본 연구는 연구자의 그림 배우기 과정과 미술 수업 이야기를 통해 예술 경험의 중요성과 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습의 미술 교육적 의의를 찾고자 하였다. 그동안 개인의 예술 경험 혹은 미술과 프로젝트 학습의 실천에 관한 연구는 다양한 양상으로 진행되어왔다. 그러나 초등교사로서 자신이 직접 겪은 예술 경험에 관한 연구나 초등학교에서 삶을 위한 미술교육 이론에 기초한 미술수업을 실천한 사례는 드문 실정이다. 이에 이 연구에서는 미술에 문외한이었던...
본 연구는 연구자의 그림 배우기 과정과 미술 수업 이야기를 통해 예술 경험의 중요성과 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습의 미술 교육적 의의를 찾고자 하였다. 그동안 개인의 예술 경험 혹은 미술과 프로젝트 학습의 실천에 관한 연구는 다양한 양상으로 진행되어왔다. 그러나 초등교사로서 자신이 직접 겪은 예술 경험에 관한 연구나 초등학교에서 삶을 위한 미술교육 이론에 기초한 미술수업을 실천한 사례는 드문 실정이다. 이에 이 연구에서는 미술에 문외한이었던 연구자가 그림 그리기를 배우는 과정과 초등교사로서 개인의 예술 경험을 바탕으로 미술과 프로젝트 학습을 진행한 수업 사례를 질적으로 탐구하여 미술 교육적 의미를 찾고자 하였다. 연구 방법으로는 연구자의 예술 경험과 미술 수업 사례를 깊이 있게 다루기 위해 자문화기술지를 활용하였다. 자문화기술지는 연구자의 경험 속에서 개인과 사회·문화적 환경의 상호작용을 파악하고 개인의 예술 경험과 미술수업 사례 속 미술 교육적 가치들을 분명히 해주었다. 구체적인 연구 결과는 연구자가 던진 세 가지 연구 문제의 답변을 통해 밝히고자 한다. 첫째, 그림 배우기 과정 속 나의 예술 경험의 의미는 무엇인가? 연구자가 그림 배우기 과정 속 예술 경험을 통해 얻은 가장 큰 깨달음은 자아의 발견이었다. 그림을 배우는 과정은 연습 단계, 소재 선택, 주제 설정, 작품 제작, 작품 감상의 모든 단계에 걸쳐 사유와 성찰을 불러왔다. ‘나’와 ‘나’를 둘러싼 환경에 대한 사유와 성찰은 삶의 가치관 형성과 자아 정체성의 확립으로 이어졌다. 이처럼 예술 경험은 나의 내면과 주변 세계에 대한 깊이 있는 탐구를 가능하게 하고 삶을 풍요롭게 했다. 둘째, 나의 예술 경험을 통한 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습이 교사와 학생에게 갖는 의미는 무엇인가? 미술과 프로젝트 학습은 교사와 학생 및 학생 상호 간 친밀한 관계의 초석이 되었다. 미술과 프로젝트 학습 속 미술 작품은 관계의 매개체였다. 미술 작품의 제작은 자신을 둘러싼 타인, 주변 환경 및 내면세계와의 의사소통을 통해 이루어지기 때문에, 나와 타인 및 주변 환경과의 긴밀한 관계 형성에 긍정적 영향을 끼쳤다. 또한, 미술 작품의 공유와 감상은 작품 창작자와 감상자가 소통할 수 있는 하나의 창구가 되었다. 미술 작품 제작 및 공유와 감상을 통한 소통은 타인에 관한 관심을 불러일으켰고, 상대방에 관한 관심은 배려와 존중이 넘치는 학급 공동체 형성의 발판이 되었다. 셋째, 나의 예술 경험을 통한 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습이 시사하는 미술 교육적 가치는 무엇인가? 본 연구에서는 예술 경험 및 미술과 프로젝트 학습의 교육적 가치를 자아 발견과 친밀한 관계 형성에서 찾을 수 있었다. 개인적 측면에서 예술 경험은 자신의 내면세계와 주변 타인, 환경의 끊임없는 탐구를 통해 자아를 인식하고 삶의 방향성과 가치관 형성을 도왔다. 사회적 측면에서 예술 경험은 미술과 프로젝트 학습을 통한 교사와 학생의 반응에서 살펴보았듯이 의사소통 매개체로서 관계 형성에 긍정적 영향을 미쳤다. 미술 수업을 통해 교사와 학생들은 상대방의 마음에 공감하고 서로를 배려하며 존중하기 시작했다. 미술 수업에서 자아의 발견과 친밀한 공동체 형성이라는 교육적 가치를 실현하려면 다음과 같은 변화가 필요하다. 첫째, 미술 수업의 주제를 학생들의 삶과 밀접한 주제로 설정하고 수업 활동 속에서 의미 있는 의사소통이 일어나도록 다양한 질문과 대화를 촉진하는 수업 내용을 구상해야 한다. 둘째, 학생들이 다양한 표현 재료와 도구를 접할 수 있는 시간적, 공간적 환경 조성 및 현직 교사들을 대상으로 미술 수업을 자신감 있게 운영할 수 있도록 다양한 연수 프로그램을 마련해야 한다. 마지막으로 미술 교과 내 혹은 교과 간 통합 수업을 삶을 위한 미술교육 관점에서 구상하고 실천하는 사례가 늘어나 학교 현장에 실질적인 도움을 주는 연구가 활발히 이루어져야 한다.
본 연구는 연구자의 그림 배우기 과정과 미술 수업 이야기를 통해 예술 경험의 중요성과 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습의 미술 교육적 의의를 찾고자 하였다. 그동안 개인의 예술 경험 혹은 미술과 프로젝트 학습의 실천에 관한 연구는 다양한 양상으로 진행되어왔다. 그러나 초등교사로서 자신이 직접 겪은 예술 경험에 관한 연구나 초등학교에서 삶을 위한 미술교육 이론에 기초한 미술수업을 실천한 사례는 드문 실정이다. 이에 이 연구에서는 미술에 문외한이었던 연구자가 그림 그리기를 배우는 과정과 초등교사로서 개인의 예술 경험을 바탕으로 미술과 프로젝트 학습을 진행한 수업 사례를 질적으로 탐구하여 미술 교육적 의미를 찾고자 하였다. 연구 방법으로는 연구자의 예술 경험과 미술 수업 사례를 깊이 있게 다루기 위해 자문화기술지를 활용하였다. 자문화기술지는 연구자의 경험 속에서 개인과 사회·문화적 환경의 상호작용을 파악하고 개인의 예술 경험과 미술수업 사례 속 미술 교육적 가치들을 분명히 해주었다. 구체적인 연구 결과는 연구자가 던진 세 가지 연구 문제의 답변을 통해 밝히고자 한다. 첫째, 그림 배우기 과정 속 나의 예술 경험의 의미는 무엇인가? 연구자가 그림 배우기 과정 속 예술 경험을 통해 얻은 가장 큰 깨달음은 자아의 발견이었다. 그림을 배우는 과정은 연습 단계, 소재 선택, 주제 설정, 작품 제작, 작품 감상의 모든 단계에 걸쳐 사유와 성찰을 불러왔다. ‘나’와 ‘나’를 둘러싼 환경에 대한 사유와 성찰은 삶의 가치관 형성과 자아 정체성의 확립으로 이어졌다. 이처럼 예술 경험은 나의 내면과 주변 세계에 대한 깊이 있는 탐구를 가능하게 하고 삶을 풍요롭게 했다. 둘째, 나의 예술 경험을 통한 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습이 교사와 학생에게 갖는 의미는 무엇인가? 미술과 프로젝트 학습은 교사와 학생 및 학생 상호 간 친밀한 관계의 초석이 되었다. 미술과 프로젝트 학습 속 미술 작품은 관계의 매개체였다. 미술 작품의 제작은 자신을 둘러싼 타인, 주변 환경 및 내면세계와의 의사소통을 통해 이루어지기 때문에, 나와 타인 및 주변 환경과의 긴밀한 관계 형성에 긍정적 영향을 끼쳤다. 또한, 미술 작품의 공유와 감상은 작품 창작자와 감상자가 소통할 수 있는 하나의 창구가 되었다. 미술 작품 제작 및 공유와 감상을 통한 소통은 타인에 관한 관심을 불러일으켰고, 상대방에 관한 관심은 배려와 존중이 넘치는 학급 공동체 형성의 발판이 되었다. 셋째, 나의 예술 경험을 통한 삶을 위한 미술과 프로젝트 학습이 시사하는 미술 교육적 가치는 무엇인가? 본 연구에서는 예술 경험 및 미술과 프로젝트 학습의 교육적 가치를 자아 발견과 친밀한 관계 형성에서 찾을 수 있었다. 개인적 측면에서 예술 경험은 자신의 내면세계와 주변 타인, 환경의 끊임없는 탐구를 통해 자아를 인식하고 삶의 방향성과 가치관 형성을 도왔다. 사회적 측면에서 예술 경험은 미술과 프로젝트 학습을 통한 교사와 학생의 반응에서 살펴보았듯이 의사소통 매개체로서 관계 형성에 긍정적 영향을 미쳤다. 미술 수업을 통해 교사와 학생들은 상대방의 마음에 공감하고 서로를 배려하며 존중하기 시작했다. 미술 수업에서 자아의 발견과 친밀한 공동체 형성이라는 교육적 가치를 실현하려면 다음과 같은 변화가 필요하다. 첫째, 미술 수업의 주제를 학생들의 삶과 밀접한 주제로 설정하고 수업 활동 속에서 의미 있는 의사소통이 일어나도록 다양한 질문과 대화를 촉진하는 수업 내용을 구상해야 한다. 둘째, 학생들이 다양한 표현 재료와 도구를 접할 수 있는 시간적, 공간적 환경 조성 및 현직 교사들을 대상으로 미술 수업을 자신감 있게 운영할 수 있도록 다양한 연수 프로그램을 마련해야 한다. 마지막으로 미술 교과 내 혹은 교과 간 통합 수업을 삶을 위한 미술교육 관점에서 구상하고 실천하는 사례가 늘어나 학교 현장에 실질적인 도움을 주는 연구가 활발히 이루어져야 한다.
The purpose of this study was to find the importance of art experience and the art educational significance in life through project learning such as picture learning process and art class story, designed by the researcher. In the meantime, a number of studies have focused on others’ personal art exp...
The purpose of this study was to find the importance of art experience and the art educational significance in life through project learning such as picture learning process and art class story, designed by the researcher. In the meantime, a number of studies have focused on others’ personal art experience or practice of art and project learning in various aspects, while there are few studies on elementary school teacher’s own art experience or art class based on the theory of art education for elementary school life. Therefore, this study tried to find the meaning of art education by qualitatively exploring the art learning process of a novice teacher in art field and an example of lessons that taught art and project learning based on individual art experiences of elementary school teachers. As a research method, autoethnography was used to deeply deal with the researcher's art experiences and art class cases. In specific, not only did it help identify the interactions among the individual, social and cultural environment in the researcher’s experience, but it also clarified art educational values in the individual art experience and art class cases. The detailed research results are to be revealed through the answers to three research questions posed by the researcher as follows.
First, what is the meaning of my art experience in the process of learning pictures? The greatest enlightenment that the researcher gained through the artistic experience in the process of learning painting was self-discovery. The process of learning painting brought thoughts and reflections through all stages of practice, material selection, theme setting, work production, and work appreciation. The thoughts and reflections on the environment surrounding 'I' and 'I' led to the formation of values of life and the establishment of self-identity. On this wise, the art experience enabled to deeply explore inner and surrounding worlds and enriched life.
Second, what does art for life and project learning through my art experience mean for teachers and students? Art and project learning has become the cornerstone of intimate relationships between teachers and students, and students. Art work in art and project learning played a role as the medium of relationship. The production of art work had a positive effect on the formation of a close relationship with me and others and the surrounding environment, because it is achieved through communication with others, the surrounding environment and the inner world. In addition, the act of sharing and appreciating art work also acts as a window which the art creator and the appreciator can communicate. Communication through art production and sharing and appreciation aroused interest in others, and interest in others became the foundation for the formation of a class community with full of consideration and respect.
Third, what is the educational value of art that art for life and project learning through my art experience suggests? In this study, the art experience and the educational value of art and project learning were found in self-discovery and intimate relationship formation. On the personal side, the art experience helped self-awareness and the direction of life and the formation of values through the constant exploration of inner world, others, and the environment. On the social side, the art experience positively influenced the formation of relationships as a communication medium, as seen in the responses of teachers and students through art and project learning. Through art classes, teachers and students began to sympathize with each other's hearts, consider each other, and respect each other. The following changes are needed to realize the educational value of self-discovery and intimate community formation in art class. First, the art class should be set with a theme closely related to the students' life, and the content of the class should be devised to promote various questions and conversations so that meaningful communication can occur in class activities. Second, it is necessary to create a temporal and spatial environment in which students can access various expression materials and tools, and to prepare a variety of training programs to confidently run art classes for current teachers. Lastly, in the arts class or in an integrated class with other subjects, the number of cases that are envisioned and practiced from the viewpoint of art education for life needs to be actively researched to help the school field.
The purpose of this study was to find the importance of art experience and the art educational significance in life through project learning such as picture learning process and art class story, designed by the researcher. In the meantime, a number of studies have focused on others’ personal art experience or practice of art and project learning in various aspects, while there are few studies on elementary school teacher’s own art experience or art class based on the theory of art education for elementary school life. Therefore, this study tried to find the meaning of art education by qualitatively exploring the art learning process of a novice teacher in art field and an example of lessons that taught art and project learning based on individual art experiences of elementary school teachers. As a research method, autoethnography was used to deeply deal with the researcher's art experiences and art class cases. In specific, not only did it help identify the interactions among the individual, social and cultural environment in the researcher’s experience, but it also clarified art educational values in the individual art experience and art class cases. The detailed research results are to be revealed through the answers to three research questions posed by the researcher as follows.
First, what is the meaning of my art experience in the process of learning pictures? The greatest enlightenment that the researcher gained through the artistic experience in the process of learning painting was self-discovery. The process of learning painting brought thoughts and reflections through all stages of practice, material selection, theme setting, work production, and work appreciation. The thoughts and reflections on the environment surrounding 'I' and 'I' led to the formation of values of life and the establishment of self-identity. On this wise, the art experience enabled to deeply explore inner and surrounding worlds and enriched life.
Second, what does art for life and project learning through my art experience mean for teachers and students? Art and project learning has become the cornerstone of intimate relationships between teachers and students, and students. Art work in art and project learning played a role as the medium of relationship. The production of art work had a positive effect on the formation of a close relationship with me and others and the surrounding environment, because it is achieved through communication with others, the surrounding environment and the inner world. In addition, the act of sharing and appreciating art work also acts as a window which the art creator and the appreciator can communicate. Communication through art production and sharing and appreciation aroused interest in others, and interest in others became the foundation for the formation of a class community with full of consideration and respect.
Third, what is the educational value of art that art for life and project learning through my art experience suggests? In this study, the art experience and the educational value of art and project learning were found in self-discovery and intimate relationship formation. On the personal side, the art experience helped self-awareness and the direction of life and the formation of values through the constant exploration of inner world, others, and the environment. On the social side, the art experience positively influenced the formation of relationships as a communication medium, as seen in the responses of teachers and students through art and project learning. Through art classes, teachers and students began to sympathize with each other's hearts, consider each other, and respect each other. The following changes are needed to realize the educational value of self-discovery and intimate community formation in art class. First, the art class should be set with a theme closely related to the students' life, and the content of the class should be devised to promote various questions and conversations so that meaningful communication can occur in class activities. Second, it is necessary to create a temporal and spatial environment in which students can access various expression materials and tools, and to prepare a variety of training programs to confidently run art classes for current teachers. Lastly, in the arts class or in an integrated class with other subjects, the number of cases that are envisioned and practiced from the viewpoint of art education for life needs to be actively researched to help the school field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.