최근 급진적인 고령화 현상으로 고령층에 합류하기 직전 세대인 ‘뉴실버 세대’가 새로운 소비층으로 떠오르고 있다. 이들은 여유 있는 경제력과 합리적이고 적극적인 소비 의지를 갖추고 있는 특징으로 인해 많은 소비재 기업으로부터 관심의 대상이 되고 있다. 한편, 정보통신기술의 발전과 언택트 문화의 확산으로 인해 키오스크의 활용이 사회 전반적으로 확산하고 있으나, 뉴실버 세대를 비롯한 고령층의 경우 이러한 변화를 수용하는 데 많은 어려움을 겪고 있으며, 그 결과 수용저항과 같은 부정적 반응으로 이어지고 있는 실정이다. 키오스크 사용자의 수용저항과 관련된 기존 연구를 살펴보면, 대부분 20대의 젊은 층만을 대상으로 하거나, 세대를 구분하지 않은 상태에서 이뤄진 한계로 인해 새로운 소비층으로 급부상하고 있는 뉴실버 세대의 키오스크에 대한 태도 및 반응, 그리고 이에 대한 영향요인들을 제대로 살펴보지 못한 측면이 있다. 이에 본 논문에서는 혁신수용저항 모델(...
최근 급진적인 고령화 현상으로 고령층에 합류하기 직전 세대인 ‘뉴실버 세대’가 새로운 소비층으로 떠오르고 있다. 이들은 여유 있는 경제력과 합리적이고 적극적인 소비 의지를 갖추고 있는 특징으로 인해 많은 소비재 기업으로부터 관심의 대상이 되고 있다. 한편, 정보통신기술의 발전과 언택트 문화의 확산으로 인해 키오스크의 활용이 사회 전반적으로 확산하고 있으나, 뉴실버 세대를 비롯한 고령층의 경우 이러한 변화를 수용하는 데 많은 어려움을 겪고 있으며, 그 결과 수용저항과 같은 부정적 반응으로 이어지고 있는 실정이다. 키오스크 사용자의 수용저항과 관련된 기존 연구를 살펴보면, 대부분 20대의 젊은 층만을 대상으로 하거나, 세대를 구분하지 않은 상태에서 이뤄진 한계로 인해 새로운 소비층으로 급부상하고 있는 뉴실버 세대의 키오스크에 대한 태도 및 반응, 그리고 이에 대한 영향요인들을 제대로 살펴보지 못한 측면이 있다. 이에 본 논문에서는 혁신수용저항 모델(Innovation ResistanceModel)을 기반으로 테크노스트레스 이론(Technostress Theory)과 가치기반수용 모델(Value-Based Adoption Model)을 통합하여, 뉴실버 세대가 패스트푸드점 키오스크 이용 시 수용저항에 미치는 영향요인을 테크노스트레스와 지각된 가치로 각각 설정하였다. 테크노스트레스의 선행요인으로 개인특성(혁신성, IT효능감)과 정보통신기술 환경특성(복잡성, 강제사용)을, 지각된 가치의 선행요인으로 지각된 위험(시간손실 위험, 사회적 위험)과 지각된 혜택(유용성, 즐거움)으로 구성하였다. 또한, 테크노스트레스와 지각된 가치가 수용저항에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구결과, 뉴실버 세대의 패스트푸드점 키오스크 이용 활성화와 수용저항 감소를 위한 의미있는 시사점이 도출되었으며, 본 연구의 실증적 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴실버 세대의 개인 특성(혁신성, IT효능감)은 테크노스트레에 유의한 영향을 미치고, 정보통신기술 환경 특성(복잡성, 강제사용)은 테크노스트레스에 유의한 영향을 미치는 것을 확인되었다. 둘째, 뉴실버 세대가 키오스크 이용 시 지각하는 위험과 혜택이 지각된 가치에 미치는 영향의 관계를 확인하였는데 지각된 위험(시간손실 위험, 사회적 위험)과 지각된 혜택(유용성, 즐거움)은 지각된 가치에 유의한 관계가 입증되었다. 셋째, 테크노스트레스와 지각된 가치는 수용저항에 미치는 영향 또한 유의미한 것이 확인되었다. 마지막으로 고령화 시대의 소비 흐름과 시장의 패러다임을 변화시킬 의미 있는 집단인 뉴실버 세대가 패스트푸드점 키오스크 이용 시 수용저항을 줄이는 요인들을 도출하여 검증하였기에, 키오스크 확산과 더불어 뉴실버 세대의 키오스크 뿐만 아니라 새로운 기술 및 서비스 이용 시 수용저항 감소에 유용한 이론적 및 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
최근 급진적인 고령화 현상으로 고령층에 합류하기 직전 세대인 ‘뉴실버 세대’가 새로운 소비층으로 떠오르고 있다. 이들은 여유 있는 경제력과 합리적이고 적극적인 소비 의지를 갖추고 있는 특징으로 인해 많은 소비재 기업으로부터 관심의 대상이 되고 있다. 한편, 정보통신기술의 발전과 언택트 문화의 확산으로 인해 키오스크의 활용이 사회 전반적으로 확산하고 있으나, 뉴실버 세대를 비롯한 고령층의 경우 이러한 변화를 수용하는 데 많은 어려움을 겪고 있으며, 그 결과 수용저항과 같은 부정적 반응으로 이어지고 있는 실정이다. 키오스크 사용자의 수용저항과 관련된 기존 연구를 살펴보면, 대부분 20대의 젊은 층만을 대상으로 하거나, 세대를 구분하지 않은 상태에서 이뤄진 한계로 인해 새로운 소비층으로 급부상하고 있는 뉴실버 세대의 키오스크에 대한 태도 및 반응, 그리고 이에 대한 영향요인들을 제대로 살펴보지 못한 측면이 있다. 이에 본 논문에서는 혁신수용저항 모델(Innovation Resistance Model)을 기반으로 테크노스트레스 이론(Technostress Theory)과 가치기반수용 모델(Value-Based Adoption Model)을 통합하여, 뉴실버 세대가 패스트푸드점 키오스크 이용 시 수용저항에 미치는 영향요인을 테크노스트레스와 지각된 가치로 각각 설정하였다. 테크노스트레스의 선행요인으로 개인특성(혁신성, IT효능감)과 정보통신기술 환경특성(복잡성, 강제사용)을, 지각된 가치의 선행요인으로 지각된 위험(시간손실 위험, 사회적 위험)과 지각된 혜택(유용성, 즐거움)으로 구성하였다. 또한, 테크노스트레스와 지각된 가치가 수용저항에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구결과, 뉴실버 세대의 패스트푸드점 키오스크 이용 활성화와 수용저항 감소를 위한 의미있는 시사점이 도출되었으며, 본 연구의 실증적 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴실버 세대의 개인 특성(혁신성, IT효능감)은 테크노스트레에 유의한 영향을 미치고, 정보통신기술 환경 특성(복잡성, 강제사용)은 테크노스트레스에 유의한 영향을 미치는 것을 확인되었다. 둘째, 뉴실버 세대가 키오스크 이용 시 지각하는 위험과 혜택이 지각된 가치에 미치는 영향의 관계를 확인하였는데 지각된 위험(시간손실 위험, 사회적 위험)과 지각된 혜택(유용성, 즐거움)은 지각된 가치에 유의한 관계가 입증되었다. 셋째, 테크노스트레스와 지각된 가치는 수용저항에 미치는 영향 또한 유의미한 것이 확인되었다. 마지막으로 고령화 시대의 소비 흐름과 시장의 패러다임을 변화시킬 의미 있는 집단인 뉴실버 세대가 패스트푸드점 키오스크 이용 시 수용저항을 줄이는 요인들을 도출하여 검증하였기에, 키오스크 확산과 더불어 뉴실버 세대의 키오스크 뿐만 아니라 새로운 기술 및 서비스 이용 시 수용저항 감소에 유용한 이론적 및 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Recently the “New-silver generation”, just before joining the elderly, is emerging as a new consumer due to the radical aging phenomenon. They are of interest from many consumer goods companies because they have an economic power and reasonable willingness to consume. Meanwhile, the use of KIOSK is ...
Recently the “New-silver generation”, just before joining the elderly, is emerging as a new consumer due to the radical aging phenomenon. They are of interest from many consumer goods companies because they have an economic power and reasonable willingness to consume. Meanwhile, the use of KIOSK is spreading across society due to the development of Information and Communication Technology and the spread of the ‘untact consume culture’ however, older people, including the New-silver generation, are having lots of trouble accommodating these changes, resulting in negative reactions such as the Innovation Resistance. Looking at the existing research related to the Innovation Resistance Model of KIOSK users, the attitude and reaction of KIOSK of the New-silver generation, which is rapidly emerging as a new consumer group, and the factors influencing them have not been properly examined because of limitations that were made without targeting which was mostly targeted 20’s young generation or not separating the generations. In this paper, based on the Innovation Resistance Model, the Technostress Theory and the Value-Based Innovation Model, the factors affecting the Innovation Resistance Model when the New-silver generation uses a KIOSK at a fast-food store the Technostress and the Perceived Value respectively. As the precedence factors of the Technostress, the Personal Characteristics (Innovation, IT Efficacy) and the Environmental Characteristics of Information and Communication Technology (Complexity, Forced Use), the Perceived Value is composed of the Perceived risk (Risk of Time-Loss, Social risk) and the Perceived Benefit (Usefulness, Enjoyment). In addition, the effect of the Technostress and the Perceived Value on the Resistance was investigated. As a result of the study, meaningful implications were developed to promote the use of the New-silver generation fast food store KIOSK and reduce the Innovation Resistance, and the empirical results of this study are as follows. First, the Personal characteristics (Innovation, IT Efficacy) of the New-silver generation have a significant effect on the Technostress, it was confirmed that the Characteristics of Information and Communication Technology Environment (Complexity, Forced Use) had a significant effect on the Technostress. Second, the relationship between the effect of the Perceived Risk and Benefit on the Perceived Value was confirmed when the New-silver generation used the KIOSK. A significant relationship between the Perceived Risk (Risk of Time-Loss, Social Risk) and the Perceived Benefit (Usefulness, Enjoyment) has been demonstrated. Third, the effect of the Technostress and the Perceived Value on the Innovation Resistance was also found to be meaningful. Lastly, the New-silver generation, a meaningful group that will change the consumption flow and market paradigm of the aging era, derived and examined factors that reduce the Innovation Resistance when using a fast food store KIOSK. In addition, it is expected that the use of new technologies and services will provide theoretical and practical implications useful for reducing the Innovation Resistance.
Recently the “New-silver generation”, just before joining the elderly, is emerging as a new consumer due to the radical aging phenomenon. They are of interest from many consumer goods companies because they have an economic power and reasonable willingness to consume. Meanwhile, the use of KIOSK is spreading across society due to the development of Information and Communication Technology and the spread of the ‘untact consume culture’ however, older people, including the New-silver generation, are having lots of trouble accommodating these changes, resulting in negative reactions such as the Innovation Resistance. Looking at the existing research related to the Innovation Resistance Model of KIOSK users, the attitude and reaction of KIOSK of the New-silver generation, which is rapidly emerging as a new consumer group, and the factors influencing them have not been properly examined because of limitations that were made without targeting which was mostly targeted 20’s young generation or not separating the generations. In this paper, based on the Innovation Resistance Model, the Technostress Theory and the Value-Based Innovation Model, the factors affecting the Innovation Resistance Model when the New-silver generation uses a KIOSK at a fast-food store the Technostress and the Perceived Value respectively. As the precedence factors of the Technostress, the Personal Characteristics (Innovation, IT Efficacy) and the Environmental Characteristics of Information and Communication Technology (Complexity, Forced Use), the Perceived Value is composed of the Perceived risk (Risk of Time-Loss, Social risk) and the Perceived Benefit (Usefulness, Enjoyment). In addition, the effect of the Technostress and the Perceived Value on the Resistance was investigated. As a result of the study, meaningful implications were developed to promote the use of the New-silver generation fast food store KIOSK and reduce the Innovation Resistance, and the empirical results of this study are as follows. First, the Personal characteristics (Innovation, IT Efficacy) of the New-silver generation have a significant effect on the Technostress, it was confirmed that the Characteristics of Information and Communication Technology Environment (Complexity, Forced Use) had a significant effect on the Technostress. Second, the relationship between the effect of the Perceived Risk and Benefit on the Perceived Value was confirmed when the New-silver generation used the KIOSK. A significant relationship between the Perceived Risk (Risk of Time-Loss, Social Risk) and the Perceived Benefit (Usefulness, Enjoyment) has been demonstrated. Third, the effect of the Technostress and the Perceived Value on the Innovation Resistance was also found to be meaningful. Lastly, the New-silver generation, a meaningful group that will change the consumption flow and market paradigm of the aging era, derived and examined factors that reduce the Innovation Resistance when using a fast food store KIOSK. In addition, it is expected that the use of new technologies and services will provide theoretical and practical implications useful for reducing the Innovation Resistance.
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