최근 전 세계에 지진에 의한 피해가 큰 이슈화 되고 있다. 우리나라도 지난 몇 년 동안 포항과 경주의 지진으로 지진 피해에 관한 관심이 높아지고 있다. 내진설계기준이 확립되기전 시공되어진 도시철도와 같은 공공시설물은 내진성능을 보장 할 수 없다. 2008년에 제정된 지진재해대책법(현 지진·화산 재해대책법)은 이러한 시설물을 ‘기존시설물’로 정의하고, 지진에 대한 안전성 확보를 위하여 시설물들의 내진보강을 의무화하고 있다.
국내 대도시에서 공용되고 있는 도시철도 중 내진 성능이 미확보된 시설물은 최근 내진 성능평가를 수행하여 부족한 성능에 대해 보강을 시행하고 있다. 그러나 내진 성능평가 및 ...
최근 전 세계에 지진에 의한 피해가 큰 이슈화 되고 있다. 우리나라도 지난 몇 년 동안 포항과 경주의 지진으로 지진 피해에 관한 관심이 높아지고 있다. 내진설계기준이 확립되기전 시공되어진 도시철도와 같은 공공시설물은 내진성능을 보장 할 수 없다. 2008년에 제정된 지진재해대책법(현 지진·화산 재해대책법)은 이러한 시설물을 ‘기존시설물’로 정의하고, 지진에 대한 안전성 확보를 위하여 시설물들의 내진보강을 의무화하고 있다.
국내 대도시에서 공용되고 있는 도시철도 중 내진 성능이 미확보된 시설물은 최근 내진 성능평가를 수행하여 부족한 성능에 대해 보강을 시행하고 있다. 그러나 내진 성능평가 및 보강공법 적용 등에 관한 연구가 미흡한 실정이다.
이 연구의 목적은 도시철도 지하 구간에 기존에 적용된 내진 성능보강 공법 사례조사를 통하여 평가 및 공법적용에 대한 문제점을 도출하고, 원인분석을 통하여 도시철도 내진 성능보강 문제점에 대하여 개선할 방안을 제시하였다.
연구의 결과로 내진 성능보강공법 적용의 문제점과 개선방안을 법·제도적 및 구조적 측면, 재료 및 공법 측면에서 검토하였다. 문제점은, 법·제도적 및 구조적 측면에서 법 및 기준에 제시된 기능수행수준의 내진 성능평가 미수행, 정거장 내부계단 부에 매립된 기둥 미보강, 기둥은 소성힌지부만 보강한 것이다.
재료 및 공법 측면에서 구조물 공용 중 보강재 박리가 발생하는 에폭시 수지 접착제를 사용하는 섬유보강 공법 다수 적용, 볼트 풀림에 취약한 금속재공법 사용이다.
개선방안은, 법·제도적 및 구조적 측면에서 관련법 및 규정을 만족하도록 기능수행수준에 대하여 추가 검토를 하고, 기둥 전체 단면보강, 계단 부 매립 기둥보강을 제안하였다. 재료 및 공법 측면에서는 난연 기능이 보강된 우레탄 접착제를 사용하거나 접착제가 필요 없는 보강공법 적용하는 것, 볼트 풀림방지 방법 적용을 제안하였다.
본 연구는 내진보강 공법선정 방법에 대한 조사가 미비하여 문제점을 반영하지 못한 한계가 있다. 국내 보강공법 적용사례만을 조사하여 외국의 도시철도 내진보강 공법적용에 대한 조사가 부족한 점에서 개선방안을 제시하는 데도 한계가 있었다.
최근 전 세계에 지진에 의한 피해가 큰 이슈화 되고 있다. 우리나라도 지난 몇 년 동안 포항과 경주의 지진으로 지진 피해에 관한 관심이 높아지고 있다. 내진설계기준이 확립되기전 시공되어진 도시철도와 같은 공공시설물은 내진성능을 보장 할 수 없다. 2008년에 제정된 지진재해대책법(현 지진·화산 재해대책법)은 이러한 시설물을 ‘기존시설물’로 정의하고, 지진에 대한 안전성 확보를 위하여 시설물들의 내진보강을 의무화하고 있다.
국내 대도시에서 공용되고 있는 도시철도 중 내진 성능이 미확보된 시설물은 최근 내진 성능평가를 수행하여 부족한 성능에 대해 보강을 시행하고 있다. 그러나 내진 성능평가 및 보강공법 적용 등에 관한 연구가 미흡한 실정이다.
이 연구의 목적은 도시철도 지하 구간에 기존에 적용된 내진 성능보강 공법 사례조사를 통하여 평가 및 공법적용에 대한 문제점을 도출하고, 원인분석을 통하여 도시철도 내진 성능보강 문제점에 대하여 개선할 방안을 제시하였다.
연구의 결과로 내진 성능보강공법 적용의 문제점과 개선방안을 법·제도적 및 구조적 측면, 재료 및 공법 측면에서 검토하였다. 문제점은, 법·제도적 및 구조적 측면에서 법 및 기준에 제시된 기능수행수준의 내진 성능평가 미수행, 정거장 내부계단 부에 매립된 기둥 미보강, 기둥은 소성힌지부만 보강한 것이다.
재료 및 공법 측면에서 구조물 공용 중 보강재 박리가 발생하는 에폭시 수지 접착제를 사용하는 섬유보강 공법 다수 적용, 볼트 풀림에 취약한 금속재공법 사용이다.
개선방안은, 법·제도적 및 구조적 측면에서 관련법 및 규정을 만족하도록 기능수행수준에 대하여 추가 검토를 하고, 기둥 전체 단면보강, 계단 부 매립 기둥보강을 제안하였다. 재료 및 공법 측면에서는 난연 기능이 보강된 우레탄 접착제를 사용하거나 접착제가 필요 없는 보강공법 적용하는 것, 볼트 풀림방지 방법 적용을 제안하였다.
본 연구는 내진보강 공법선정 방법에 대한 조사가 미비하여 문제점을 반영하지 못한 한계가 있다. 국내 보강공법 적용사례만을 조사하여 외국의 도시철도 내진보강 공법적용에 대한 조사가 부족한 점에서 개선방안을 제시하는 데도 한계가 있었다.
Recently, the damage by the earthquake has become a global big issue. Also, in Korea, the earthquake in Pohang and Gyeongju in the past few years has increased the interest in earthquake damage. Public facilities such as urban railways that were constructed before seismic design criteria were establ...
Recently, the damage by the earthquake has become a global big issue. Also, in Korea, the earthquake in Pohang and Gyeongju in the past few years has increased the interest in earthquake damage. Public facilities such as urban railways that were constructed before seismic design criteria were established cannot guarantee the seismic qualification. The Earthquake Recovery Plans Act (current Earthquake and Volcano Recovery Plans Act) enacted in 2008 defines these facilities as "existing facilities," and make seismic retrofit of facilities mandatory to ensure safety against earthquakes.
Among urban railways that are for common use in major cities in Korea, the facilities that are not qualified for safety are recently under the process to reinforce the insufficient performance part found by seismic performance evaluation. However, studies on seismic performance evaluation and application of reinforcement construction methods are insufficient.
The purpose of this study was to investigate problems related to evaluation and application of construction method through the case study of the seismic retrofit method that has been applied to the underground block of the urban railway and to present a method to improve the seismic retrofit problems of the urban railway through cause analysis.
As a result of the study, the problems and improvement plans of the seismic retrofit construction method were examined in terms of legal, institutional, and structural aspects and of materials and construction methods aspects.
The problems were as follows:
In terms of legal, institutional, and structural aspects, the seismic performance evaluation of the performance level suggested in the laws and criteria was not performed. The buried pillars of the interior stairs of the station were not reinforced. And only the plastic hinge parts of the columns were reinforced. In terms of materials and construction methods, the fiber-reinforced construction methods using epoxide resin adhesive that causes delamination of stiffener in the common use of the structure were applied in many cases. The metallic construction methods that are vulnerable to bolt loosening were used.
The improvement plans were as follows:
In terms of the legal, institutional and structural aspects, to meet the standards set under the laws and regulations, further review on the level of functional performance was provided, and the reinforcement of the overall column height and buried columns reinforcement of the stairs were suggested. In terms of materials and construction methods, using urethane adhesive with reinforced flame-resistance function or applying reinforcement methods that do not need adhesive, and applying bolt loose stopper methods were suggested.
The limitation of this study is that it could not reflect the problems due to insufficient researches on the selection method of the seismic retrofit construction method. Also, it has the limitation on suggesting an improvement plan due to the lack of researches on the cases of seismic retrofit construction method of foreign urban railways, by examining only the cases that applied the domestic reinforcement construction method.
Recently, the damage by the earthquake has become a global big issue. Also, in Korea, the earthquake in Pohang and Gyeongju in the past few years has increased the interest in earthquake damage. Public facilities such as urban railways that were constructed before seismic design criteria were established cannot guarantee the seismic qualification. The Earthquake Recovery Plans Act (current Earthquake and Volcano Recovery Plans Act) enacted in 2008 defines these facilities as "existing facilities," and make seismic retrofit of facilities mandatory to ensure safety against earthquakes.
Among urban railways that are for common use in major cities in Korea, the facilities that are not qualified for safety are recently under the process to reinforce the insufficient performance part found by seismic performance evaluation. However, studies on seismic performance evaluation and application of reinforcement construction methods are insufficient.
The purpose of this study was to investigate problems related to evaluation and application of construction method through the case study of the seismic retrofit method that has been applied to the underground block of the urban railway and to present a method to improve the seismic retrofit problems of the urban railway through cause analysis.
As a result of the study, the problems and improvement plans of the seismic retrofit construction method were examined in terms of legal, institutional, and structural aspects and of materials and construction methods aspects.
The problems were as follows:
In terms of legal, institutional, and structural aspects, the seismic performance evaluation of the performance level suggested in the laws and criteria was not performed. The buried pillars of the interior stairs of the station were not reinforced. And only the plastic hinge parts of the columns were reinforced. In terms of materials and construction methods, the fiber-reinforced construction methods using epoxide resin adhesive that causes delamination of stiffener in the common use of the structure were applied in many cases. The metallic construction methods that are vulnerable to bolt loosening were used.
The improvement plans were as follows:
In terms of the legal, institutional and structural aspects, to meet the standards set under the laws and regulations, further review on the level of functional performance was provided, and the reinforcement of the overall column height and buried columns reinforcement of the stairs were suggested. In terms of materials and construction methods, using urethane adhesive with reinforced flame-resistance function or applying reinforcement methods that do not need adhesive, and applying bolt loose stopper methods were suggested.
The limitation of this study is that it could not reflect the problems due to insufficient researches on the selection method of the seismic retrofit construction method. Also, it has the limitation on suggesting an improvement plan due to the lack of researches on the cases of seismic retrofit construction method of foreign urban railways, by examining only the cases that applied the domestic reinforcement construction method.
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