본 연구는 문화예술을 지역발전의 수단으로 활용하는 사례가 지속적으로 증가하는 사회적 분위기 속에 그 중요성이 부각되고 있는 복합문화예술공간을 대상으로 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 지방자치단체의 다양한 서비스는 공간을 중심으로 전파되며 복합문화예술공간은 각 지자체가 제공하는 문화적 혜택의 공간적 중심이 되고 있다. 따라서 복합문화예술공간의 브랜드자산을 구축하는 것은 그 자체의 경쟁력을 높이는 데 매우 중요하다. 또한 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역에 미치는 경제적, 사회·문화적, 환경적 영향을 이해하고자 하는 학문적 검증이 필요한 시점이다. 이를 위해 국내 복합문화예술공간의 브랜드자산을 측정하고 그것이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해서 선행연구들을 검토하여 조사 항목을 설정하고 실증분석을 위한 설문을 구성하여 인천광역시 부평아트센터의 방문객을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화예술공간의 ...
본 연구는 문화예술을 지역발전의 수단으로 활용하는 사례가 지속적으로 증가하는 사회적 분위기 속에 그 중요성이 부각되고 있는 복합문화예술공간을 대상으로 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 지방자치단체의 다양한 서비스는 공간을 중심으로 전파되며 복합문화예술공간은 각 지자체가 제공하는 문화적 혜택의 공간적 중심이 되고 있다. 따라서 복합문화예술공간의 브랜드자산을 구축하는 것은 그 자체의 경쟁력을 높이는 데 매우 중요하다. 또한 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역에 미치는 경제적, 사회·문화적, 환경적 영향을 이해하고자 하는 학문적 검증이 필요한 시점이다. 이를 위해 국내 복합문화예술공간의 브랜드자산을 측정하고 그것이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해서 선행연구들을 검토하여 조사 항목을 설정하고 실증분석을 위한 설문을 구성하여 인천광역시 부평아트센터의 방문객을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화예술공간의 브랜드 인지도는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 환경적 발전에는 유의한 영향을 미치지 않음을 알 수 있었다. 둘째, 복합문화예술공간의 브랜드 이미지는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전, 환경적 발전에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합문화예술공간의 품질에 대한 지각은 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 환경적 발전에는 유의한 영향을 미치지 않음을 알 수 있었다. 넷째, 복합문화예술공간의 브랜드 충성도는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전, 환경적 발전에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점 또는 제언을 도출하였다. 첫째, 복합문화예술공간은 브랜드자산에 대한 정확한 인식과 구축전략을 수립해야 할 것이다. 연구결과 브랜드자산은 지역발전에 대해 대부분 유의한 결과를 보였기 때문에 복합문화예술공간과 지역의 장기적인 상생발전을 위해서는 보다 적극적인 브랜드 마케팅 방안을 모색해야 할 것이다. 둘째, 복합문화예술공간은 지역의 경제적 발전에 기여하기 위해 품질에 대한 지각과 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 셋째, 복합문화예술공간은 지역의 사회·문화적 발전에 기여하기 위해 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 넷째, 복합문화예술공간은 지역의 환경적 발전에 기여하기 위해 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 다섯째, 복합문화예술공간은 지역발전에 영향을 미치는 브랜드자산에 대한 구체적인 분석이 필요하다. 지역의 변화에 대해 민감하게 반응하고, 실증조사를 통한 체계적인 마케팅 전략을 구축해야 할 것이며, 이에 따른 지속적인 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 복합문화예술공간의 브랜드 마케팅을 통해 지역발전에 기여할 수 있는 현실적인 향후 발전방안을 제시하고자 하였다. 현재 지자체의 복합문화예술공간을 포함한 문화시설의 건립이 지속적으로 증가하고 있는 실정이다. 따라서 이번 연구 결과는 이에 대한 투자 동기를 불러일으킬 수 있는 자료로 활용될 수 있을 것이며, 복합문화예술공간이 공간의 경쟁력을 확보하고 지역발전을 위한 브랜드 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 될 것이라고 판단된다.
본 연구는 문화예술을 지역발전의 수단으로 활용하는 사례가 지속적으로 증가하는 사회적 분위기 속에 그 중요성이 부각되고 있는 복합문화예술공간을 대상으로 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 지방자치단체의 다양한 서비스는 공간을 중심으로 전파되며 복합문화예술공간은 각 지자체가 제공하는 문화적 혜택의 공간적 중심이 되고 있다. 따라서 복합문화예술공간의 브랜드자산을 구축하는 것은 그 자체의 경쟁력을 높이는 데 매우 중요하다. 또한 복합문화예술공간의 브랜드자산이 지역에 미치는 경제적, 사회·문화적, 환경적 영향을 이해하고자 하는 학문적 검증이 필요한 시점이다. 이를 위해 국내 복합문화예술공간의 브랜드자산을 측정하고 그것이 지역발전에 미치는 영향을 연구하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해서 선행연구들을 검토하여 조사 항목을 설정하고 실증분석을 위한 설문을 구성하여 인천광역시 부평아트센터의 방문객을 대상으로 자료를 수집하였다. 실증 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 복합문화예술공간의 브랜드 인지도는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 환경적 발전에는 유의한 영향을 미치지 않음을 알 수 있었다. 둘째, 복합문화예술공간의 브랜드 이미지는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전, 환경적 발전에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 복합문화예술공간의 품질에 대한 지각은 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 환경적 발전에는 유의한 영향을 미치지 않음을 알 수 있었다. 넷째, 복합문화예술공간의 브랜드 충성도는 지역의 경제적 발전, 사회·문화적 발전, 환경적 발전에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점 또는 제언을 도출하였다. 첫째, 복합문화예술공간은 브랜드자산에 대한 정확한 인식과 구축전략을 수립해야 할 것이다. 연구결과 브랜드자산은 지역발전에 대해 대부분 유의한 결과를 보였기 때문에 복합문화예술공간과 지역의 장기적인 상생발전을 위해서는 보다 적극적인 브랜드 마케팅 방안을 모색해야 할 것이다. 둘째, 복합문화예술공간은 지역의 경제적 발전에 기여하기 위해 품질에 대한 지각과 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 셋째, 복합문화예술공간은 지역의 사회·문화적 발전에 기여하기 위해 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 넷째, 복합문화예술공간은 지역의 환경적 발전에 기여하기 위해 브랜드 충성도를 높이기 위한 브랜드 마케팅을 펼쳐야 한다. 다섯째, 복합문화예술공간은 지역발전에 영향을 미치는 브랜드자산에 대한 구체적인 분석이 필요하다. 지역의 변화에 대해 민감하게 반응하고, 실증조사를 통한 체계적인 마케팅 전략을 구축해야 할 것이며, 이에 따른 지속적인 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 복합문화예술공간의 브랜드 마케팅을 통해 지역발전에 기여할 수 있는 현실적인 향후 발전방안을 제시하고자 하였다. 현재 지자체의 복합문화예술공간을 포함한 문화시설의 건립이 지속적으로 증가하고 있는 실정이다. 따라서 이번 연구 결과는 이에 대한 투자 동기를 불러일으킬 수 있는 자료로 활용될 수 있을 것이며, 복합문화예술공간이 공간의 경쟁력을 확보하고 지역발전을 위한 브랜드 마케팅 전략을 수립하는데 도움이 될 것이라고 판단된다.
This study examined the influence of complex culture & art space's brand assets upon regional development, focusing on a complex culture & art space of which significance recently came to the fore with the social atmosphere of continuously increasing the use cases of culture and art as a means of re...
This study examined the influence of complex culture & art space's brand assets upon regional development, focusing on a complex culture & art space of which significance recently came to the fore with the social atmosphere of continuously increasing the use cases of culture and art as a means of regional development. Local autonomies' diverse services are spread focusing on spaces and complex culture & art spaces have become the spatial center of cultural benefits every local autonomy provides. Therefore, the establishment of complex culture & art space's brand assets is crucial in improving local autonomy's competitiveness. In addition, it is about time to academically examine the influence of complex culture & art space's brand assets upon regional economy, socio-culture and environment. In this regard, this study estimated complex culture & art space's brand assets and then examined its influence upon regional development. For this, the researcher examined preceding studies, established survey items, worked out a questionnaire for the empirical analysis, and then collected data from visitors to Bupyeong Arts Center in Incheon Metropolitan City. Study findings are as follows: First, complex culture & art space's brand awareness had influence upon regional development of economy, socio-culture, whereas it had no significant influence upon the development of environment. Second, complex culture & art space's brand image had influence upon regional development of economy, socio-culture and environment on the whole. Third, complex culture & art space's quality awareness had influence upon regional development of economy, socio-culture, whereas it had no significant influence upon the development of environment. Fourth, complex culture & art space's brand loyalty had influence upon regional development of economy, socio-culture and environment on the whole. Based on the above study findings, suggestions are as follows: First, it is necessary for a complex culture & art space to perceive its brand assets correctly and then grope after strategies to establish brand assets. Since study findings show that brand assets had significant influence upon most areas of regional development, it is necessary to grope after active plan of brand marketing for the long-term win-win development between complex culture art space and communities. Second, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of economy, it is necessary to aware its quality and carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Third, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of society and culture, it is necessary to carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Fourth, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of environment, it is necessary to carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Fifth, complex culture & art spaces must examine brand assets that have influence upon regional development concretely. Therefore, it is necessary for complex culture & art spaces to respond to regional changes sensitively, establish a systematic marketing strategy based on empirical researches, and put continuous effort in it appropriately. This study tried to present a practical strategy of development in the future with which complex culture & art spaces could contribute to regional development via brand marketing. Local autonomies' construction of cultural facilities, including complex culture & art spaces, has increased continuously for the present. In this vein, study findings can be used as data to arouse the motive of investment in local complex culture & art spaces and will provide help to complex culture & art spaces in their securing the competitiveness of space and establishing brand marketing strategies for regional development.
This study examined the influence of complex culture & art space's brand assets upon regional development, focusing on a complex culture & art space of which significance recently came to the fore with the social atmosphere of continuously increasing the use cases of culture and art as a means of regional development. Local autonomies' diverse services are spread focusing on spaces and complex culture & art spaces have become the spatial center of cultural benefits every local autonomy provides. Therefore, the establishment of complex culture & art space's brand assets is crucial in improving local autonomy's competitiveness. In addition, it is about time to academically examine the influence of complex culture & art space's brand assets upon regional economy, socio-culture and environment. In this regard, this study estimated complex culture & art space's brand assets and then examined its influence upon regional development. For this, the researcher examined preceding studies, established survey items, worked out a questionnaire for the empirical analysis, and then collected data from visitors to Bupyeong Arts Center in Incheon Metropolitan City. Study findings are as follows: First, complex culture & art space's brand awareness had influence upon regional development of economy, socio-culture, whereas it had no significant influence upon the development of environment. Second, complex culture & art space's brand image had influence upon regional development of economy, socio-culture and environment on the whole. Third, complex culture & art space's quality awareness had influence upon regional development of economy, socio-culture, whereas it had no significant influence upon the development of environment. Fourth, complex culture & art space's brand loyalty had influence upon regional development of economy, socio-culture and environment on the whole. Based on the above study findings, suggestions are as follows: First, it is necessary for a complex culture & art space to perceive its brand assets correctly and then grope after strategies to establish brand assets. Since study findings show that brand assets had significant influence upon most areas of regional development, it is necessary to grope after active plan of brand marketing for the long-term win-win development between complex culture art space and communities. Second, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of economy, it is necessary to aware its quality and carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Third, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of society and culture, it is necessary to carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Fourth, in order for a complex culture & art space to contribute to the regional development of environment, it is necessary to carry out brand marketing for the improvement of brand loyalty. Fifth, complex culture & art spaces must examine brand assets that have influence upon regional development concretely. Therefore, it is necessary for complex culture & art spaces to respond to regional changes sensitively, establish a systematic marketing strategy based on empirical researches, and put continuous effort in it appropriately. This study tried to present a practical strategy of development in the future with which complex culture & art spaces could contribute to regional development via brand marketing. Local autonomies' construction of cultural facilities, including complex culture & art spaces, has increased continuously for the present. In this vein, study findings can be used as data to arouse the motive of investment in local complex culture & art spaces and will provide help to complex culture & art spaces in their securing the competitiveness of space and establishing brand marketing strategies for regional development.
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