본 연구는 실제로 운영되고 있는 음악학원들의 성공사례와 실패사례를 분석하여 성공요인과 실패요인을 규명하고자 하였다. 연구를 위하여 성공사례와 실패사례 인터뷰기사 및 신용보증기금이 발간한 창업 성공·실패 사례집에서 나타난 창업의 주요 성공과 실패의 원인에 대한 정책자료, 교육부에서 발표한 2019년 초·중·고 사교육 조사 결과 자료, 그리고 선행연구들을 참고하여 음악학원 경영의 성공요인과 실패요인을 분석하였으며 이를 바탕으로 성공적인 음악학원의 경영을 위한 방안을 제시해 보고자 하였다. 저출산으로 인한 원생 감소, 중·고등학생의 주요과목 비중이 커지면서 음악학원 수요가 줄어들고 있다. 또한 음악전공자들의 학원 개원 증가로 인해 경쟁이 치열한 상황이다. 이러한 어려움 가운데에도 유·초등학생의 예체능 사교육 열기는 여전하기 때문에 계속해서 음악학원을 찾는 수요는 늘어나고, 여가생활 활용을 위한 성인 수강생의 증가로 위기를 극복할 수 있는 전망이 보인다. 성공사례에서 나타난 성공요인으로는 많은 경험과 경력, 다른 학원과는 차별화된 시스템 구축, 원장과 강사의 전문성, 수강생 유지를 위한 관리, 입지선정 및 환경시설 등의 요인이 있는 것으로 나타났으며 실패사례에서 나타난 실패요인으로는 입지선정의 실패, 사교육의 공교육화 문제, 주요과목의 비중 증가, 강사채용의 어려움을 문제 삼고 있다. 성공적인 음악학원 운영을 위해서는 다른 학원과 구별되는 트렌드에 맞는 차별화된 시스템, 원장의 교육자와 경영자로서의 마인드, 그리고 주변 상권과 시설을 고려한 입지 선정이 필요하다. 또한 경력 있는 원장과 자질을 갖춘 강사의 협력체제, 수강생 개개인에 맞는 맞춤 지도, 전략적인 ...
본 연구는 실제로 운영되고 있는 음악학원들의 성공사례와 실패사례를 분석하여 성공요인과 실패요인을 규명하고자 하였다. 연구를 위하여 성공사례와 실패사례 인터뷰기사 및 신용보증기금이 발간한 창업 성공·실패 사례집에서 나타난 창업의 주요 성공과 실패의 원인에 대한 정책자료, 교육부에서 발표한 2019년 초·중·고 사교육 조사 결과 자료, 그리고 선행연구들을 참고하여 음악학원 경영의 성공요인과 실패요인을 분석하였으며 이를 바탕으로 성공적인 음악학원의 경영을 위한 방안을 제시해 보고자 하였다. 저출산으로 인한 원생 감소, 중·고등학생의 주요과목 비중이 커지면서 음악학원 수요가 줄어들고 있다. 또한 음악전공자들의 학원 개원 증가로 인해 경쟁이 치열한 상황이다. 이러한 어려움 가운데에도 유·초등학생의 예체능 사교육 열기는 여전하기 때문에 계속해서 음악학원을 찾는 수요는 늘어나고, 여가생활 활용을 위한 성인 수강생의 증가로 위기를 극복할 수 있는 전망이 보인다. 성공사례에서 나타난 성공요인으로는 많은 경험과 경력, 다른 학원과는 차별화된 시스템 구축, 원장과 강사의 전문성, 수강생 유지를 위한 관리, 입지선정 및 환경시설 등의 요인이 있는 것으로 나타났으며 실패사례에서 나타난 실패요인으로는 입지선정의 실패, 사교육의 공교육화 문제, 주요과목의 비중 증가, 강사채용의 어려움을 문제 삼고 있다. 성공적인 음악학원 운영을 위해서는 다른 학원과 구별되는 트렌드에 맞는 차별화된 시스템, 원장의 교육자와 경영자로서의 마인드, 그리고 주변 상권과 시설을 고려한 입지 선정이 필요하다. 또한 경력 있는 원장과 자질을 갖춘 강사의 협력체제, 수강생 개개인에 맞는 맞춤 지도, 전략적인 SNS 홍보 마케팅을 통해 성인 수강생과 학부모를 학원으로 이끌 수 있도록 해야 한다. 가르치는 음악 교습대상 악기별 자격증 제도가 신설되어 강사와 경영자의 전문성을 높이도록 해야 하고 음악대학 교과과정에서 음악학원 경영교육과 예술경영교육과목의 개설로 더 나은 전문성 있는 음악교육기관의 경영자가 되도록 해야 한다. 음악학원의 경영에 관해서는 최근 들어 관심도가 높아졌지만 아직까지 음악학원 경영에 관한 선행 연구 자료가 많지 않았다. 음악학원의 실패사례는 성공사례에 비해 자료가 많지 않아서 요인을 분석하고 비교하는 데에 어려움이 있었다. 치열한 음악학원의 경쟁 속에서 어려움을 극복하고 성공으로 학원을 이끌 수 있는 데에 도움이 되길 바란다.
본 연구는 실제로 운영되고 있는 음악학원들의 성공사례와 실패사례를 분석하여 성공요인과 실패요인을 규명하고자 하였다. 연구를 위하여 성공사례와 실패사례 인터뷰기사 및 신용보증기금이 발간한 창업 성공·실패 사례집에서 나타난 창업의 주요 성공과 실패의 원인에 대한 정책자료, 교육부에서 발표한 2019년 초·중·고 사교육 조사 결과 자료, 그리고 선행연구들을 참고하여 음악학원 경영의 성공요인과 실패요인을 분석하였으며 이를 바탕으로 성공적인 음악학원의 경영을 위한 방안을 제시해 보고자 하였다. 저출산으로 인한 원생 감소, 중·고등학생의 주요과목 비중이 커지면서 음악학원 수요가 줄어들고 있다. 또한 음악전공자들의 학원 개원 증가로 인해 경쟁이 치열한 상황이다. 이러한 어려움 가운데에도 유·초등학생의 예체능 사교육 열기는 여전하기 때문에 계속해서 음악학원을 찾는 수요는 늘어나고, 여가생활 활용을 위한 성인 수강생의 증가로 위기를 극복할 수 있는 전망이 보인다. 성공사례에서 나타난 성공요인으로는 많은 경험과 경력, 다른 학원과는 차별화된 시스템 구축, 원장과 강사의 전문성, 수강생 유지를 위한 관리, 입지선정 및 환경시설 등의 요인이 있는 것으로 나타났으며 실패사례에서 나타난 실패요인으로는 입지선정의 실패, 사교육의 공교육화 문제, 주요과목의 비중 증가, 강사채용의 어려움을 문제 삼고 있다. 성공적인 음악학원 운영을 위해서는 다른 학원과 구별되는 트렌드에 맞는 차별화된 시스템, 원장의 교육자와 경영자로서의 마인드, 그리고 주변 상권과 시설을 고려한 입지 선정이 필요하다. 또한 경력 있는 원장과 자질을 갖춘 강사의 협력체제, 수강생 개개인에 맞는 맞춤 지도, 전략적인 SNS 홍보 마케팅을 통해 성인 수강생과 학부모를 학원으로 이끌 수 있도록 해야 한다. 가르치는 음악 교습대상 악기별 자격증 제도가 신설되어 강사와 경영자의 전문성을 높이도록 해야 하고 음악대학 교과과정에서 음악학원 경영교육과 예술경영교육과목의 개설로 더 나은 전문성 있는 음악교육기관의 경영자가 되도록 해야 한다. 음악학원의 경영에 관해서는 최근 들어 관심도가 높아졌지만 아직까지 음악학원 경영에 관한 선행 연구 자료가 많지 않았다. 음악학원의 실패사례는 성공사례에 비해 자료가 많지 않아서 요인을 분석하고 비교하는 데에 어려움이 있었다. 치열한 음악학원의 경쟁 속에서 어려움을 극복하고 성공으로 학원을 이끌 수 있는 데에 도움이 되길 바란다.
This study sought to identify success factors and failure factors by analyzing the success and failure cases of music institutes that are actually in operation. For the research, the success factors and failure factors of music institute management were analyzed by referring to policy data on the ma...
This study sought to identify success factors and failure factors by analyzing the success and failure cases of music institutes that are actually in operation. For the research, the success factors and failure factors of music institute management were analyzed by referring to policy data on the main causes of success and failure of start-ups in the casebook of successful and unsuccessful start-ups published by the Korea Credit Guarantee Fund, data on the results of the 2019 private education survey of Elementary, Middle and High Schools published by the Ministry of Education, and prior studies. And based on this, this study was intended to present solutions for successful management of music institute. Due to the low birth rate, the number of institute students is decreasing, and the demand for music institutes is decreasing as the proportion of major subjects of middle and high school students increases. And competition is also fierce due to the increased number of institute openings by music majors. However, despite these difficulties, the crisis is expected to be overcome by increasing the demand for music institutes continues as the private education for arts and physical education of elementary school students continues and the increase of adult students. Success factors in the success cases were the establishment of a system differentiated from other institutes, expertise of the director and instructors, management for maintaining students, location selection and environmental facilities, and failure factors in the failure cases were failure in selecting locations, increasing the proportion of major subjects, and difficulty in hiring instructors. Successful operation of music institute requires differentiated system that fits the trend distinct from other institutes, director's mind as an educator and manager, and location selection considering surrounding commercial districts and facilities. In addition, adult students and parents should be induced to private institutes through a cooperative system of experienced directors and qualified instructors, customized learning guidance for each student, and strategic SNS promotion and marketing. A teaching certificate system for each instrument should be established to enhance the professionality of instructors and managers, and the management of music institutes and art management courses should be opened in the music college curriculum so that managers can have expertise for music education institutions. Interest in the management of music institutes has increased recently, but there has not been much prior research on music institute management. In particular, the failure cases of music institutes were difficult to analyze and compare the factors because there was not much data compared to the success cases. It is expected that this study will help overcome difficulties and lead the institute successfully amid fierce competition from music institutes.
This study sought to identify success factors and failure factors by analyzing the success and failure cases of music institutes that are actually in operation. For the research, the success factors and failure factors of music institute management were analyzed by referring to policy data on the main causes of success and failure of start-ups in the casebook of successful and unsuccessful start-ups published by the Korea Credit Guarantee Fund, data on the results of the 2019 private education survey of Elementary, Middle and High Schools published by the Ministry of Education, and prior studies. And based on this, this study was intended to present solutions for successful management of music institute. Due to the low birth rate, the number of institute students is decreasing, and the demand for music institutes is decreasing as the proportion of major subjects of middle and high school students increases. And competition is also fierce due to the increased number of institute openings by music majors. However, despite these difficulties, the crisis is expected to be overcome by increasing the demand for music institutes continues as the private education for arts and physical education of elementary school students continues and the increase of adult students. Success factors in the success cases were the establishment of a system differentiated from other institutes, expertise of the director and instructors, management for maintaining students, location selection and environmental facilities, and failure factors in the failure cases were failure in selecting locations, increasing the proportion of major subjects, and difficulty in hiring instructors. Successful operation of music institute requires differentiated system that fits the trend distinct from other institutes, director's mind as an educator and manager, and location selection considering surrounding commercial districts and facilities. In addition, adult students and parents should be induced to private institutes through a cooperative system of experienced directors and qualified instructors, customized learning guidance for each student, and strategic SNS promotion and marketing. A teaching certificate system for each instrument should be established to enhance the professionality of instructors and managers, and the management of music institutes and art management courses should be opened in the music college curriculum so that managers can have expertise for music education institutions. Interest in the management of music institutes has increased recently, but there has not been much prior research on music institute management. In particular, the failure cases of music institutes were difficult to analyze and compare the factors because there was not much data compared to the success cases. It is expected that this study will help overcome difficulties and lead the institute successfully amid fierce competition from music institutes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.