정보통신기술의 발전과 함께 인터넷, SNS의 대중화로 온라인 상에서 집단지성들의 소통이 가능하게 된 가운데, 온라인을 기반으로 한 중소벤처 기업이나 개인들에게 새로운 자금 조달 방식인 크라우드펀딩(Crowdfunding)이 전 세계적으로 주목 받고 있다. 본 연구는 초기 스타트업들이 자금 조달, 마케팅과 사전 시장조사와 같은 목적으로 활용하는 크라우드펀딩에 대해 고찰해보고, 조절변수로써의 신뢰에 대해 연구하였다. 크라우드펀딩에 있어서 신뢰는 매우 중요한 요소이다. 이를 위해 크라우드펀딩 관련 기존의 선행연구를 통해 ...
정보통신기술의 발전과 함께 인터넷, SNS의 대중화로 온라인 상에서 집단지성들의 소통이 가능하게 된 가운데, 온라인을 기반으로 한 중소벤처 기업이나 개인들에게 새로운 자금 조달 방식인 크라우드펀딩(Crowdfunding)이 전 세계적으로 주목 받고 있다. 본 연구는 초기 스타트업들이 자금 조달, 마케팅과 사전 시장조사와 같은 목적으로 활용하는 크라우드펀딩에 대해 고찰해보고, 조절변수로써의 신뢰에 대해 연구하였다. 크라우드펀딩에 있어서 신뢰는 매우 중요한 요소이다. 이를 위해 크라우드펀딩 관련 기존의 선행연구를 통해 사회교환이론과 혁신확산이론을 활용하여 공유가치, 인지된 위험, 커뮤니케이션, 개인 혁신성, 몰입과 펀딩의도의 변수들을 도출하였다. 본 연구에서 사용된 독립변수와 조절변수인 신뢰, 그리고 종속변수인 펀딩의도와의 관계를 구조방정식경로분석을 통하여 실증적으로 분석하였다. 연구결과에 따르면, 공유가치는 인지된 위험에 유의한 결과를 보여주었으며, 커뮤니케이션은 투자자의 개인 혁신성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 인지된 위험, 커뮤니케이션과 개인 혁신성은 프로젝트의 몰입 수준에 유의한 영향을 미치는 결과를 보여주면서 몰입 수준은 투자자의 펀딩의도에 긍정적인 결과를 보여주었다. 또한 투자자의 신뢰에 따라 공유가치가 인지된 위험에 미치는 신뢰의 조절효과는 부정적인 결과를 나타냈다. 본 연구 결과를 통하여 투자자의 크라우드펀딩 프로젝트 참여의도에 미치는 영향요인을 파악하여 크라우드펀딩을 진행하려고 준비하는 프로젝트 게시자가 목표 자금 달성을 위해 전략을 구체적으로 수립하는데 있어 필요한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
정보통신기술의 발전과 함께 인터넷, SNS의 대중화로 온라인 상에서 집단지성들의 소통이 가능하게 된 가운데, 온라인을 기반으로 한 중소벤처 기업이나 개인들에게 새로운 자금 조달 방식인 크라우드펀딩(Crowdfunding)이 전 세계적으로 주목 받고 있다. 본 연구는 초기 스타트업들이 자금 조달, 마케팅과 사전 시장조사와 같은 목적으로 활용하는 크라우드펀딩에 대해 고찰해보고, 조절변수로써의 신뢰에 대해 연구하였다. 크라우드펀딩에 있어서 신뢰는 매우 중요한 요소이다. 이를 위해 크라우드펀딩 관련 기존의 선행연구를 통해 사회교환이론과 혁신확산이론을 활용하여 공유가치, 인지된 위험, 커뮤니케이션, 개인 혁신성, 몰입과 펀딩의도의 변수들을 도출하였다. 본 연구에서 사용된 독립변수와 조절변수인 신뢰, 그리고 종속변수인 펀딩의도와의 관계를 구조방정식 경로분석을 통하여 실증적으로 분석하였다. 연구결과에 따르면, 공유가치는 인지된 위험에 유의한 결과를 보여주었으며, 커뮤니케이션은 투자자의 개인 혁신성에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 인지된 위험, 커뮤니케이션과 개인 혁신성은 프로젝트의 몰입 수준에 유의한 영향을 미치는 결과를 보여주면서 몰입 수준은 투자자의 펀딩의도에 긍정적인 결과를 보여주었다. 또한 투자자의 신뢰에 따라 공유가치가 인지된 위험에 미치는 신뢰의 조절효과는 부정적인 결과를 나타냈다. 본 연구 결과를 통하여 투자자의 크라우드펀딩 프로젝트 참여의도에 미치는 영향요인을 파악하여 크라우드펀딩을 진행하려고 준비하는 프로젝트 게시자가 목표 자금 달성을 위해 전략을 구체적으로 수립하는데 있어 필요한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
With the development of information and communication technology, the popularization of the Internet and SNS has made it possible to communicate collective intelligence online. Crowdfunding, a new funding method for small and medium-sized venture companies or individuals based online, is attracting ...
With the development of information and communication technology, the popularization of the Internet and SNS has made it possible to communicate collective intelligence online. Crowdfunding, a new funding method for small and medium-sized venture companies or individuals based online, is attracting worldwide attention. This research examined crowdfunding, which was used by early start-ups for the purposes of financing, marketing and pre-market research, and studied trust as a moderating variable. In crowdfunding, trust is a very important factor. Through the existing precedent studies related to crowdfunding, the variables of shared value, perceived risk, communication, personal innovation, commitment and funding intention were derived by utilizing social exchange theory and innovation diffusion theory. The relationship between independent variables, trust as a moderating variable, and funding intention as a dependent variable was empirically analyzed through structural equation method analysis. According to the results of this study, the shared value showed significant results in the relationship with perceived risk, and communication had a positive effect on individual innovation of investors. And perceived risk, communication and personal innovation showed significant effects on the project's commitment level, while the commitment level showed positive results on investor's funding intention. In addition, the moderating effect of investor trust in the relationship between shared value and perceived risk showed negative results. The results of this study will be used as foundation for understaning the factors affecting the investor's participation intention in crowdfunding projects and establishing strategies to prepare for crowdfunding in detail. Sot it can help to achieve the success of crowdfunding projects.
With the development of information and communication technology, the popularization of the Internet and SNS has made it possible to communicate collective intelligence online. Crowdfunding, a new funding method for small and medium-sized venture companies or individuals based online, is attracting worldwide attention. This research examined crowdfunding, which was used by early start-ups for the purposes of financing, marketing and pre-market research, and studied trust as a moderating variable. In crowdfunding, trust is a very important factor. Through the existing precedent studies related to crowdfunding, the variables of shared value, perceived risk, communication, personal innovation, commitment and funding intention were derived by utilizing social exchange theory and innovation diffusion theory. The relationship between independent variables, trust as a moderating variable, and funding intention as a dependent variable was empirically analyzed through structural equation method analysis. According to the results of this study, the shared value showed significant results in the relationship with perceived risk, and communication had a positive effect on individual innovation of investors. And perceived risk, communication and personal innovation showed significant effects on the project's commitment level, while the commitment level showed positive results on investor's funding intention. In addition, the moderating effect of investor trust in the relationship between shared value and perceived risk showed negative results. The results of this study will be used as foundation for understaning the factors affecting the investor's participation intention in crowdfunding projects and establishing strategies to prepare for crowdfunding in detail. Sot it can help to achieve the success of crowdfunding projects.
Keyword
#크라우드펀딩 사회교환이론 혁신확산이론 공유가치 커뮤니케이션 펀딩의도 Crowdfunding Communication Funding intention Social Exchange Theory Innovation Diffusion Theory Shared value
학위논문 정보
저자
유윤형
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 전시경영전공
지도교수
최명길
발행연도
2020
총페이지
v, 90 p.
키워드
크라우드펀딩 사회교환이론 혁신확산이론 공유가치 커뮤니케이션 펀딩의도 Crowdfunding Communication Funding intention Social Exchange Theory Innovation Diffusion Theory Shared value
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.