본 연구는 문화예술활동이 이루어지고 있는 F&B복합공간 안에서 소비자들의 경험가치를 알아보고, F&B복합공간에 대한 소비자들의 경험가치가 브랜드 인지도 및 충성도에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 또한, 브랜드 가치를 높여 복합화 된 F&B복합공간의 경쟁력을 높이고, 소비자들의 만족도를 높일 수 있는 각 요인별 관계들을 확인하여 F&B복합공간의 향후 발전 방향과 소비자 만족도를 높이는 데 목적을 가지고 연구하였다. 연구의 목적을 이루기 위해 F&B복합공간과 문화예술 경험가치, 브랜드 인지도와 충성도에 관련된 학술지 및 논문, 국내외 관련기관 홈페이지, 관련 문헌과 단행본 및 연구보고서들을 수집, 분석하여 이론과 구성요소들을 도출하였다. 먼저 문화예술 경험가치는 경제적 가치, 교육적가치, 심미적 가치, 쾌락적 가치 등 4개의 요인으로 도출하였고, 브랜드 인지도는 단 1개의 단일요인, 브랜드 충성도는 태도적 충성도와 행동적 충성도 2개의 요인으로 도출하여 ...
본 연구는 문화예술활동이 이루어지고 있는 F&B복합공간 안에서 소비자들의 경험가치를 알아보고, F&B복합공간에 대한 소비자들의 경험가치가 브랜드 인지도 및 충성도에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 또한, 브랜드 가치를 높여 복합화 된 F&B복합공간의 경쟁력을 높이고, 소비자들의 만족도를 높일 수 있는 각 요인별 관계들을 확인하여 F&B복합공간의 향후 발전 방향과 소비자 만족도를 높이는 데 목적을 가지고 연구하였다. 연구의 목적을 이루기 위해 F&B복합공간과 문화예술 경험가치, 브랜드 인지도와 충성도에 관련된 학술지 및 논문, 국내외 관련기관 홈페이지, 관련 문헌과 단행본 및 연구보고서들을 수집, 분석하여 이론과 구성요소들을 도출하였다. 먼저 문화예술 경험가치는 경제적 가치, 교육적가치, 심미적 가치, 쾌락적 가치 등 4개의 요인으로 도출하였고, 브랜드 인지도는 단 1개의 단일요인, 브랜드 충성도는 태도적 충성도와 행동적 충성도 2개의 요인으로 도출하여 인과관계가 어떠한지 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구의 결론을 위해 가설검증을 통한 통계적 조사기법을 활용하였고, 설문조사는 회수된 총 352명의 설문참여자 중 F&B복합공간에서 문화예술경험이 있는 285명의 응답자들을 유효표본으로 선정하여 실증분석에 사용하였다. 연구결과, F&B복합공간의 문화예술 경험가치가 새로운 문화 접근, 문화예술에 대한 지식증가 및 문화생활 수준향상 가치에 대한 욕구, 다양한 미적체험과 매력적 체험에 대한 욕구가 주된 경험가치로 나타났으며, 브랜드 인지도와 브랜드 충성도에 좋은 영향을 높게 끼치고 있는 결과를 도출 할 수 있게되었다. 본 연구는 F&B복합공간의 문화예술 경험가치가 브랜드 인지도 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석함으로써 소비자들의 경험가치를 인지하고, 문화예술활동이 이루어지는 F&B복합공간의 차별화와 마케팅 전략수립 및 운영방향성에 대한 중요성, 고객유치 등에 기여할 수 있는 시사점을 제시했다는 점에서 의미가 있다. 본 연구는 몇가지 한계점을 가지고 있다. 먼저, 국내외 수많은 F&B복합공간들과 그를 이용하는 이용자들을 본 연구의 조사대상들로 일반화 시키기에는 수치상의 한계가 있다. 그리고 조사대상자의 연령대 중 특정 연령대가 다수를 차지하고 있어 향후 연구들을 통해서는 조사대상 범위를 넓히고, 다양한 조사방법들을 통해 오류들을 줄여나가야 할 것 이다.
본 연구는 문화예술활동이 이루어지고 있는 F&B복합공간 안에서 소비자들의 경험가치를 알아보고, F&B복합공간에 대한 소비자들의 경험가치가 브랜드 인지도 및 충성도에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 또한, 브랜드 가치를 높여 복합화 된 F&B복합공간의 경쟁력을 높이고, 소비자들의 만족도를 높일 수 있는 각 요인별 관계들을 확인하여 F&B복합공간의 향후 발전 방향과 소비자 만족도를 높이는 데 목적을 가지고 연구하였다. 연구의 목적을 이루기 위해 F&B복합공간과 문화예술 경험가치, 브랜드 인지도와 충성도에 관련된 학술지 및 논문, 국내외 관련기관 홈페이지, 관련 문헌과 단행본 및 연구보고서들을 수집, 분석하여 이론과 구성요소들을 도출하였다. 먼저 문화예술 경험가치는 경제적 가치, 교육적가치, 심미적 가치, 쾌락적 가치 등 4개의 요인으로 도출하였고, 브랜드 인지도는 단 1개의 단일요인, 브랜드 충성도는 태도적 충성도와 행동적 충성도 2개의 요인으로 도출하여 인과관계가 어떠한지 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구의 결론을 위해 가설검증을 통한 통계적 조사기법을 활용하였고, 설문조사는 회수된 총 352명의 설문참여자 중 F&B복합공간에서 문화예술경험이 있는 285명의 응답자들을 유효표본으로 선정하여 실증분석에 사용하였다. 연구결과, F&B복합공간의 문화예술 경험가치가 새로운 문화 접근, 문화예술에 대한 지식증가 및 문화생활 수준향상 가치에 대한 욕구, 다양한 미적체험과 매력적 체험에 대한 욕구가 주된 경험가치로 나타났으며, 브랜드 인지도와 브랜드 충성도에 좋은 영향을 높게 끼치고 있는 결과를 도출 할 수 있게되었다. 본 연구는 F&B복합공간의 문화예술 경험가치가 브랜드 인지도 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 분석함으로써 소비자들의 경험가치를 인지하고, 문화예술활동이 이루어지는 F&B복합공간의 차별화와 마케팅 전략수립 및 운영방향성에 대한 중요성, 고객유치 등에 기여할 수 있는 시사점을 제시했다는 점에서 의미가 있다. 본 연구는 몇가지 한계점을 가지고 있다. 먼저, 국내외 수많은 F&B복합공간들과 그를 이용하는 이용자들을 본 연구의 조사대상들로 일반화 시키기에는 수치상의 한계가 있다. 그리고 조사대상자의 연령대 중 특정 연령대가 다수를 차지하고 있어 향후 연구들을 통해서는 조사대상 범위를 넓히고, 다양한 조사방법들을 통해 오류들을 줄여나가야 할 것 이다.
The purpose of this study is to find out the value of consumers' experience in the F&B complex where cultural and artistic activities take place, and to find out the impact of consumers' experience value on brand awareness and loyalty. In addition, this study was conducted with the aim of enhancing ...
The purpose of this study is to find out the value of consumers' experience in the F&B complex where cultural and artistic activities take place, and to find out the impact of consumers' experience value on brand awareness and loyalty. In addition, this study was conducted with the aim of enhancing the future development direction and consumer satisfaction level of the F&B complex by identifying the relationships of each factor that can enhance the competitiveness of the complex by increasing the brand value. In order to achieve the purpose of research, the theory and components were derived by collecting and analyzing the literature, books and research reports related to F&B complex space, culture and arts experience value, brand recognition and loyalty, and websites of related institutions at domestic and abroad. First, the value of experience in culture and arts was derived from four factors: economic value, educational value, aesthetic value, and pleasure value, and brand awareness was derived from only one single factor, and brand loyalty was derived from two factors: attitude loyalty and behavior loyalty and set up a research model and hypothesis to establish the causal relationship between them. Statistical survey techniques were used to conclude the study, and 285 respondents with cultural and artistic experience in the F&B complex were selected as valid samples and used for empirical analysis out of the total 352 survey participants who were retrieved. According to the research results, the cultural and artistic experience value of the F&B complex mainly consists of a desire for access to new culture, a desire for knowledge of culture and arts, and a desire for a higher level of cultural life, and a variety of aesthetic and attractive experiences. And The result that the cultural and artistic experience value has a high impact on brand awareness and brand loyalty has been drawn. This study suggested that securing differentiation of F&B complex space where consumers' experience value and culture and art activities are conducted by analyzing the impact of culture and arts experience value on brand recognition and brand loyalty of F&B complex space, and thus establishing marketing strategies and operating directions will contribute to attracting customers. This study has some limitations. First of all, there was a limit in the number of cases to generalize the numerous F&B complex spaces at domestic and abroad and the number of users using them into the subjects of this study. In addition, certain age groups accounted for the majority of those surveyed, so future studies should expand the scope of the survey and reduce errors through various methods of investigation.
The purpose of this study is to find out the value of consumers' experience in the F&B complex where cultural and artistic activities take place, and to find out the impact of consumers' experience value on brand awareness and loyalty. In addition, this study was conducted with the aim of enhancing the future development direction and consumer satisfaction level of the F&B complex by identifying the relationships of each factor that can enhance the competitiveness of the complex by increasing the brand value. In order to achieve the purpose of research, the theory and components were derived by collecting and analyzing the literature, books and research reports related to F&B complex space, culture and arts experience value, brand recognition and loyalty, and websites of related institutions at domestic and abroad. First, the value of experience in culture and arts was derived from four factors: economic value, educational value, aesthetic value, and pleasure value, and brand awareness was derived from only one single factor, and brand loyalty was derived from two factors: attitude loyalty and behavior loyalty and set up a research model and hypothesis to establish the causal relationship between them. Statistical survey techniques were used to conclude the study, and 285 respondents with cultural and artistic experience in the F&B complex were selected as valid samples and used for empirical analysis out of the total 352 survey participants who were retrieved. According to the research results, the cultural and artistic experience value of the F&B complex mainly consists of a desire for access to new culture, a desire for knowledge of culture and arts, and a desire for a higher level of cultural life, and a variety of aesthetic and attractive experiences. And The result that the cultural and artistic experience value has a high impact on brand awareness and brand loyalty has been drawn. This study suggested that securing differentiation of F&B complex space where consumers' experience value and culture and art activities are conducted by analyzing the impact of culture and arts experience value on brand recognition and brand loyalty of F&B complex space, and thus establishing marketing strategies and operating directions will contribute to attracting customers. This study has some limitations. First of all, there was a limit in the number of cases to generalize the numerous F&B complex spaces at domestic and abroad and the number of users using them into the subjects of this study. In addition, certain age groups accounted for the majority of those surveyed, so future studies should expand the scope of the survey and reduce errors through various methods of investigation.
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