초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠 개발 및 평가 Development and Evaluation of Sustainable Food Education Media Contents for Upper Grade Elementary School Students원문보기
본 연구는 생활환경 변화에 대응한 지속가능한 발전이 대두되고 있는 현재에 건강, 환경, 배려의 가치를 담은 지속가능한 식생활교육 자료를 개발하여, 초등학교 고학년 학생들의 지속가능한 식생활역량을 증진하고자 하였다. 지속가능한 식생활교육이 시작한 2009년부터 모든 식생활교육 자료를 분석한 연구 자료를 바탕으로 총 5개 주제의 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠(동영상) 자료를 개발하였으며, 개발된 미디어 콘텐츠 자료를 서울시 서대문구 지역 초등학교 고학년 학생 30명을 대상으로 시범 적용하여 그 효과를 검증하였다. 2009년 이래 개발된 지속가능한 식생활교육 자료 중에서 초등 고학년을 대상으로 하는 자료는 실과 교육과정이 배정되어 있음에도 초등 저학년에 비해 부족하였다. 또한 영역별로는 환경과 배려에 비해 건강에 자료가 편중되어 있고, 매체별로 교재가 다른 자료들에 비해 많은 비중을 차지하고 있었다. 따라서 지속가능한 식생활교육 내용 영역별 안배 및 동영상 등 교재 형태 외 의 다양한 형태로 교육매체를 개발할 필요성을 제시하였다. 이는 식생활교육 경험이 있는 초등교사들의 식생활교육 자료 요구도 조사에서 동영상 자료가 다른 종류의 자료 요구도보다 앞서는 것을 통해서도 확인할 수 있었다. 선행 연구자료의 분석 결과와 교육 전문가 자문회의 등의 과정을 통해 초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠 5종을 개발하였다. 수업에서의 활용도 및 학생들의 흥미도 등을 고려해 3분 내외의 ...
본 연구는 생활환경 변화에 대응한 지속가능한 발전이 대두되고 있는 현재에 건강, 환경, 배려의 가치를 담은 지속가능한 식생활교육 자료를 개발하여, 초등학교 고학년 학생들의 지속가능한 식생활역량을 증진하고자 하였다. 지속가능한 식생활교육이 시작한 2009년부터 모든 식생활교육 자료를 분석한 연구 자료를 바탕으로 총 5개 주제의 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠(동영상) 자료를 개발하였으며, 개발된 미디어 콘텐츠 자료를 서울시 서대문구 지역 초등학교 고학년 학생 30명을 대상으로 시범 적용하여 그 효과를 검증하였다. 2009년 이래 개발된 지속가능한 식생활교육 자료 중에서 초등 고학년을 대상으로 하는 자료는 실과 교육과정이 배정되어 있음에도 초등 저학년에 비해 부족하였다. 또한 영역별로는 환경과 배려에 비해 건강에 자료가 편중되어 있고, 매체별로 교재가 다른 자료들에 비해 많은 비중을 차지하고 있었다. 따라서 지속가능한 식생활교육 내용 영역별 안배 및 동영상 등 교재 형태 외 의 다양한 형태로 교육매체를 개발할 필요성을 제시하였다. 이는 식생활교육 경험이 있는 초등교사들의 식생활교육 자료 요구도 조사에서 동영상 자료가 다른 종류의 자료 요구도보다 앞서는 것을 통해서도 확인할 수 있었다. 선행 연구자료의 분석 결과와 교육 전문가 자문회의 등의 과정을 통해 초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠 5종을 개발하였다. 수업에서의 활용도 및 학생들의 흥미도 등을 고려해 3분 내외의 모션 그래픽 형태의 영상으로 제작하였다. 그 주제는 ‘푸드시스템 이해와 진로’, ‘농업의 가치, 중요성 및 환경과의 관계’, ‘미래지향적 스마트 농업’, ‘균형 잡힌 한식밥상’, ‘식량안보’이다. ‘푸드시스템 이해와 진로’ 주제를 통해 생산 및 수확부터 폐기에 이르기까지의 푸드시스템의 과정과 그것과 관련된 진로와 직업을 설명하였으며, ‘농업의 가치, 중요성 및 환경과의 관계’에서는 농업의 가치와 중요성 그리고 24절기를 통해 농업과 환경의 밀접한 관련성 및 농업이 환경에 미치는 긍정적 역할까지 다루었다. ‘미래지향적 스마트 농업’주제에서는 첨단 정보통신기술이 농업에서 어떻게 활용되고 있는지를 보여줌으로써 농업에 대한 편견을 없애고, 농업과 관련된 유망한 진로와 직업까지 알려주었다. ‘균형 잡힌 한식밥상’에서는 식생활물레방아를 통해 균형 잡힌 식단의 중요성과 한식 밥상이 영양학적으로 우수한 식단임을 앎과 동시에 요리 계획부터 처리까지의 모든 과정을 담아서 조리와 관련된 올바른 학습이 이루어질 수 있도록 하였다. ‘식량안보’에서는 학생들에게 생소한 개념인 식량자급률에 대한 올바른 개념 이해를 통해 우리나라의 식량안보를 지킬 수 있도록 하였다. 개발된 미디어 콘텐츠의 시범 적용 결과, 적용 전에 비해 모든 항목에서 긍정적인 학습 효과가 나타나 개발된 미디어 콘텐츠가 초등 고학년생들의 지속가능한 식생활역량 향상에 도움을 주어 그 유용성을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구에서 개발된 미디어 콘텐츠는 초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육에 널리 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 생활환경 변화에 대응한 지속가능한 발전이 대두되고 있는 현재에 건강, 환경, 배려의 가치를 담은 지속가능한 식생활교육 자료를 개발하여, 초등학교 고학년 학생들의 지속가능한 식생활역량을 증진하고자 하였다. 지속가능한 식생활교육이 시작한 2009년부터 모든 식생활교육 자료를 분석한 연구 자료를 바탕으로 총 5개 주제의 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠(동영상) 자료를 개발하였으며, 개발된 미디어 콘텐츠 자료를 서울시 서대문구 지역 초등학교 고학년 학생 30명을 대상으로 시범 적용하여 그 효과를 검증하였다. 2009년 이래 개발된 지속가능한 식생활교육 자료 중에서 초등 고학년을 대상으로 하는 자료는 실과 교육과정이 배정되어 있음에도 초등 저학년에 비해 부족하였다. 또한 영역별로는 환경과 배려에 비해 건강에 자료가 편중되어 있고, 매체별로 교재가 다른 자료들에 비해 많은 비중을 차지하고 있었다. 따라서 지속가능한 식생활교육 내용 영역별 안배 및 동영상 등 교재 형태 외 의 다양한 형태로 교육매체를 개발할 필요성을 제시하였다. 이는 식생활교육 경험이 있는 초등교사들의 식생활교육 자료 요구도 조사에서 동영상 자료가 다른 종류의 자료 요구도보다 앞서는 것을 통해서도 확인할 수 있었다. 선행 연구자료의 분석 결과와 교육 전문가 자문회의 등의 과정을 통해 초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육 미디어 콘텐츠 5종을 개발하였다. 수업에서의 활용도 및 학생들의 흥미도 등을 고려해 3분 내외의 모션 그래픽 형태의 영상으로 제작하였다. 그 주제는 ‘푸드시스템 이해와 진로’, ‘농업의 가치, 중요성 및 환경과의 관계’, ‘미래지향적 스마트 농업’, ‘균형 잡힌 한식밥상’, ‘식량안보’이다. ‘푸드시스템 이해와 진로’ 주제를 통해 생산 및 수확부터 폐기에 이르기까지의 푸드시스템의 과정과 그것과 관련된 진로와 직업을 설명하였으며, ‘농업의 가치, 중요성 및 환경과의 관계’에서는 농업의 가치와 중요성 그리고 24절기를 통해 농업과 환경의 밀접한 관련성 및 농업이 환경에 미치는 긍정적 역할까지 다루었다. ‘미래지향적 스마트 농업’주제에서는 첨단 정보통신기술이 농업에서 어떻게 활용되고 있는지를 보여줌으로써 농업에 대한 편견을 없애고, 농업과 관련된 유망한 진로와 직업까지 알려주었다. ‘균형 잡힌 한식밥상’에서는 식생활물레방아를 통해 균형 잡힌 식단의 중요성과 한식 밥상이 영양학적으로 우수한 식단임을 앎과 동시에 요리 계획부터 처리까지의 모든 과정을 담아서 조리와 관련된 올바른 학습이 이루어질 수 있도록 하였다. ‘식량안보’에서는 학생들에게 생소한 개념인 식량자급률에 대한 올바른 개념 이해를 통해 우리나라의 식량안보를 지킬 수 있도록 하였다. 개발된 미디어 콘텐츠의 시범 적용 결과, 적용 전에 비해 모든 항목에서 긍정적인 학습 효과가 나타나 개발된 미디어 콘텐츠가 초등 고학년생들의 지속가능한 식생활역량 향상에 도움을 주어 그 유용성을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구에서 개발된 미디어 콘텐츠는 초등 고학년생 대상 지속가능한 식생활교육에 널리 활용될 수 있을 것이다.
The purposes of this study were to develop sustainable food education materials that contain the values of health, environment, and consideration, as sustainable development has emerged in response to changes in living environments, and to enhance the sustainable food competency of upper grade eleme...
The purposes of this study were to develop sustainable food education materials that contain the values of health, environment, and consideration, as sustainable development has emerged in response to changes in living environments, and to enhance the sustainable food competency of upper grade elementary school students. Based on a research (Kim et al., 2018) that analyzed all food education materials since 2009 when sustainable food education began, 5 educational media contents for sustainable food education were developed and the effect of the developed media was evaluated by applying them to 30 upper grade elementary students attending a school located in Seodaemun-gu, Seoul. Among the sustainable food education materials developed since 2009, the data targeting the upper grades of elementary school students were insufficient compared to the lower graders although the curriculum was assigned to higher graders. In addition, the area of materials was more focused on ‘health’ than the ‘environment’ and ‘consideration’, and the textbook style accounted for a larger proportion than other types of materials, suggesting the necessity of developing materials on other areas of sustainable food education by using various types of materials including videos. It was also confirmed by the fact that demands for videos preceded other types of materials in the survey of food education demands of elementary school teachers with experience in food education. Through the analysis results of previous research and advisory meetings by education experts, 5 kinds of sustainable food education media contents for upper grade elementary school students were developed in motion graphic format within about 3 minutes in consideration of utilization in classroom and interest of students. The topics of each content were ‘Understanding Food System and Career’, ‘The Value of Agriculture, Importance and Relationship to the Environment’, ‘Future-oriented Smart Agriculture’, ‘Balanced Korean Foods’, and ‘Food Security’. In the topic of ‘Understanding Food System and Career’, the process of the food system, from production and harvest to disposal, and the related careers were explained. In 'The Value of Agriculture, Importance and Relationship to Environment', the value and importance of agriculture and the close relationship between agriculture and the environment and the positive role of agriculture on the environment were covered through the 24 solar terms. The 'Future-oriented Smart Agriculture' theme showed how advanced information and communication technologies are being used in agriculture to eliminate prejudice against agriculture, and to inform promising careers and jobs related to agriculture. In the 'Balanced Korean Foods', the importance of a balanced diet and the superiority of Korean food table in terms of nutrition by using the Food Water Mill. In addition the whole process of cooking from planning to disposal was included so that proper learning on cooking could be achieved. In 'Food Security', the contents were designed as students were able to protect Korea's food security by understanding the concept of food self-sufficiency. As a result of the trial application of the developed media contents, a significantly positive learning effect was found in all items compared to before application(p<0.001). Therefore, the developed media contents appeared to improve the sustainable food competency of upper grade elementary school students and confirmed its usefulness. Accordingly the media contents developed in this study could be widely used for sustainable food education for upper grade elementary school students.
The purposes of this study were to develop sustainable food education materials that contain the values of health, environment, and consideration, as sustainable development has emerged in response to changes in living environments, and to enhance the sustainable food competency of upper grade elementary school students. Based on a research (Kim et al., 2018) that analyzed all food education materials since 2009 when sustainable food education began, 5 educational media contents for sustainable food education were developed and the effect of the developed media was evaluated by applying them to 30 upper grade elementary students attending a school located in Seodaemun-gu, Seoul. Among the sustainable food education materials developed since 2009, the data targeting the upper grades of elementary school students were insufficient compared to the lower graders although the curriculum was assigned to higher graders. In addition, the area of materials was more focused on ‘health’ than the ‘environment’ and ‘consideration’, and the textbook style accounted for a larger proportion than other types of materials, suggesting the necessity of developing materials on other areas of sustainable food education by using various types of materials including videos. It was also confirmed by the fact that demands for videos preceded other types of materials in the survey of food education demands of elementary school teachers with experience in food education. Through the analysis results of previous research and advisory meetings by education experts, 5 kinds of sustainable food education media contents for upper grade elementary school students were developed in motion graphic format within about 3 minutes in consideration of utilization in classroom and interest of students. The topics of each content were ‘Understanding Food System and Career’, ‘The Value of Agriculture, Importance and Relationship to the Environment’, ‘Future-oriented Smart Agriculture’, ‘Balanced Korean Foods’, and ‘Food Security’. In the topic of ‘Understanding Food System and Career’, the process of the food system, from production and harvest to disposal, and the related careers were explained. In 'The Value of Agriculture, Importance and Relationship to Environment', the value and importance of agriculture and the close relationship between agriculture and the environment and the positive role of agriculture on the environment were covered through the 24 solar terms. The 'Future-oriented Smart Agriculture' theme showed how advanced information and communication technologies are being used in agriculture to eliminate prejudice against agriculture, and to inform promising careers and jobs related to agriculture. In the 'Balanced Korean Foods', the importance of a balanced diet and the superiority of Korean food table in terms of nutrition by using the Food Water Mill. In addition the whole process of cooking from planning to disposal was included so that proper learning on cooking could be achieved. In 'Food Security', the contents were designed as students were able to protect Korea's food security by understanding the concept of food self-sufficiency. As a result of the trial application of the developed media contents, a significantly positive learning effect was found in all items compared to before application(p<0.001). Therefore, the developed media contents appeared to improve the sustainable food competency of upper grade elementary school students and confirmed its usefulness. Accordingly the media contents developed in this study could be widely used for sustainable food education for upper grade elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.