본 연구는 여성성의 대표적인 이미지 팜므파탈의 요소를 통해 창작된 무용 창작작품 <모피를 입은 난 여자>에 관한 연구이다. 이 작품은 최근 한국에서 이슈화되고 있는 여성 불평등의 문제와 갈등에 기인하여 창작된 작품으로, 여성성의 본질을 발견하고 주체성을 찾는 것을 말하고자 작품을 안무하였다. 작품의 제목인 ‘모피를 입은 난 여자’는 여성에 대해 갖는 사회의 부정적인 여성의 이미지를 의미하는데, 모피를 입은 여성이 등장하지 않는 것으로 남성중심의 사고를 전환시키고자 하였다. 또한 팜므파탈의 여성성의 이미지를 자유롭게 드러내는 것으로 여성의 정체성과 주체성을 찾아가는 과정을 그려내고자 하였다. 이에 본 논문은 팜므파탈로 표현된 여성의 요소를 고찰하고 그 요소에 내재된 의미를 달리 해석하고 작품과의 상관성과 안무의 타당성을 분석하는 것에 그 목적이 있다. 신화에 등장하는 여성성의 이미지를 ‘잔혹성’, ‘신비성’, ‘선정성’으로 분류하고 근대사회에서 규정한 나약한 여성의 이미지가 아닌 여성의 본질적인 힘과 권력, 자유로운 의지를 ...
본 연구는 여성성의 대표적인 이미지 팜므파탈의 요소를 통해 창작된 무용 창작작품 <모피를 입은 난 여자>에 관한 연구이다. 이 작품은 최근 한국에서 이슈화되고 있는 여성 불평등의 문제와 갈등에 기인하여 창작된 작품으로, 여성성의 본질을 발견하고 주체성을 찾는 것을 말하고자 작품을 안무하였다. 작품의 제목인 ‘모피를 입은 난 여자’는 여성에 대해 갖는 사회의 부정적인 여성의 이미지를 의미하는데, 모피를 입은 여성이 등장하지 않는 것으로 남성중심의 사고를 전환시키고자 하였다. 또한 팜므파탈의 여성성의 이미지를 자유롭게 드러내는 것으로 여성의 정체성과 주체성을 찾아가는 과정을 그려내고자 하였다. 이에 본 논문은 팜므파탈로 표현된 여성의 요소를 고찰하고 그 요소에 내재된 의미를 달리 해석하고 작품과의 상관성과 안무의 타당성을 분석하는 것에 그 목적이 있다. 신화에 등장하는 여성성의 이미지를 ‘잔혹성’, ‘신비성’, ‘선정성’으로 분류하고 근대사회에서 규정한 나약한 여성의 이미지가 아닌 여성의 본질적인 힘과 권력, 자유로운 의지를 오브제로 시각화하여 작품이 묘사되는 것에 중점을 두었다. 애드쉐드의 무용분석법을 토대로 작품을 분석하였다. 또한 본 연구의 수행을 위해 작품 구성, 연습과정 실기기반 연구의 과정과 작품 제작에 관하여 정리하였다.
첫째, 무용공연의 핵심요소인 무용수는 공연에서 연기자라고 할 수 있다. 무용수는 이미지가 담고 있는 의미를 개인의 해석을 통해 창조하고 하나의 이미지로 완성될 수 있는 존재이다. 따라서 연구자는 창작과정에서 움직임과 관련한 여성성의 이미지를 구현을 위해 작품을 표현해 내는 무용수가 가지고 있는 여성성의 이미지 관해 토론하였다. 이 과정은 서로 간 이미지 간극을 좁히기는 것에 기여하였고, 각자가 생각하는 여 성성의 이미지에 공통의 요소가 있다는 것을 발견하였다. 둘째, 무용과 상호적인 관계성을 가지고 있는 음악 또한 청각적인 요소로 활용될 수 있다. 본 작품에서는 음악장면의 구성으로 여성의 본성을 드러내기 위해 상반되는 음악인 클래식에서 락으로 변주되는 방식을 통해 여성의 본질을 극적으로 드러내었다. 또 박수 소리를 사용하여 감정기복의 상태를 전달하고 입으로 소리를 내는 방식으로 여성의 행동을 극대화 시키는 방법을 구성하였다. 셋째, 여성의 본질에 관한 탐구과정을 중점적으로 다루었으며, 그 세분화 요소에는 팜므파탈의 대 분류라 할 수 있는 잔혹성과 신비성, 선정성의 3개의 장으로 구성되어 있다. 잔혹성의 요소는 헤어드라이어, 은박지의 오브제를 사용해 남성을 위협하는 여성의 힘을 상징적으로 보여주고 있다. 잔혹성의 의미는 표면적으로 드러나는 이미지가 아니라 자연스러운 본성을 드러내는 것으로 표현하고자 하였다. 기존 여성성의 이미지를 해체하기 위해 자신의 탐색하는 것은 거칠더라도 필연적으로 겪어야 하는 과정임을 말한다. 신비성의 요소는 여성의 상징으로 대표되는 악세사리 등을 오브제로 활용하였고, 모피를 대신해 은박지를 입는 것으로 모피의 역설을 드러냈다. 이 작품의 주제인 여성과 남성의 성정체성에 관해 갖는 의미를 확신할 수 있는지 보여주고자 하였다. 선정성의 요소는 여성의 특정신체를 사용하여 관능적 이미지가 표현되었다. 그 이미지를 반복적으로 드러내면서 전통적인 여성상의 이미지를 저하시키려는 의도이다. 남성의 성기를 상징하는 아이스크림을 헤어드라이어로 녹이는 이미지를 통해 성적인 권위 또한 여성에게 부여된 것을 상징적으로 표현하였다. 즉, 무용 창작작품 <모피를 입은 난 여자>는 팜므파탈이 가지는 상징성을 구현하고 근대 여성에게 부여되었던 억압과 역할로부터의 해방은 여성 자신의 본질성 회복에 있음을 전달하였으며, 이를 주제와 내용, 오브제, 음악의 장면구성을 바탕으로 안무하였다. 연구자는 여전히 작거나 크게 존재하는 남성중심의 사회에서 바라보는 여성성이 진정한 여성의 모습인 것인가에 의문을 제기하고, 이를 통해 여성의 젠더 이슈가 사회의 인식변화에 활용되고자 하였다.
본 연구는 여성성의 대표적인 이미지 팜므파탈의 요소를 통해 창작된 무용 창작작품 <모피를 입은 난 여자>에 관한 연구이다. 이 작품은 최근 한국에서 이슈화되고 있는 여성 불평등의 문제와 갈등에 기인하여 창작된 작품으로, 여성성의 본질을 발견하고 주체성을 찾는 것을 말하고자 작품을 안무하였다. 작품의 제목인 ‘모피를 입은 난 여자’는 여성에 대해 갖는 사회의 부정적인 여성의 이미지를 의미하는데, 모피를 입은 여성이 등장하지 않는 것으로 남성중심의 사고를 전환시키고자 하였다. 또한 팜므파탈의 여성성의 이미지를 자유롭게 드러내는 것으로 여성의 정체성과 주체성을 찾아가는 과정을 그려내고자 하였다. 이에 본 논문은 팜므파탈로 표현된 여성의 요소를 고찰하고 그 요소에 내재된 의미를 달리 해석하고 작품과의 상관성과 안무의 타당성을 분석하는 것에 그 목적이 있다. 신화에 등장하는 여성성의 이미지를 ‘잔혹성’, ‘신비성’, ‘선정성’으로 분류하고 근대사회에서 규정한 나약한 여성의 이미지가 아닌 여성의 본질적인 힘과 권력, 자유로운 의지를 오브제로 시각화하여 작품이 묘사되는 것에 중점을 두었다. 애드쉐드의 무용분석법을 토대로 작품을 분석하였다. 또한 본 연구의 수행을 위해 작품 구성, 연습과정 실기기반 연구의 과정과 작품 제작에 관하여 정리하였다.
첫째, 무용공연의 핵심요소인 무용수는 공연에서 연기자라고 할 수 있다. 무용수는 이미지가 담고 있는 의미를 개인의 해석을 통해 창조하고 하나의 이미지로 완성될 수 있는 존재이다. 따라서 연구자는 창작과정에서 움직임과 관련한 여성성의 이미지를 구현을 위해 작품을 표현해 내는 무용수가 가지고 있는 여성성의 이미지 관해 토론하였다. 이 과정은 서로 간 이미지 간극을 좁히기는 것에 기여하였고, 각자가 생각하는 여 성성의 이미지에 공통의 요소가 있다는 것을 발견하였다. 둘째, 무용과 상호적인 관계성을 가지고 있는 음악 또한 청각적인 요소로 활용될 수 있다. 본 작품에서는 음악장면의 구성으로 여성의 본성을 드러내기 위해 상반되는 음악인 클래식에서 락으로 변주되는 방식을 통해 여성의 본질을 극적으로 드러내었다. 또 박수 소리를 사용하여 감정기복의 상태를 전달하고 입으로 소리를 내는 방식으로 여성의 행동을 극대화 시키는 방법을 구성하였다. 셋째, 여성의 본질에 관한 탐구과정을 중점적으로 다루었으며, 그 세분화 요소에는 팜므파탈의 대 분류라 할 수 있는 잔혹성과 신비성, 선정성의 3개의 장으로 구성되어 있다. 잔혹성의 요소는 헤어드라이어, 은박지의 오브제를 사용해 남성을 위협하는 여성의 힘을 상징적으로 보여주고 있다. 잔혹성의 의미는 표면적으로 드러나는 이미지가 아니라 자연스러운 본성을 드러내는 것으로 표현하고자 하였다. 기존 여성성의 이미지를 해체하기 위해 자신의 탐색하는 것은 거칠더라도 필연적으로 겪어야 하는 과정임을 말한다. 신비성의 요소는 여성의 상징으로 대표되는 악세사리 등을 오브제로 활용하였고, 모피를 대신해 은박지를 입는 것으로 모피의 역설을 드러냈다. 이 작품의 주제인 여성과 남성의 성정체성에 관해 갖는 의미를 확신할 수 있는지 보여주고자 하였다. 선정성의 요소는 여성의 특정신체를 사용하여 관능적 이미지가 표현되었다. 그 이미지를 반복적으로 드러내면서 전통적인 여성상의 이미지를 저하시키려는 의도이다. 남성의 성기를 상징하는 아이스크림을 헤어드라이어로 녹이는 이미지를 통해 성적인 권위 또한 여성에게 부여된 것을 상징적으로 표현하였다. 즉, 무용 창작작품 <모피를 입은 난 여자>는 팜므파탈이 가지는 상징성을 구현하고 근대 여성에게 부여되었던 억압과 역할로부터의 해방은 여성 자신의 본질성 회복에 있음을 전달하였으며, 이를 주제와 내용, 오브제, 음악의 장면구성을 바탕으로 안무하였다. 연구자는 여전히 작거나 크게 존재하는 남성중심의 사회에서 바라보는 여성성이 진정한 여성의 모습인 것인가에 의문을 제기하고, 이를 통해 여성의 젠더 이슈가 사회의 인식변화에 활용되고자 하였다.
This study is a study on the dance work created through the element of femme fatale, which is a representative image of femininity. This work was created due to the problems and conflicts of women's inequality that has recently become an issue in Korea, and has been choreographed to discover the es...
This study is a study on the dance work created through the element of femme fatale, which is a representative image of femininity. This work was created due to the problems and conflicts of women's inequality that has recently become an issue in Korea, and has been choreographed to discover the essence of femininity and to find subjectivity. The title of the work, “I'm a woman in fur,” refers to the negative image of women in society, and it tried to transform male-centered thinking by the fact no woman in fur appeared. In addition, the work tried to portray the process of finding the identity and subjectivity of women by freely revealing the image of femininity of femme fatale. Therefore, this study aims to examine the elements of women expressed as femme fatale, interpret the meanings inherent in those elements, and analyze the correlation with the work and the validity of choreography. The study focuses on the image of femininity appearing in myth is classified as 'brutality', 'mystery', and 'sensationalism', and that the artwork is depicted by visualizing the intrinsic strength, power, and free will of the woman as an object rather than the image of a weak woman defined in the modern society. The work was analyzed based on Adshead's dance analysis method. Also, in order to conduct this study, the composition of the work, the practice process, the process of practical-based research and the production of the work are summarized.
First, dancers, a key element of dance performance, can be said to be actors in performances. The dancer is a being who can create the meaning contained in the image through personal interpretation and complete it into a single image. Therefore, the researcher discussed the image of femininity possessed by dancers who express works to realize the image of femininity related to movement in the creative process. This process contributed to narrowing the gap of the images between each other, and found that there was a common element in the image of femininity. Second, music that has a mutual relationship with dance can also be used as an auditory element. In this work, the essence of women is dramatically revealed through the method of changing from classical music to rock, which is contrasting, to reveal the nature of women through the composition of music scenes. In addition, the method of maximizing a woman's behavior was constructed by conveying the state of emotional roller coaster using a clapping sound and making a sound through the mouth. Third, it focused on the explorative process of women's essence, and its subdivided elements are composed of three chapters, which are the major categories of femme fatal: cruelty, mystery, and sensationalism. The element of cruelty symbolizes the power of women threatening men using hair dryers and silver foil objects. The meaning of cruelty was not to express the image on the surface, but to express the natural human nature. Even if it is rough, exploring oneself is an inevitable process to dismantle the existing femininity image. As an element of mystery, the accessories that represent women's symbols were used as objects, and the paradox of fur was revealed by wearing tin foil instead of fur. This intended to show whether the meaning of the gender identity of women and men, the subject of the work, can be sure of. As for the element of sensationalism, a sensual image was expressed by using a woman's specific body. It intends to degrade the traditional image of female by repeatedly revealing the image. Through the image of dissolving the ice cream symbolizing the male’s phallus with a hair dryer, it tried to symbolically express that the sexual authority was also granted to women. The dance work, 「I'm a woman in fur」, tried to realize the symbolism that femme fatale has and was intended to convey that the oppression and the liberation from the role given to modern women are in restoring the essence of women themselves. And it was choreographed based on the composition of the scene of the subject, content, object, and music. The researcher questioned whether the femininity seen in the male-centered society, which still exists small or large, is a true figure of women, and through this, tried to utilize the gender issues of women to change the perception of society.
This study is a study on the dance work created through the element of femme fatale, which is a representative image of femininity. This work was created due to the problems and conflicts of women's inequality that has recently become an issue in Korea, and has been choreographed to discover the essence of femininity and to find subjectivity. The title of the work, “I'm a woman in fur,” refers to the negative image of women in society, and it tried to transform male-centered thinking by the fact no woman in fur appeared. In addition, the work tried to portray the process of finding the identity and subjectivity of women by freely revealing the image of femininity of femme fatale. Therefore, this study aims to examine the elements of women expressed as femme fatale, interpret the meanings inherent in those elements, and analyze the correlation with the work and the validity of choreography. The study focuses on the image of femininity appearing in myth is classified as 'brutality', 'mystery', and 'sensationalism', and that the artwork is depicted by visualizing the intrinsic strength, power, and free will of the woman as an object rather than the image of a weak woman defined in the modern society. The work was analyzed based on Adshead's dance analysis method. Also, in order to conduct this study, the composition of the work, the practice process, the process of practical-based research and the production of the work are summarized.
First, dancers, a key element of dance performance, can be said to be actors in performances. The dancer is a being who can create the meaning contained in the image through personal interpretation and complete it into a single image. Therefore, the researcher discussed the image of femininity possessed by dancers who express works to realize the image of femininity related to movement in the creative process. This process contributed to narrowing the gap of the images between each other, and found that there was a common element in the image of femininity. Second, music that has a mutual relationship with dance can also be used as an auditory element. In this work, the essence of women is dramatically revealed through the method of changing from classical music to rock, which is contrasting, to reveal the nature of women through the composition of music scenes. In addition, the method of maximizing a woman's behavior was constructed by conveying the state of emotional roller coaster using a clapping sound and making a sound through the mouth. Third, it focused on the explorative process of women's essence, and its subdivided elements are composed of three chapters, which are the major categories of femme fatal: cruelty, mystery, and sensationalism. The element of cruelty symbolizes the power of women threatening men using hair dryers and silver foil objects. The meaning of cruelty was not to express the image on the surface, but to express the natural human nature. Even if it is rough, exploring oneself is an inevitable process to dismantle the existing femininity image. As an element of mystery, the accessories that represent women's symbols were used as objects, and the paradox of fur was revealed by wearing tin foil instead of fur. This intended to show whether the meaning of the gender identity of women and men, the subject of the work, can be sure of. As for the element of sensationalism, a sensual image was expressed by using a woman's specific body. It intends to degrade the traditional image of female by repeatedly revealing the image. Through the image of dissolving the ice cream symbolizing the male’s phallus with a hair dryer, it tried to symbolically express that the sexual authority was also granted to women. The dance work, 「I'm a woman in fur」, tried to realize the symbolism that femme fatale has and was intended to convey that the oppression and the liberation from the role given to modern women are in restoring the essence of women themselves. And it was choreographed based on the composition of the scene of the subject, content, object, and music. The researcher questioned whether the femininity seen in the male-centered society, which still exists small or large, is a true figure of women, and through this, tried to utilize the gender issues of women to change the perception of society.
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