본 연구의 목적은 청소년 봉사활동의 제도적 도입과정과 현황을 살펴봄으로써 교육부의 대입제도 개편 및 청소년 봉사활동 정책 기조에 따른 앞으로의 정책 방향을 파악하고, 학교-지역사회 연계로 실시된 국내·외 정책 사례를 탐구하여 정책 변화 상황을 맞이한 청소년 봉사활동 제도의 또다른 방향성에 대한 시사점을 얻고자 하는 것이다. 청소년 봉사활동 제도는 그 도입과 정착이 비교적 오래되었고 청소년의 봉사활동 참여 증가라는 성과를 거두었음에도 불구하고 시간 때우기, 봉사시간 허위기재 등 내실화 문제를 여전히 해결하지 못하고 있다. 또 입시와 봉사활동의 연계로 발생한 부정행위 등이 언론을 통해 보도되며 사회적으로 논란이 되었다. 최근 교육부에서 대입제도 개편의 일환으로 봉사활동 실적이 반영되는 학생부종합전형의 변화를 예고하면서 청소년 봉사활동은 정책적 변화를 맞이하였다. 본 연구에서는 청소년 봉사활동이 처한 정책 상황을 인지하고, 청소년 봉사활동 제도의 도입 및 정착 과정, 운영 현황, 교육부의 정책 기조 등에 대한 다양한 문헌자료와 선행연구 등을 바탕으로 기존 제도에 내재되어 있던 문제점과 특징을 파악하고자 하였다. 이 과정을 통해 교육부는 학교가 중심이 되어 ‘봉사학습’으로서의 봉사활동을 운영하기 원하고, 이는 지역사회와 학교 간의 협력을 필요로 한다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 학교와 지역사회를 연계하여 봉사활동이 실시된 국내·외 사례를 분석함으로써 향후 정책 수립에 적용가능한 선행사례를 모색하였다. 국내사례는 ...
본 연구의 목적은 청소년 봉사활동의 제도적 도입과정과 현황을 살펴봄으로써 교육부의 대입제도 개편 및 청소년 봉사활동 정책 기조에 따른 앞으로의 정책 방향을 파악하고, 학교-지역사회 연계로 실시된 국내·외 정책 사례를 탐구하여 정책 변화 상황을 맞이한 청소년 봉사활동 제도의 또다른 방향성에 대한 시사점을 얻고자 하는 것이다. 청소년 봉사활동 제도는 그 도입과 정착이 비교적 오래되었고 청소년의 봉사활동 참여 증가라는 성과를 거두었음에도 불구하고 시간 때우기, 봉사시간 허위기재 등 내실화 문제를 여전히 해결하지 못하고 있다. 또 입시와 봉사활동의 연계로 발생한 부정행위 등이 언론을 통해 보도되며 사회적으로 논란이 되었다. 최근 교육부에서 대입제도 개편의 일환으로 봉사활동 실적이 반영되는 학생부종합전형의 변화를 예고하면서 청소년 봉사활동은 정책적 변화를 맞이하였다. 본 연구에서는 청소년 봉사활동이 처한 정책 상황을 인지하고, 청소년 봉사활동 제도의 도입 및 정착 과정, 운영 현황, 교육부의 정책 기조 등에 대한 다양한 문헌자료와 선행연구 등을 바탕으로 기존 제도에 내재되어 있던 문제점과 특징을 파악하고자 하였다. 이 과정을 통해 교육부는 학교가 중심이 되어 ‘봉사학습’으로서의 봉사활동을 운영하기 원하고, 이는 지역사회와 학교 간의 협력을 필요로 한다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 학교와 지역사회를 연계하여 봉사활동이 실시된 국내·외 사례를 분석함으로써 향후 정책 수립에 적용가능한 선행사례를 모색하였다. 국내사례는 관 주도, 학교 주도, 시민사회 주도의 세 가지 유형의 청소년 봉사활동 사례를 선택하여 협력 방식, 교육과의 연계성, 시사점의 3가지 요소로 나누어 분석하였다. 해외사례는 영국과 미국의 청소년 봉사활동 제도를 역사적 배경, 운영 현황 및 시사점을 중심으로 분석하였다. 사례별 내용 분석을 바탕으로 한국 청소년 봉사활동 제도의 특징과 학교-지역사회 연계의 장애물을 확인하고, 이를 극복하기 위한 시사점 등을 제시하였다.
본 연구의 목적은 청소년 봉사활동의 제도적 도입과정과 현황을 살펴봄으로써 교육부의 대입제도 개편 및 청소년 봉사활동 정책 기조에 따른 앞으로의 정책 방향을 파악하고, 학교-지역사회 연계로 실시된 국내·외 정책 사례를 탐구하여 정책 변화 상황을 맞이한 청소년 봉사활동 제도의 또다른 방향성에 대한 시사점을 얻고자 하는 것이다. 청소년 봉사활동 제도는 그 도입과 정착이 비교적 오래되었고 청소년의 봉사활동 참여 증가라는 성과를 거두었음에도 불구하고 시간 때우기, 봉사시간 허위기재 등 내실화 문제를 여전히 해결하지 못하고 있다. 또 입시와 봉사활동의 연계로 발생한 부정행위 등이 언론을 통해 보도되며 사회적으로 논란이 되었다. 최근 교육부에서 대입제도 개편의 일환으로 봉사활동 실적이 반영되는 학생부종합전형의 변화를 예고하면서 청소년 봉사활동은 정책적 변화를 맞이하였다. 본 연구에서는 청소년 봉사활동이 처한 정책 상황을 인지하고, 청소년 봉사활동 제도의 도입 및 정착 과정, 운영 현황, 교육부의 정책 기조 등에 대한 다양한 문헌자료와 선행연구 등을 바탕으로 기존 제도에 내재되어 있던 문제점과 특징을 파악하고자 하였다. 이 과정을 통해 교육부는 학교가 중심이 되어 ‘봉사학습’으로서의 봉사활동을 운영하기 원하고, 이는 지역사회와 학교 간의 협력을 필요로 한다는 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 학교와 지역사회를 연계하여 봉사활동이 실시된 국내·외 사례를 분석함으로써 향후 정책 수립에 적용가능한 선행사례를 모색하였다. 국내사례는 관 주도, 학교 주도, 시민사회 주도의 세 가지 유형의 청소년 봉사활동 사례를 선택하여 협력 방식, 교육과의 연계성, 시사점의 3가지 요소로 나누어 분석하였다. 해외사례는 영국과 미국의 청소년 봉사활동 제도를 역사적 배경, 운영 현황 및 시사점을 중심으로 분석하였다. 사례별 내용 분석을 바탕으로 한국 청소년 봉사활동 제도의 특징과 학교-지역사회 연계의 장애물을 확인하고, 이를 극복하기 위한 시사점 등을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the institutional introduction process and current status of volunteering activities of adolescents, to identify the future policy direction according to the reorganization of the policy of volunteering for adolescents by the Ministry of Education, and to inve...
The purpose of this study is to examine the institutional introduction process and current status of volunteering activities of adolescents, to identify the future policy direction according to the reorganization of the policy of volunteering for adolescents by the Ministry of Education, and to investigate the case of domestic and foreign policies. Through this, it is expected to be able to obtain implications for another direction of the volunteering system of adolescents that have faced policy change. The adolescents volunteering system has continued to be introduced and settled for a long time, and despite the achievement of increasing adolescents' participation in volunteering, it has continued not to solve the problems of quality of volunteering such as a false record of volunteering hours. Also, cheating that occurred due to the linkage between the university admission exam and volunteering was reported through the media and became socially controversial. As the Ministry of Education recently announced a change in the overall admission system for students, which reflects the record of volunteering, volunteering activities of adolescents faced a policy change. This study recognizes these circumstances of adolescents volunteering policy and examines problems and characteristics in existing policy based on various literature data and prior studies on the introduction and settlement process of adolescents volunteering activities, the current status of the Ministry of Education's policy. Through this process, it was confirmed that the Ministry of Education, which is leading the adolescents volunteering policy, wants to run volunteering activities as “service learning” centered on schools. This means cooperation between the community and the school is necessary. Based on this, the domestic and foreign cases conducted in connection with the school and the community were analyzed to find precedent cases applicable to future policy establishment. The domestic case was analyzed by dividing into three factors: cooperative method, connection with education, and implications by selected three types of cases of volunteer activities of adolescents: government-led type, school-led type, and civil society-led type. In the case of overseas, the adolescents volunteering system in the United Kingdom and the United States was analyzed based on historical background, operation situation, and implications. Based on the analysis of the contents of each case, the characteristics of the Korea volunteering system for adolescents, obstacles to school-community linkage, and suggestions for overcoming them were suggested.
The purpose of this study is to examine the institutional introduction process and current status of volunteering activities of adolescents, to identify the future policy direction according to the reorganization of the policy of volunteering for adolescents by the Ministry of Education, and to investigate the case of domestic and foreign policies. Through this, it is expected to be able to obtain implications for another direction of the volunteering system of adolescents that have faced policy change. The adolescents volunteering system has continued to be introduced and settled for a long time, and despite the achievement of increasing adolescents' participation in volunteering, it has continued not to solve the problems of quality of volunteering such as a false record of volunteering hours. Also, cheating that occurred due to the linkage between the university admission exam and volunteering was reported through the media and became socially controversial. As the Ministry of Education recently announced a change in the overall admission system for students, which reflects the record of volunteering, volunteering activities of adolescents faced a policy change. This study recognizes these circumstances of adolescents volunteering policy and examines problems and characteristics in existing policy based on various literature data and prior studies on the introduction and settlement process of adolescents volunteering activities, the current status of the Ministry of Education's policy. Through this process, it was confirmed that the Ministry of Education, which is leading the adolescents volunteering policy, wants to run volunteering activities as “service learning” centered on schools. This means cooperation between the community and the school is necessary. Based on this, the domestic and foreign cases conducted in connection with the school and the community were analyzed to find precedent cases applicable to future policy establishment. The domestic case was analyzed by dividing into three factors: cooperative method, connection with education, and implications by selected three types of cases of volunteer activities of adolescents: government-led type, school-led type, and civil society-led type. In the case of overseas, the adolescents volunteering system in the United Kingdom and the United States was analyzed based on historical background, operation situation, and implications. Based on the analysis of the contents of each case, the characteristics of the Korea volunteering system for adolescents, obstacles to school-community linkage, and suggestions for overcoming them were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.