농악은 고대로부터 전승되는 과정에서 많은 변화를 통해 오늘날에 전승되고 있다. 사물놀이가 농악가락을 기반으로 재창조된 것에 대한 이견은 없을 것이다. 농악가락으로 재창조된 사물놀이는 농악의 한 갈래로 보는 것이 타당하다. 그러므로 본 연구의 목적은 사물놀이가 농악가락을 어떠한 음악구조 형태로 변화시켜 타악합주 연주음악으로 재창조되었는지 밝히고자 함이다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 삼도농악을 중심으로 사물놀이와 음악구조 형태를 비교해 보았다. 그 결과 중부농악 중 평택농악과 사물놀이 빠르기는 두 그룹에서 상이한 차이를 보였다. 평택농악에 비해 사물놀이가 월등히 빠르게 나타났다. 가락첨삭은 평택농악 약15여종의 가락을 사물놀이는 약10종을 삭감하여 5종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 평택농악 총40장단, 사물놀이 총237장단으로 사물놀이가 음악적으로 다양한 변화를 보였다. ‘짝쇠’의 경우 사물놀이가 창작하여 첨가한 가락 중 최고의 작품으로 여긴다. 장단 리듬구조는 ‘쩍쩍이’ 가락에서만이 변화가 나타났으며, 나머지 장단에서는 대동소이한 결과로 나타났다. 그러나 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할과 변주가 주를 이뤘다. 영남농악은 빠르기는 두 그룹 모두 근소한 차이를 보이고 있으나, 사물놀이는 느리게 시작하여 점점 빠르게 진행하는 형태로 매우 빠르게 전개하는 특징이 있다. 가락첨삭은 진주삼천포농악 약19여종의 가락을 사물놀이는 약13종의 많은 가락을 삭감하여 약6종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 진주삼천포농악 총269장단, 사물놀이 총136장단으로 사물놀이 장단이 더 간결하게 변화하였다. 장단 리듬구조는 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할이 많고, 주로 겹가락 연주가 많아 가락이 다채롭다. 특히 진주삼천포농악 ‘다드래기’ 가락을 변화시켜 ‘별달거리’ 가락을 창작하여 첨가하였다. 호남농악의 경우 빠르기는 동일가락으로 비교한 결과 시작에서 큰 차이는 없으나, 사물놀이는 장단이 반복될수록 점점 빨라지는 특징이 있다. 가락첨삭은 정읍농악 약18여종의 가락을 사물놀이는 약11종의 가락을 삭감하여 약7종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 정읍농악이 총81장단, 사물놀이가 총169장단으로 총88장단 많이 구성되었다. 장단 리듬구조는 2소박 또는 3소박에서 세분화되는 리듬분할이 많다. 주로 꽹과리와 장구의 가락 전개에서 꾸밈음 형태의 겹가락 연주가 많아 화려함과 다채로운 특징이 있다. 특히 ‘굿거리’의 경우 호남농악 판굿에서 잘 연주되지 않는 가락을 첨가하여 우리 전통음악의 시나위와 같은 형식으로 연주하는 것이 특징이다. 이와 같이 삼도농악과 사물놀이 음악구조 형태 비교 결과 사물놀이는 선반형태 농악 연행에서 앉은반 형태 무대공연 양식의 타악합주 연주음악 형태로 변화하였다. 사물놀이는 긴 가락부터 짧은 가락 순으로 구성되었으며, 느리게 시작하여 점점 빨라지는 특징이 나타났다. 가락은 최소화하여 장단 수에서 많은 변화와 함께 증감되었다. 한 장단의 리듬구조는 연주자 능력에 따라 가감이 가능한 시나위 형태이다. 사물놀이는 무대공연 양식으로 구성과 연주법, 악기의 상호관계성 등 예술성이 높아졌음을 알 수 있었다. 빠르기와 가락첨삭, 장단 리듬구조 등 다양한 음악구조 형태 변화를 통해, 야외 공연 환경에서 무대적 공연 환경에 맞게 시간과 공간 창조를 하였다. 이와 같이 사물놀이는 전통을 올곧게 계승하여 전통 음악적 자산을 통해 새로운 음악으로 재창조하여 발전시켰다. 오늘날 우리는 사물놀이가 옛것을 새로운 시대에 맞게 재창조한 것처럼 전통 음악적 자산을 활용하여, 미래와 소통하고 다양한 장르의 ...
농악은 고대로부터 전승되는 과정에서 많은 변화를 통해 오늘날에 전승되고 있다. 사물놀이가 농악가락을 기반으로 재창조된 것에 대한 이견은 없을 것이다. 농악가락으로 재창조된 사물놀이는 농악의 한 갈래로 보는 것이 타당하다. 그러므로 본 연구의 목적은 사물놀이가 농악가락을 어떠한 음악구조 형태로 변화시켜 타악합주 연주음악으로 재창조되었는지 밝히고자 함이다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 삼도농악을 중심으로 사물놀이와 음악구조 형태를 비교해 보았다. 그 결과 중부농악 중 평택농악과 사물놀이 빠르기는 두 그룹에서 상이한 차이를 보였다. 평택농악에 비해 사물놀이가 월등히 빠르게 나타났다. 가락첨삭은 평택농악 약15여종의 가락을 사물놀이는 약10종을 삭감하여 5종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 평택농악 총40장단, 사물놀이 총237장단으로 사물놀이가 음악적으로 다양한 변화를 보였다. ‘짝쇠’의 경우 사물놀이가 창작하여 첨가한 가락 중 최고의 작품으로 여긴다. 장단 리듬구조는 ‘쩍쩍이’ 가락에서만이 변화가 나타났으며, 나머지 장단에서는 대동소이한 결과로 나타났다. 그러나 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할과 변주가 주를 이뤘다. 영남농악은 빠르기는 두 그룹 모두 근소한 차이를 보이고 있으나, 사물놀이는 느리게 시작하여 점점 빠르게 진행하는 형태로 매우 빠르게 전개하는 특징이 있다. 가락첨삭은 진주삼천포농악 약19여종의 가락을 사물놀이는 약13종의 많은 가락을 삭감하여 약6종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 진주삼천포농악 총269장단, 사물놀이 총136장단으로 사물놀이 장단이 더 간결하게 변화하였다. 장단 리듬구조는 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할이 많고, 주로 겹가락 연주가 많아 가락이 다채롭다. 특히 진주삼천포농악 ‘다드래기’ 가락을 변화시켜 ‘별달거리’ 가락을 창작하여 첨가하였다. 호남농악의 경우 빠르기는 동일가락으로 비교한 결과 시작에서 큰 차이는 없으나, 사물놀이는 장단이 반복될수록 점점 빨라지는 특징이 있다. 가락첨삭은 정읍농악 약18여종의 가락을 사물놀이는 약11종의 가락을 삭감하여 약7종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 정읍농악이 총81장단, 사물놀이가 총169장단으로 총88장단 많이 구성되었다. 장단 리듬구조는 2소박 또는 3소박에서 세분화되는 리듬분할이 많다. 주로 꽹과리와 장구의 가락 전개에서 꾸밈음 형태의 겹가락 연주가 많아 화려함과 다채로운 특징이 있다. 특히 ‘굿거리’의 경우 호남농악 판굿에서 잘 연주되지 않는 가락을 첨가하여 우리 전통음악의 시나위와 같은 형식으로 연주하는 것이 특징이다. 이와 같이 삼도농악과 사물놀이 음악구조 형태 비교 결과 사물놀이는 선반형태 농악 연행에서 앉은반 형태 무대공연 양식의 타악합주 연주음악 형태로 변화하였다. 사물놀이는 긴 가락부터 짧은 가락 순으로 구성되었으며, 느리게 시작하여 점점 빨라지는 특징이 나타났다. 가락은 최소화하여 장단 수에서 많은 변화와 함께 증감되었다. 한 장단의 리듬구조는 연주자 능력에 따라 가감이 가능한 시나위 형태이다. 사물놀이는 무대공연 양식으로 구성과 연주법, 악기의 상호관계성 등 예술성이 높아졌음을 알 수 있었다. 빠르기와 가락첨삭, 장단 리듬구조 등 다양한 음악구조 형태 변화를 통해, 야외 공연 환경에서 무대적 공연 환경에 맞게 시간과 공간 창조를 하였다. 이와 같이 사물놀이는 전통을 올곧게 계승하여 전통 음악적 자산을 통해 새로운 음악으로 재창조하여 발전시켰다. 오늘날 우리는 사물놀이가 옛것을 새로운 시대에 맞게 재창조한 것처럼 전통 음악적 자산을 활용하여, 미래와 소통하고 다양한 장르의 콘텐츠를 만들어야 할 것이다. 또한 변화하는 공연 환경에 대응하기 위하여 현재 사물놀이 공연 양식이 아직도 유효한지에 대해 깊이 생각해 보아야 할 필요가 있다.
농악은 고대로부터 전승되는 과정에서 많은 변화를 통해 오늘날에 전승되고 있다. 사물놀이가 농악가락을 기반으로 재창조된 것에 대한 이견은 없을 것이다. 농악가락으로 재창조된 사물놀이는 농악의 한 갈래로 보는 것이 타당하다. 그러므로 본 연구의 목적은 사물놀이가 농악가락을 어떠한 음악구조 형태로 변화시켜 타악합주 연주음악으로 재창조되었는지 밝히고자 함이다. 본 연구의 목적을 이루기 위해 삼도농악을 중심으로 사물놀이와 음악구조 형태를 비교해 보았다. 그 결과 중부농악 중 평택농악과 사물놀이 빠르기는 두 그룹에서 상이한 차이를 보였다. 평택농악에 비해 사물놀이가 월등히 빠르게 나타났다. 가락첨삭은 평택농악 약15여종의 가락을 사물놀이는 약10종을 삭감하여 5종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 평택농악 총40장단, 사물놀이 총237장단으로 사물놀이가 음악적으로 다양한 변화를 보였다. ‘짝쇠’의 경우 사물놀이가 창작하여 첨가한 가락 중 최고의 작품으로 여긴다. 장단 리듬구조는 ‘쩍쩍이’ 가락에서만이 변화가 나타났으며, 나머지 장단에서는 대동소이한 결과로 나타났다. 그러나 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할과 변주가 주를 이뤘다. 영남농악은 빠르기는 두 그룹 모두 근소한 차이를 보이고 있으나, 사물놀이는 느리게 시작하여 점점 빠르게 진행하는 형태로 매우 빠르게 전개하는 특징이 있다. 가락첨삭은 진주삼천포농악 약19여종의 가락을 사물놀이는 약13종의 많은 가락을 삭감하여 약6종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 진주삼천포농악 총269장단, 사물놀이 총136장단으로 사물놀이 장단이 더 간결하게 변화하였다. 장단 리듬구조는 사물놀이에서 2소박 또는 3소박에서 세분화되어 나눠지는 리듬분할이 많고, 주로 겹가락 연주가 많아 가락이 다채롭다. 특히 진주삼천포농악 ‘다드래기’ 가락을 변화시켜 ‘별달거리’ 가락을 창작하여 첨가하였다. 호남농악의 경우 빠르기는 동일가락으로 비교한 결과 시작에서 큰 차이는 없으나, 사물놀이는 장단이 반복될수록 점점 빨라지는 특징이 있다. 가락첨삭은 정읍농악 약18여종의 가락을 사물놀이는 약11종의 가락을 삭감하여 약7종의 가락으로 악곡을 구성하였다. 함께 공유하고 있는 가락 중 정읍농악이 총81장단, 사물놀이가 총169장단으로 총88장단 많이 구성되었다. 장단 리듬구조는 2소박 또는 3소박에서 세분화되는 리듬분할이 많다. 주로 꽹과리와 장구의 가락 전개에서 꾸밈음 형태의 겹가락 연주가 많아 화려함과 다채로운 특징이 있다. 특히 ‘굿거리’의 경우 호남농악 판굿에서 잘 연주되지 않는 가락을 첨가하여 우리 전통음악의 시나위와 같은 형식으로 연주하는 것이 특징이다. 이와 같이 삼도농악과 사물놀이 음악구조 형태 비교 결과 사물놀이는 선반형태 농악 연행에서 앉은반 형태 무대공연 양식의 타악합주 연주음악 형태로 변화하였다. 사물놀이는 긴 가락부터 짧은 가락 순으로 구성되었으며, 느리게 시작하여 점점 빨라지는 특징이 나타났다. 가락은 최소화하여 장단 수에서 많은 변화와 함께 증감되었다. 한 장단의 리듬구조는 연주자 능력에 따라 가감이 가능한 시나위 형태이다. 사물놀이는 무대공연 양식으로 구성과 연주법, 악기의 상호관계성 등 예술성이 높아졌음을 알 수 있었다. 빠르기와 가락첨삭, 장단 리듬구조 등 다양한 음악구조 형태 변화를 통해, 야외 공연 환경에서 무대적 공연 환경에 맞게 시간과 공간 창조를 하였다. 이와 같이 사물놀이는 전통을 올곧게 계승하여 전통 음악적 자산을 통해 새로운 음악으로 재창조하여 발전시켰다. 오늘날 우리는 사물놀이가 옛것을 새로운 시대에 맞게 재창조한 것처럼 전통 음악적 자산을 활용하여, 미래와 소통하고 다양한 장르의 콘텐츠를 만들어야 할 것이다. 또한 변화하는 공연 환경에 대응하기 위하여 현재 사물놀이 공연 양식이 아직도 유효한지에 대해 깊이 생각해 보아야 할 필요가 있다.
Nongak is being transmitted today through many changes in the process of transmission from ancient times. There would be no disagreement about recreation of Samulnori based on Nongakgarak. It is reasonable to consider samulnori, which had been reinvented as Nongakgarak, a branch of Nongak. Therefore...
Nongak is being transmitted today through many changes in the process of transmission from ancient times. There would be no disagreement about recreation of Samulnori based on Nongakgarak. It is reasonable to consider samulnori, which had been reinvented as Nongakgarak, a branch of Nongak. Therefore, the purpose of this research is to find out in which way samulnori changed the musical structure of nongakgarak so that it can be recreated as percussion ensemble instrumental music. To achieve the purpose of this research, the author compared samulnori and music structure with a focus on Samdo Nongak. As a result, the speed of Pyeongtaeknongak and Samulnori among Jungbunongak was differentin both groups. Samulnori appeared significantly faster than Pyeongtaeknongak. Garak correction cut about 15 kinds of garak of Pyeongtaeknongak, samulnori cut about 10 kinds, and composed 5 kinds of music pieces. Among garak, 40 jangdan of Pyeongtaeknongak and 237 jangdan of Samulnori have been shared and Samulnori showed a variety of musical changes. In case of ‘Jjaksoe’, it is regarded as the best work of garak created and added by samulnori. Jangdan rhythmic structure showed a change only in the 'Jjeokjjeoki' garak and in the rest of jangdan, the results were almost identical. However, in samulnori, rhythm division and variation, which were divided into two sobak or three sobak, were predominant. The speed of Yeongnamnongak has a slight difference in both groups but samulnori starts slowly and progresses gradually and has afeature of developing very quickly. Garak correction cuts about 19 types of garak in Jinju Samcheonpo nongak, samulnori cuts about 13 types of garak and then composed a music piece with 6 types of garak. Jinju Samcheonpo Nongak 269 jangdan and samulnori 136 jagndan were shared and samulnori jangdan changed more concisely. The jangdan rhythm structure is divided into 2 sobak or 3 sobak in samulnori, and there are many rhythmic divisions. Garak is various mainly because many are played with gyeobgarak. Especially one changed Jinju Samcheonponongak ‘Dadraegi’ garak and created ‘Byuldalgeori’ garak and added. When it comes to Honamnongak, the speed is the same garak and there is no significant difference at the beginning. Samulnori becomes faster as jangdan is repeated. Garak correction cut about 18 garak of Jeongeub nongak and samulnori cut about 11 garak and then composed a music piece with about 11 garak. Among shared garak, Jeongeub Nongak is 81 jangdan and samulnori is 169 jangdan, in total 88. The jangdan rhythm structure has many rhythmic divisions that are subdivided into two sobak or three sobak. Mainly in the development of garak of kkwaenggwari and janggu gyeobgarak in the format of ggumimeum is played and they are colorful and various. Particularly in case of gutguri, Honamnongak adds garak, which is less played in Pangut, and it is characterized by playing in the same form as Sinawi of our traditional music. As a result of music structure comparison of Samdo Nongak and Samulnori, samulnori changed from a shelf-type nongak performance to a percussive performance music form of a sitting class stage performance. Samulnori changed from a shelf-type nongak performance to a percussive performance music form of a sitting class stage performance. Samulnori consists of and in the order of long garak to short garak and starts slowly and becomes faster and faster. Garak is minimized and increases and decreases with many changes in the number of jangdan. One jangdan's rhythmic structure is a type of sinawi that can be added or subtracted depending on the capacity of the player. Samulnori is of a stage performance style, and the artistry has increased, such as composition, performance, and interrelationship of musical instruments. Through various types of music structures such as speed and garak correction, jangdan rhythm structure, time and space were created to fit the stage performance environment in the outdoor performance environment. In this way, samulnori has inherited traditionand was re-created and developed into new music through traditional musical assets. As samulnori re-created the old for the new age, today we should communicate with the future and create contents of various genres with making the most of traditional music assets. Also, to cope with the changing performance environment, there is a need to reconsider whether the current samulnori performance form is still valid.
Nongak is being transmitted today through many changes in the process of transmission from ancient times. There would be no disagreement about recreation of Samulnori based on Nongakgarak. It is reasonable to consider samulnori, which had been reinvented as Nongakgarak, a branch of Nongak. Therefore, the purpose of this research is to find out in which way samulnori changed the musical structure of nongakgarak so that it can be recreated as percussion ensemble instrumental music. To achieve the purpose of this research, the author compared samulnori and music structure with a focus on Samdo Nongak. As a result, the speed of Pyeongtaeknongak and Samulnori among Jungbunongak was differentin both groups. Samulnori appeared significantly faster than Pyeongtaeknongak. Garak correction cut about 15 kinds of garak of Pyeongtaeknongak, samulnori cut about 10 kinds, and composed 5 kinds of music pieces. Among garak, 40 jangdan of Pyeongtaeknongak and 237 jangdan of Samulnori have been shared and Samulnori showed a variety of musical changes. In case of ‘Jjaksoe’, it is regarded as the best work of garak created and added by samulnori. Jangdan rhythmic structure showed a change only in the 'Jjeokjjeoki' garak and in the rest of jangdan, the results were almost identical. However, in samulnori, rhythm division and variation, which were divided into two sobak or three sobak, were predominant. The speed of Yeongnamnongak has a slight difference in both groups but samulnori starts slowly and progresses gradually and has afeature of developing very quickly. Garak correction cuts about 19 types of garak in Jinju Samcheonpo nongak, samulnori cuts about 13 types of garak and then composed a music piece with 6 types of garak. Jinju Samcheonpo Nongak 269 jangdan and samulnori 136 jagndan were shared and samulnori jangdan changed more concisely. The jangdan rhythm structure is divided into 2 sobak or 3 sobak in samulnori, and there are many rhythmic divisions. Garak is various mainly because many are played with gyeobgarak. Especially one changed Jinju Samcheonponongak ‘Dadraegi’ garak and created ‘Byuldalgeori’ garak and added. When it comes to Honamnongak, the speed is the same garak and there is no significant difference at the beginning. Samulnori becomes faster as jangdan is repeated. Garak correction cut about 18 garak of Jeongeub nongak and samulnori cut about 11 garak and then composed a music piece with about 11 garak. Among shared garak, Jeongeub Nongak is 81 jangdan and samulnori is 169 jangdan, in total 88. The jangdan rhythm structure has many rhythmic divisions that are subdivided into two sobak or three sobak. Mainly in the development of garak of kkwaenggwari and janggu gyeobgarak in the format of ggumimeum is played and they are colorful and various. Particularly in case of gutguri, Honamnongak adds garak, which is less played in Pangut, and it is characterized by playing in the same form as Sinawi of our traditional music. As a result of music structure comparison of Samdo Nongak and Samulnori, samulnori changed from a shelf-type nongak performance to a percussive performance music form of a sitting class stage performance. Samulnori changed from a shelf-type nongak performance to a percussive performance music form of a sitting class stage performance. Samulnori consists of and in the order of long garak to short garak and starts slowly and becomes faster and faster. Garak is minimized and increases and decreases with many changes in the number of jangdan. One jangdan's rhythmic structure is a type of sinawi that can be added or subtracted depending on the capacity of the player. Samulnori is of a stage performance style, and the artistry has increased, such as composition, performance, and interrelationship of musical instruments. Through various types of music structures such as speed and garak correction, jangdan rhythm structure, time and space were created to fit the stage performance environment in the outdoor performance environment. In this way, samulnori has inherited traditionand was re-created and developed into new music through traditional musical assets. As samulnori re-created the old for the new age, today we should communicate with the future and create contents of various genres with making the most of traditional music assets. Also, to cope with the changing performance environment, there is a need to reconsider whether the current samulnori performance form is still valid.
주제어
#삼도농악 사물놀이 음악구조 형태 타악합주 연주음악 무대공연 양식 Samdo Nongak Samulnori music structure Percussion instrumental music stage performance form
학위논문 정보
저자
김한복
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
음악이론학과 한국음악(이론)전공
지도교수
최상화
발행연도
2020
총페이지
xi, 317 p.
키워드
삼도농악 사물놀이 음악구조 형태 타악합주 연주음악 무대공연 양식 Samdo Nongak Samulnori music structure Percussion instrumental music stage performance form
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.