현재 국내외적으로 모바일 티켓의 사용은 보편화되었지만 공연 장르에서는 미비한 상황이다. 게다가 공연 관람 시 티켓 발권과 객석 입장 과정에서 서비스 실패가 발생하고 있으며 모바일 강자인 카카오의 공연 시장 진출로 모바일 티켓의 필요성이 대두되고 있다. 그러나 공연 시장 전문가들은 모바일 티켓에 대한 마니아들의 심리적 저항으로 도입이 어렵다고 언급하고 있다. 선행 연구는 주로 무대 장치나 공연 관람 형태에 적용된 기술을 다루고 있어 관람객의 기술 사용 태도에 대한 분석이 필요하다. 본 연구는 공연에 활용될 모바일 티켓에 대한 뮤지컬 관람객의 사용 의도를 알아보고자 기술준비·수용모델을 기반으로 했다. 또한 기술 수용의 신념인 인지된 유용성과 ...
현재 국내외적으로 모바일 티켓의 사용은 보편화되었지만 공연 장르에서는 미비한 상황이다. 게다가 공연 관람 시 티켓 발권과 객석 입장 과정에서 서비스 실패가 발생하고 있으며 모바일 강자인 카카오의 공연 시장 진출로 모바일 티켓의 필요성이 대두되고 있다. 그러나 공연 시장 전문가들은 모바일 티켓에 대한 마니아들의 심리적 저항으로 도입이 어렵다고 언급하고 있다. 선행 연구는 주로 무대 장치나 공연 관람 형태에 적용된 기술을 다루고 있어 관람객의 기술 사용 태도에 대한 분석이 필요하다. 본 연구는 공연에 활용될 모바일 티켓에 대한 뮤지컬 관람객의 사용 의도를 알아보고자 기술준비·수용모델을 기반으로 했다. 또한 기술 수용의 신념인 인지된 유용성과 인지된 용이성에 기술준비도와 사전 지식, 공연 관람에 대한 관여도와 동기가 어떤 영향을 주는 지 탐구하고자 했다. 연구 결과 공연에 활용될 모바일 티켓에 대한 인지된 유용성과 인지된 용이성은 사용 의도에 영향을 주었다. 그리고 기술준비도 중 낙관성만 사용 의도에 유의한 음(-)의 영향으로 나타났는데 이는 인지된 유용성과 사용 의도의 수준이 동일하더라도 낙관성이 낮은 사람이 사용 의도가 더 높다고 볼 수 있다. 인지된 용이성은 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치고 있어 많은 선행 연구에서 입증한 기술 수용 신념 간의 내부 관계를 확인했다. 외재적 관람 동기는 인지된 유용성에만 유의했으며 내재적 관람 동기는 인지된 용이성에만 영향을 미치는 결과에서도 선행 연구에서 제시한 상관 관계를 보였다. 모바일 티켓 사용 경험에서 나온 사전 지식은 인지된 용이성에만 영향을 주었는데 모바일 티켓에 대해 스스로 잘 알고 있다고 생각하기때문에 공연 관람에 활용되어도 쉽게 사용할 수 있다고 판단한 것을 알 수 있다. 공연 관람에 대한 관여도는 인지된 유용성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데 공연 시장 전문가들의 의견과 같이 공연에 애정과 관심이 높은 관람객은 모바일 티켓이 공연에 활용되면 유용하지 않을 것이라고 생각하는 것이다. 선행 연구에서는 영화관이나 항공권에 적용된 모바일 티켓이 유용하다고 했는데 이와 상반된 연구 결과는 실제로 사용한 경험을 바탕으로 했다는 점에서 체감하는데 차이가 있을 수 있다. 본 연구는 뮤지컬 관람객의 모바일 티켓에 대한 심리적 태도를 수치화하여 구체적으로 제시했으며 이전에 다루어지지 않은 공연 관람객의 기술 사용 태도를 파악했다는데 의의가 있다. 추후에는 관람객들의 심층적인 분석을 통해 공연 시장에서 새로운 기술이 활용되기 위한 방안을 제시해야 한다.
현재 국내외적으로 모바일 티켓의 사용은 보편화되었지만 공연 장르에서는 미비한 상황이다. 게다가 공연 관람 시 티켓 발권과 객석 입장 과정에서 서비스 실패가 발생하고 있으며 모바일 강자인 카카오의 공연 시장 진출로 모바일 티켓의 필요성이 대두되고 있다. 그러나 공연 시장 전문가들은 모바일 티켓에 대한 마니아들의 심리적 저항으로 도입이 어렵다고 언급하고 있다. 선행 연구는 주로 무대 장치나 공연 관람 형태에 적용된 기술을 다루고 있어 관람객의 기술 사용 태도에 대한 분석이 필요하다. 본 연구는 공연에 활용될 모바일 티켓에 대한 뮤지컬 관람객의 사용 의도를 알아보고자 기술준비·수용모델을 기반으로 했다. 또한 기술 수용의 신념인 인지된 유용성과 인지된 용이성에 기술준비도와 사전 지식, 공연 관람에 대한 관여도와 동기가 어떤 영향을 주는 지 탐구하고자 했다. 연구 결과 공연에 활용될 모바일 티켓에 대한 인지된 유용성과 인지된 용이성은 사용 의도에 영향을 주었다. 그리고 기술준비도 중 낙관성만 사용 의도에 유의한 음(-)의 영향으로 나타났는데 이는 인지된 유용성과 사용 의도의 수준이 동일하더라도 낙관성이 낮은 사람이 사용 의도가 더 높다고 볼 수 있다. 인지된 용이성은 인지된 유용성에 유의미한 영향을 미치고 있어 많은 선행 연구에서 입증한 기술 수용 신념 간의 내부 관계를 확인했다. 외재적 관람 동기는 인지된 유용성에만 유의했으며 내재적 관람 동기는 인지된 용이성에만 영향을 미치는 결과에서도 선행 연구에서 제시한 상관 관계를 보였다. 모바일 티켓 사용 경험에서 나온 사전 지식은 인지된 용이성에만 영향을 주었는데 모바일 티켓에 대해 스스로 잘 알고 있다고 생각하기때문에 공연 관람에 활용되어도 쉽게 사용할 수 있다고 판단한 것을 알 수 있다. 공연 관람에 대한 관여도는 인지된 유용성에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데 공연 시장 전문가들의 의견과 같이 공연에 애정과 관심이 높은 관람객은 모바일 티켓이 공연에 활용되면 유용하지 않을 것이라고 생각하는 것이다. 선행 연구에서는 영화관이나 항공권에 적용된 모바일 티켓이 유용하다고 했는데 이와 상반된 연구 결과는 실제로 사용한 경험을 바탕으로 했다는 점에서 체감하는데 차이가 있을 수 있다. 본 연구는 뮤지컬 관람객의 모바일 티켓에 대한 심리적 태도를 수치화하여 구체적으로 제시했으며 이전에 다루어지지 않은 공연 관람객의 기술 사용 태도를 파악했다는데 의의가 있다. 추후에는 관람객들의 심층적인 분석을 통해 공연 시장에서 새로운 기술이 활용되기 위한 방안을 제시해야 한다.
Currently, the use of mobile tickets at home and abroad has become common, but it is not enough in the performance market. In addition, there is a service failure in the process of ticketing and admission to the audience when watching the performance, and the need for mobile tickets is emerging due ...
Currently, the use of mobile tickets at home and abroad has become common, but it is not enough in the performance market. In addition, there is a service failure in the process of ticketing and admission to the audience when watching the performance, and the need for mobile tickets is emerging due to Kakao's entry into the performance market, which has become a powerhouse in the mobile industry. Experts in the performance market, however, say it is difficult to introduce due to the psychological resistance of enthusiasts to mobile tickets. Precedence studies mainly deal with technologies applied to stage devices or performance viewing type, so it is necessary to analyze the attitude of the audience using technology. The study was based on a Technology Readiness and Acceptance Model to find out the intention of musical Audience to use mobile tickets to be used for performances. It also wanted to explore the impact of technology readiness index, prior knowledge, involvement and motivation in watching performances on perceived usefulness and perceived ease of use. As a result of the study, perceived usefulness and perceived ease of use for mobile tickets to be used for performances influenced the intended use. In addition, only optimism during the technology readiness index was found to have a significant negative effect on the intention to use. This indicates that people with low optimism have higher intention to use even if the perceived usefulness and the level of intention to use are the same. perceived ease of use has a significant effect on perceived usefulness, thus identifying internal relationships between technical acceptability beliefs demonstrated in many prior studies. The extrinsic motivation was only concerned with perceived usefulness, and the intrinsic motivation was also correlated with the results that only affected perceived ease. The prior knowledge from the experience of using mobile tickets only affected the perceived ease of use, but since you think you are familiar with mobile tickets, you can see that you can easily use them even if they are used to watch performances. The level of involvement in the performance has been found to have a negative impact on perceived usefulness, with audiences who are affectionate and interested in the performance, as experts in the performance market, thinking that mobile tickets will not be useful if they are used for the performance. In the preceding study, mobile tickets applied to movie theaters and air tickets are useful, but the opposite study results may differ in that they are based on actual experience. The study is meaningful in that it identifies the musical audience's psychological attitude toward mobile tickets and the performance usage attitude of performance audiences that were not previously covered. Through in-depth analysis of audiences in the future, the government should present measures to utilize new technologies in the performance market.
Currently, the use of mobile tickets at home and abroad has become common, but it is not enough in the performance market. In addition, there is a service failure in the process of ticketing and admission to the audience when watching the performance, and the need for mobile tickets is emerging due to Kakao's entry into the performance market, which has become a powerhouse in the mobile industry. Experts in the performance market, however, say it is difficult to introduce due to the psychological resistance of enthusiasts to mobile tickets. Precedence studies mainly deal with technologies applied to stage devices or performance viewing type, so it is necessary to analyze the attitude of the audience using technology. The study was based on a Technology Readiness and Acceptance Model to find out the intention of musical Audience to use mobile tickets to be used for performances. It also wanted to explore the impact of technology readiness index, prior knowledge, involvement and motivation in watching performances on perceived usefulness and perceived ease of use. As a result of the study, perceived usefulness and perceived ease of use for mobile tickets to be used for performances influenced the intended use. In addition, only optimism during the technology readiness index was found to have a significant negative effect on the intention to use. This indicates that people with low optimism have higher intention to use even if the perceived usefulness and the level of intention to use are the same. perceived ease of use has a significant effect on perceived usefulness, thus identifying internal relationships between technical acceptability beliefs demonstrated in many prior studies. The extrinsic motivation was only concerned with perceived usefulness, and the intrinsic motivation was also correlated with the results that only affected perceived ease. The prior knowledge from the experience of using mobile tickets only affected the perceived ease of use, but since you think you are familiar with mobile tickets, you can see that you can easily use them even if they are used to watch performances. The level of involvement in the performance has been found to have a negative impact on perceived usefulness, with audiences who are affectionate and interested in the performance, as experts in the performance market, thinking that mobile tickets will not be useful if they are used for the performance. In the preceding study, mobile tickets applied to movie theaters and air tickets are useful, but the opposite study results may differ in that they are based on actual experience. The study is meaningful in that it identifies the musical audience's psychological attitude toward mobile tickets and the performance usage attitude of performance audiences that were not previously covered. Through in-depth analysis of audiences in the future, the government should present measures to utilize new technologies in the performance market.
Keyword
#기술수용모델 기술준비도 모바일 티켓 사전지식 관여도 관람 동기 공연 뮤지컬 mobile tickets technology acceptance models technology readiness index prior knowledge involvement motivation performance musical
학위논문 정보
저자
윤수진
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
이재신
발행연도
2020
총페이지
vi, 100 p.
키워드
기술수용모델 기술준비도 모바일 티켓 사전지식 관여도 관람 동기 공연 뮤지컬 mobile tickets technology acceptance models technology readiness index prior knowledge involvement motivation performance musical
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