ASMR을 활용한 우연적 표현 활동이 창의·융합 능력 증진에 미치는 영향 The Effect of Accidental Expression Activity using ASMR(Autonomous Sensory Meridian Response) on the Improvement of Creative and Convergence Capability원문보기
창의성을 중시하는 교육계의 흐름과 달리 학교 현장의 미술 교육은 지식이나 제작에 초점을 두고 있다. 이는 학습자의 흥미와 감각을 고려하지 못한다. 또한 과도한 사교육과 학업 스트레스는 자신이 보는 대상과 표현되는 것 사이에서 어려움을 느끼며 미술과 멀어질 수 있는 또래집단기에 해당하는 초등학교 중학년 학생들로 하여금 미술과 멀어지게 한다. 이에 학습자가 흥미를 가지며 자유로운 표현을 통한 창의성을 발휘할 수 있는 미술 교육적 대안으로 미술과 음악을 중심으로 한 창의·융합 교육이 있다. 음악적 경험과 미술 표현 활동의 경험은 자유로운 표현의 매개체로 작용하며 다양한 상상력이나 독창적인 발상을 통해 창의·융합 능력을 증진시킬 수 있다. 학습자의 흥미와 창의성 계발을 돕는 미술 교육에 음악적 경험을 활용한 융합 교육을 연구하고자 한다. 본 연구에서는 ASMR과 우연적 표현 기법의 ...
창의성을 중시하는 교육계의 흐름과 달리 학교 현장의 미술 교육은 지식이나 제작에 초점을 두고 있다. 이는 학습자의 흥미와 감각을 고려하지 못한다. 또한 과도한 사교육과 학업 스트레스는 자신이 보는 대상과 표현되는 것 사이에서 어려움을 느끼며 미술과 멀어질 수 있는 또래집단기에 해당하는 초등학교 중학년 학생들로 하여금 미술과 멀어지게 한다. 이에 학습자가 흥미를 가지며 자유로운 표현을 통한 창의성을 발휘할 수 있는 미술 교육적 대안으로 미술과 음악을 중심으로 한 창의·융합 교육이 있다. 음악적 경험과 미술 표현 활동의 경험은 자유로운 표현의 매개체로 작용하며 다양한 상상력이나 독창적인 발상을 통해 창의·융합 능력을 증진시킬 수 있다. 학습자의 흥미와 창의성 계발을 돕는 미술 교육에 음악적 경험을 활용한 융합 교육을 연구하고자 한다. 본 연구에서는 ASMR과 우연적 표현 기법의 융합 교육 지도 방안을 제시하였다. ASMR과 우연적 표현 기법의 결합은 음악적 요소와 미술적 요소의 융합으로 창의적 사고를 기를 수 있는 창의·융합 능력을 반영하였다. 이는 학생들의 참여 중심 수업을 통해 학생들의 학습 흥미도를 높이고 창의·융합적 사고를 증진하고자 했다. 이를 위해 ASMR과 우연적 표현 기법에서 연상, 유추적 사고, 심리적 안정과 자기 표현, 흥미를 네 가지 창의·융합 능력의 요소로 분석하였으며, 이를 토대로 창의·융합 능력을 증진시키기 위한 7개의 수업 주제에 알맞은 우연적 표현 기법과 ASMR을 선정하여 14차시로 이루어진 지도 방안을 구성해 초등학교 4학년 1개 학급의 학생들을 대상으로 연구를 실행하였다. 수업에 적용해 본 후에 수업 결과와 수업 중 관찰 일지 및 면담 내용 등을 바탕으로 창의·융합 능력 증진에 미치는 효과를 분석해 본 결과는 다음과 같다. 첫째, 연상의 과정을 통해 창의·융합 능력을 증진시킬 수 있었다. 학생들은 ASMR을 활용한 우연적 표현 활동을 통해 자신이 느낀 감각과 떠오른 경험을 토대로 연상과 상상력을 발휘하였다. 둘째, 소리와 미술 표현의 연관성을 통해 유추적 사고를 증대시킴으로써 창의·융합 능력을 향상시켰다. 소리와 미술 표현의 연관성을 알아내는 과정을 통해 학생들은 유추적 사고를 경험했다. 유추적 사고를 통해 학생들은 기존의 지식 세계에서 새로운 이해의 세계로 발전시켜 나갈 수 있었다. 셋째, 학생들이 심리적으로 안정감을 얻고 자기표현을 통해 창의·융합 능력의 신장에 영향을 주었다. 학생들은 편안함을 느끼고 집중력이 강화되어 몰입감이 향상되는 모습을 보였다. ASMR을 들으며 우연적 표현 활동을 하는 과정은 학생들에게 미술적 표현에 대한 두려움을 없애줄 뿐만 아니라 자기감정의 표출을 돕는 역할을 하였다. 넷째, 학생들의 흥미 유발을 통해 창의·융합 능력을 발전시킬 수 있었다. ASMR과 우연적 표현활동은 일상생활의 다양한 소재를 바탕으로 표현 활동에 관심을 갖게 한다는 점에서 학생들에게 재료 및 도구에 대한 호기심과 흥미를 불러 일으켰다. 미술적 기술이 필요로 하지 않는 학생 스스로의 행위에 초점을 맞춘다는 점에서 즐거움을 제공했다. 이처럼 소리와 미술 표현의 만남이 주는 융합 교육을 통한 정서적 효과 및 창의·융합적 사고 함양의 가능성은 학생들에게 미술을 중심으로 한 융합교육으로 다양한 감각을 통해 예술적 표현을 가능하게 하는 창의·융합 교육에 적용할 수 있다. 앞으로 미술 교육에서는 학생들이 생활 속에서 경험하게 될 복합적이고 다양한 상황을 스스로 이해할 수 있도록 여러 학문의 융합을 통해 창의·융합적으로 문제와 상황을 인식할 수 있는 방안이 연구되어야 함을 시사한다.
창의성을 중시하는 교육계의 흐름과 달리 학교 현장의 미술 교육은 지식이나 제작에 초점을 두고 있다. 이는 학습자의 흥미와 감각을 고려하지 못한다. 또한 과도한 사교육과 학업 스트레스는 자신이 보는 대상과 표현되는 것 사이에서 어려움을 느끼며 미술과 멀어질 수 있는 또래집단기에 해당하는 초등학교 중학년 학생들로 하여금 미술과 멀어지게 한다. 이에 학습자가 흥미를 가지며 자유로운 표현을 통한 창의성을 발휘할 수 있는 미술 교육적 대안으로 미술과 음악을 중심으로 한 창의·융합 교육이 있다. 음악적 경험과 미술 표현 활동의 경험은 자유로운 표현의 매개체로 작용하며 다양한 상상력이나 독창적인 발상을 통해 창의·융합 능력을 증진시킬 수 있다. 학습자의 흥미와 창의성 계발을 돕는 미술 교육에 음악적 경험을 활용한 융합 교육을 연구하고자 한다. 본 연구에서는 ASMR과 우연적 표현 기법의 융합 교육 지도 방안을 제시하였다. ASMR과 우연적 표현 기법의 결합은 음악적 요소와 미술적 요소의 융합으로 창의적 사고를 기를 수 있는 창의·융합 능력을 반영하였다. 이는 학생들의 참여 중심 수업을 통해 학생들의 학습 흥미도를 높이고 창의·융합적 사고를 증진하고자 했다. 이를 위해 ASMR과 우연적 표현 기법에서 연상, 유추적 사고, 심리적 안정과 자기 표현, 흥미를 네 가지 창의·융합 능력의 요소로 분석하였으며, 이를 토대로 창의·융합 능력을 증진시키기 위한 7개의 수업 주제에 알맞은 우연적 표현 기법과 ASMR을 선정하여 14차시로 이루어진 지도 방안을 구성해 초등학교 4학년 1개 학급의 학생들을 대상으로 연구를 실행하였다. 수업에 적용해 본 후에 수업 결과와 수업 중 관찰 일지 및 면담 내용 등을 바탕으로 창의·융합 능력 증진에 미치는 효과를 분석해 본 결과는 다음과 같다. 첫째, 연상의 과정을 통해 창의·융합 능력을 증진시킬 수 있었다. 학생들은 ASMR을 활용한 우연적 표현 활동을 통해 자신이 느낀 감각과 떠오른 경험을 토대로 연상과 상상력을 발휘하였다. 둘째, 소리와 미술 표현의 연관성을 통해 유추적 사고를 증대시킴으로써 창의·융합 능력을 향상시켰다. 소리와 미술 표현의 연관성을 알아내는 과정을 통해 학생들은 유추적 사고를 경험했다. 유추적 사고를 통해 학생들은 기존의 지식 세계에서 새로운 이해의 세계로 발전시켜 나갈 수 있었다. 셋째, 학생들이 심리적으로 안정감을 얻고 자기표현을 통해 창의·융합 능력의 신장에 영향을 주었다. 학생들은 편안함을 느끼고 집중력이 강화되어 몰입감이 향상되는 모습을 보였다. ASMR을 들으며 우연적 표현 활동을 하는 과정은 학생들에게 미술적 표현에 대한 두려움을 없애줄 뿐만 아니라 자기감정의 표출을 돕는 역할을 하였다. 넷째, 학생들의 흥미 유발을 통해 창의·융합 능력을 발전시킬 수 있었다. ASMR과 우연적 표현활동은 일상생활의 다양한 소재를 바탕으로 표현 활동에 관심을 갖게 한다는 점에서 학생들에게 재료 및 도구에 대한 호기심과 흥미를 불러 일으켰다. 미술적 기술이 필요로 하지 않는 학생 스스로의 행위에 초점을 맞춘다는 점에서 즐거움을 제공했다. 이처럼 소리와 미술 표현의 만남이 주는 융합 교육을 통한 정서적 효과 및 창의·융합적 사고 함양의 가능성은 학생들에게 미술을 중심으로 한 융합교육으로 다양한 감각을 통해 예술적 표현을 가능하게 하는 창의·융합 교육에 적용할 수 있다. 앞으로 미술 교육에서는 학생들이 생활 속에서 경험하게 될 복합적이고 다양한 상황을 스스로 이해할 수 있도록 여러 학문의 융합을 통해 창의·융합적으로 문제와 상황을 인식할 수 있는 방안이 연구되어야 함을 시사한다.
Unlike the trend of education that values creativity, art education at school sites focuses on knowledge or production. This does not take into account the learner's interest and sense. In addition, excessive private education and academic stress make it makes for middle-grade students, who are in ‘...
Unlike the trend of education that values creativity, art education at school sites focuses on knowledge or production. This does not take into account the learner's interest and sense. In addition, excessive private education and academic stress make it makes for middle-grade students, who are in ‘The gang age’ to stay away from art because they feel difficult between what they see and what they express. Therefore, creative and convergence education centered on art and music is an alternative to art education that allows learners to show their creativity through free expression. The experience of musical experience and art expression activities act as a medium of free expression and can promote creativity and convergence ability through various imaginations or original ideas. I would like to study the convergence education using musical experience in art education that helps learners develop their interest and creativity. In this study, the method of teaching convergence of ASMR and accidental expression techniques was presented. The combination of ASMR and accidental expression techniques reflected the creative and fusion ability to cultivate creative thinking through the fusion of musical and artistic elements. This was intended to increase students' interest in learning and to promote creative and convergence thinking through participation-oriented classes. To this end, in ASMR and accidental expression techniques, the association, analogous thinking, psychological stability, self-expression, and interest were analyzed as four elements of creative and fusion ability, and based on this, a 14th-hour guidance plan was selected for seven class subjects to promote creative and convergence skills and the study was conducted on students in one class in the fourth grade of elementary school. After applying it to the class, the results of the analysis on the effects on the enhancement of creative and convergence capabilities based on the results of the class, observation logs and interviews during the class are as follows. First, we were able to promote creative and fusion capabilities through the process of association. Students showed their association and imagination based on their senses and experiences through accidental expression activities using ASMR. Second, through the connection between sound and art expression, we improved our ability to create and integrate by increasing analogy thinking. Through the process of finding out the link between sound and art expression, students experienced analogy thinking. By analogy, students were able to move from a traditional knowledge world to a new understanding world. Third, students gained a sense of psychological stability and influenced the growth of creativity and convergence skills through self-expression. Students felt comfortable and focused to improve their immersion. The process of doing accidental expression activities while listening to ASMR not only eliminated the fear of artistic expression but also helped students express their feelings. Fourth, we were able to develop creative and convergence skills by inducing students' interest. ASMR and accidental expression activities have aroused students' curiosity and interest in materials and tools in that they are interested in expression activities based on various materials in their daily lives. It provided enjoyment in that it focused on students' own actions, which do not require art skills. As such, the emotional effects and the possibility of fostering creative and fusion thinking through convergence education given by the meeting of sound and art expression can be applied to creative and convergence education that allows artistic expression through various senses through convergence education centered on art. In the future, art education suggests that ways to recognize problems and situations creatively and converge through the convergence of various studies should be studied so that students can understand the complex and diverse situations they will experience in their lives.
Unlike the trend of education that values creativity, art education at school sites focuses on knowledge or production. This does not take into account the learner's interest and sense. In addition, excessive private education and academic stress make it makes for middle-grade students, who are in ‘The gang age’ to stay away from art because they feel difficult between what they see and what they express. Therefore, creative and convergence education centered on art and music is an alternative to art education that allows learners to show their creativity through free expression. The experience of musical experience and art expression activities act as a medium of free expression and can promote creativity and convergence ability through various imaginations or original ideas. I would like to study the convergence education using musical experience in art education that helps learners develop their interest and creativity. In this study, the method of teaching convergence of ASMR and accidental expression techniques was presented. The combination of ASMR and accidental expression techniques reflected the creative and fusion ability to cultivate creative thinking through the fusion of musical and artistic elements. This was intended to increase students' interest in learning and to promote creative and convergence thinking through participation-oriented classes. To this end, in ASMR and accidental expression techniques, the association, analogous thinking, psychological stability, self-expression, and interest were analyzed as four elements of creative and fusion ability, and based on this, a 14th-hour guidance plan was selected for seven class subjects to promote creative and convergence skills and the study was conducted on students in one class in the fourth grade of elementary school. After applying it to the class, the results of the analysis on the effects on the enhancement of creative and convergence capabilities based on the results of the class, observation logs and interviews during the class are as follows. First, we were able to promote creative and fusion capabilities through the process of association. Students showed their association and imagination based on their senses and experiences through accidental expression activities using ASMR. Second, through the connection between sound and art expression, we improved our ability to create and integrate by increasing analogy thinking. Through the process of finding out the link between sound and art expression, students experienced analogy thinking. By analogy, students were able to move from a traditional knowledge world to a new understanding world. Third, students gained a sense of psychological stability and influenced the growth of creativity and convergence skills through self-expression. Students felt comfortable and focused to improve their immersion. The process of doing accidental expression activities while listening to ASMR not only eliminated the fear of artistic expression but also helped students express their feelings. Fourth, we were able to develop creative and convergence skills by inducing students' interest. ASMR and accidental expression activities have aroused students' curiosity and interest in materials and tools in that they are interested in expression activities based on various materials in their daily lives. It provided enjoyment in that it focused on students' own actions, which do not require art skills. As such, the emotional effects and the possibility of fostering creative and fusion thinking through convergence education given by the meeting of sound and art expression can be applied to creative and convergence education that allows artistic expression through various senses through convergence education centered on art. In the future, art education suggests that ways to recognize problems and situations creatively and converge through the convergence of various studies should be studied so that students can understand the complex and diverse situations they will experience in their lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.