본 연구는 사회와 문화에 대한 관심을 가지고 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 영화에 투영하여 섬세한 묘사와 흥미진진한 스토리를 담고 있는 봉준호 영화 <기생충>의 영상 표현에 관한 연구를 진행한다. 한국영화는 1990년대에 ‘영화 사전 검열제도’가 폐지된 이후부터 비약적 발전을 하게 되었다. 한국의 영화산업이 국가의 고부가가치 문화산업으로 큰 역할을 하게 된 것이다. 그러한 한국 영화의 흐름에 큰 획을 그은 인물인 봉준호 감독은 2019년 제72회 칸 영화제에서 한국 최초로 영화 <기생충, PARASITE>으로 황금종려상을 수상하여 세계적 감독의 대열에 오른다. 국내·외의 찬사와 흥행의 성과 속에서 2020년 골든글로브 외국어 영화상, 영국 아카데미 외국어 영화상에 이어서 아카데미 작품상, 감독상, 각본상 등 4관왕의 성과를 이루어 한국 영화의 100년사를 기념하는 상징적인 지표로 작동하게 된다. 봉준호 감독의 영화는 예술과 사회를 잘 조화시키고 전통적 장르 영화 형식의 틀에서 벗어나 사회와 문화에 대한 관심을 영화에 담고 재미있는 스토리와 시의적절하며 핵심을 찌르는 대사, 해학과 유머 코드, 그리고 섬세한 인물 묘사로 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 담는다. 특히 사회의 소외된 계층에 대한 관심을 담고 드라마를 구현하는 데에 대사 이외의 많은 시각적 표현들을 등장시켜 영화 속 하나의 ...
본 연구는 사회와 문화에 대한 관심을 가지고 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 영화에 투영하여 섬세한 묘사와 흥미진진한 스토리를 담고 있는 봉준호 영화 <기생충>의 영상 표현에 관한 연구를 진행한다. 한국영화는 1990년대에 ‘영화 사전 검열제도’가 폐지된 이후부터 비약적 발전을 하게 되었다. 한국의 영화산업이 국가의 고부가가치 문화산업으로 큰 역할을 하게 된 것이다. 그러한 한국 영화의 흐름에 큰 획을 그은 인물인 봉준호 감독은 2019년 제72회 칸 영화제에서 한국 최초로 영화 <기생충, PARASITE>으로 황금종려상을 수상하여 세계적 감독의 대열에 오른다. 국내·외의 찬사와 흥행의 성과 속에서 2020년 골든글로브 외국어 영화상, 영국 아카데미 외국어 영화상에 이어서 아카데미 작품상, 감독상, 각본상 등 4관왕의 성과를 이루어 한국 영화의 100년사를 기념하는 상징적인 지표로 작동하게 된다. 봉준호 감독의 영화는 예술과 사회를 잘 조화시키고 전통적 장르 영화 형식의 틀에서 벗어나 사회와 문화에 대한 관심을 영화에 담고 재미있는 스토리와 시의적절하며 핵심을 찌르는 대사, 해학과 유머 코드, 그리고 섬세한 인물 묘사로 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 담는다. 특히 사회의 소외된 계층에 대한 관심을 담고 드라마를 구현하는 데에 대사 이외의 많은 시각적 표현들을 등장시켜 영화 속 하나의 미장센과 셔레이드, 여러 상징과 비유를 통해 수많은 의미를 던져주는데 시각적 표현은 작품 안에서 큰 역할을 감당한다. 그의 영화 속에서 나오는 대사 이외의 모든 영상적 표현의 양상은 영상의 여러 표현법을 통해 표출된다. 본 연구는 대표적 양상인 공간적인 미장센, 배우의 신체연기, 여러 도구의 의미를 담은 셔레이드와 스토리의 갈등의 표현 요소인 상징과 비유를 통하여 작품 스타일의 중심원리와 그에 따른 의미의 표출 사례가 어떻게 재현되었는지를 연구한다. 본 연구는 총 5장으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로 본 연구의 배경과 목적, 연구 대상 및 방법에 관해 설명하고 관련 선행 연구를 알아보았다. 제2장은 봉준호 감독과 그의 작품에 관한 조사와 <기생충> 작품을 소개하고 영화예술의 영상 표현의 이론적 배경인 미장센과 셔레이드, 상징과 비유에 대해 정리하였다. 제3장은 <기생충>의 영상 표현의 분석을 위해 봉준호 감독의 영화 <살인의 추억>과 <괴물>과 <마더>의 작품 속 영상 표현의 양상을 소개하며 반복되는 것과 차이점의 내용을 연구하였다. 제4장은 인물 캐릭터와 갈등의 셔레이드에 의한 표현과 오브제에 나타난 극의 상징과 비유, 공간에 투영된 사회계층 모습의 미장센, 빛과 물의 비유에 따른 계급의 나눔과 갈등, 음식을 통한 가족애와 극의 흐름의 다섯가지 측면으로 나누어 <기생충>의 영상 표현을 분석하였다. 제5장은 결론으로 <기생충>의 영상 표현의 시사점을 정리하여 결론을 도출하였다.
본 연구는 사회와 문화에 대한 관심을 가지고 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 영화에 투영하여 섬세한 묘사와 흥미진진한 스토리를 담고 있는 봉준호 영화 <기생충>의 영상 표현에 관한 연구를 진행한다. 한국영화는 1990년대에 ‘영화 사전 검열제도’가 폐지된 이후부터 비약적 발전을 하게 되었다. 한국의 영화산업이 국가의 고부가가치 문화산업으로 큰 역할을 하게 된 것이다. 그러한 한국 영화의 흐름에 큰 획을 그은 인물인 봉준호 감독은 2019년 제72회 칸 영화제에서 한국 최초로 영화 <기생충, PARASITE>으로 황금종려상을 수상하여 세계적 감독의 대열에 오른다. 국내·외의 찬사와 흥행의 성과 속에서 2020년 골든글로브 외국어 영화상, 영국 아카데미 외국어 영화상에 이어서 아카데미 작품상, 감독상, 각본상 등 4관왕의 성과를 이루어 한국 영화의 100년사를 기념하는 상징적인 지표로 작동하게 된다. 봉준호 감독의 영화는 예술과 사회를 잘 조화시키고 전통적 장르 영화 형식의 틀에서 벗어나 사회와 문화에 대한 관심을 영화에 담고 재미있는 스토리와 시의적절하며 핵심을 찌르는 대사, 해학과 유머 코드, 그리고 섬세한 인물 묘사로 동시대를 살아가는 우리들의 삶의 모습을 담는다. 특히 사회의 소외된 계층에 대한 관심을 담고 드라마를 구현하는 데에 대사 이외의 많은 시각적 표현들을 등장시켜 영화 속 하나의 미장센과 셔레이드, 여러 상징과 비유를 통해 수많은 의미를 던져주는데 시각적 표현은 작품 안에서 큰 역할을 감당한다. 그의 영화 속에서 나오는 대사 이외의 모든 영상적 표현의 양상은 영상의 여러 표현법을 통해 표출된다. 본 연구는 대표적 양상인 공간적인 미장센, 배우의 신체연기, 여러 도구의 의미를 담은 셔레이드와 스토리의 갈등의 표현 요소인 상징과 비유를 통하여 작품 스타일의 중심원리와 그에 따른 의미의 표출 사례가 어떻게 재현되었는지를 연구한다. 본 연구는 총 5장으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로 본 연구의 배경과 목적, 연구 대상 및 방법에 관해 설명하고 관련 선행 연구를 알아보았다. 제2장은 봉준호 감독과 그의 작품에 관한 조사와 <기생충> 작품을 소개하고 영화예술의 영상 표현의 이론적 배경인 미장센과 셔레이드, 상징과 비유에 대해 정리하였다. 제3장은 <기생충>의 영상 표현의 분석을 위해 봉준호 감독의 영화 <살인의 추억>과 <괴물>과 <마더>의 작품 속 영상 표현의 양상을 소개하며 반복되는 것과 차이점의 내용을 연구하였다. 제4장은 인물 캐릭터와 갈등의 셔레이드에 의한 표현과 오브제에 나타난 극의 상징과 비유, 공간에 투영된 사회계층 모습의 미장센, 빛과 물의 비유에 따른 계급의 나눔과 갈등, 음식을 통한 가족애와 극의 흐름의 다섯가지 측면으로 나누어 <기생충>의 영상 표현을 분석하였다. 제5장은 결론으로 <기생충>의 영상 표현의 시사점을 정리하여 결론을 도출하였다.
This study conducts a research on the visual representation of the film , a film that shows a delicate description and an interesting story by projecting the image of our lives of contemporary life with interest in society and culture. Korean films have made great progress since the 'pre-censors...
This study conducts a research on the visual representation of the film , a film that shows a delicate description and an interesting story by projecting the image of our lives of contemporary life with interest in society and culture. Korean films have made great progress since the 'pre-censorship system' was abolished in the 1990s. The Korean film industry played a large role in the nation's high value-added cultural industry. The big streak in the flow of such Korean films is in 2016, and in 2019, director Bong Joon-ho won the Palme d'Or at the Cannes Film Festival for the first time in Korea at the 72nd Cannes Film Festival with the film , becoming a world-class director. Amid the achievements of domestic and international praise and box office success, the Golden Globe Foreign Language Film Award in 2020, the British Academy Foreign Language Film Awards, and the Academy Awards, Director's Awards, and Screenplay Awards, achieved the achievements of four crowns to act as a symbolic indicator of the 100-year history of Korean cinema. Director Bong Joon-ho's film harmonizes art and society well, aims for a mature film industry's working environment, makes good use of Hollywood's film production methods, and focuses on society and culture, without focusing on commercial profits, and deviating from the traditional genre film format. It contains interests in movies, interesting stories, timely and key words, humor and humor codes, and detailed portraits of our lives in the contemporary era. Many visual expressions other than the dialogue appear in the realization, and a number of meanings are thrown through a single miseenscène and a charade in the film, as well as various symbols and metaphors. All aspects of visual expression other than the dialogues in his films are expressed through various expressions of images. The research on the visual expression of the film in the film Bong Joon-ho focuses on the central principle of the style of the work through symbols and metaphors, which are the representative elements of the spatial miseenscene and the actor's body performance and the meaning of various tools. And how the expression examples of the meaning were reproduced. This study consists of 5 chapters. Chapter 1 introduces the background and purpose of this study, the subjects and methods of the study, and explores related prior studies. In Chapter 2, director Bong Joon-ho and his works, introduced the works of PARASITE, and summarized the miseenscene and charade, symbols and metaphors, which are the theoretical backgrounds of the visual expression of film art. Chapter 3 studied the contents of repetition and difference by introducing the aspects of video expression in the works of , and , directed by Bong Joon-ho, for the analysis of the video expression of . In Chapter 4, the expression of characters by characters and the expression of the conflict and the symbol and metaphor of the drama in the object and the mise-en-scène of the social class projected in space, the sharing and conflict of the class according to the metaphor of light and water, and family love through food divided into five aspects of the pole flow, the image expression of was analyzed. Chapter 5 concludes with the conclusion of this study by summarizing the implications of the video representation of .
This study conducts a research on the visual representation of the film , a film that shows a delicate description and an interesting story by projecting the image of our lives of contemporary life with interest in society and culture. Korean films have made great progress since the 'pre-censorship system' was abolished in the 1990s. The Korean film industry played a large role in the nation's high value-added cultural industry. The big streak in the flow of such Korean films is in 2016, and in 2019, director Bong Joon-ho won the Palme d'Or at the Cannes Film Festival for the first time in Korea at the 72nd Cannes Film Festival with the film , becoming a world-class director. Amid the achievements of domestic and international praise and box office success, the Golden Globe Foreign Language Film Award in 2020, the British Academy Foreign Language Film Awards, and the Academy Awards, Director's Awards, and Screenplay Awards, achieved the achievements of four crowns to act as a symbolic indicator of the 100-year history of Korean cinema. Director Bong Joon-ho's film harmonizes art and society well, aims for a mature film industry's working environment, makes good use of Hollywood's film production methods, and focuses on society and culture, without focusing on commercial profits, and deviating from the traditional genre film format. It contains interests in movies, interesting stories, timely and key words, humor and humor codes, and detailed portraits of our lives in the contemporary era. Many visual expressions other than the dialogue appear in the realization, and a number of meanings are thrown through a single miseenscène and a charade in the film, as well as various symbols and metaphors. All aspects of visual expression other than the dialogues in his films are expressed through various expressions of images. The research on the visual expression of the film in the film Bong Joon-ho focuses on the central principle of the style of the work through symbols and metaphors, which are the representative elements of the spatial miseenscene and the actor's body performance and the meaning of various tools. And how the expression examples of the meaning were reproduced. This study consists of 5 chapters. Chapter 1 introduces the background and purpose of this study, the subjects and methods of the study, and explores related prior studies. In Chapter 2, director Bong Joon-ho and his works, introduced the works of PARASITE, and summarized the miseenscene and charade, symbols and metaphors, which are the theoretical backgrounds of the visual expression of film art. Chapter 3 studied the contents of repetition and difference by introducing the aspects of video expression in the works of , and , directed by Bong Joon-ho, for the analysis of the video expression of . In Chapter 4, the expression of characters by characters and the expression of the conflict and the symbol and metaphor of the drama in the object and the mise-en-scène of the social class projected in space, the sharing and conflict of the class according to the metaphor of light and water, and family love through food divided into five aspects of the pole flow, the image expression of was analyzed. Chapter 5 concludes with the conclusion of this study by summarizing the implications of the video representation of .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.