본 연구에서는 신어가 등장하는 한국 드라마를 선정하여 드라마에 나타나는 신어의 사용 빈도와 사용 맥락을 중심으로 사용 양상을 살펴보고, 교육 방안을 모색하고자 한다.
신어의 개념에 대해서는 기본 개념과 인접 개념으로 나누어 살펴보았고 국립국어원에서 1995년부터 발표한 신어 자료집에 따라 신어에 대해서 원어, 조어법, 주제에 따라 분류해 보았다. 그리고 국립국어원에서 발표한 신어 자료집은 국어 연구하는 데에 중요한 역할을 하고 있지만 연도별 정리한 신어 자료집에 중복으로 수록한 경우도 있어 이것에 대해서 비판적으로도 살펴보...
본 연구에서는 신어가 등장하는 한국 드라마를 선정하여 드라마에 나타나는 신어의 사용 빈도와 사용 맥락을 중심으로 사용 양상을 살펴보고, 교육 방안을 모색하고자 한다.
신어의 개념에 대해서는 기본 개념과 인접 개념으로 나누어 살펴보았고 국립국어원에서 1995년부터 발표한 신어 자료집에 따라 신어에 대해서 원어, 조어법, 주제에 따라 분류해 보았다. 그리고 국립국어원에서 발표한 신어 자료집은 국어 연구하는 데에 중요한 역할을 하고 있지만 연도별 정리한 신어 자료집에 중복으로 수록한 경우도 있어 이것에 대해서 비판적으로도 살펴보았다.
본 연구에서는 우선 신어 자료집에 의하여 신어의 원어, 조어법, 주제 영역에 따라 분류하여 신어의 특성을 알아보았다. 그리고 1995년, 2000년, 2001년, 2002년, 2005년, 2014년 신어 자료집을 대상으로 의미가 같은데 연도별 신어 자료집에 중복으로 제시한 내용에 대해서 살펴보았다. 그리고 한국 인기 드라마 <겨울연가>와 <태양의 후예>를 선정하여 이 드라마에 나타나는 신어를 정리하여 신어의 사용 빈도, 원어 및 조어법, 주제 영역을 통해서 형태적 특성과 사회문화적인 특성을 알아보았다. 신어는 사용되다가 곧 사라지는 것도 있고 언중들에게 많이 사용되어 지금도 사용되는 경우가 있다. 하여 현 시점으로 표준국어대사전에서 수록되어 있는지에 대해서도 정리해 봤는데 약 60%가 아직도 사용되고 있지만 나머지는 표준국어대사전에 수록이 안 되어 있다. 그렇지만, '우리말샘'에 정식으로 올라 있어 향후에도 사전으로 등록될 가능성이 있어 미등재어들을 연구 대상으로 삼고자 한다.
본 연구는 위와 같이 드라마에 나타나는 신어를 대상으로 신어의 형태적 및 사회 문화적인 특성에 대해서 알아보고 중국어 및 한국어 신어를 원어, 조어법, 주제 영역에 따른 분류를 통해 대조하면서 이해시키는 방안을 제시하고자 한다. 다만, 신어들 중 표준국어대사전에 미등재되는 신어만 대상으로 중국인 학습자 대상으로 교육 방안을 모색하고자 한다.
본 연구는 모두 5장으로 구성된다. 제1장 서론에서는 연구의 목적, 연구의 방법과 내용을 설명했고 선행 연구에 대해서 살펴보았다. 제2장에서는 본격적으로 신어의 개념과 분류에 대해서 살펴보았다. 제3장과 제4장은 본 연구의 핵심이 되는 장으로, 제3장에서는 먼저 드라마 2편을 선정하여 드라마에 나타나고 신어 자료집에도 수록되어 있는 신어 리스트를 추출한 다음에 이 신어들의 시기별 빈도조사를 하였다. 그리고 형태적과 사회문화적 2가지 방향으로 신어의 특성을 알아봤으며 이 신어들의 사용현황에 대해서도 살펴보았다. 드라마에 나타나는 신어들 중에 표준국어대사전에 등록되어 있는지를 기준으로 제4장의 연구 대상 신어를 추출하였다. 제4장에서는 제3장에서 추출한 신어를 대상으로 중국인 학습자를 대상으로 하는 신어의 교육적 활용 방안을 모색하였다. 신어의 분류 방법에 의하여 원어, 조어법, 주제에 따라 신어의 교육 방안을 살펴보았고 중국어 신어의 관련 특성과 비교하면서 상기 특징을 활용하여 교육시키는 방안을 제시하였다. 그리고 신어 교육하는 데에 학습자들의 한국어 수준, 중국인 학습자들이 신어를 학습하는 데에 유의할 내용에 대해서 살펴보았다. 제5장에서는 앞의 연구한 내용을 정리하고 결론을 내렸다.
본 연구에서는 신어가 등장하는 한국 드라마를 선정하여 드라마에 나타나는 신어의 사용 빈도와 사용 맥락을 중심으로 사용 양상을 살펴보고, 교육 방안을 모색하고자 한다.
신어의 개념에 대해서는 기본 개념과 인접 개념으로 나누어 살펴보았고 국립국어원에서 1995년부터 발표한 신어 자료집에 따라 신어에 대해서 원어, 조어법, 주제에 따라 분류해 보았다. 그리고 국립국어원에서 발표한 신어 자료집은 국어 연구하는 데에 중요한 역할을 하고 있지만 연도별 정리한 신어 자료집에 중복으로 수록한 경우도 있어 이것에 대해서 비판적으로도 살펴보았다.
본 연구에서는 우선 신어 자료집에 의하여 신어의 원어, 조어법, 주제 영역에 따라 분류하여 신어의 특성을 알아보았다. 그리고 1995년, 2000년, 2001년, 2002년, 2005년, 2014년 신어 자료집을 대상으로 의미가 같은데 연도별 신어 자료집에 중복으로 제시한 내용에 대해서 살펴보았다. 그리고 한국 인기 드라마 <겨울연가>와 <태양의 후예>를 선정하여 이 드라마에 나타나는 신어를 정리하여 신어의 사용 빈도, 원어 및 조어법, 주제 영역을 통해서 형태적 특성과 사회문화적인 특성을 알아보았다. 신어는 사용되다가 곧 사라지는 것도 있고 언중들에게 많이 사용되어 지금도 사용되는 경우가 있다. 하여 현 시점으로 표준국어대사전에서 수록되어 있는지에 대해서도 정리해 봤는데 약 60%가 아직도 사용되고 있지만 나머지는 표준국어대사전에 수록이 안 되어 있다. 그렇지만, '우리말샘'에 정식으로 올라 있어 향후에도 사전으로 등록될 가능성이 있어 미등재어들을 연구 대상으로 삼고자 한다.
본 연구는 위와 같이 드라마에 나타나는 신어를 대상으로 신어의 형태적 및 사회 문화적인 특성에 대해서 알아보고 중국어 및 한국어 신어를 원어, 조어법, 주제 영역에 따른 분류를 통해 대조하면서 이해시키는 방안을 제시하고자 한다. 다만, 신어들 중 표준국어대사전에 미등재되는 신어만 대상으로 중국인 학습자 대상으로 교육 방안을 모색하고자 한다.
본 연구는 모두 5장으로 구성된다. 제1장 서론에서는 연구의 목적, 연구의 방법과 내용을 설명했고 선행 연구에 대해서 살펴보았다. 제2장에서는 본격적으로 신어의 개념과 분류에 대해서 살펴보았다. 제3장과 제4장은 본 연구의 핵심이 되는 장으로, 제3장에서는 먼저 드라마 2편을 선정하여 드라마에 나타나고 신어 자료집에도 수록되어 있는 신어 리스트를 추출한 다음에 이 신어들의 시기별 빈도조사를 하였다. 그리고 형태적과 사회문화적 2가지 방향으로 신어의 특성을 알아봤으며 이 신어들의 사용현황에 대해서도 살펴보았다. 드라마에 나타나는 신어들 중에 표준국어대사전에 등록되어 있는지를 기준으로 제4장의 연구 대상 신어를 추출하였다. 제4장에서는 제3장에서 추출한 신어를 대상으로 중국인 학습자를 대상으로 하는 신어의 교육적 활용 방안을 모색하였다. 신어의 분류 방법에 의하여 원어, 조어법, 주제에 따라 신어의 교육 방안을 살펴보았고 중국어 신어의 관련 특성과 비교하면서 상기 특징을 활용하여 교육시키는 방안을 제시하였다. 그리고 신어 교육하는 데에 학습자들의 한국어 수준, 중국인 학습자들이 신어를 학습하는 데에 유의할 내용에 대해서 살펴보았다. 제5장에서는 앞의 연구한 내용을 정리하고 결론을 내렸다.
In this paper, we select TV dramas with new words, and study the usage of new words by using frequency and usage, so as to explore the educational scheme of new words.
This paper divides the concepts of new words into basic concepts and adjacent concepts. Based on the new vocabulary published by...
In this paper, we select TV dramas with new words, and study the usage of new words by using frequency and usage, so as to explore the educational scheme of new words.
This paper divides the concepts of new words into basic concepts and adjacent concepts. Based on the new vocabulary published by the National Institute of Korean Studies in 1995, we begin with the new words from the originals, methods and themes of the new words.Classified. The new vocabulary published by the National Institute of Korean Studies plays an important role in Korean language research, but it is analyzed that some of the new words published by the National Institute of Korean Studies have reappeared, and this paper has criticized the phrase.
This paper first classifies the new words from the original words, the method of making them and the domain of the subject, and discusses the characteristics of the new words.In addition, for 1995, 2000,The reoccurrence of the new words set in 01 , 2002 , 2005 and 2014 was studied in the same meaning but different years.In this paper, two popular Korean dramas, "Winter Sonata" and "Descendants of the Sun", are selected to collate the new words appearing in these two dramas, and to analyze their morphological characteristics and social culture from their frequency of use, original word, method of word creation and theme.Characteristic. Some new words disappear immediately during use, others are approved by a large number of speakers and are still in use today.Therefore, this paper compares the last word used in the research program with the standard dictionary of Mandarin. About 60% of the new words are still in use, but none of them are included in the dictionary.Some of the new words are not included in the dictionary, but appear in the Korean language gland, which is likely to be included in the dictionary,
This thesis is divided into five chapters.In the first chapter, the purpose, method and content of the study are described.Chapter 2 explains the concept and classification of new words, Chapter 3Chapters and chapters four are the core of this paper, and the first two Korean dramas are selected in chapter three, which are compiled separately from the words appearing in the new collection of words, and analyzed the frequency of their use each year by year.At the same time, the characteristics of the new words are studied from both the morphology and the social culture, and the present situation of their use is analyzed.The words appearing in the TV drama are based on whether they are included in the standard Mandarin dictionary.Chapter 4. New words for analysis are chosen.In the fourth chapter, we explore the education plan of the new word, which is extracted from Chapter 3, and targeted at Chinese learners.According to the classification of new words, this paper discusses the educational scheme from the original word, the method of making new words and the subject, and compares them with the relevant characteristics of the new word in Chinese, thus achieving the purpose of the education of new word education.In addition, it explains the Chinese language level of the learners in the new word education and points to note when learning the new word.The contents of the previous study were sorted out in Chapter 5.
In this paper, we select TV dramas with new words, and study the usage of new words by using frequency and usage, so as to explore the educational scheme of new words.
This paper divides the concepts of new words into basic concepts and adjacent concepts. Based on the new vocabulary published by the National Institute of Korean Studies in 1995, we begin with the new words from the originals, methods and themes of the new words.Classified. The new vocabulary published by the National Institute of Korean Studies plays an important role in Korean language research, but it is analyzed that some of the new words published by the National Institute of Korean Studies have reappeared, and this paper has criticized the phrase.
This paper first classifies the new words from the original words, the method of making them and the domain of the subject, and discusses the characteristics of the new words.In addition, for 1995, 2000,The reoccurrence of the new words set in 01 , 2002 , 2005 and 2014 was studied in the same meaning but different years.In this paper, two popular Korean dramas, "Winter Sonata" and "Descendants of the Sun", are selected to collate the new words appearing in these two dramas, and to analyze their morphological characteristics and social culture from their frequency of use, original word, method of word creation and theme.Characteristic. Some new words disappear immediately during use, others are approved by a large number of speakers and are still in use today.Therefore, this paper compares the last word used in the research program with the standard dictionary of Mandarin. About 60% of the new words are still in use, but none of them are included in the dictionary.Some of the new words are not included in the dictionary, but appear in the Korean language gland, which is likely to be included in the dictionary,
This thesis is divided into five chapters.In the first chapter, the purpose, method and content of the study are described.Chapter 2 explains the concept and classification of new words, Chapter 3Chapters and chapters four are the core of this paper, and the first two Korean dramas are selected in chapter three, which are compiled separately from the words appearing in the new collection of words, and analyzed the frequency of their use each year by year.At the same time, the characteristics of the new words are studied from both the morphology and the social culture, and the present situation of their use is analyzed.The words appearing in the TV drama are based on whether they are included in the standard Mandarin dictionary.Chapter 4. New words for analysis are chosen.In the fourth chapter, we explore the education plan of the new word, which is extracted from Chapter 3, and targeted at Chinese learners.According to the classification of new words, this paper discusses the educational scheme from the original word, the method of making new words and the subject, and compares them with the relevant characteristics of the new word in Chinese, thus achieving the purpose of the education of new word education.In addition, it explains the Chinese language level of the learners in the new word education and points to note when learning the new word.The contents of the previous study were sorted out in Chapter 5.
주제어
#신어 드라마 중국인학습자 교육방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.