이 연구의 목적은 기후변화 교육프로그램이 초등학생의 환경 태도에 미치는 효과를 검증하는 데 있었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천광역시 남동구 소재의 J초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단에는 기후변화 교육프로그램을 2013년 5월 2주부터 5월 5주까지 약 4주간에 걸쳐 실시하였으며, 비교집단에는 기후변화 교육프로그램의 적용 없이 학교교육과정에 의한 전통적 수업을 실시하였다. 실험설계는 사전사후 통제집단설계(pretest-posttest control group ...
이 연구의 목적은 기후변화 교육프로그램이 초등학생의 환경 태도에 미치는 효과를 검증하는 데 있었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천광역시 남동구 소재의 J초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단에는 기후변화 교육프로그램을 2013년 5월 2주부터 5월 5주까지 약 4주간에 걸쳐 실시하였으며, 비교집단에는 기후변화 교육프로그램의 적용 없이 학교교육과정에 의한 전통적 수업을 실시하였다. 실험설계는 사전사후 통제집단설계(pretest-posttest control group design)이며, 실험집단과 비교집단 모두 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 환경 태도에 대한 사전검사를 실시한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단의 동질성을 확인하였다. 자료를 분석하기 위하여 SPSS 19.0 통계 프로그램을 이용하였다. 주요 통계 기법은 측정도구를 검증하기 위하여 요인분석, 신뢰도 검증(Cronbach’s α계수)을 하였다. 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 t 검증(t-test)을 실시하였으며, 유의 수준은 .05로 설정하였다. 또한 실험집단 학생들의 다양한 행동 변화를 분석하기 위하여 행동의 변화를 관찰하고 소감문을 분석하는 등 정성적 분석도 실시하였다. 이 연구를 통하여 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 기후변화 교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 환경 태도 점수를 비교 검증한 결과, 환경 태도 전체 및 두 개의 하위영역 인지적, 행동적 요인에서는 1% 수준에서 유의차가 있었으며, 정의적 요인에서는 5% 수준에서 유의차가 있는 것으로 나타났다. 따라서 기후변화 교육프로그램은 실험집단의 환경 태도 향상에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 기후변화 교육프로그램을 적용한 실험집단의 사전사후 환경 태도 점수를 검증한 결과 환경 태도 전체 및 한 개의 하위영역 인지적 요인에서는 1% 수준에서 유의차가 있었으며, 정의적, 행동적 요인에서는 5% 수준에서 유의차가 있는 것으로 나타났다. 따라서 기후변화 교육프로그램은 실험집단의 환경 태도 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 셋째, 학생들의 소감문과 행동관찰 등을 분석한 결과 기후변화 교육프로그램은, 학생들이 기후변화 문제를 인식하여 자기 문제화하고, 기후변화에 대한 인지적 관심을 높여 자율적으로 기후변화 학습에 대한 동기를 유발하였으며 기후변화를 줄이기 위한 실천 의지를 함양하게 하여 환경 태도 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구의 결과를 토대로 후속되어져야 할 연구 과제를 위하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 이 연구의 대상을 초등학교 5학년에 제한을 두어 실시하였는데 저학년이나 중학년 학생들의 환경 태도 향상을 위한 기후변화 교육프로그램에 대한 후속연구가 이어져야 한다. 둘째, 이 연구를 통해 기후변화 교육프로그램이 환경 태도의 인지적, 정의적, 행동적 요인 향상에 긍정적 효과가 있다는 것을 검증하였다. 따라서 환경 태도 향상을 위하여 수업에 적용할 다양한 기후변화 교육프로그램의 에 대한 개발 및 연구가 필요하다. 셋째, 기후변화 감소 방안을 실천하고자 하는 태도를 유도하고 변화를 지속적으로 유지하기 위해 장기적이고 후속적인 교육이 필요하다.
이 연구의 목적은 기후변화 교육프로그램이 초등학생의 환경 태도에 미치는 효과를 검증하는 데 있었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천광역시 남동구 소재의 J초등학교 5학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단에는 기후변화 교육프로그램을 2013년 5월 2주부터 5월 5주까지 약 4주간에 걸쳐 실시하였으며, 비교집단에는 기후변화 교육프로그램의 적용 없이 학교교육과정에 의한 전통적 수업을 실시하였다. 실험설계는 사전사후 통제집단설계(pretest-posttest control group design)이며, 실험집단과 비교집단 모두 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 환경 태도에 대한 사전검사를 실시한 결과, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나 두 집단의 동질성을 확인하였다. 자료를 분석하기 위하여 SPSS 19.0 통계 프로그램을 이용하였다. 주요 통계 기법은 측정도구를 검증하기 위하여 요인분석, 신뢰도 검증(Cronbach’s α계수)을 하였다. 집단 간의 차이를 검증하기 위하여 t 검증(t-test)을 실시하였으며, 유의 수준은 .05로 설정하였다. 또한 실험집단 학생들의 다양한 행동 변화를 분석하기 위하여 행동의 변화를 관찰하고 소감문을 분석하는 등 정성적 분석도 실시하였다. 이 연구를 통하여 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 기후변화 교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 환경 태도 점수를 비교 검증한 결과, 환경 태도 전체 및 두 개의 하위영역 인지적, 행동적 요인에서는 1% 수준에서 유의차가 있었으며, 정의적 요인에서는 5% 수준에서 유의차가 있는 것으로 나타났다. 따라서 기후변화 교육프로그램은 실험집단의 환경 태도 향상에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 둘째, 기후변화 교육프로그램을 적용한 실험집단의 사전사후 환경 태도 점수를 검증한 결과 환경 태도 전체 및 한 개의 하위영역 인지적 요인에서는 1% 수준에서 유의차가 있었으며, 정의적, 행동적 요인에서는 5% 수준에서 유의차가 있는 것으로 나타났다. 따라서 기후변화 교육프로그램은 실험집단의 환경 태도 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 셋째, 학생들의 소감문과 행동관찰 등을 분석한 결과 기후변화 교육프로그램은, 학생들이 기후변화 문제를 인식하여 자기 문제화하고, 기후변화에 대한 인지적 관심을 높여 자율적으로 기후변화 학습에 대한 동기를 유발하였으며 기후변화를 줄이기 위한 실천 의지를 함양하게 하여 환경 태도 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 연구의 결과를 토대로 후속되어져야 할 연구 과제를 위하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 이 연구의 대상을 초등학교 5학년에 제한을 두어 실시하였는데 저학년이나 중학년 학생들의 환경 태도 향상을 위한 기후변화 교육프로그램에 대한 후속연구가 이어져야 한다. 둘째, 이 연구를 통해 기후변화 교육프로그램이 환경 태도의 인지적, 정의적, 행동적 요인 향상에 긍정적 효과가 있다는 것을 검증하였다. 따라서 환경 태도 향상을 위하여 수업에 적용할 다양한 기후변화 교육프로그램의 에 대한 개발 및 연구가 필요하다. 셋째, 기후변화 감소 방안을 실천하고자 하는 태도를 유도하고 변화를 지속적으로 유지하기 위해 장기적이고 후속적인 교육이 필요하다.
The purpose of this study was to verify the effects of a climate change education program on the environmental attitude elementary school students. Two 5th grade classes from J elementary school, in Namdong-gu, Incheon, were used for the study. One class was the control group and the other the exper...
The purpose of this study was to verify the effects of a climate change education program on the environmental attitude elementary school students. Two 5th grade classes from J elementary school, in Namdong-gu, Incheon, were used for the study. One class was the control group and the other the experimental group. The climate change education program for the experimental group was carried out for four weeks from the 2th week of May to the 5th week of May in 2013. The control group did not participate in climate change education program. The experimental design for analyzing the effect of the program was pre-test/post-test controlled group design, SPSS 19.0 statistical program were used to analyse the test results. In the result of pre-test, there was not significant difference between two groups. The post-test for verifying the effect after applying the climate change education program in the experimental group was carried out. The main statistical tools was factor analysis, reliability test(Cronbach’s a coefficient) on the measurement tools, and t-test for post-test scores in the experimental group and the control group. Also, behavioral changes of experimental group were analysed qualitatively through behavior observation, impression report, etc. The main findings of this study were as follows; First, the overall environmental attitude, cognitive factor in the second subsection, and behavior factor in the second subsection were highly significant(p<0.01), and affective factor was significant(p<0.05) between the educated group and non-educated group. Therefore, it was concluded that the climate change education program had a positive effect on the environmental attitude. All section of the environmental attitude was significant(p<0.05) between pre-environmental attitude scores and post-environmental attitude scores among the experimental group by application of climate change education program. Secondly, the climate change education program has shown a positive effect on the improvement in the environmental attitude in the experimental group. Lastly, by analyzing the students’ behavioral observation and activity impression reports, we found that the climate change education program had a positive effect on the enhancement of the environmental attitudes this included on enhanced recognition of environmental importance, and friendly attitude for reducing climate change. The climate change education program recognizes students’ internalized and cognitive interest in climate change. Increasing the autonomous motivation for learning was practical to reduce climate change. It will foster a commitment to improving the environmental attitudes. Recommendations for further research; First, the effect of climate change education program for enhancing the environmental attitude on other grades study such as low, middle grades should be extensively performed. Second, various teaching materials on climate change education program for improving the environmental attitude should be developed. Finally, long-term and follow-up education for the environmental attitude of trying to practice the plans for reduction of climate change and keeping such better attitude should be required.
The purpose of this study was to verify the effects of a climate change education program on the environmental attitude elementary school students. Two 5th grade classes from J elementary school, in Namdong-gu, Incheon, were used for the study. One class was the control group and the other the experimental group. The climate change education program for the experimental group was carried out for four weeks from the 2th week of May to the 5th week of May in 2013. The control group did not participate in climate change education program. The experimental design for analyzing the effect of the program was pre-test/post-test controlled group design, SPSS 19.0 statistical program were used to analyse the test results. In the result of pre-test, there was not significant difference between two groups. The post-test for verifying the effect after applying the climate change education program in the experimental group was carried out. The main statistical tools was factor analysis, reliability test(Cronbach’s a coefficient) on the measurement tools, and t-test for post-test scores in the experimental group and the control group. Also, behavioral changes of experimental group were analysed qualitatively through behavior observation, impression report, etc. The main findings of this study were as follows; First, the overall environmental attitude, cognitive factor in the second subsection, and behavior factor in the second subsection were highly significant(p<0.01), and affective factor was significant(p<0.05) between the educated group and non-educated group. Therefore, it was concluded that the climate change education program had a positive effect on the environmental attitude. All section of the environmental attitude was significant(p<0.05) between pre-environmental attitude scores and post-environmental attitude scores among the experimental group by application of climate change education program. Secondly, the climate change education program has shown a positive effect on the improvement in the environmental attitude in the experimental group. Lastly, by analyzing the students’ behavioral observation and activity impression reports, we found that the climate change education program had a positive effect on the enhancement of the environmental attitudes this included on enhanced recognition of environmental importance, and friendly attitude for reducing climate change. The climate change education program recognizes students’ internalized and cognitive interest in climate change. Increasing the autonomous motivation for learning was practical to reduce climate change. It will foster a commitment to improving the environmental attitudes. Recommendations for further research; First, the effect of climate change education program for enhancing the environmental attitude on other grades study such as low, middle grades should be extensively performed. Second, various teaching materials on climate change education program for improving the environmental attitude should be developed. Finally, long-term and follow-up education for the environmental attitude of trying to practice the plans for reduction of climate change and keeping such better attitude should be required.
주제어
#환경 태도 기후변화 교육 environmental attitude climate change education
학위논문 정보
저자
김해옥
학위수여기관
경인교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
초등생활과학교육
지도교수
서우석
발행연도
2013
총페이지
116
키워드
환경 태도 기후변화 교육 environmental attitude climate change education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.