본 연구는 아동발달 특성에 따른 키즈카페의 놀이 공간 특성 연구를 통하여 키즈카페가 놀이 공간으로서 교육적 가치를 발견하고 교육공동체로서의 키즈카페 공간적 특성에 관한 방향 모색에 필요정보를 제공해 주기 위함이다.
이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구의 범위는 다음과 같다. 우선, 아동발달 특성은 이론적 배경과 선행연구고찰을 통하여 우리나라 국가 수준의 교육과정인 누리과정(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에서 제시하고 있는 아동발달 특성 요인을 반영한 신체 및 운동 기능의 발달(신체조절, 신체활동, 협응력·균형감), ...
본 연구는 아동발달 특성에 따른 키즈카페의 놀이 공간 특성 연구를 통하여 키즈카페가 놀이 공간으로서 교육적 가치를 발견하고 교육공동체로서의 키즈카페 공간적 특성에 관한 방향 모색에 필요정보를 제공해 주기 위함이다.
이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구의 범위는 다음과 같다. 우선, 아동발달 특성은 이론적 배경과 선행연구고찰을 통하여 우리나라 국가 수준의 교육과정인 누리과정(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에서 제시하고 있는 아동발달 특성 요인을 반영한 신체 및 운동 기능의 발달(신체조절, 신체활동, 협응력·균형감), 인지발달(문제해결, 창의성, 언어성, 동작성), 정서발달(정서조절, 자기조절, 긍정적인 자아형성), 사회성 발달(협동성, 상호작용, 타인 이해성)로 기본적인 아동발달 특성을 선정하였다.
그리고 아동발달 특성을 고려한 키즈카페의 공간적 특성을 살펴보기 위하여 타당성과 신뢰성을 토대로 전국 지점을 보유한 프랜차이즈 키즈카페 다섯 군데를 대상으로 하였다. 이의 이유는 키즈카페의 공간적 특성의 편차를 해소하고 보편적으로 이루어진 공간적 특성을 고려하기 위해서다. 공간적 특성 자료는 직접 방문하여 공간적 특성을 담고 있는 사진 자료를 활용하여 아동발달 특성을 반영하여 유목화작업을 하면서 사례를 분석하였다. 이러한 과정의 특성에 대해 분석한 결과는 다음과 같다.
신체 및 운동 기능의 발달에 관한 공간적 특성을 신체조절, 신체활동, 협응력·균형감의 하위항목으로 살펴본 결과, 신체조절과 신체활동 영역에서는 어느 정도 공간적 특성이 긍정적임을 판단할 수 있었다. 하지만 협응력·균형감 영역에서는 두 영역에 비하여 상대적으로 미흡한 공간적 특성을 보이고 있었다. 대부분의 키즈카페에서는 연령별 아동의 신체 및 운동 기능 발달특성과는 무관하게 공간특성이 이루어져 있음을 발견할 수 있었다.
인지발달에 관한 공간적 특성을 문제해결, 창의성과 언어성·동작성의 하위항목으로 살펴본 결과, 언어성과 동작성에 비하여 문제해결과 창의성은 상대적으로 공간적 특성이 미흡한 실정이었다. 언어성과 동작성 영역으로 살펴본 아동발달의 인지발달 측면에서는 일반 어린이집 혹은 유치원 보다는 키즈카페가 훨씬 공간적 특성에의 장점이 있는 것으로 판단된다. 하지만 키즈카페 대부분은 놀이로 아동발달을 위해 무엇을 어떻게 공간특성을 활용할 것인가에 대한 목표가 분명하지 않음에 대한 시사점을 제시하였다.
정서발달에 관한 공간적 특성을 정서조절, 자기조절과 긍정적인 자아형성의 하위항목으로 살펴본 결과, 긍정적인 자아형성에 비하여 정서조절과 자기조절 영역에서 미흡한 공간적 특성을 보이고 있었다. 정서발달과 관련한 키즈카페의 공간 특성은 아동들에게 긍정적인 자아와 자신감을 북돋우기에 최적화되어 있음을 발견할 수 있었다. 하지만, 한 가지 우려점은 정서조절과 자기조절 측면에서의 공간적 특성이 안정되고 수용적인 환경을 마련하고 있지 못한 실정을 제시하면서 이의 시사점을 고찰하였다.
본 연구는 아동발달 특성에 따른 키즈카페의 놀이 공간 특성 연구를 통하여 키즈카페가 놀이 공간으로서 교육적 가치를 발견하고 교육공동체로서의 키즈카페 공간적 특성에 관한 방향 모색에 필요정보를 제공해 주기 위함이다.
이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구의 범위는 다음과 같다. 우선, 아동발달 특성은 이론적 배경과 선행연구고찰을 통하여 우리나라 국가 수준의 교육과정인 누리과정(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에서 제시하고 있는 아동발달 특성 요인을 반영한 신체 및 운동 기능의 발달(신체조절, 신체활동, 협응력·균형감), 인지발달(문제해결, 창의성, 언어성, 동작성), 정서발달(정서조절, 자기조절, 긍정적인 자아형성), 사회성 발달(협동성, 상호작용, 타인 이해성)로 기본적인 아동발달 특성을 선정하였다.
그리고 아동발달 특성을 고려한 키즈카페의 공간적 특성을 살펴보기 위하여 타당성과 신뢰성을 토대로 전국 지점을 보유한 프랜차이즈 키즈카페 다섯 군데를 대상으로 하였다. 이의 이유는 키즈카페의 공간적 특성의 편차를 해소하고 보편적으로 이루어진 공간적 특성을 고려하기 위해서다. 공간적 특성 자료는 직접 방문하여 공간적 특성을 담고 있는 사진 자료를 활용하여 아동발달 특성을 반영하여 유목화작업을 하면서 사례를 분석하였다. 이러한 과정의 특성에 대해 분석한 결과는 다음과 같다.
신체 및 운동 기능의 발달에 관한 공간적 특성을 신체조절, 신체활동, 협응력·균형감의 하위항목으로 살펴본 결과, 신체조절과 신체활동 영역에서는 어느 정도 공간적 특성이 긍정적임을 판단할 수 있었다. 하지만 협응력·균형감 영역에서는 두 영역에 비하여 상대적으로 미흡한 공간적 특성을 보이고 있었다. 대부분의 키즈카페에서는 연령별 아동의 신체 및 운동 기능 발달특성과는 무관하게 공간특성이 이루어져 있음을 발견할 수 있었다.
인지발달에 관한 공간적 특성을 문제해결, 창의성과 언어성·동작성의 하위항목으로 살펴본 결과, 언어성과 동작성에 비하여 문제해결과 창의성은 상대적으로 공간적 특성이 미흡한 실정이었다. 언어성과 동작성 영역으로 살펴본 아동발달의 인지발달 측면에서는 일반 어린이집 혹은 유치원 보다는 키즈카페가 훨씬 공간적 특성에의 장점이 있는 것으로 판단된다. 하지만 키즈카페 대부분은 놀이로 아동발달을 위해 무엇을 어떻게 공간특성을 활용할 것인가에 대한 목표가 분명하지 않음에 대한 시사점을 제시하였다.
정서발달에 관한 공간적 특성을 정서조절, 자기조절과 긍정적인 자아형성의 하위항목으로 살펴본 결과, 긍정적인 자아형성에 비하여 정서조절과 자기조절 영역에서 미흡한 공간적 특성을 보이고 있었다. 정서발달과 관련한 키즈카페의 공간 특성은 아동들에게 긍정적인 자아와 자신감을 북돋우기에 최적화되어 있음을 발견할 수 있었다. 하지만, 한 가지 우려점은 정서조절과 자기조절 측면에서의 공간적 특성이 안정되고 수용적인 환경을 마련하고 있지 못한 실정을 제시하면서 이의 시사점을 고찰하였다.
The purpose of this study is to discover the educational value of the kids cafe as a play space and to provide necessary information for the direction search for the spatial characteristics of the kids cafe as an educational community through a study of the characteristics of the play space of the k...
The purpose of this study is to discover the educational value of the kids cafe as a play space and to provide necessary information for the direction search for the spatial characteristics of the kids cafe as an educational community through a study of the characteristics of the play space of the kids cafe according to the characteristics of children's development.
The scope of research to achieve these research objectives is as follows. First of all, the development of physical and motor skills reflecting the factors of child development characteristics suggested by the Nuri course (Ministry of Education, Science and Technology, Ministry of Health and Welfare, 2013), which is a national level curriculum, through theoretical background and prior research considerations(Physical control, physical activity, coordination and balance), cognitive development(problem solving, creativity, verbality, mobility), emotional development(emotional regulation, self-regulation, positive self-formation), social development(cooperation, interaction, and others, comprehension) was selected. In addition, in order to examine the spatial characteristics of kids cafes considering the characteristics of children's development, we targeted five franchise kids cafes with national branches based on validity and reliability. The reason for this is to eliminate the deviation of the spatial characteristics of the kids cafe and to consider the universal spatial characteristics. The spatial characteristics data were visited directly, and the cases were analyzed while using the photographic data containing spatial characteristics to reflect the characteristics of children's development while doing nomadic work. The results of analyzing the characteristics of this process are as follows.
As a result of examining spatial characteristics related to the development of physical and motor functions as sub-categories of physical control, physical activity, coordination, and balance, it was determined that the spatial characteristics were positive in the areas of physical control and physical activity. However, in the area of cohesion and balance, the spatial characteristics were relatively insufficient compared to the two areas. In most kids cafes, it was found that spatial characteristics are made regardless of the developmental characteristics of physical and motor skills of children by age.
As a result of examining the spatial characteristics of cognitive development as a sub-item of problem solving, creativity and linguistic and mobility, problem solving and creativity were relatively inferior to linguistic and mobility. In terms of cognitive development of children's development in terms of language and mobility, it is judged that kids cafes have much better spatial characteristics than ordinary daycare centers or kindergartens. However, most of the kids cafes suggested implications of the unclear goal of what and how to use spatial characteristics for children's development by play.
As a result of examining the spatial characteristics of emotional development as sub-categories of emotional regulation self-regulation and positive self-formation, they showed insufficient spatial characteristics in the areas of emotional regulation and self-regulation compared to positive self-formation. It was found that the spatial characteristics of the kids cafe related to emotional development are optimized to encourage positive self and confidence for children. However, one concern was to consider the implications of this by suggesting the situation that the spatial characteristics in terms of emotional control and self-regulation did not provide a stable and receptive environment.
As a result of examining the spatial characteristics of social development as a sub-category of co-operation, interaction, and understanding of others, the spatial characteristics that were insufficient in most of the sub-categories related to social development could be examined. Fundamentally, the kids cafe considered its implications by suggesting that they did not have spatial characteristics to provide opportunities for children to interact.
Above all, it is required that the kids cafe discovers educational values as a play space and seeks for the spatial characteristics of the kids cafe as an educational community. There is a need to share cases of diverse and creative kids cafe space characteristics away from commercial logic, promote children's natural body development through creative play activities, and increase emotional, cognitive, and social growth and imagination. By actively sharing the effect cases, we expect the educational community members to change their educational values and perceptions of the kids cafe space.
The purpose of this study is to discover the educational value of the kids cafe as a play space and to provide necessary information for the direction search for the spatial characteristics of the kids cafe as an educational community through a study of the characteristics of the play space of the kids cafe according to the characteristics of children's development.
The scope of research to achieve these research objectives is as follows. First of all, the development of physical and motor skills reflecting the factors of child development characteristics suggested by the Nuri course (Ministry of Education, Science and Technology, Ministry of Health and Welfare, 2013), which is a national level curriculum, through theoretical background and prior research considerations(Physical control, physical activity, coordination and balance), cognitive development(problem solving, creativity, verbality, mobility), emotional development(emotional regulation, self-regulation, positive self-formation), social development(cooperation, interaction, and others, comprehension) was selected. In addition, in order to examine the spatial characteristics of kids cafes considering the characteristics of children's development, we targeted five franchise kids cafes with national branches based on validity and reliability. The reason for this is to eliminate the deviation of the spatial characteristics of the kids cafe and to consider the universal spatial characteristics. The spatial characteristics data were visited directly, and the cases were analyzed while using the photographic data containing spatial characteristics to reflect the characteristics of children's development while doing nomadic work. The results of analyzing the characteristics of this process are as follows.
As a result of examining spatial characteristics related to the development of physical and motor functions as sub-categories of physical control, physical activity, coordination, and balance, it was determined that the spatial characteristics were positive in the areas of physical control and physical activity. However, in the area of cohesion and balance, the spatial characteristics were relatively insufficient compared to the two areas. In most kids cafes, it was found that spatial characteristics are made regardless of the developmental characteristics of physical and motor skills of children by age.
As a result of examining the spatial characteristics of cognitive development as a sub-item of problem solving, creativity and linguistic and mobility, problem solving and creativity were relatively inferior to linguistic and mobility. In terms of cognitive development of children's development in terms of language and mobility, it is judged that kids cafes have much better spatial characteristics than ordinary daycare centers or kindergartens. However, most of the kids cafes suggested implications of the unclear goal of what and how to use spatial characteristics for children's development by play.
As a result of examining the spatial characteristics of emotional development as sub-categories of emotional regulation self-regulation and positive self-formation, they showed insufficient spatial characteristics in the areas of emotional regulation and self-regulation compared to positive self-formation. It was found that the spatial characteristics of the kids cafe related to emotional development are optimized to encourage positive self and confidence for children. However, one concern was to consider the implications of this by suggesting the situation that the spatial characteristics in terms of emotional control and self-regulation did not provide a stable and receptive environment.
As a result of examining the spatial characteristics of social development as a sub-category of co-operation, interaction, and understanding of others, the spatial characteristics that were insufficient in most of the sub-categories related to social development could be examined. Fundamentally, the kids cafe considered its implications by suggesting that they did not have spatial characteristics to provide opportunities for children to interact.
Above all, it is required that the kids cafe discovers educational values as a play space and seeks for the spatial characteristics of the kids cafe as an educational community. There is a need to share cases of diverse and creative kids cafe space characteristics away from commercial logic, promote children's natural body development through creative play activities, and increase emotional, cognitive, and social growth and imagination. By actively sharing the effect cases, we expect the educational community members to change their educational values and perceptions of the kids cafe space.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.