초등학교 기후변화교육 프로그램 운영 방안 : 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램을 중심으로 The Study on Operation of Climate Change Education Program for Elementary School : Focusing on the National Environmental Education Center Climate Change Eduation program원문보기
본 연구는 초등학생들의 기후소양과 생태시민성을 함양하기 위하여 초등학교 체험활동과 과학과를 중심으로 하는 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램 운영 방안을 탐구하였다. 기후변화에 관한 문제는 최근 가장 부각되고 있는 범지구적 문제로서 우리나라 역시 국가차원에서 이 문제를 비중있게 다루고 있다. 특히, 국가환경교육센터는 국가환경교육 소통기관으로서 미세먼지, 기후변화 등 국가재난을 해결하기 위한 중추적인 역할을 하고 있으며, 다양한 프로그...
본 연구는 초등학생들의 기후소양과 생태시민성을 함양하기 위하여 초등학교 체험활동과 과학과를 중심으로 하는 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램 운영 방안을 탐구하였다. 기후변화에 관한 문제는 최근 가장 부각되고 있는 범지구적 문제로서 우리나라 역시 국가차원에서 이 문제를 비중있게 다루고 있다. 특히, 국가환경교육센터는 국가환경교육 소통기관으로서 미세먼지, 기후변화 등 국가재난을 해결하기 위한 중추적인 역할을 하고 있으며, 다양한 프로그램들을 운영하고 있다. 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램은 각 프로그램당 90분씩 4차시로 구성되어 있으며, 각 차시별 영상자료 및 체험활동 등이 함께 포함되어 학생들이 즐겁게 참여할 수 있는 장점을 지니고 있다. 그러나 현 교육과정 구성상 기후변화교육이 정규 교과교육 과정으로 편성되기는 어려운 상황이다. 따라서 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램을 체험활동이나 환경요소가 많이 포함되어 있는 초등 과학과 교육과정과 연계하여 재구성하고, 보다 실효성 있는 교육이 되기 위해 다양한 다양한 운영 방법들을 탐구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기후변화 문제가 심각해짐에 따라 단순히 과학기술을 이용한 문제해결도 중요하지만, 근본적이고 중장기적인 측면에서의 기후변화교육이 반드시 필요하다. 둘째, 교육과정상 기후변화교육이 정규 과정으로 편성되어 운영하는 것이 불가능한 상황에서, 체험활동이나 관련 교과 교육과정과 연계한 기후변화교육 프로그램을 개발하는 것은 필요하며 교육적으로도 매우 큰 의미가 있다. 셋째, 기후소양과 생태시민성을 함양시킬 수 있는 사례들을 체험활동이나 교육과정과 연계하여 교육함으로써 기후변화 문제에 대한 적극적인 실천 태도를 함양할 필요가 있다. 이러한 본 연구 결과에 기초하여 향후 초등학생을 대상으로 기후소양과 생태시민성을 함양할 수 있는 체계적이고 지속적인 기후변화교육 프로그램 운영과 연구가 더욱 활발히 이루어지길 기대한다.
본 연구는 초등학생들의 기후소양과 생태시민성을 함양하기 위하여 초등학교 체험활동과 과학과를 중심으로 하는 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램 운영 방안을 탐구하였다. 기후변화에 관한 문제는 최근 가장 부각되고 있는 범지구적 문제로서 우리나라 역시 국가차원에서 이 문제를 비중있게 다루고 있다. 특히, 국가환경교육센터는 국가환경교육 소통기관으로서 미세먼지, 기후변화 등 국가재난을 해결하기 위한 중추적인 역할을 하고 있으며, 다양한 프로그램들을 운영하고 있다. 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램은 각 프로그램당 90분씩 4차시로 구성되어 있으며, 각 차시별 영상자료 및 체험활동 등이 함께 포함되어 학생들이 즐겁게 참여할 수 있는 장점을 지니고 있다. 그러나 현 교육과정 구성상 기후변화교육이 정규 교과교육 과정으로 편성되기는 어려운 상황이다. 따라서 국가환경교육센터 기후변화교육 프로그램을 체험활동이나 환경요소가 많이 포함되어 있는 초등 과학과 교육과정과 연계하여 재구성하고, 보다 실효성 있는 교육이 되기 위해 다양한 다양한 운영 방법들을 탐구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기후변화 문제가 심각해짐에 따라 단순히 과학기술을 이용한 문제해결도 중요하지만, 근본적이고 중장기적인 측면에서의 기후변화교육이 반드시 필요하다. 둘째, 교육과정상 기후변화교육이 정규 과정으로 편성되어 운영하는 것이 불가능한 상황에서, 체험활동이나 관련 교과 교육과정과 연계한 기후변화교육 프로그램을 개발하는 것은 필요하며 교육적으로도 매우 큰 의미가 있다. 셋째, 기후소양과 생태시민성을 함양시킬 수 있는 사례들을 체험활동이나 교육과정과 연계하여 교육함으로써 기후변화 문제에 대한 적극적인 실천 태도를 함양할 필요가 있다. 이러한 본 연구 결과에 기초하여 향후 초등학생을 대상으로 기후소양과 생태시민성을 함양할 수 있는 체계적이고 지속적인 기후변화교육 프로그램 운영과 연구가 더욱 활발히 이루어지길 기대한다.
This study explored the operation of the National Environmental Education Center Climate Change Education Program, which focuses on elementary school experience activities and science, in order to foster the climate and ecological citizenship of elementary school students. The issue of climate c...
This study explored the operation of the National Environmental Education Center Climate Change Education Program, which focuses on elementary school experience activities and science, in order to foster the climate and ecological citizenship of elementary school students. The issue of climate change is the most highlighted global issue in recent years, with the nation also heavily addressing it at the national level. In particular, the National Environmental Education Center plays a pivotal role in resolving national disasters such as fine dust and climate change as a communication institution for national environmental education, and operates various programs. The National Environmental Education Center's Climate Change Education Program consists of four classes, 90 minutes per program, and includes video materials and hands-on activities for each car, which have the advantage of allowing students to participate happily. However, due to the current curriculum structure, it is difficult for climate change education to be organized as a regular curriculum. Therefore, the National Environmental Education Center's Climate Change Education Program was reorganized in conjunction with primary science curriculum, which includes many hands-on activities or environmental factors, and various methods of operation were explored to become more effective education. The results of this study are as follows. First, as the climate change problem becomes serious, simple problem solving using science and technology is important, but fundamental and mid- to long-term education on climate change is essential. Second, it is necessary and very educationally meaningful to develop a climate change education program in connection with hands-on activities or related curriculum when it is impossible to operate climate change education as a regular course. Third, it is necessary to foster an active practice attitude on the issue of climate change by educating examples that can foster climate awareness and ecological citizenship in conjunction with hands-on activities or curricula. Based on the results of this study, we hope that the systematic and continuous operation and research of climate change education programs will be more active for elementary school students in the future to foster climate knowledge and ecological citizenship.
This study explored the operation of the National Environmental Education Center Climate Change Education Program, which focuses on elementary school experience activities and science, in order to foster the climate and ecological citizenship of elementary school students. The issue of climate change is the most highlighted global issue in recent years, with the nation also heavily addressing it at the national level. In particular, the National Environmental Education Center plays a pivotal role in resolving national disasters such as fine dust and climate change as a communication institution for national environmental education, and operates various programs. The National Environmental Education Center's Climate Change Education Program consists of four classes, 90 minutes per program, and includes video materials and hands-on activities for each car, which have the advantage of allowing students to participate happily. However, due to the current curriculum structure, it is difficult for climate change education to be organized as a regular curriculum. Therefore, the National Environmental Education Center's Climate Change Education Program was reorganized in conjunction with primary science curriculum, which includes many hands-on activities or environmental factors, and various methods of operation were explored to become more effective education. The results of this study are as follows. First, as the climate change problem becomes serious, simple problem solving using science and technology is important, but fundamental and mid- to long-term education on climate change is essential. Second, it is necessary and very educationally meaningful to develop a climate change education program in connection with hands-on activities or related curriculum when it is impossible to operate climate change education as a regular course. Third, it is necessary to foster an active practice attitude on the issue of climate change by educating examples that can foster climate awareness and ecological citizenship in conjunction with hands-on activities or curricula. Based on the results of this study, we hope that the systematic and continuous operation and research of climate change education programs will be more active for elementary school students in the future to foster climate knowledge and ecological citizenship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.