2018년 남북정상회담과 북미정상회담의 성사로 인해 한반도에 화해와 협력의 분위기가 조성되고 남북한을 둘러싼 동북아시아의 분위기가 급변함에 따라 전 세계적으로 북한에 대한 관심이 높아지고 있다. 그런 관심과 더불어 유엔 안보리의 대북제재 결의안이 이행된 후 외화벌이에 어려움을 겪고 있는 북한은 김정은 체제 이후 외화벌이의 수단으로써 관광을 활용한 외래 관광객 유치에 적극적으로 나서고 있는 모양새이다. 최근 많은 변화가 있었다고 해도 아직까지 북한은 폐쇄적인 사회주의 체제를 유지하고 있는 나라로 그러한 사회적, 정치적인 특수성으로 인해 북한관광과 관련된 정보는 매우 부족한 현실이며 북한관광에 대한 안전 또한 완벽하게 보장되지 않는 여행지라고 할 수 있다. ‘왜 외국인 관광객들은 이러한 불확실성에도 불구하고 북한을 여행하려 하는 걸까?’ ‘북한이 가지고 있는 관광지로서의 매력은 무엇일까?’ 본 연구에서는 앞선 질문들에 대한 호기심에서 출발하였다. 또한 북한관광이 좀 더 자유롭게 이루어질 수도 있을 미래에 대비하여 북한관광의 전체적인 ...
2018년 남북정상회담과 북미정상회담의 성사로 인해 한반도에 화해와 협력의 분위기가 조성되고 남북한을 둘러싼 동북아시아의 분위기가 급변함에 따라 전 세계적으로 북한에 대한 관심이 높아지고 있다. 그런 관심과 더불어 유엔 안보리의 대북제재 결의안이 이행된 후 외화벌이에 어려움을 겪고 있는 북한은 김정은 체제 이후 외화벌이의 수단으로써 관광을 활용한 외래 관광객 유치에 적극적으로 나서고 있는 모양새이다. 최근 많은 변화가 있었다고 해도 아직까지 북한은 폐쇄적인 사회주의 체제를 유지하고 있는 나라로 그러한 사회적, 정치적인 특수성으로 인해 북한관광과 관련된 정보는 매우 부족한 현실이며 북한관광에 대한 안전 또한 완벽하게 보장되지 않는 여행지라고 할 수 있다. ‘왜 외국인 관광객들은 이러한 불확실성에도 불구하고 북한을 여행하려 하는 걸까?’ ‘북한이 가지고 있는 관광지로서의 매력은 무엇일까?’ 본 연구에서는 앞선 질문들에 대한 호기심에서 출발하였다. 또한 북한관광이 좀 더 자유롭게 이루어질 수도 있을 미래에 대비하여 북한관광의 전체적인 마케팅 전략 수립에 도움이 되고, 추후 차별화된 경쟁력을 갖춘 관광지로서의 이미지 형성에 대한 다양한 시사점을 도출하고 이에 대해 논의하고자 하는 바람이다. 본 연구는 외국인 관광객의 북한관광에 대한 개념을 정립하는 한편, 북한을 여행한 경험이 있거나 여행하고자 하는 외국인 관광객의 북한관광에 대한 인식과 북한관광에 대해 인지하고 있는 북한관광지 이미지를 다차원적으로 접근하여 해석하고자 한다. 또한 본 연구에서는 내용분석과 빅데이터 분석방법을 활용하여 북한관광이라는 특수한 소재가 가지는 설문조사법의 표본의 한계를 극복하고자 하였다. 북한관광과 관련된 유튜브 채널의 관련 영상을 선정한 후, 먼저 관련 영상에 대한 내용분석을 통해 유튜버가 전달하려는 북한관광에 대한 인식과 북한 관광지 이미지(projected image)를 파악해본 후 다음으로 관련 영상에 대한 이용자들의 댓글을 대상으로 텍스트 마이닝과 의미연결망 분석을 실시하여 북한관광에 대한 인식 및 북한의 관광지 이미지(perceived image)를 형성하는 단어를 분석 및 비교하고 내재되어 있는 의미를 추론해 보았다. 본 연구에서는 범용 빅데이터 분석도구인 Textom의 웹 크롤링 기능을 활용하여 빅데이터를 수집하고 수집된 비정형데이터를 바탕으로 본 연구에 유의미한 결과를 도출할 수 있다고 판단되는 텍스트만을 선택해 정제 단계를 실시하였다. 최종 정제된 데이터를 가지고 Textom과 UCINET6을 활용하여 빈도분석, 집중도 분석 및 CONCOR 분석을 실시하고 단어들 간의 네트워크를 시각화를 통해 관련 단어들 간의 내재된 의미와 구체적인 연관성 등을 추론해 보았다. 내용분석 결과 유튜버는 북한관광을 기존 관광지에서는 경험 할 수 없는 북한만의 사회적이고 정치이념적인 성격의 관광지로 보여주고 있었으며 그와 함께 북한 주민들의 생활 모습을 간접 체험할 수 있는 부분도 보여주고 있었다. 또한, 유튜버는 북한관광을 특수하고 희소성이 있는 관광지로 인식, 북한을 관광한다는 자체에 의미를 두고 있었으며 안전상 두려운 부분이 있지만 북한만이 가지는 폐쇄성과 특수성에 대해 흥미로워하며 쉽게 경험할 수 없는 관광지를 탐험한다는 마음을 영상을 통해 보여주고 공유하고 있음을 확인할 수 있었다. 빅데이터 분석 결과 영상을 본 리뷰어들은 댓글을 통해 영상 속 북한관광 자체에 대해 관심이 높았으며 북한을 북한만이 가지는 특수한 정치이념적인 환경이 독특한 관광지 이미지로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 북한관광 유튜브 영상 자체 및 영상 속 북한관광에 대해 전반적으로 긍정적인 감정을 가지고 있음을 파악 할 수 있었다. 그 외에도 북한사회의 정치이념적인 모습과 더불어 북한주민들의 삶과 생활방식에 대한 관심이 높으며 영상을 통한 북한관광에 대한 인식 및 관광지 이미지는 전반적으로 긍정적인 이미지와 연관되어 있을 확률이 높음을 알 수 있었다. 그러나 댓글을 통한 긍정적인 이미지에 대한 표현의 빈도가 높다고 해도 여전히 북한사회에 대한 불신과 안전에 대한 의구심이 북한관광에 대한 불안한 요소와 관광지 이미지의 한 부분으로 논의되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 그 동안 비교적 덜 주목을 받았던 외국인 관광객을 대상으로 한 북한관광에 대해 학술적으로 접근하려 했다는데 그 의의가 있다고 할 수 있으며 북한관광을 동영상 중심의 소셜미디어 플랫폼인 유튜브를 대상으로 하여 북한관광에 대한 인식 및 북한 관광지 이미지를 분석하려한 새로운 시도 또한 그 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 외국인 관광객의 시각에서 바라 본 북한관광에 대해 유튜버가 전달하려는 관광지 이미지(projected image)와 영상을 본 리뷰어들이 댓글을 통해 받아들인 관광지 이미지(perceived image)로 나누어 현상에 대해 다차원적으로 비교 분석하려 했다는 점에서 본 연구의 중요한 의의가 있다고 하겠다. 이를 통해 최근 증가하고 있는 북한관광을 대하는 외국인 관광객의 현주소와 북한관광에 대한 외국인 관광객의 인식 및 관광지 이미지에 대해 좀 더 세분화하고 객관화 시켰다는 점에서 의미 있는 결과를 제공했다고 할 수 있다. 더불어 추후 남부관계에 있어서 관광을 통한 마지막으로 본 연구를 통한 결과를 토대로 북한관광에 대한 다양한 관광학적인 측면에서의 학문적이고 실무적인 시사점을 제시하였다.
2018년 남북정상회담과 북미정상회담의 성사로 인해 한반도에 화해와 협력의 분위기가 조성되고 남북한을 둘러싼 동북아시아의 분위기가 급변함에 따라 전 세계적으로 북한에 대한 관심이 높아지고 있다. 그런 관심과 더불어 유엔 안보리의 대북제재 결의안이 이행된 후 외화벌이에 어려움을 겪고 있는 북한은 김정은 체제 이후 외화벌이의 수단으로써 관광을 활용한 외래 관광객 유치에 적극적으로 나서고 있는 모양새이다. 최근 많은 변화가 있었다고 해도 아직까지 북한은 폐쇄적인 사회주의 체제를 유지하고 있는 나라로 그러한 사회적, 정치적인 특수성으로 인해 북한관광과 관련된 정보는 매우 부족한 현실이며 북한관광에 대한 안전 또한 완벽하게 보장되지 않는 여행지라고 할 수 있다. ‘왜 외국인 관광객들은 이러한 불확실성에도 불구하고 북한을 여행하려 하는 걸까?’ ‘북한이 가지고 있는 관광지로서의 매력은 무엇일까?’ 본 연구에서는 앞선 질문들에 대한 호기심에서 출발하였다. 또한 북한관광이 좀 더 자유롭게 이루어질 수도 있을 미래에 대비하여 북한관광의 전체적인 마케팅 전략 수립에 도움이 되고, 추후 차별화된 경쟁력을 갖춘 관광지로서의 이미지 형성에 대한 다양한 시사점을 도출하고 이에 대해 논의하고자 하는 바람이다. 본 연구는 외국인 관광객의 북한관광에 대한 개념을 정립하는 한편, 북한을 여행한 경험이 있거나 여행하고자 하는 외국인 관광객의 북한관광에 대한 인식과 북한관광에 대해 인지하고 있는 북한관광지 이미지를 다차원적으로 접근하여 해석하고자 한다. 또한 본 연구에서는 내용분석과 빅데이터 분석방법을 활용하여 북한관광이라는 특수한 소재가 가지는 설문조사법의 표본의 한계를 극복하고자 하였다. 북한관광과 관련된 유튜브 채널의 관련 영상을 선정한 후, 먼저 관련 영상에 대한 내용분석을 통해 유튜버가 전달하려는 북한관광에 대한 인식과 북한 관광지 이미지(projected image)를 파악해본 후 다음으로 관련 영상에 대한 이용자들의 댓글을 대상으로 텍스트 마이닝과 의미연결망 분석을 실시하여 북한관광에 대한 인식 및 북한의 관광지 이미지(perceived image)를 형성하는 단어를 분석 및 비교하고 내재되어 있는 의미를 추론해 보았다. 본 연구에서는 범용 빅데이터 분석도구인 Textom의 웹 크롤링 기능을 활용하여 빅데이터를 수집하고 수집된 비정형데이터를 바탕으로 본 연구에 유의미한 결과를 도출할 수 있다고 판단되는 텍스트만을 선택해 정제 단계를 실시하였다. 최종 정제된 데이터를 가지고 Textom과 UCINET6을 활용하여 빈도분석, 집중도 분석 및 CONCOR 분석을 실시하고 단어들 간의 네트워크를 시각화를 통해 관련 단어들 간의 내재된 의미와 구체적인 연관성 등을 추론해 보았다. 내용분석 결과 유튜버는 북한관광을 기존 관광지에서는 경험 할 수 없는 북한만의 사회적이고 정치이념적인 성격의 관광지로 보여주고 있었으며 그와 함께 북한 주민들의 생활 모습을 간접 체험할 수 있는 부분도 보여주고 있었다. 또한, 유튜버는 북한관광을 특수하고 희소성이 있는 관광지로 인식, 북한을 관광한다는 자체에 의미를 두고 있었으며 안전상 두려운 부분이 있지만 북한만이 가지는 폐쇄성과 특수성에 대해 흥미로워하며 쉽게 경험할 수 없는 관광지를 탐험한다는 마음을 영상을 통해 보여주고 공유하고 있음을 확인할 수 있었다. 빅데이터 분석 결과 영상을 본 리뷰어들은 댓글을 통해 영상 속 북한관광 자체에 대해 관심이 높았으며 북한을 북한만이 가지는 특수한 정치이념적인 환경이 독특한 관광지 이미지로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 북한관광 유튜브 영상 자체 및 영상 속 북한관광에 대해 전반적으로 긍정적인 감정을 가지고 있음을 파악 할 수 있었다. 그 외에도 북한사회의 정치이념적인 모습과 더불어 북한주민들의 삶과 생활방식에 대한 관심이 높으며 영상을 통한 북한관광에 대한 인식 및 관광지 이미지는 전반적으로 긍정적인 이미지와 연관되어 있을 확률이 높음을 알 수 있었다. 그러나 댓글을 통한 긍정적인 이미지에 대한 표현의 빈도가 높다고 해도 여전히 북한사회에 대한 불신과 안전에 대한 의구심이 북한관광에 대한 불안한 요소와 관광지 이미지의 한 부분으로 논의되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 그 동안 비교적 덜 주목을 받았던 외국인 관광객을 대상으로 한 북한관광에 대해 학술적으로 접근하려 했다는데 그 의의가 있다고 할 수 있으며 북한관광을 동영상 중심의 소셜미디어 플랫폼인 유튜브를 대상으로 하여 북한관광에 대한 인식 및 북한 관광지 이미지를 분석하려한 새로운 시도 또한 그 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 외국인 관광객의 시각에서 바라 본 북한관광에 대해 유튜버가 전달하려는 관광지 이미지(projected image)와 영상을 본 리뷰어들이 댓글을 통해 받아들인 관광지 이미지(perceived image)로 나누어 현상에 대해 다차원적으로 비교 분석하려 했다는 점에서 본 연구의 중요한 의의가 있다고 하겠다. 이를 통해 최근 증가하고 있는 북한관광을 대하는 외국인 관광객의 현주소와 북한관광에 대한 외국인 관광객의 인식 및 관광지 이미지에 대해 좀 더 세분화하고 객관화 시켰다는 점에서 의미 있는 결과를 제공했다고 할 수 있다. 더불어 추후 남부관계에 있어서 관광을 통한 마지막으로 본 연구를 통한 결과를 토대로 북한관광에 대한 다양한 관광학적인 측면에서의 학문적이고 실무적인 시사점을 제시하였다.
Interest in North Korea is growing around the world as the 2018 inter-Korean summit and the U.S.-North Korea summit have created an atmosphere of reconciliation and cooperation on the Korean Peninsula and rapidly changed the mood in Northeast Asia surrounding the two Koreas. With such interest, Nort...
Interest in North Korea is growing around the world as the 2018 inter-Korean summit and the U.S.-North Korea summit have created an atmosphere of reconciliation and cooperation on the Korean Peninsula and rapidly changed the mood in Northeast Asia surrounding the two Koreas. With such interest, North Korea, which has been struggling to earn foreign currency since the implementation of the U.N. Security Council's resolution to impose sanctions on the North, seems to be actively seeking to attract foreign tourists using tourism as a means of earning foreign currency during the Kim Jong-un regime. Even if there have been many changes recently, North Korea is still a country that maintains a closed socialist system, and due to such social and political characteristics, information related to North Korean tourism is very scarce and the safety of North Korean tourism is not fully guaranteed. 'Why do foreign tourists want to travel to North Korea despite these uncertainties?' 'What is the attraction of North Korea as a tourist destination?' This study began with curiosity about the previous questions. We also hope to help establish an overall marketing strategy for North Korean tourism in preparation for the future when tours to the North may be more free, and to draw up and discuss various implications for the formation of an image as a differentiated and competitive tourist destination in the future. This study aims to establish the concept of foreign tourists traveling to North Korea, while approaching and interpreting the image of North Korean tourist destinations in a multi-dimensional manner that foreign tourists who have traveled or want to travel to North Korea are aware of North Korean tourism. In addition, this study sought to overcome the limitations of the survey method, which has a special material called North Korean tourism, by utilizing the method of content analysis and big data analysis. After selecting related videos of YouTube channels related to North Korean tourism, we first identified the perception of North Korean tourism and the image of North Korean tourist sites that YouTubers intend to deliver through the content analysis, followed by conducting text mining and semantic network analysis on the users' comments on the video to analyze and compare the words that form the perception of North Korean tourism and the image of the North's tourist destination. In this study, the web crawling function of Textom, a general-purpose big data analysis tool, was used to collect big data and based on unstructured data collected, only the text that is deemed to be able to produce meaningful results in this study was selected and refined. With the final refined data, we used Textom and UCINET6 to conduct frequency analysis, concentration analysis and CONCOR analysis, and deduced the inherent meaning and specific associations among related words by visualizing the network between words. According to the analysis, the YouTuber showed North Korean tourism as a tourist destination of North Korea's own social and political ideologies, which cannot be experienced at existing tourist sites, along with indirect experiences of the lives of North Koreans. In addition, the YouTuber recognized North Korean tourism as a special and rare tourist destination, and was able to confirm through the video that although there are some safety fears, he is interested in the closeness and speciality of North Korea and shares his mind to explore tourist attractions that cannot be easily experienced. The reviewers who saw the video of big data analysis showed that they were interested in the North Korean tourism itself in the comments, and that the special political and ideological environment that only North Korea has was perceived as a unique tourist destination image. In addition, I could see that he had positive feelings about North Korean tourism in the YouTube video itself and about the North Korean tourism in the video. In addition to the political ideologies of North Korean society, there is a high interest in the lives and lifestyles of North Koreans, and the perception of North Korean tourism through video and the image of tourist attractions are more likely to be related to positive images in general. However, even if the frequency of expression of positive images through comments is high, it can be seen that distrust of North Korean society and doubts about safety are still being discussed as a part of the unstable elements of North Korean tourism and the image of tourist destinations. This study is meaningful in that it tried to approach North Korea tourism academically for foreign tourists who have received relatively little attention so far, and it is also meaningful to try to analyze the perception of North Korean tourism and the image of North Korean tourist sites by targeting YouTube, a video-oriented social media platform. In addition, the research is significant in that it tried to compare and analyze the phenomenon in a multi-dimensional manner by dividing the images and images of tourist destinations that YouTubers wanted to deliver on North Korean tourism from the perspective of foreign tourists into those of tourist destinations that were accepted by reviewers through comments. Through this, it provided meaningful results that should be further subdivided and objectified the current status of foreign tourists dealing with North Korean tourism, the perception of foreign tourists on North Korean tourism, and the image of tourist attractions. In addition, in the future, tourism in southern relations. Finally, based on the results of this study, the academic and practical implications of tourism in North Korea were presented.
Interest in North Korea is growing around the world as the 2018 inter-Korean summit and the U.S.-North Korea summit have created an atmosphere of reconciliation and cooperation on the Korean Peninsula and rapidly changed the mood in Northeast Asia surrounding the two Koreas. With such interest, North Korea, which has been struggling to earn foreign currency since the implementation of the U.N. Security Council's resolution to impose sanctions on the North, seems to be actively seeking to attract foreign tourists using tourism as a means of earning foreign currency during the Kim Jong-un regime. Even if there have been many changes recently, North Korea is still a country that maintains a closed socialist system, and due to such social and political characteristics, information related to North Korean tourism is very scarce and the safety of North Korean tourism is not fully guaranteed. 'Why do foreign tourists want to travel to North Korea despite these uncertainties?' 'What is the attraction of North Korea as a tourist destination?' This study began with curiosity about the previous questions. We also hope to help establish an overall marketing strategy for North Korean tourism in preparation for the future when tours to the North may be more free, and to draw up and discuss various implications for the formation of an image as a differentiated and competitive tourist destination in the future. This study aims to establish the concept of foreign tourists traveling to North Korea, while approaching and interpreting the image of North Korean tourist destinations in a multi-dimensional manner that foreign tourists who have traveled or want to travel to North Korea are aware of North Korean tourism. In addition, this study sought to overcome the limitations of the survey method, which has a special material called North Korean tourism, by utilizing the method of content analysis and big data analysis. After selecting related videos of YouTube channels related to North Korean tourism, we first identified the perception of North Korean tourism and the image of North Korean tourist sites that YouTubers intend to deliver through the content analysis, followed by conducting text mining and semantic network analysis on the users' comments on the video to analyze and compare the words that form the perception of North Korean tourism and the image of the North's tourist destination. In this study, the web crawling function of Textom, a general-purpose big data analysis tool, was used to collect big data and based on unstructured data collected, only the text that is deemed to be able to produce meaningful results in this study was selected and refined. With the final refined data, we used Textom and UCINET6 to conduct frequency analysis, concentration analysis and CONCOR analysis, and deduced the inherent meaning and specific associations among related words by visualizing the network between words. According to the analysis, the YouTuber showed North Korean tourism as a tourist destination of North Korea's own social and political ideologies, which cannot be experienced at existing tourist sites, along with indirect experiences of the lives of North Koreans. In addition, the YouTuber recognized North Korean tourism as a special and rare tourist destination, and was able to confirm through the video that although there are some safety fears, he is interested in the closeness and speciality of North Korea and shares his mind to explore tourist attractions that cannot be easily experienced. The reviewers who saw the video of big data analysis showed that they were interested in the North Korean tourism itself in the comments, and that the special political and ideological environment that only North Korea has was perceived as a unique tourist destination image. In addition, I could see that he had positive feelings about North Korean tourism in the YouTube video itself and about the North Korean tourism in the video. In addition to the political ideologies of North Korean society, there is a high interest in the lives and lifestyles of North Koreans, and the perception of North Korean tourism through video and the image of tourist attractions are more likely to be related to positive images in general. However, even if the frequency of expression of positive images through comments is high, it can be seen that distrust of North Korean society and doubts about safety are still being discussed as a part of the unstable elements of North Korean tourism and the image of tourist destinations. This study is meaningful in that it tried to approach North Korea tourism academically for foreign tourists who have received relatively little attention so far, and it is also meaningful to try to analyze the perception of North Korean tourism and the image of North Korean tourist sites by targeting YouTube, a video-oriented social media platform. In addition, the research is significant in that it tried to compare and analyze the phenomenon in a multi-dimensional manner by dividing the images and images of tourist destinations that YouTubers wanted to deliver on North Korean tourism from the perspective of foreign tourists into those of tourist destinations that were accepted by reviewers through comments. Through this, it provided meaningful results that should be further subdivided and objectified the current status of foreign tourists dealing with North Korean tourism, the perception of foreign tourists on North Korean tourism, and the image of tourist attractions. In addition, in the future, tourism in southern relations. Finally, based on the results of this study, the academic and practical implications of tourism in North Korea were presented.
주제어
#북한관광, 유튜브 관광정보, 관광지 이미지, 내용 분석, 빅데이터 분석, 텍스트 마이닝, 의미연결망 분석, North Korea Tourism, YouTube Tourism Information, Tourism destination Image, Tourism Recognition, Content Analysis, Big Data Analysis, Text Mining, Semantic Ne
학위논문 정보
저자
박경진
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
이계희
발행연도
2020
총페이지
ⅷ, 110 p.
키워드
북한관광, 유튜브 관광정보, 관광지 이미지, 내용 분석, 빅데이터 분석, 텍스트 마이닝, 의미연결망 분석, North Korea Tourism, YouTube Tourism Information, Tourism destination Image, Tourism Recognition, Content Analysis, Big Data Analysis, Text Mining, Semantic Ne
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