웹툰산업은 문화산업의 새로운 산업 분야 중의 하나로 주목받고 있다. 웹툰은 각 국가 문화콘텐츠산업의 주요 분야이고 전 세계적으로 인정받고 있는 21세기의 유망산업으로, 잠재력은 물론 무궁무진한 발전 가능성에 주목할 필요가 있다. 웹툰은 한국에서 시작되었고, 한국의 문화콘텐츠 플랫폼에 새로운 개념으로 도입된 온라인 만화를 말한다. 또한, 최근 들어 대표적인 콘텐츠 원천소스이자 전형적인 콘텐츠 콘텐츠 원천소스이자 전형적인 콘텐츠 분석대상이 되고 있다. 중국에서는 온라인 만화를 따로 웹툰으로 분류하여 정의하지는 않지만, 한국과 비슷한 방식으로 서비스를 제공하고 있다. 한국은 웹툰 시장을 주도하고 있지만, 만화산업 총생산액에서 만화산업의 선두주자인 미국, 일본과 비교할 수는 없다. 한편 중국은 이제 만화산업 총생산액이 세계 3위에 달할 정도로 웹툰산업의 시장 규모가 급성장하고 많은 수익을 창출하고 있지만, 여전히 보완할 부분이 많다. 한중 양국은 지리적 위치가 인접해 있으며 문화 전통 측면에서 공통 요소가 있고 융합적이며 산업구조 측면에서 상호보완성이 강하다. 특히 문화콘텐츠산업 분야에서 한중 양국은 공통점이 많고 상호보완성이 강해 웹툰산업에서 협력할 공간이 매우 넓다. 한중 웹툰산업은 문화적 교류가 있어야 2차 혹은 3차 파생 콘텐츠에 있어 발전 방향의 가치가 있는 OSMU를 달성할 수 있다. 따라서 본 연구는 한중 양국의 웹툰산업을 비교하면서 양국의 웹툰산업이 공생하고 발전할 수 있는 새로운 방향에 관해 논의하고자 하였다. 웹툰산업은 국경이 없는 산업이므로 한중 웹툰산업이 상생‧발전하려면 웹툰산업의 국제경쟁력이 향상되어야 한다. 산업 경쟁력과 관련하여 미국의 경제학자 포터는 다이아몬드 모델을 제시하였다. 포터의 다이아몬드 모델을 기반으로 한중 웹툰산업 경쟁력 비교분석의 분석 체계를 세우고 한중 웹툰산업을 ‘생산조건’, ‘수요조건’, ‘기업전략’, ‘연관 및 지원산업’, ‘정부’, ‘기회’ 등 여섯 가지 방면의 산업 요소를 하위요소로 세부화하여 한중 웹툰산업의 국제경쟁력을 분석해 보았다. 그중 다이아몬드 모델의 세 가지 요소를 제외하고 ‘생산조건’, ‘기업전략’, ‘정부’ 세 가지 부분으로 한중 웹툰산업의 상호협력 방안에 관해 제안해보았다. 한중 웹툰산업에 관해 비교연구를 하고 분석하며 양국의 웹툰산업 종사자에게 조금이라도 도움이 되고자 방향을 제시하였다. 연구자의 시각에서 중국인이 바라보는 한국 웹툰 콘텐츠 시장이나 플랫폼에 대한 인식과 더불어, 중국의 웹툰산업의 특성과 현황을 한국에 알려주는 계기가 되어 한중 양국의 웹툰산업 발전에 조금이라도 힘을 보탤 수 있기를 바란다.
웹툰산업은 문화산업의 새로운 산업 분야 중의 하나로 주목받고 있다. 웹툰은 각 국가 문화콘텐츠산업의 주요 분야이고 전 세계적으로 인정받고 있는 21세기의 유망산업으로, 잠재력은 물론 무궁무진한 발전 가능성에 주목할 필요가 있다. 웹툰은 한국에서 시작되었고, 한국의 문화콘텐츠 플랫폼에 새로운 개념으로 도입된 온라인 만화를 말한다. 또한, 최근 들어 대표적인 콘텐츠 원천소스이자 전형적인 콘텐츠 분석대상이 되고 있다. 중국에서는 온라인 만화를 따로 웹툰으로 분류하여 정의하지는 않지만, 한국과 비슷한 방식으로 서비스를 제공하고 있다. 한국은 웹툰 시장을 주도하고 있지만, 만화산업 총생산액에서 만화산업의 선두주자인 미국, 일본과 비교할 수는 없다. 한편 중국은 이제 만화산업 총생산액이 세계 3위에 달할 정도로 웹툰산업의 시장 규모가 급성장하고 많은 수익을 창출하고 있지만, 여전히 보완할 부분이 많다. 한중 양국은 지리적 위치가 인접해 있으며 문화 전통 측면에서 공통 요소가 있고 융합적이며 산업구조 측면에서 상호보완성이 강하다. 특히 문화콘텐츠산업 분야에서 한중 양국은 공통점이 많고 상호보완성이 강해 웹툰산업에서 협력할 공간이 매우 넓다. 한중 웹툰산업은 문화적 교류가 있어야 2차 혹은 3차 파생 콘텐츠에 있어 발전 방향의 가치가 있는 OSMU를 달성할 수 있다. 따라서 본 연구는 한중 양국의 웹툰산업을 비교하면서 양국의 웹툰산업이 공생하고 발전할 수 있는 새로운 방향에 관해 논의하고자 하였다. 웹툰산업은 국경이 없는 산업이므로 한중 웹툰산업이 상생‧발전하려면 웹툰산업의 국제경쟁력이 향상되어야 한다. 산업 경쟁력과 관련하여 미국의 경제학자 포터는 다이아몬드 모델을 제시하였다. 포터의 다이아몬드 모델을 기반으로 한중 웹툰산업 경쟁력 비교분석의 분석 체계를 세우고 한중 웹툰산업을 ‘생산조건’, ‘수요조건’, ‘기업전략’, ‘연관 및 지원산업’, ‘정부’, ‘기회’ 등 여섯 가지 방면의 산업 요소를 하위요소로 세부화하여 한중 웹툰산업의 국제경쟁력을 분석해 보았다. 그중 다이아몬드 모델의 세 가지 요소를 제외하고 ‘생산조건’, ‘기업전략’, ‘정부’ 세 가지 부분으로 한중 웹툰산업의 상호협력 방안에 관해 제안해보았다. 한중 웹툰산업에 관해 비교연구를 하고 분석하며 양국의 웹툰산업 종사자에게 조금이라도 도움이 되고자 방향을 제시하였다. 연구자의 시각에서 중국인이 바라보는 한국 웹툰 콘텐츠 시장이나 플랫폼에 대한 인식과 더불어, 중국의 웹툰산업의 특성과 현황을 한국에 알려주는 계기가 되어 한중 양국의 웹툰산업 발전에 조금이라도 힘을 보탤 수 있기를 바란다.
Korea’s Webtoon industry is drawing attention as a new sector in the cultural industry. Webtoons constitute an essential part of cultural contents all around the world, building a promising industry for the twenty-first century with global recognition. We need to focus on its potential and a real po...
Korea’s Webtoon industry is drawing attention as a new sector in the cultural industry. Webtoons constitute an essential part of cultural contents all around the world, building a promising industry for the twenty-first century with global recognition. We need to focus on its potential and a real possibility for growth. The webtoon has its origin in Korea, and it indicates an online cartoon (the word itself is a combination of web and cartoon) introduced in the Korean platforms offering cultural contents. The webtoon today has become the source for many different contents, hence becoming a subject of analysis. In China, although online cartoons do not have a separate category or definition as the webtoon, the means of service seem to be quite similar to those of Korea. While Korea is the leader in the webtoon market, the total yield cannot reach the level of the conventional cartoon industry leaders, which are the United States and Japan. Meanwhile, China has become the number three cartoon industry in total yield, and its webtoon market is growing quite fast. The market is rapidly growing with high profits, but there are many areas for improvement yet. Korea and China are geographically close to each other, culturally understand each other, and industrially complement each other. As both countries share many things in common and remain mutually complementary in the arena of cultural contents, there is a great space for cooperation in the webtoon industry as well. The two need to exchange cultural values to achieve the media franchise known as ‘one-source-multi-use (OSMU),’ which can generate valuable the second or third derivative contents. This study will compare the webtoon industries in Korea and China and discuss a new direction for them so that they can build a symbiotic relationship and grow together. The webtoon industry knows no national boundaries. Therefore, if the webtoon industry is tor develop together, both countries need to foster the industry’s international competitiveness. The famous national diamond framework by Michael Porter can apply in this regard. The diamond model forms the basis of analysis in this study to understand the comparative advantages of the two countries’ webtoon industries. Under the framework, their international competitiveness is analyzed based on six industrial elements: production conditions, demand conditions, business strategies, related and supported industries, the government, and opportunities. For the cooperation between Korea and China, this study will make three proposals, considering production conditions, business strategies, and the government. The comparative study and analysis of the webtoon industry in Korea and China aim to help the webtoon community in both countries. This study intends to help the Korean community understand how the Chinese look at the Korean market and platforms for webtoon contents as well as what the characteristics and the current conditions of the Chinese webtoon industry are like today. Hopefully, the understanding will help the webtoon industry advance further in both countries.
Korea’s Webtoon industry is drawing attention as a new sector in the cultural industry. Webtoons constitute an essential part of cultural contents all around the world, building a promising industry for the twenty-first century with global recognition. We need to focus on its potential and a real possibility for growth. The webtoon has its origin in Korea, and it indicates an online cartoon (the word itself is a combination of web and cartoon) introduced in the Korean platforms offering cultural contents. The webtoon today has become the source for many different contents, hence becoming a subject of analysis. In China, although online cartoons do not have a separate category or definition as the webtoon, the means of service seem to be quite similar to those of Korea. While Korea is the leader in the webtoon market, the total yield cannot reach the level of the conventional cartoon industry leaders, which are the United States and Japan. Meanwhile, China has become the number three cartoon industry in total yield, and its webtoon market is growing quite fast. The market is rapidly growing with high profits, but there are many areas for improvement yet. Korea and China are geographically close to each other, culturally understand each other, and industrially complement each other. As both countries share many things in common and remain mutually complementary in the arena of cultural contents, there is a great space for cooperation in the webtoon industry as well. The two need to exchange cultural values to achieve the media franchise known as ‘one-source-multi-use (OSMU),’ which can generate valuable the second or third derivative contents. This study will compare the webtoon industries in Korea and China and discuss a new direction for them so that they can build a symbiotic relationship and grow together. The webtoon industry knows no national boundaries. Therefore, if the webtoon industry is tor develop together, both countries need to foster the industry’s international competitiveness. The famous national diamond framework by Michael Porter can apply in this regard. The diamond model forms the basis of analysis in this study to understand the comparative advantages of the two countries’ webtoon industries. Under the framework, their international competitiveness is analyzed based on six industrial elements: production conditions, demand conditions, business strategies, related and supported industries, the government, and opportunities. For the cooperation between Korea and China, this study will make three proposals, considering production conditions, business strategies, and the government. The comparative study and analysis of the webtoon industry in Korea and China aim to help the webtoon community in both countries. This study intends to help the Korean community understand how the Chinese look at the Korean market and platforms for webtoon contents as well as what the characteristics and the current conditions of the Chinese webtoon industry are like today. Hopefully, the understanding will help the webtoon industry advance further in both countries.
주제어
#웹툰 웹툰산업 한국 웹툰산업 중국 웹툰산업 운영모델 국제경쟁력 다이아몬드 모델 한중 문화교류 한중 웹툰산업 협력 Webtoon webtoon industry Korean webtoon industry Chinese webtoon industry operating models international competitiveness diamond model Korea-China cultural exchange Korea-China cooperation in the webtoon industry
학위논문 정보
저자
종전휘
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내박사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
이영구
발행연도
2020
총페이지
245 p.
키워드
웹툰 웹툰산업 한국 웹툰산업 중국 웹툰산업 운영모델 국제경쟁력 다이아몬드 모델 한중 문화교류 한중 웹툰산업 협력 Webtoon webtoon industry Korean webtoon industry Chinese webtoon industry operating models international competitiveness diamond model Korea-China cultural exchange Korea-China cooperation in the webtoon industry
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.