the education priority. To accomplish the purpose of this study, reviewed the data of the online vocational counselors' co...
This study has the purpose to analyze the educational needs of the online vocational counselors supporting employment for career-interrupted women and to confirm the decision of the education priority. To accomplish the purpose of this study, reviewed the data of the online vocational counselors' competency and prior studies related to the education system to support career-interrupted women, and found out the necessary education for the online vocational counselors in G-public organization through open questionnaires. Also, 5 experts participated in the development of the online vocational counselors' educational contents and survey questionnaires. The survey tool was designed based on this process and the questionnaire was conducted on 71 online vocational counselors supporting the employment of career-interrupted women in G-public organization. As statistical analysis, MS-Excel and SPSS 21.0 version were used, and t-test was conducted to understand total tendency of education by rankings between importance(expected level) and implementation(present level). As well, Borich's needs analysis and the Locus for Focus Model analysis were used to decide priority of the education. The results were as follows. Firstly, the educational contents required for the online vocational counselors to support employment of career-interrupted women were constructed 40 items in 4 competencies groups: ‘theory-based competency group’, ‘on-line counseling practical skill group’, ‘the career-interrupted women employment support group’ and ‘human and ethical attitude competency group’. Secondly, the t-test of the priorities of the online vocational counselors' educational needs to support employment of career-interrupted women showed a significant difference in all 40 items of the 4 competencies with a significant probability of less than 0.05. This means that there is a difference between implementation and importance, with ‘inducing counseling on involuntary and passive clients’, ‘understand nonverbal messages’ and ‘vocation information literacy’ as priorities for educational needs. Thirdly, as a result of analyzing through Borich's needs analysis and the Locus for Focus model to decide the priority order, the commonly-highest priority group is 10 items such as ‘inducing counseling on involuntary and passive clients’, ‘understand nonverbal messages’, ‘flexible and open attitudes’, ‘understand and cope with legal and ethical problems’, ‘counseling for various application forms’, ‘counseling for various industry and job duty application forms’, ‘counseling structuring’, ‘specialized counseling strategy for career-interrupted women’, ‘achievement of counseling goals’, and ‘counseling of job searching skill’. As a result of this study, it was confirmed the education contents of the online vocational counselors supporting employment for career-interrupted women, and found the priorities of the online vocational counselors' educational needs. There are differences in the perception of competence or necessary importance held by the online vocational counselors, so customized training should be conducted accordingly.
This study has the purpose to analyze the educational needs of the online vocational counselors supporting employment for career-interrupted women and to confirm the decision of the education priority. To accomplish the purpose of this study, reviewed the data of the online vocational counselors' competency and prior studies related to the education system to support career-interrupted women, and found out the necessary education for the online vocational counselors in G-public organization through open questionnaires. Also, 5 experts participated in the development of the online vocational counselors' educational contents and survey questionnaires. The survey tool was designed based on this process and the questionnaire was conducted on 71 online vocational counselors supporting the employment of career-interrupted women in G-public organization. As statistical analysis, MS-Excel and SPSS 21.0 version were used, and t-test was conducted to understand total tendency of education by rankings between importance(expected level) and implementation(present level). As well, Borich's needs analysis and the Locus for Focus Model analysis were used to decide priority of the education. The results were as follows. Firstly, the educational contents required for the online vocational counselors to support employment of career-interrupted women were constructed 40 items in 4 competencies groups: ‘theory-based competency group’, ‘on-line counseling practical skill group’, ‘the career-interrupted women employment support group’ and ‘human and ethical attitude competency group’. Secondly, the t-test of the priorities of the online vocational counselors' educational needs to support employment of career-interrupted women showed a significant difference in all 40 items of the 4 competencies with a significant probability of less than 0.05. This means that there is a difference between implementation and importance, with ‘inducing counseling on involuntary and passive clients’, ‘understand nonverbal messages’ and ‘vocation information literacy’ as priorities for educational needs. Thirdly, as a result of analyzing through Borich's needs analysis and the Locus for Focus model to decide the priority order, the commonly-highest priority group is 10 items such as ‘inducing counseling on involuntary and passive clients’, ‘understand nonverbal messages’, ‘flexible and open attitudes’, ‘understand and cope with legal and ethical problems’, ‘counseling for various application forms’, ‘counseling for various industry and job duty application forms’, ‘counseling structuring’, ‘specialized counseling strategy for career-interrupted women’, ‘achievement of counseling goals’, and ‘counseling of job searching skill’. As a result of this study, it was confirmed the education contents of the online vocational counselors supporting employment for career-interrupted women, and found the priorities of the online vocational counselors' educational needs. There are differences in the perception of competence or necessary importance held by the online vocational counselors, so customized training should be conducted accordingly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.