저출산, 고령화 등에 따른 인구감소는 공공시설 및 서비스의 질 저하와 지역 환경악화 등의 도시문제를 야기하고, 다른 지역으로의 인구유출을 가속화한다. 인구감소의 부작용을 최소화하기 위해서는 해당 지역의 노력만으로는 부족하고, 국가적 차원의 개입이 필요하다. 특히 지방소멸지역은 인구감소와 고령화에 따른 세수감소와 물리적 자원의 노후가 진행되고 있어 지역의 자족기능을 유지할 수 있도록 하는 도시재생의 역할이 중요하다. 이에 본 연구는 지방소멸지역의 유형에 맞는 도시재생수법을 제시하여 지방소멸지역의 활성화 방안을 제안할 목적으로 수행하였다. 연구방법은 도시재생수법을 추출하기 위해 2014년(11곳)과 2016년(28곳)에 선정된 도시재생 선도지역에서 적용된 도시재생 수법과 사업효과를 분석하였다. 그리고 지방소멸지역을 유형화하기 위해 경북의 지방소멸고위험지역 7곳의 특성을 분석하여 유형별로 유형화하였다. 유형화된 지방소멸지역에 유형에 따른 도시재생수법을 제시하고 유형별 활성화 전략을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 도시재생선도지역에 선정된 총 39곳에 적용된 도시재생 수법을 추출하였다. 그 결과, 주거환경/주거복지, 일자리창출/청년창업/인적 자원 육성, 작업환경 개선, 도심관광활성화/테마거리 조성, 마을 자생력 강화, 역사/문화 보전 발전, 토지이용효율제고, ...
저출산, 고령화 등에 따른 인구감소는 공공시설 및 서비스의 질 저하와 지역 환경악화 등의 도시문제를 야기하고, 다른 지역으로의 인구유출을 가속화한다. 인구감소의 부작용을 최소화하기 위해서는 해당 지역의 노력만으로는 부족하고, 국가적 차원의 개입이 필요하다. 특히 지방소멸지역은 인구감소와 고령화에 따른 세수감소와 물리적 자원의 노후가 진행되고 있어 지역의 자족기능을 유지할 수 있도록 하는 도시재생의 역할이 중요하다. 이에 본 연구는 지방소멸지역의 유형에 맞는 도시재생수법을 제시하여 지방소멸지역의 활성화 방안을 제안할 목적으로 수행하였다. 연구방법은 도시재생수법을 추출하기 위해 2014년(11곳)과 2016년(28곳)에 선정된 도시재생 선도지역에서 적용된 도시재생 수법과 사업효과를 분석하였다. 그리고 지방소멸지역을 유형화하기 위해 경북의 지방소멸고위험지역 7곳의 특성을 분석하여 유형별로 유형화하였다. 유형화된 지방소멸지역에 유형에 따른 도시재생수법을 제시하고 유형별 활성화 전략을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 도시재생선도지역에 선정된 총 39곳에 적용된 도시재생 수법을 추출하였다. 그 결과, 주거환경/주거복지, 일자리창출/청년창업/인적 자원 육성, 작업환경 개선, 도심관광활성화/테마거리 조성, 마을 자생력 강화, 역사/문화 보전 발전, 토지이용효율제고, 기반시설 정비/기초생활 인프라개선, 앵커시설/커뮤니티센터 설치/커뮤니티 활성화, 지역문화 정체성 창조 및 경쟁력 강화, 안전시설 강화, 청년 임대주택의 13개의 수법이 추출되었다. 둘째, 도시재생선도지역에 선정된 총 39곳에 적용된 도시재생사업의 효과를 분석하였다. 그 결과, 주거/생활 만족도 상승, 매출액 상승, 창업/일자리 창출, 관광객/유동인구 증가, 도시경쟁력/정체성 강화, 도시/상권 활성화, 주거인구증가, 커뮤니티 활성화, 빈집/빈점포 감소, 인구유입, 지역이미지 개선, 청년문화 활성화, 고유자원보존의 13개의 사업효과가 나타났다. 셋째, 지방소멸지역의 유형화를 위해 지방소멸지역(7곳)의 현황을 파악하고 지역자원분석과 SWOT분석을 하여 유형화하였다. 그 결과, 자연역사활성화 유형, 문화관광활성화 유형, 인구기회활성화유형의 3가지로 유형화하였다. 넷째, 도시재생수법의 지원체계와 적용단계를 수립하였다. 모든 지방소멸위험지역에서 약점(W)과 위협(T)으로 분석된 물리적 자원과 경제적 자원은 <기초 도시재생지원>으로 국가적 차원 또는 광역지자체의 차원에서 지원해야 할 영역이며, 가장 먼저 해결해야 하는 부분이다. 이미지 자원은 지역의 정체성과 상징성 등 각 지역의 고유의 자산임과 동시에 지역사회에 녹아 있는 기반자원이므로 <기반 도시재생지원>으로 기초지자체의 영역이다. 마지막으로 각 지역의 강점(S)과 기회(O)로 분석된 자연역사적 자원과 문화관광적 자원 그리고 인적 자원은 각 지역에서 특화시켜야 하는 부분이므로 <특화 도시재생지원>으로 기초지자체 및 광역지자체의 차원에서 지원해야 할 영역이다. 지원체계의 적용단계는 <기초 도시재생지원>으로 물리적 자원과 경제적 자원을 해결한 후, <기반 도시재생지원>으로 이미지 자원을 기반으로 하여 <특화 도시재생지원>을 활용하여야 한다. 다섯째, 지방소멸지역의 유형에 맞는 효과적인 도시재생수법을 제시하고, 그에 따른 효과를 예측하였다. 자연역사활성화 유형(청송군, 봉화군)에는 주거환경/주거복지, 역사/문화 보전 발전, 지역문화정체성 창조 및 경쟁력 강화의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활만족도의 상승, 도시/상권의 활성화, 관광객 등의 유동인구의 증가, 도시경쟁력/정체성 강화의 효과를 기대할 수 있다. 문화관광활성화 유형(의성군, 청도군, 영덕군)에는 도심관광활성화/테마거리 조성, 상권/시장/지역/거리 활성화, 마을 자생력 강화의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활 만족가 증가, 관광객 유동인구의 증가, 창업/일자리 창출의 효과를 기대할 수 있다. 또한 인구기회활성화 유형(군위군, 영양군)에는 주거환경/주거복지, 일자리창출/청년창업/인적자원 육성, 앵커시설/커뮤니티센터 설치/커뮤니티 활성화, 청년임대주택의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활 만족도의 상승, 창업/일자리 창출, 도시/상권의 활성화 및 커뮤니티 활성화 그리고 청년문화의 활성화의 효과를 기대할 수 있다. 여섯째, 지방소멸지역의 지역활성화를 위한 전략을 수립하였다. 즉 목표설정, 추진방향설정, 추진전략수립 모형을 제시하였다. 먼저 각 지역이 가지고 있는 문제를 인식하여 목표를 설정하고, 지역자원분석과 SWOT분석을 통하여 추진방향을 설정하고, 추진전략을 수립한다. 이때 국가, 광역지자체, 기초지자체 등의 지원체계와 지원단계도 고려하여야 한다. 이상과 같이 본 연구는 도시재생선도지역에 적용된 도시재생수법을 추출하고 효과를 분석하여 지방소멸지역의 유형에 맞도록 구체적으로 제시함으로써 도시재생수법의 적용성을 높이고, 도시재생수법의 적용 프로세스 구축을 통하여 지방소멸지역 활성화에 대한 실현성 제고에 기여할 수 있다. 그리고 적극적으로 지역자원을 활용하여 지역활성화 전략을 구축함으로써 도시재생 효과를 극대화시키고, 지역자원과 도시재생수법, 사업의 지원체계를 통합하여 지역활성화 모델을 제공함으로써 지역을 활성화시키는데 도움이 될 수 있으리라 기대한다.
저출산, 고령화 등에 따른 인구감소는 공공시설 및 서비스의 질 저하와 지역 환경악화 등의 도시문제를 야기하고, 다른 지역으로의 인구유출을 가속화한다. 인구감소의 부작용을 최소화하기 위해서는 해당 지역의 노력만으로는 부족하고, 국가적 차원의 개입이 필요하다. 특히 지방소멸지역은 인구감소와 고령화에 따른 세수감소와 물리적 자원의 노후가 진행되고 있어 지역의 자족기능을 유지할 수 있도록 하는 도시재생의 역할이 중요하다. 이에 본 연구는 지방소멸지역의 유형에 맞는 도시재생수법을 제시하여 지방소멸지역의 활성화 방안을 제안할 목적으로 수행하였다. 연구방법은 도시재생수법을 추출하기 위해 2014년(11곳)과 2016년(28곳)에 선정된 도시재생 선도지역에서 적용된 도시재생 수법과 사업효과를 분석하였다. 그리고 지방소멸지역을 유형화하기 위해 경북의 지방소멸고위험지역 7곳의 특성을 분석하여 유형별로 유형화하였다. 유형화된 지방소멸지역에 유형에 따른 도시재생수법을 제시하고 유형별 활성화 전략을 제시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 도시재생선도지역에 선정된 총 39곳에 적용된 도시재생 수법을 추출하였다. 그 결과, 주거환경/주거복지, 일자리창출/청년창업/인적 자원 육성, 작업환경 개선, 도심관광활성화/테마거리 조성, 마을 자생력 강화, 역사/문화 보전 발전, 토지이용효율제고, 기반시설 정비/기초생활 인프라개선, 앵커시설/커뮤니티센터 설치/커뮤니티 활성화, 지역문화 정체성 창조 및 경쟁력 강화, 안전시설 강화, 청년 임대주택의 13개의 수법이 추출되었다. 둘째, 도시재생선도지역에 선정된 총 39곳에 적용된 도시재생사업의 효과를 분석하였다. 그 결과, 주거/생활 만족도 상승, 매출액 상승, 창업/일자리 창출, 관광객/유동인구 증가, 도시경쟁력/정체성 강화, 도시/상권 활성화, 주거인구증가, 커뮤니티 활성화, 빈집/빈점포 감소, 인구유입, 지역이미지 개선, 청년문화 활성화, 고유자원보존의 13개의 사업효과가 나타났다. 셋째, 지방소멸지역의 유형화를 위해 지방소멸지역(7곳)의 현황을 파악하고 지역자원분석과 SWOT분석을 하여 유형화하였다. 그 결과, 자연역사활성화 유형, 문화관광활성화 유형, 인구기회활성화유형의 3가지로 유형화하였다. 넷째, 도시재생수법의 지원체계와 적용단계를 수립하였다. 모든 지방소멸위험지역에서 약점(W)과 위협(T)으로 분석된 물리적 자원과 경제적 자원은 <기초 도시재생지원>으로 국가적 차원 또는 광역지자체의 차원에서 지원해야 할 영역이며, 가장 먼저 해결해야 하는 부분이다. 이미지 자원은 지역의 정체성과 상징성 등 각 지역의 고유의 자산임과 동시에 지역사회에 녹아 있는 기반자원이므로 <기반 도시재생지원>으로 기초지자체의 영역이다. 마지막으로 각 지역의 강점(S)과 기회(O)로 분석된 자연역사적 자원과 문화관광적 자원 그리고 인적 자원은 각 지역에서 특화시켜야 하는 부분이므로 <특화 도시재생지원>으로 기초지자체 및 광역지자체의 차원에서 지원해야 할 영역이다. 지원체계의 적용단계는 <기초 도시재생지원>으로 물리적 자원과 경제적 자원을 해결한 후, <기반 도시재생지원>으로 이미지 자원을 기반으로 하여 <특화 도시재생지원>을 활용하여야 한다. 다섯째, 지방소멸지역의 유형에 맞는 효과적인 도시재생수법을 제시하고, 그에 따른 효과를 예측하였다. 자연역사활성화 유형(청송군, 봉화군)에는 주거환경/주거복지, 역사/문화 보전 발전, 지역문화정체성 창조 및 경쟁력 강화의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활만족도의 상승, 도시/상권의 활성화, 관광객 등의 유동인구의 증가, 도시경쟁력/정체성 강화의 효과를 기대할 수 있다. 문화관광활성화 유형(의성군, 청도군, 영덕군)에는 도심관광활성화/테마거리 조성, 상권/시장/지역/거리 활성화, 마을 자생력 강화의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활 만족가 증가, 관광객 유동인구의 증가, 창업/일자리 창출의 효과를 기대할 수 있다. 또한 인구기회활성화 유형(군위군, 영양군)에는 주거환경/주거복지, 일자리창출/청년창업/인적자원 육성, 앵커시설/커뮤니티센터 설치/커뮤니티 활성화, 청년임대주택의 수법을 적용하는 것이 효과적이다. 이러한 수법을 적용하면 주거/생활 만족도의 상승, 창업/일자리 창출, 도시/상권의 활성화 및 커뮤니티 활성화 그리고 청년문화의 활성화의 효과를 기대할 수 있다. 여섯째, 지방소멸지역의 지역활성화를 위한 전략을 수립하였다. 즉 목표설정, 추진방향설정, 추진전략수립 모형을 제시하였다. 먼저 각 지역이 가지고 있는 문제를 인식하여 목표를 설정하고, 지역자원분석과 SWOT분석을 통하여 추진방향을 설정하고, 추진전략을 수립한다. 이때 국가, 광역지자체, 기초지자체 등의 지원체계와 지원단계도 고려하여야 한다. 이상과 같이 본 연구는 도시재생선도지역에 적용된 도시재생수법을 추출하고 효과를 분석하여 지방소멸지역의 유형에 맞도록 구체적으로 제시함으로써 도시재생수법의 적용성을 높이고, 도시재생수법의 적용 프로세스 구축을 통하여 지방소멸지역 활성화에 대한 실현성 제고에 기여할 수 있다. 그리고 적극적으로 지역자원을 활용하여 지역활성화 전략을 구축함으로써 도시재생 효과를 극대화시키고, 지역자원과 도시재생수법, 사업의 지원체계를 통합하여 지역활성화 모델을 제공함으로써 지역을 활성화시키는데 도움이 될 수 있으리라 기대한다.
A population decline, caused by low birth rate and ageing, causes a variety of urban issues such as low quality of public facilities and services and deterioration in the local conditions, and accelerates population outflow to other regions. National intervention is imperative to minimize the side e...
A population decline, caused by low birth rate and ageing, causes a variety of urban issues such as low quality of public facilities and services and deterioration in the local conditions, and accelerates population outflow to other regions. National intervention is imperative to minimize the side effects of population decline because local efforts are limited. As the local extinction areas are experiencing decline in tax revenues and ageing resources because of the population decline, urban regeneration plays an important role in keeping the self-sufficiency of the locality. This study proposes the urban regeneration methods for each type of the local extinction area in order to revitalize those endangered areas. As for the research methods to extract urban regeneration methods, the urban regeneration methods applied to the leading urban regeneration localities selected in 2014 (11 localities) and 2016 (28 localities) and their commercial effects were analyzed. In order to classify the local extinction areas, seven risky extinction areas in Gyeongbuk were characterized and classified by type. This study proposes the urban regeneration methods according to the types of the local extinction areas and revitalization strategies for each type. The outcomes of this study are as follows. First, this study extracts the urban regeneration methods applied to the total 39 leading urban regeneration localities. As a result, 13 methods were extracted: residential environment/welfare; job creation/young professionals’ startups/human resource development; improvements in the working conditions; urban tourism revitalization/theme street building; reinforcement of village self-sufficiency; historical and cultural preservation and development; enhancement of land use efficiency; maintenance and improvements in infrastructure; anchor facilities/community center building and community revitalization; creation of local culture identity and reinforcement of competitiveness; reinforcement of safety facilities; and rental housing for young adults. Secondly, this study analyzes the effects of the urban regeneration projects applied to the 39 leading urban regeneration localities. As a result, 13 commercial effects were manifested: rise in the satisfaction with residence/life, rise in sales, job creation, rise in tourists/floating population, reinforcement of urban competitiveness/identity, urban/commercial revitalization, rise in the residental population, community revitalization, reduction in vacancies, population inflow, improvement in the local image, revitalization of young culture, and preservation of local resources. Third, the statues of the seven local extinction areas are analyzed to classify the local extinction areas through an analysis on local resources and SWOT analysis. As a result, these areas were classified into three types: natural and historic revitalization type, cultural and tourism revitalization type, and population opportunity revitalization type. Fourth, this study presents the support system and application stages of the urban regeneration method. In all risky local extinction areas, the physical and economic resources analyzed as W (weakness) and T (threat) should be managed in a national or metropolitan scope through the “fundamental urban regeneration support” as the most urgent issues. As image resources are part of the infrastructure in the local community as well as the traditional assets for the local identity and symbolism, they are in the jurisdiction of the local government for the “foundational urban regeneration support.” Lastly, as the natural historic resources, cultural tourism resources, and human resources are analyzed as S (strength) and O (opportunity) for each locality, they should be specialized in that locality and assisted by the local government and metropolitan government through the “special urban regeneration support.” As for the application stage of the support system, the issues of physical and economic resources should be resolved through the “fundamental urban regeneration support.” Afterwards, the “special urban regeneration support” should be applied based on the image resources through the “foundational urban regeneration support.” Fifth, this study presents some effective urban regeneration methods for each type of local extinction area, and predicts their subsequent effects. For the natural and historical revitalization type (e.g. Cheongsong-gun, Bonghwa-gun), the effective methods are the residential environment/welfare, historic/cultural preservation and development, creation of the local cultural identity and reinforcement of the competitiveness. If such methods apply, the satisfaction with residence/life will rise and urban/commercial revitalization will improve. Also, the floating population will grow, and the urban competitiveness/identity will be reinforced. For the cultural/tourism revitalization type (e.g. Uiseong-gun, Cheongdo-gun, Yeongdeok-gun), the following methods will be effective: urban tourism revitalization/theme street building, commercial/market/local /street revitalization, and reinforcement of village self-sufficiency. If these methods apply, the satisfaction with residence/life, floating population of tourists, and the number of jobs and startups will increase. Also, for the population opportunity revitalization type (e.g. Gunwi-gun, Yeongyang-gun), the following methods will be effective: residential environment/welfare, job creation and development of young professionals’ startups and human resources, installation of anchor facilities and community centers, community revitalization, and rental housing for young adults. If these methods could apply, positive effects on the satisfaction with residence/life, startup/job creation, urban/commercial revitalization, community revitalization and young culture revitalization can be expected. Sixth, this study establishes the strategies for local revitalization in the local extinction areas. In other words, the models for goal setting, direction setting, and strategy building are presented in this study. First, the issues in each locality were identified to set the goals, and the directions were set through the local resource analysis and SWOT analysis. Then, the strategies were established. Here, supporting systems and stages among the state government, metropolitan governments, and local governments should be considered. As discussed above, this study extracts the urban regeneration methods applied to the leading urban generation localities, analyzes their effects and presents them specifically by the type of the local extinction areas. By doing so, this study increases the applicability of the urban regeneration methods and enhances the practicability of the revitalization of local extinction areas through building the applicable process of the urban regeneration methods. Also, this study actively applies local resources to build the local revitalization strategies to maximize the effects of urban regeneration and combines local resources, urban regeneration methods, and business supporting systems to provide a local revitalization model.
A population decline, caused by low birth rate and ageing, causes a variety of urban issues such as low quality of public facilities and services and deterioration in the local conditions, and accelerates population outflow to other regions. National intervention is imperative to minimize the side effects of population decline because local efforts are limited. As the local extinction areas are experiencing decline in tax revenues and ageing resources because of the population decline, urban regeneration plays an important role in keeping the self-sufficiency of the locality. This study proposes the urban regeneration methods for each type of the local extinction area in order to revitalize those endangered areas. As for the research methods to extract urban regeneration methods, the urban regeneration methods applied to the leading urban regeneration localities selected in 2014 (11 localities) and 2016 (28 localities) and their commercial effects were analyzed. In order to classify the local extinction areas, seven risky extinction areas in Gyeongbuk were characterized and classified by type. This study proposes the urban regeneration methods according to the types of the local extinction areas and revitalization strategies for each type. The outcomes of this study are as follows. First, this study extracts the urban regeneration methods applied to the total 39 leading urban regeneration localities. As a result, 13 methods were extracted: residential environment/welfare; job creation/young professionals’ startups/human resource development; improvements in the working conditions; urban tourism revitalization/theme street building; reinforcement of village self-sufficiency; historical and cultural preservation and development; enhancement of land use efficiency; maintenance and improvements in infrastructure; anchor facilities/community center building and community revitalization; creation of local culture identity and reinforcement of competitiveness; reinforcement of safety facilities; and rental housing for young adults. Secondly, this study analyzes the effects of the urban regeneration projects applied to the 39 leading urban regeneration localities. As a result, 13 commercial effects were manifested: rise in the satisfaction with residence/life, rise in sales, job creation, rise in tourists/floating population, reinforcement of urban competitiveness/identity, urban/commercial revitalization, rise in the residental population, community revitalization, reduction in vacancies, population inflow, improvement in the local image, revitalization of young culture, and preservation of local resources. Third, the statues of the seven local extinction areas are analyzed to classify the local extinction areas through an analysis on local resources and SWOT analysis. As a result, these areas were classified into three types: natural and historic revitalization type, cultural and tourism revitalization type, and population opportunity revitalization type. Fourth, this study presents the support system and application stages of the urban regeneration method. In all risky local extinction areas, the physical and economic resources analyzed as W (weakness) and T (threat) should be managed in a national or metropolitan scope through the “fundamental urban regeneration support” as the most urgent issues. As image resources are part of the infrastructure in the local community as well as the traditional assets for the local identity and symbolism, they are in the jurisdiction of the local government for the “foundational urban regeneration support.” Lastly, as the natural historic resources, cultural tourism resources, and human resources are analyzed as S (strength) and O (opportunity) for each locality, they should be specialized in that locality and assisted by the local government and metropolitan government through the “special urban regeneration support.” As for the application stage of the support system, the issues of physical and economic resources should be resolved through the “fundamental urban regeneration support.” Afterwards, the “special urban regeneration support” should be applied based on the image resources through the “foundational urban regeneration support.” Fifth, this study presents some effective urban regeneration methods for each type of local extinction area, and predicts their subsequent effects. For the natural and historical revitalization type (e.g. Cheongsong-gun, Bonghwa-gun), the effective methods are the residential environment/welfare, historic/cultural preservation and development, creation of the local cultural identity and reinforcement of the competitiveness. If such methods apply, the satisfaction with residence/life will rise and urban/commercial revitalization will improve. Also, the floating population will grow, and the urban competitiveness/identity will be reinforced. For the cultural/tourism revitalization type (e.g. Uiseong-gun, Cheongdo-gun, Yeongdeok-gun), the following methods will be effective: urban tourism revitalization/theme street building, commercial/market/local /street revitalization, and reinforcement of village self-sufficiency. If these methods apply, the satisfaction with residence/life, floating population of tourists, and the number of jobs and startups will increase. Also, for the population opportunity revitalization type (e.g. Gunwi-gun, Yeongyang-gun), the following methods will be effective: residential environment/welfare, job creation and development of young professionals’ startups and human resources, installation of anchor facilities and community centers, community revitalization, and rental housing for young adults. If these methods could apply, positive effects on the satisfaction with residence/life, startup/job creation, urban/commercial revitalization, community revitalization and young culture revitalization can be expected. Sixth, this study establishes the strategies for local revitalization in the local extinction areas. In other words, the models for goal setting, direction setting, and strategy building are presented in this study. First, the issues in each locality were identified to set the goals, and the directions were set through the local resource analysis and SWOT analysis. Then, the strategies were established. Here, supporting systems and stages among the state government, metropolitan governments, and local governments should be considered. As discussed above, this study extracts the urban regeneration methods applied to the leading urban generation localities, analyzes their effects and presents them specifically by the type of the local extinction areas. By doing so, this study increases the applicability of the urban regeneration methods and enhances the practicability of the revitalization of local extinction areas through building the applicable process of the urban regeneration methods. Also, this study actively applies local resources to build the local revitalization strategies to maximize the effects of urban regeneration and combines local resources, urban regeneration methods, and business supporting systems to provide a local revitalization model.
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