본고는 국립국어원 2018년, 2019년 <신어자료집>에서 나타나는 신조어를 본고 세우는 어휘 선정 기준을 준거하여 그를 분석하고 본고에 맞는 최종 교육용 신조어 목록을 바탕으로 유학생 중고급 학습자를 위한 문화 어휘로서의 한국어 신조어 교육방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅰ장 서론에서는 연구의 목적 및 방법을 밝혔으며, ‘일상생활’ 어휘에 관한 기존 연구, 신조어 교육에 관한 기존 연구, 문화어휘에 관한 기존 연구를 검토하였다.
Ⅱ장 이론적 배경에서는 문화어휘의 개념과 범위를 알아보았으며 신조어...
본고는 국립국어원 2018년, 2019년 <신어자료집>에서 나타나는 신조어를 본고 세우는 어휘 선정 기준을 준거하여 그를 분석하고 본고에 맞는 최종 교육용 신조어 목록을 바탕으로 유학생 중고급 학습자를 위한 문화 어휘로서의 한국어 신조어 교육방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅰ장 서론에서는 연구의 목적 및 방법을 밝혔으며, ‘일상생활’ 어휘에 관한 기존 연구, 신조어 교육에 관한 기존 연구, 문화어휘에 관한 기존 연구를 검토하였다.
Ⅱ장 이론적 배경에서는 문화어휘의 개념과 범위를 알아보았으며 신조어의 개념을 살펴보았다. 그리고 한국어 교육에서 신조어가 가지는 의의를 제기하였으며 신조어 교육 방법을 살펴보았다. 신조어 교육은 원활한 의사소통에 도움이 될 수 있고 한국 문화의 다양한 양상을 접할 수 있으며, 학습자의 학습 동기를 유발시키고 배움에 대한 관심을 상승시킬 수 있는 동시에 신조어를 형성하는 방법을 통해 어휘의 의미와 구조 이해가 도움이 될 수 있다고 하였다. 교육 방법은 ‘단어 형성 방법을 이용한 신조어 교육’ 방법과 ‘문화를 이용한 신조어 교육’ 방법으로 구성되었다.
Ⅲ장에서는 어휘를 선정하는 기존 연구를 살펴보았고 본고 신조어의 선정 기준을 세웠다. 여기서 교재를 고찰하였고 유학생 학습자의 신조어 인식 실태를 조사하였다. 이어서 <신어자료집>을 기초 자료로 삼아 신조어를 선별하여 주제를 분류했으며 신조어 실용성 조사를 통해 최종 교육용 신조어 목록을 선정하였으며 문화 현상을 분석하였다. 본고는 기존 선행 연구들의 어휘 선정 기준을 참고하여 신조어 선정 기준을 설정하였는데, ‘「표준국어대사전」의 등재 여부’, ‘신조어의 출현 빈도와 현재 사용 여부’, ‘신조어의 교육적 적합성 여부’, ‘한국 문화 현상과 문화적 의미를 반영 여부’에 따라 신조어 목록을 선정하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 선정한 최종 교육용 신조어를 학습자료로 학습자에게 도움이 될 수 있는 교수학습 방안을 등급별로 마련하였다. ‘언어생활’에서 속하는 신조어는 이해하기 쉬운 단어로써 중급 단계에서 교수학습 자료로 방안을 구성하였고 ‘여가생활’에 해당하는 신조어는 한국 문화와 현상을 많이 반영하고 있기에 고급 단계에서 교수학습 자료로 활용하여 방안을 설계해 봤다. 수업은 주로 도입 단계, 전개 단계, 연습 및 활용단계, 정리 단계로 구성하였다.
Ⅴ장에서는 앞에 4장까지의 내용을 정리하면서 본고에서 다루지 못하는 부분의 한계점과 본고의 의의를 살펴보았다.
본고는 국립국어원에서 가장 최근 발표한 자료로 신조어를 조사하고 목록을 선정하였다. 이를 통해 신조어가 나타난 한국 현대 문화현상을 분석했고 이는 현대 문화 교육과 신조어 교육의 자료로서 교육방안에 도움이 되었다는 점에서 의의가 있다.
본고는 국립국어원 2018년, 2019년 <신어자료집>에서 나타나는 신조어를 본고 세우는 어휘 선정 기준을 준거하여 그를 분석하고 본고에 맞는 최종 교육용 신조어 목록을 바탕으로 유학생 중고급 학습자를 위한 문화 어휘로서의 한국어 신조어 교육방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다.
Ⅰ장 서론에서는 연구의 목적 및 방법을 밝혔으며, ‘일상생활’ 어휘에 관한 기존 연구, 신조어 교육에 관한 기존 연구, 문화어휘에 관한 기존 연구를 검토하였다.
Ⅱ장 이론적 배경에서는 문화어휘의 개념과 범위를 알아보았으며 신조어의 개념을 살펴보았다. 그리고 한국어 교육에서 신조어가 가지는 의의를 제기하였으며 신조어 교육 방법을 살펴보았다. 신조어 교육은 원활한 의사소통에 도움이 될 수 있고 한국 문화의 다양한 양상을 접할 수 있으며, 학습자의 학습 동기를 유발시키고 배움에 대한 관심을 상승시킬 수 있는 동시에 신조어를 형성하는 방법을 통해 어휘의 의미와 구조 이해가 도움이 될 수 있다고 하였다. 교육 방법은 ‘단어 형성 방법을 이용한 신조어 교육’ 방법과 ‘문화를 이용한 신조어 교육’ 방법으로 구성되었다.
Ⅲ장에서는 어휘를 선정하는 기존 연구를 살펴보았고 본고 신조어의 선정 기준을 세웠다. 여기서 교재를 고찰하였고 유학생 학습자의 신조어 인식 실태를 조사하였다. 이어서 <신어자료집>을 기초 자료로 삼아 신조어를 선별하여 주제를 분류했으며 신조어 실용성 조사를 통해 최종 교육용 신조어 목록을 선정하였으며 문화 현상을 분석하였다. 본고는 기존 선행 연구들의 어휘 선정 기준을 참고하여 신조어 선정 기준을 설정하였는데, ‘「표준국어대사전」의 등재 여부’, ‘신조어의 출현 빈도와 현재 사용 여부’, ‘신조어의 교육적 적합성 여부’, ‘한국 문화 현상과 문화적 의미를 반영 여부’에 따라 신조어 목록을 선정하였다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 선정한 최종 교육용 신조어를 학습자료로 학습자에게 도움이 될 수 있는 교수학습 방안을 등급별로 마련하였다. ‘언어생활’에서 속하는 신조어는 이해하기 쉬운 단어로써 중급 단계에서 교수학습 자료로 방안을 구성하였고 ‘여가생활’에 해당하는 신조어는 한국 문화와 현상을 많이 반영하고 있기에 고급 단계에서 교수학습 자료로 활용하여 방안을 설계해 봤다. 수업은 주로 도입 단계, 전개 단계, 연습 및 활용단계, 정리 단계로 구성하였다.
Ⅴ장에서는 앞에 4장까지의 내용을 정리하면서 본고에서 다루지 못하는 부분의 한계점과 본고의 의의를 살펴보았다.
본고는 국립국어원에서 가장 최근 발표한 자료로 신조어를 조사하고 목록을 선정하였다. 이를 통해 신조어가 나타난 한국 현대 문화현상을 분석했고 이는 현대 문화 교육과 신조어 교육의 자료로서 교육방안에 도움이 되었다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to prepare the educational measures of Korean Neologism as Cultural Vocabulary. This study refer to the Neologism in Neologism sourcebook that published by The National Institute of the Korean Language in 2018 and 2019, Analyzes them as the vocabulary selection criteri...
The purpose of this study is to prepare the educational measures of Korean Neologism as Cultural Vocabulary. This study refer to the Neologism in Neologism sourcebook that published by The National Institute of the Korean Language in 2018 and 2019, Analyzes them as the vocabulary selection criteria of this study, and prepare an effective education measures based on the final list of educational Neologism.
In chapter Ⅰ, revealed the purpose and method of this study, including the existing research on the vocabulary of "daily life", the existing research on Neologism education, and the existing research on cultural vocabulary.
In chapter Ⅱ, theoretical background, examines the concept and scope of cultural vocabulary, the concept of Neologism. In addition, also puts forward the meaning of Neologism in Korean language education and examines the educational methods of Neologism. Through the education of Neologism, it can help smooth communication, provide access to various aspects of Korean culture, encourage learners to learn and raise interest in learning, at the same time, it can help learners to understand the meaning and structure of words by forming Neologism. The teaching methods were consists of 'Neologism education using word formation' method and 'new words education using culture' method.
In chapter Ⅲ, looked at existing research on selecting vocabulary selection which set the criteria for selecting Neologism in this study. And a survey was conducted on the understanding of Neologism among Foreign Students. Then, based on the Neologism sourcebook was used as a basic material to select the Neologism and classify it. Through the survey on the practicality of the Neologism, the final list of Neologism for education was selected and the cultural phenomenon was analyzed. This study sets the criteria for selecting Neologism by referring to the vocabulary selection criteria of previous prior studies, ‘Whether to be included in The Korean pyojun dictionary’, ‘How often Neologism appear and whether Neologism are currently in use’, ‘Whether the Neologism suitable for education’, ‘Whether to reflect the Korean cultural phenomenon and cultural meaning', According these criteria selected the Neologism list.
In chapter Ⅳ, The final educational Neologism selected in Chapter Ⅲ use for the teaching&learning materials, prepare an effective education measures by grade to help learners. Neologism belonging to 'Language Life' are easy to understand, so writer use it for teaching&learning materials at the intermediate level. Since the Neologism belonging to 'Leisure Life’ reflects many Korean culture and phenomena, so writer designed it as the teaching&learning materials at the advanced level. The course is mainly consisted of the introduction stage, the development stage, the practice and utilization stage and arrangement stage.
In chapter Ⅴ, summarized the contents of the preceding four chapters
and puts forward the limitations and significance of this study.
These Neologism sourcebooks are recently published by The National Institute of the Korean Language and it investigates and selects neologism. Neologism which represent modern Korean culture were analyzed through the sources, and it is relevant for helping education method as modern cultural education and neologism education materials.
The purpose of this study is to prepare the educational measures of Korean Neologism as Cultural Vocabulary. This study refer to the Neologism in Neologism sourcebook that published by The National Institute of the Korean Language in 2018 and 2019, Analyzes them as the vocabulary selection criteria of this study, and prepare an effective education measures based on the final list of educational Neologism.
In chapter Ⅰ, revealed the purpose and method of this study, including the existing research on the vocabulary of "daily life", the existing research on Neologism education, and the existing research on cultural vocabulary.
In chapter Ⅱ, theoretical background, examines the concept and scope of cultural vocabulary, the concept of Neologism. In addition, also puts forward the meaning of Neologism in Korean language education and examines the educational methods of Neologism. Through the education of Neologism, it can help smooth communication, provide access to various aspects of Korean culture, encourage learners to learn and raise interest in learning, at the same time, it can help learners to understand the meaning and structure of words by forming Neologism. The teaching methods were consists of 'Neologism education using word formation' method and 'new words education using culture' method.
In chapter Ⅲ, looked at existing research on selecting vocabulary selection which set the criteria for selecting Neologism in this study. And a survey was conducted on the understanding of Neologism among Foreign Students. Then, based on the Neologism sourcebook was used as a basic material to select the Neologism and classify it. Through the survey on the practicality of the Neologism, the final list of Neologism for education was selected and the cultural phenomenon was analyzed. This study sets the criteria for selecting Neologism by referring to the vocabulary selection criteria of previous prior studies, ‘Whether to be included in The Korean pyojun dictionary’, ‘How often Neologism appear and whether Neologism are currently in use’, ‘Whether the Neologism suitable for education’, ‘Whether to reflect the Korean cultural phenomenon and cultural meaning', According these criteria selected the Neologism list.
In chapter Ⅳ, The final educational Neologism selected in Chapter Ⅲ use for the teaching&learning materials, prepare an effective education measures by grade to help learners. Neologism belonging to 'Language Life' are easy to understand, so writer use it for teaching&learning materials at the intermediate level. Since the Neologism belonging to 'Leisure Life’ reflects many Korean culture and phenomena, so writer designed it as the teaching&learning materials at the advanced level. The course is mainly consisted of the introduction stage, the development stage, the practice and utilization stage and arrangement stage.
In chapter Ⅴ, summarized the contents of the preceding four chapters
and puts forward the limitations and significance of this study.
These Neologism sourcebooks are recently published by The National Institute of the Korean Language and it investigates and selects neologism. Neologism which represent modern Korean culture were analyzed through the sources, and it is relevant for helping education method as modern cultural education and neologism education materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.