초등학교 환경동아리 운영 실태 조사를 통한 환경동아리 활성화 방안 연구 A Study on the Operation of Environmental Club through the Survey on the Operation of Environmental Clubs in Elementary Schools원문보기
현재 지구는 인류의 급속한 발달에 따른 다양한 환경문제들이 지속적으로 발생하고 있다. 인간의 생활은 편리하고 풍요로워졌지만, 기후변화와 미세먼지, 생태계 파괴 등 다양한 환경문제들이 발생함으로써 인류는 엄청난 재앙과 위험에 직면하고 있다. 환경문제를 해결하기 위해 전 세계적으로 다양한 측면에서 방안을 모색하고 있으나, 환경오염의 주체인 우리 스스로의 의식 구조가 변화되지 않는다면 근본적인 문제 해결은 어렵다. 이처럼 환경교육의 중요성은...
현재 지구는 인류의 급속한 발달에 따른 다양한 환경문제들이 지속적으로 발생하고 있다. 인간의 생활은 편리하고 풍요로워졌지만, 기후변화와 미세먼지, 생태계 파괴 등 다양한 환경문제들이 발생함으로써 인류는 엄청난 재앙과 위험에 직면하고 있다. 환경문제를 해결하기 위해 전 세계적으로 다양한 측면에서 방안을 모색하고 있으나, 환경오염의 주체인 우리 스스로의 의식 구조가 변화되지 않는다면 근본적인 문제 해결은 어렵다. 이처럼 환경교육의 중요성은 점점 강조되고 있고 학교교육을 통하여 환경의식과 환경소양 등을 함양하고자 노력하고 있지만, 입시위주의 교육풍토로 인해 학교에서의 환경교육은 운영하기 어려운 실정이다. 환경부와 환경보전협회는 학교 환경교육을 활성화하기 위해 다방면으로 지원을 하고 있는데, 그 중 환경동아리 지원사업은 학교 환경교육 활성화에 직접적으로 기여하고 있다. 본 연구는 환경부와 환경보전협회의 2020년 환경동아리 지원사업 중 초등부문 선정 59개교를 대상으로, 6월 15일부터 19일까지 환경동아리 담당교사를 대상으로 하는 기초 설문조사와 심층 설문조사를 진행하였으며, 총 27개교로부터 답변을 받았다. 설문결과는 다음과 같다. 첫째, 기초 조사 결과는 다음과 같다. 현재 지원사업에 참여 중인 동아리 중 정규동아리는 10개교, 자율동아리는 16개교, 기타 동아리는 1개교로 나타났으며, 환경동아리는 연간 20시간 내외로 운영되고 있다. 동아리 구성원의 경우 20명∼30명인 동아리가 15개교로 가장 많으며, 대부분 교사와 학생들의 의지와 자율적인 참여로 운영되고 있다. 환경동아리 활동 평가와 관련하여 교사들이 인식하고 있는 학생들의 만족도는 매우 높다. 둘째, 심층 조사 결과는 다음과 같다. 환경동아리 담당교사의 대다수가 정보 및 지식 증대, 가치 및 태도 형성, 행동 및 참여 확대를 이끌어 낼 수 있도록 환경동아리를 운영하고 있으며, 이론교육과 실기 및 체험교육을 병행하여 활동하고 있다. 그러나 성적 위주의 교육풍조와 활동시간 부족, 교육자료의 부족 등으로 동아리 활동이 용이하지 않다. 또한, 환경동아리 담당교사들의 전문성이 부족하고, 담당교사의 전공과목이 아니라 동아리 운영의 열의가 떨어지는 것도 일정 부분 확인되었다. 이상과 같이 본 연구의 결과는 다음과 같은 환경동아리 활성화를 위한 시사점들을 제시하고 있다. 우선, 환경동아리를 활성화 하기 위해서는 담당교사의 전문성을 신장할 수 있는 기회를 지속적으로 제공해야 한다. 또한, 참여학생들의 만족도와 참여도를 이끌어 내기 위한 흥미로운 교육 콘텐츠들을 개발하고 보급하여야 한다. 그리고 환경동아리 활동은 관찰, 조사, 봉사 등 외부 활동이 많은 부분을 차지하고 있기 때문에 환경동아리 운영을 위한 제도적·재정적 지원도 지속적으로 필요하다. 학교 환경동아리 운영은 학교 환경교육에 있어 매우 중요한 부분을 차지하고 있다. 초등학교 환경동아리 운영 실태 조사를 실시하여 환경동아리 활성화 방안을 논의하는 것은 궁극적으로 학교 환경교육 활성화 방안을 탐색하는 일이기도 하다. 그러나 환경교육은 비단 이러한 학교나 동아리라는 어떤 제한적인 울타리에 갇혀있는 것이 아니라, 이를 넘어 보다 폭넓게 확장되어 생활 속 실천이 되어야 한다. 생활 속 환경 실천을 위한 국가와 사회단체의 적극적인 홍보와 지원은 지속가능한 미래를 만드는 중요한 기반이다.
현재 지구는 인류의 급속한 발달에 따른 다양한 환경문제들이 지속적으로 발생하고 있다. 인간의 생활은 편리하고 풍요로워졌지만, 기후변화와 미세먼지, 생태계 파괴 등 다양한 환경문제들이 발생함으로써 인류는 엄청난 재앙과 위험에 직면하고 있다. 환경문제를 해결하기 위해 전 세계적으로 다양한 측면에서 방안을 모색하고 있으나, 환경오염의 주체인 우리 스스로의 의식 구조가 변화되지 않는다면 근본적인 문제 해결은 어렵다. 이처럼 환경교육의 중요성은 점점 강조되고 있고 학교교육을 통하여 환경의식과 환경소양 등을 함양하고자 노력하고 있지만, 입시위주의 교육풍토로 인해 학교에서의 환경교육은 운영하기 어려운 실정이다. 환경부와 환경보전협회는 학교 환경교육을 활성화하기 위해 다방면으로 지원을 하고 있는데, 그 중 환경동아리 지원사업은 학교 환경교육 활성화에 직접적으로 기여하고 있다. 본 연구는 환경부와 환경보전협회의 2020년 환경동아리 지원사업 중 초등부문 선정 59개교를 대상으로, 6월 15일부터 19일까지 환경동아리 담당교사를 대상으로 하는 기초 설문조사와 심층 설문조사를 진행하였으며, 총 27개교로부터 답변을 받았다. 설문결과는 다음과 같다. 첫째, 기초 조사 결과는 다음과 같다. 현재 지원사업에 참여 중인 동아리 중 정규동아리는 10개교, 자율동아리는 16개교, 기타 동아리는 1개교로 나타났으며, 환경동아리는 연간 20시간 내외로 운영되고 있다. 동아리 구성원의 경우 20명∼30명인 동아리가 15개교로 가장 많으며, 대부분 교사와 학생들의 의지와 자율적인 참여로 운영되고 있다. 환경동아리 활동 평가와 관련하여 교사들이 인식하고 있는 학생들의 만족도는 매우 높다. 둘째, 심층 조사 결과는 다음과 같다. 환경동아리 담당교사의 대다수가 정보 및 지식 증대, 가치 및 태도 형성, 행동 및 참여 확대를 이끌어 낼 수 있도록 환경동아리를 운영하고 있으며, 이론교육과 실기 및 체험교육을 병행하여 활동하고 있다. 그러나 성적 위주의 교육풍조와 활동시간 부족, 교육자료의 부족 등으로 동아리 활동이 용이하지 않다. 또한, 환경동아리 담당교사들의 전문성이 부족하고, 담당교사의 전공과목이 아니라 동아리 운영의 열의가 떨어지는 것도 일정 부분 확인되었다. 이상과 같이 본 연구의 결과는 다음과 같은 환경동아리 활성화를 위한 시사점들을 제시하고 있다. 우선, 환경동아리를 활성화 하기 위해서는 담당교사의 전문성을 신장할 수 있는 기회를 지속적으로 제공해야 한다. 또한, 참여학생들의 만족도와 참여도를 이끌어 내기 위한 흥미로운 교육 콘텐츠들을 개발하고 보급하여야 한다. 그리고 환경동아리 활동은 관찰, 조사, 봉사 등 외부 활동이 많은 부분을 차지하고 있기 때문에 환경동아리 운영을 위한 제도적·재정적 지원도 지속적으로 필요하다. 학교 환경동아리 운영은 학교 환경교육에 있어 매우 중요한 부분을 차지하고 있다. 초등학교 환경동아리 운영 실태 조사를 실시하여 환경동아리 활성화 방안을 논의하는 것은 궁극적으로 학교 환경교육 활성화 방안을 탐색하는 일이기도 하다. 그러나 환경교육은 비단 이러한 학교나 동아리라는 어떤 제한적인 울타리에 갇혀있는 것이 아니라, 이를 넘어 보다 폭넓게 확장되어 생활 속 실천이 되어야 한다. 생활 속 환경 실천을 위한 국가와 사회단체의 적극적인 홍보와 지원은 지속가능한 미래를 만드는 중요한 기반이다.
Currently, the earth continues to experience various environmental problems due to the rapid development of mankind. Human life has become convenient and abundant, but mankind is facing enormous disasters and dangers as various environmental problems such as climate change, fine dust and ecosystem d...
Currently, the earth continues to experience various environmental problems due to the rapid development of mankind. Human life has become convenient and abundant, but mankind is facing enormous disasters and dangers as various environmental problems such as climate change, fine dust and ecosystem destruction occur. Although we are looking for ways to solve environmental problems in various ways around the world, it is difficult to solve fundamental problems unless our own consciousness structure, which is the main body of environmental pollution, changes. As such, the importance of environmental education is increasingly emphasized and we are trying to cultivate environmental awareness and environmental knowledge through school education, but environmental education in schools is difficult to operate due to the educational climate centered on entrance exams. The Ministry of Environment and Korea Environmental Preservation Association are providing various support to promote environmental education in schools, among which the environmental club support project directly contributes to the revitalization of environmental education in schools. This study conducted a basic survey and in-depth survey of teachers in charge of environmental club from June 15 to 19 on 59 elementary schools selected from the 2020 Environmental Club Support Project by the Ministry of Environment and Korea Environmental Preservation Association. and received answers from a total of 27 schools. The results of the survey are as follows. First, the results of the basic survey are as follows. Among the clubs currently participating in the support project, there are 10 regular clubs, 16 autonomous clubs, and one other club, while environmental clubs operate for about 20 hours a year. In the case of club members, there are 15 clubs with 20 to 30 members, and most of them are operated with the will of teachers and students and autonomous participation. Students' satisfaction with the assessment of environmental club activities is very high. Second, the results of the in-depth investigation are as follows. The majority of teachers in charge of environmental clubs operate environmental clubs to increase information and knowledge, form values and attitudes, and increase behavior and participation, and operate both theoretical and practical and hands-on education. However, club activities are not easy due to the academic trend, lack of time for activities, and lack of educational materials. Also, it was partly confirmed that teachers in charge of environmental clubs lacked expertise and that they were less enthusiastic about club operation, not their major subjects. As above, the results of this study suggest the following implications for revitalizing the environment club. First of all, in order to activate the environmental club, we must continue to provide opportunities to enhance the expertise of the teachers in charge. In addition, interesting educational contents should be developed and distributed to bring about the satisfaction and participation of participating students. In addition, since external activities such as observation, investigation, and service account for a large part of environmental club activities, institutional and financial support for environmental club operation is also continuously needed. School environmental club operation is a very important part of school environmental education. To conduct a survey on the operation of environmental clubs in elementary schools and discuss ways to revitalize them is also to explore ways to ultimately promote environmental education in schools. However, environmental education should not be confined to any limited fence of these schools or clubs, but should be expanded and practiced in life. The active promotion and support of the state and social organizations for the practice of the environment in life is an important basis for creating a sustainable future.
Currently, the earth continues to experience various environmental problems due to the rapid development of mankind. Human life has become convenient and abundant, but mankind is facing enormous disasters and dangers as various environmental problems such as climate change, fine dust and ecosystem destruction occur. Although we are looking for ways to solve environmental problems in various ways around the world, it is difficult to solve fundamental problems unless our own consciousness structure, which is the main body of environmental pollution, changes. As such, the importance of environmental education is increasingly emphasized and we are trying to cultivate environmental awareness and environmental knowledge through school education, but environmental education in schools is difficult to operate due to the educational climate centered on entrance exams. The Ministry of Environment and Korea Environmental Preservation Association are providing various support to promote environmental education in schools, among which the environmental club support project directly contributes to the revitalization of environmental education in schools. This study conducted a basic survey and in-depth survey of teachers in charge of environmental club from June 15 to 19 on 59 elementary schools selected from the 2020 Environmental Club Support Project by the Ministry of Environment and Korea Environmental Preservation Association. and received answers from a total of 27 schools. The results of the survey are as follows. First, the results of the basic survey are as follows. Among the clubs currently participating in the support project, there are 10 regular clubs, 16 autonomous clubs, and one other club, while environmental clubs operate for about 20 hours a year. In the case of club members, there are 15 clubs with 20 to 30 members, and most of them are operated with the will of teachers and students and autonomous participation. Students' satisfaction with the assessment of environmental club activities is very high. Second, the results of the in-depth investigation are as follows. The majority of teachers in charge of environmental clubs operate environmental clubs to increase information and knowledge, form values and attitudes, and increase behavior and participation, and operate both theoretical and practical and hands-on education. However, club activities are not easy due to the academic trend, lack of time for activities, and lack of educational materials. Also, it was partly confirmed that teachers in charge of environmental clubs lacked expertise and that they were less enthusiastic about club operation, not their major subjects. As above, the results of this study suggest the following implications for revitalizing the environment club. First of all, in order to activate the environmental club, we must continue to provide opportunities to enhance the expertise of the teachers in charge. In addition, interesting educational contents should be developed and distributed to bring about the satisfaction and participation of participating students. In addition, since external activities such as observation, investigation, and service account for a large part of environmental club activities, institutional and financial support for environmental club operation is also continuously needed. School environmental club operation is a very important part of school environmental education. To conduct a survey on the operation of environmental clubs in elementary schools and discuss ways to revitalize them is also to explore ways to ultimately promote environmental education in schools. However, environmental education should not be confined to any limited fence of these schools or clubs, but should be expanded and practiced in life. The active promotion and support of the state and social organizations for the practice of the environment in life is an important basis for creating a sustainable future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.