본 연구는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고, 프로그램의 의미를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램 개발을 위한 연구를 수행하였으며, 이후 프로그램을 예비유아교사에게 적용하여 그 효과를 검증하고 의미를 살펴보았다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 1-1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육내용은 무엇으로 선정할 것인가? 1-3. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교수·학습방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 ...
본 연구는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고, 프로그램의 의미를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램 개발을 위한 연구를 수행하였으며, 이후 프로그램을 예비유아교사에게 적용하여 그 효과를 검증하고 의미를 살펴보았다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 1-1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육내용은 무엇으로 선정할 것인가? 1-3. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교수·학습방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교사효능감에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 3. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 의미는 무엇인가? 3-1. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결 과정에서의 경험은 어떠한가? 3-2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램을 통해 나타난 예비유아교사의 변화는 어떠한가?
각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행하였다. 연구문제 1에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 관련 문헌 및 선행 연구 고찰, 요구도 조사를 실시하여 프로그램의 시안을 구성하였다. 구성된 시안을 토대로 전문가 협의 및 예비적용을 통해 도출된 문제점을 수정·보완하였다. 재구성된 프로그램에 대한 전문가 협의를 실시하여 최종 프로그램을 개발하였다. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 목적은 예비유아교사의 교직윤리의식 함양을 통해 교직윤리 덕목에 근거한 의사결정력과 실천능력을 갖춘 예비유아교사를 양성하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 하위 목표는 첫째, ‘유아교사의 교직윤리의식 함양의 교육적 의미를 인식한다’, 둘째, ‘유아교육현장에서 발생하는 윤리적 딜레마에 대한 민감성을 기른다’, 셋째, ‘교직윤리 덕목에 근거한 의사결정력과 실천능력을 기른다’, 넷째, ‘교직윤리 덕목에 근거한 선택을 정당화하는 능력을 개발한다’이다. 프로그램의 교육내용은 ‘유아 관련 교직윤리’, ‘가정 관련 교직윤리’, ‘동료 관련 교직윤리’, ‘지역사회 관련 교직윤리’이며, 이에 따른 윤리적 딜레마는 각각 ‘개별유아의 존중과 전체유아의 공정성을 고려해야 하는 교사의 딜레마’, ‘방어적인 태도를 보이는 부모에게 진실을 말하는 것과 부모와의 관계를 고려하는 것에 대한 딜레마’, ‘유치원의 공동업무와 교사 개인 업무의 우선순위에 대한 초임교사의 딜레마’, ‘지역사회 연계 프로그램 수용과 유아 중심적인 하루일과 운영에 대한 딜레마’이다. 프로그램의 교수·학습방법은 교수·학습원리, 교수·학습과정, 교수자 역할, 현장전문가 역할로 구성하였다. 교수·학습원리는 ‘학습자 주도의 원리’, ‘관련성의 원리’, ‘통합의 원리’, ‘협력의 원리’, ‘다각적 정보수집의 원리’, ‘전문가연계 학습의 원리’, ‘가치지향의 원리’, ‘실천적 지식기반의 원리’이다. 교수·학습과정은 ‘윤리적 딜레마 이해하기’, ‘윤리적 딜레마 해결을 위한 자료수집하기’, ‘윤리적 딜레마 해결안 도출하기’, ‘윤리적 딜레마 해결안 발표 및 평가하기’로 이루어진다. 교수자의 역할은 ‘교수 설계자’, ‘학습자원을 제공하는 조력자’, ‘윤리적 딜레마 이해를 돕는 촉진자’, ‘윤리적 딜레마 해결안 도출을 돕는 지원자’, ‘동기유발을 위한 격려자’, ‘평가자’로 구성하였다. 현장전문가의 역할은 ‘윤리적 딜레마 관련 실천적 사례 및 해결방안 공유자’, ‘윤리적 딜레마 해결에 필요한 정보 제공자’, ‘학습자의 가상 해결안에 대한 피드백 제공자’, ‘최종 해결안 도출을 위한 안내 및 평가자’로 설정하였다. 프로그램의 평가는 정성평가와 정량평가로 나누어진다. 정성평가는 성찰일지 분석, 토의내용 분석, 면담 내용 분석을 통해 실시한다. 정량평가는 교직윤리의식과 교사효능감을 검사하여 평가한다. 연구문제 2에서는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 서울 소재 4년제 대학의 유아교육과 학생 중 4학년에 개설된 ‘유아교사론’ 교과목을 수강하는 29명을 대상으로 2018년 9월 7일부터 2018년 12월 14일까지 총 13회기 진행되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 프로그램 적용 전·후에 교직윤리의식, 교사효능감 검사를 실시하였으며 수집한 자료는 Wilcoxon 부호순위 검증을 실시하였다. 이에 따른 적용 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식에 미치는 효과를 분석한 결과 교직윤리의식 총점과 하위 요인인 영유아에 대한 윤리, 가정에 대한 윤리, 동료에 대한 윤리, 사회에 대한 윤리, 교사 개인에 대한 윤리 영역에서 사후점수가 사전점수보다 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났다. 이를 통해 본 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교사효능감에 미치는 효과를 분석한 결과 교사효능감 총점과 하위 요인인 개인적 교사효능감 영역에서 사후점수가 사전점수보다 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났다. 반면, 교사효능감의 하위 요인인 일반적 교사효능감 영역은 사후점수가 사전점수보다 향상되었으나 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 연구문제 3에서는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 의미를 살피고자, 본 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결과정에서의 경험과 변화를 살펴보았다. 이를 구체적으로 살펴보며 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결과정에서의 경험은 윤리적 딜레마에 빠진 듯한 어려움을 겪었으나 실천 가능한 해결안을 도출하기 위한 노력을 통해 윤리적 딜레마와 학습의 주인공이 된 즐거움을 느끼게 되었다. 둘째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 변화는 유아교사의 교직윤리에 대해 이해하게 되었으며, 교직윤리를 실천하는 교사로 성장하게 되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 예비유아교사의 교직윤리의식, 교사효능감 향상에 긍정적인 효과가 있으며, 예비유아교사가 교직윤리의식을 이해하고 교직윤리를 실천하는 교사로 성장하도록 도울 수 있음이 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발한 ‘예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램’이 예비유아교사양성과정에서 적용하기에 타당하고 효과적인 프로그램임을 입증하는 것이라 하겠다. 따라서 본 연구에서 개발한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 예비유아교사의 교직윤리의식 함양을 위한 실질적이며 실천 가능한 교사교육 프로그램으로 활용되기를 기대한다.
본 연구는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고, 프로그램의 의미를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램 개발을 위한 연구를 수행하였으며, 이후 프로그램을 예비유아교사에게 적용하여 그 효과를 검증하고 의미를 살펴보았다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 1-1. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육 목적 및 목표는 어떻게 설정할 것인가? 1-2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교육내용은 무엇으로 선정할 것인가? 1-3. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 교수·학습방법은 어떻게 조직할 것인가? 1-4. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가?
연구문제 2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교사효능감에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제 3. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 의미는 무엇인가? 3-1. PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결 과정에서의 경험은 어떠한가? 3-2. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램을 통해 나타난 예비유아교사의 변화는 어떠한가?
각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행하였다. 연구문제 1에서는 프로그램 개발을 위해 먼저 관련 문헌 및 선행 연구 고찰, 요구도 조사를 실시하여 프로그램의 시안을 구성하였다. 구성된 시안을 토대로 전문가 협의 및 예비적용을 통해 도출된 문제점을 수정·보완하였다. 재구성된 프로그램에 대한 전문가 협의를 실시하여 최종 프로그램을 개발하였다. 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 목적은 예비유아교사의 교직윤리의식 함양을 통해 교직윤리 덕목에 근거한 의사결정력과 실천능력을 갖춘 예비유아교사를 양성하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 하위 목표는 첫째, ‘유아교사의 교직윤리의식 함양의 교육적 의미를 인식한다’, 둘째, ‘유아교육현장에서 발생하는 윤리적 딜레마에 대한 민감성을 기른다’, 셋째, ‘교직윤리 덕목에 근거한 의사결정력과 실천능력을 기른다’, 넷째, ‘교직윤리 덕목에 근거한 선택을 정당화하는 능력을 개발한다’이다. 프로그램의 교육내용은 ‘유아 관련 교직윤리’, ‘가정 관련 교직윤리’, ‘동료 관련 교직윤리’, ‘지역사회 관련 교직윤리’이며, 이에 따른 윤리적 딜레마는 각각 ‘개별유아의 존중과 전체유아의 공정성을 고려해야 하는 교사의 딜레마’, ‘방어적인 태도를 보이는 부모에게 진실을 말하는 것과 부모와의 관계를 고려하는 것에 대한 딜레마’, ‘유치원의 공동업무와 교사 개인 업무의 우선순위에 대한 초임교사의 딜레마’, ‘지역사회 연계 프로그램 수용과 유아 중심적인 하루일과 운영에 대한 딜레마’이다. 프로그램의 교수·학습방법은 교수·학습원리, 교수·학습과정, 교수자 역할, 현장전문가 역할로 구성하였다. 교수·학습원리는 ‘학습자 주도의 원리’, ‘관련성의 원리’, ‘통합의 원리’, ‘협력의 원리’, ‘다각적 정보수집의 원리’, ‘전문가연계 학습의 원리’, ‘가치지향의 원리’, ‘실천적 지식기반의 원리’이다. 교수·학습과정은 ‘윤리적 딜레마 이해하기’, ‘윤리적 딜레마 해결을 위한 자료수집하기’, ‘윤리적 딜레마 해결안 도출하기’, ‘윤리적 딜레마 해결안 발표 및 평가하기’로 이루어진다. 교수자의 역할은 ‘교수 설계자’, ‘학습자원을 제공하는 조력자’, ‘윤리적 딜레마 이해를 돕는 촉진자’, ‘윤리적 딜레마 해결안 도출을 돕는 지원자’, ‘동기유발을 위한 격려자’, ‘평가자’로 구성하였다. 현장전문가의 역할은 ‘윤리적 딜레마 관련 실천적 사례 및 해결방안 공유자’, ‘윤리적 딜레마 해결에 필요한 정보 제공자’, ‘학습자의 가상 해결안에 대한 피드백 제공자’, ‘최종 해결안 도출을 위한 안내 및 평가자’로 설정하였다. 프로그램의 평가는 정성평가와 정량평가로 나누어진다. 정성평가는 성찰일지 분석, 토의내용 분석, 면담 내용 분석을 통해 실시한다. 정량평가는 교직윤리의식과 교사효능감을 검사하여 평가한다. 연구문제 2에서는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 서울 소재 4년제 대학의 유아교육과 학생 중 4학년에 개설된 ‘유아교사론’ 교과목을 수강하는 29명을 대상으로 2018년 9월 7일부터 2018년 12월 14일까지 총 13회기 진행되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해서 프로그램 적용 전·후에 교직윤리의식, 교사효능감 검사를 실시하였으며 수집한 자료는 Wilcoxon 부호순위 검증을 실시하였다. 이에 따른 적용 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식에 미치는 효과를 분석한 결과 교직윤리의식 총점과 하위 요인인 영유아에 대한 윤리, 가정에 대한 윤리, 동료에 대한 윤리, 사회에 대한 윤리, 교사 개인에 대한 윤리 영역에서 사후점수가 사전점수보다 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났다. 이를 통해 본 프로그램이 예비유아교사의 교직윤리의식 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램이 예비유아교사의 교사효능감에 미치는 효과를 분석한 결과 교사효능감 총점과 하위 요인인 개인적 교사효능감 영역에서 사후점수가 사전점수보다 유의미한 향상을 보인 것으로 나타났다. 반면, 교사효능감의 하위 요인인 일반적 교사효능감 영역은 사후점수가 사전점수보다 향상되었으나 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 연구문제 3에서는 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램의 의미를 살피고자, 본 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결과정에서의 경험과 변화를 살펴보았다. 이를 구체적으로 살펴보며 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 윤리적 딜레마 해결과정에서의 경험은 윤리적 딜레마에 빠진 듯한 어려움을 겪었으나 실천 가능한 해결안을 도출하기 위한 노력을 통해 윤리적 딜레마와 학습의 주인공이 된 즐거움을 느끼게 되었다. 둘째, 예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램에 참여한 예비유아교사의 변화는 유아교사의 교직윤리에 대해 이해하게 되었으며, 교직윤리를 실천하는 교사로 성장하게 되었다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 예비유아교사의 교직윤리의식, 교사효능감 향상에 긍정적인 효과가 있으며, 예비유아교사가 교직윤리의식을 이해하고 교직윤리를 실천하는 교사로 성장하도록 도울 수 있음이 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발한 ‘예비유아교사를 위한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램’이 예비유아교사양성과정에서 적용하기에 타당하고 효과적인 프로그램임을 입증하는 것이라 하겠다. 따라서 본 연구에서 개발한 PBL 기반 현장전문가 연계 교직윤리교육 프로그램은 예비유아교사의 교직윤리의식 함양을 위한 실질적이며 실천 가능한 교사교육 프로그램으로 활용되기를 기대한다.
The purpose of this study is develop a filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teachers then apply it to early childhood preservice teachers, and thus examining its effects, and examining its meaning of the program. For this, research wa...
The purpose of this study is develop a filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teachers then apply it to early childhood preservice teachers, and thus examining its effects, and examining its meaning of the program. For this, research was carried out to develop the program. Then the application effect and meaning of the program was examined. The research questions set in this study are as follows.
Research Question 1. How to organize a filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-1. How to establish the purpose and goal the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-2. How to organize the educational contents of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-3. How to organize the teaching and learning method of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-4. How to evaluate the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher?
Research Question 2. What is the application effect of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 2-1. What is the program effects on preservice teacher’s sense of teaching ethics? 2-2. What is the program effects on preservice teacher’s teacher efficacy?
Research Question 3. What is the meaning of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 3-1. What is the experience in solving ethical dilemma of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL? 3-2. What is the change in early childhood preservice teachers through the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL?
Each research question was conducted as following process. In response to the research question 1, I reviewed the related literature and the precedent program, and development the program through comparing and analyzing those previous studies. I conducted a pilot study with this initially development program in a preservise teacher, and the final program was developed by revising the problems that were found from the pilot study. The expert verified of the final program. The purpose of the program is to foster a sense of ethics in teaching for prospective preservice teachers and to train prospective preservice teachers with decision making and practical skills based on the virtues of teaching ethics. To achieve the purpose, the goals of program are as follows: First, recognize the educational meaning of fostering the teaching ethics of early childhood teachers. Second, develop sensitivity to ethical dilemmas that arise in the field early childhood education. Third, develop decision-making and practical skills based on the virtue of teaching ethics. Fourth, develop the ability to justify choice based on the virtue of teaching ethics. The content of the program is composed of the following four categories: Child-related teaching ethics, Family-related teaching ethics, Colleagues-related teaching ethics, Community-related teaching ethics. The ethical dilemma is the ‘teacher’s dilemma that should consider the respect of individual child and fairness of all children’, ‘the dilemma of telling the truth to parents who show a defensive attitude and considering relationships with parents’, ‘The dilemma of beginner teachers on the priority of kindergarten’s joint work and teacher’s individual work’, and ‘Dilemma on acceptance of community-linked programs and child-centered daily work and operations’. The teaching and learning methods of the program consist of teaching and learning principles, teaching and learning processes, teacher roles, and filed expert roles. The teaching and learning principle are ‘learner-led principles’, ‘principle of relevance’, ‘principle of integration’, ‘principle of cooperation’, ‘principle of multidisciplinary information gathering’, ‘principle of expert connected learning’, ‘value-oriented principle’, and ‘principle of practical knowledge base’. The teaching and learning process consists of ‘understanding ethical dilemma’, ‘collecting data to solve ethical dilemma’, ‘driving ethical dilemma solution’ and ‘presenting and evaluating ethical dilemma solutions’. The role of the professor consisted of ‘professor Designers’, ‘assistant to provide learning resources’, ‘promote to help understand ethical dilemmas’, ‘applicants to help to drive ethical dilemmas solutions’, ‘promoter for motivaion’ and ‘evaluator’. The role of the filed experts consisted of ‘sharers of practical cases and solutions related to ethical dilemmas’, ‘information providers necessary to resolve ethical dilemmas’, ‘feedback providers to learners’ virtual solutions’ and ‘guide and assessors to derive final solutions’. The evaluation of the program is divided into qualitative and quantitative assessments. Qualitative evaluation is conducted through analysis of reflective log, analysis of discussion contents, and analysis if interview details. Quantitative evaluation is conducted by examining teacher’s sense of teaching ethics and teachers’ efficacy. In response to the research question 2, 29 students taking the Early Childhood Teacher Theory, which was established in the 4th grade, among students from the Department of Early Childhood Education at a 4-year university in Seoul, from September 7, 2018 to December 14, 2018 Up to 13 times have been conducted. In order to verify the effectiveness of the program, a sense of teaching ethics and a teachers’ efficacy were conducted before and after the application of the program. The data collected were validated against Wilcoxon’s code ranking. The results of the application are summarized as follows. First, the analysis of this program’s effect on the teacher’s sense of teaching ethics of preservice teachers showed a significant improvement in postscript scores over the pre-scores in the areas of ethics for children, which are lower factors, ethics for familes, ethics for colleagues, ethics for society, and ethics for individual teachers. Through this, it has been shown that this program has a positive effect on the improvement of teacher’s sense of teaching ethics of preservice teacher. Second, an analysis of the effects of this program on the teacher efficacy of preservise teachers showed a significant improvement in the postscript scores in the area of the teacher efficacy total score and the lower factor, the personal teaching efficacy. On the other hand, the general teaching efficacy area, which is a sub-factor of teacher efficacy, showed that the post-score was improved over the pre-score, but there was no significant difference. In response to the research question 3, to examine the meaning of this program, we looked at the experience and changes in the process of solving the ethical dilemma of preservice teachers who participated in this program. Looking specifically at this, the following is true. First, the experience in the process of solving the ethical dilemma of a preservice teacher who participated in this program has come to feel the pleasure of becoming the main character of ethical dilemma and learning through effort to come up with practicable solutions, although they have suffered from ethical dilemma. Second, the change of preservice teachers who participated in this program came to understand the teaching ethics of early child teachers and grew into teachers who practiced teaching ethics. In conclusion, it has been found that the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study has a positive effect on the improvement of teaching ethics and teacher efficacy of preservice teachers, and that it can help preservice teachers understand teaching ethics and grow into teachers who practice teaching ethics. This proves the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study is a valid and effective program fir applying in the preliminary preservice teacher training process. Therefore, it is expected that the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study will be used as a practical and practicable teacher education program to foster a sense of teaching ethics for preservice teachers.
The purpose of this study is develop a filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teachers then apply it to early childhood preservice teachers, and thus examining its effects, and examining its meaning of the program. For this, research was carried out to develop the program. Then the application effect and meaning of the program was examined. The research questions set in this study are as follows.
Research Question 1. How to organize a filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-1. How to establish the purpose and goal the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-2. How to organize the educational contents of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-3. How to organize the teaching and learning method of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 1-4. How to evaluate the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher?
Research Question 2. What is the application effect of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 2-1. What is the program effects on preservice teacher’s sense of teaching ethics? 2-2. What is the program effects on preservice teacher’s teacher efficacy?
Research Question 3. What is the meaning of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL for early childhood preservice teacher? 3-1. What is the experience in solving ethical dilemma of the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL? 3-2. What is the change in early childhood preservice teachers through the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL?
Each research question was conducted as following process. In response to the research question 1, I reviewed the related literature and the precedent program, and development the program through comparing and analyzing those previous studies. I conducted a pilot study with this initially development program in a preservise teacher, and the final program was developed by revising the problems that were found from the pilot study. The expert verified of the final program. The purpose of the program is to foster a sense of ethics in teaching for prospective preservice teachers and to train prospective preservice teachers with decision making and practical skills based on the virtues of teaching ethics. To achieve the purpose, the goals of program are as follows: First, recognize the educational meaning of fostering the teaching ethics of early childhood teachers. Second, develop sensitivity to ethical dilemmas that arise in the field early childhood education. Third, develop decision-making and practical skills based on the virtue of teaching ethics. Fourth, develop the ability to justify choice based on the virtue of teaching ethics. The content of the program is composed of the following four categories: Child-related teaching ethics, Family-related teaching ethics, Colleagues-related teaching ethics, Community-related teaching ethics. The ethical dilemma is the ‘teacher’s dilemma that should consider the respect of individual child and fairness of all children’, ‘the dilemma of telling the truth to parents who show a defensive attitude and considering relationships with parents’, ‘The dilemma of beginner teachers on the priority of kindergarten’s joint work and teacher’s individual work’, and ‘Dilemma on acceptance of community-linked programs and child-centered daily work and operations’. The teaching and learning methods of the program consist of teaching and learning principles, teaching and learning processes, teacher roles, and filed expert roles. The teaching and learning principle are ‘learner-led principles’, ‘principle of relevance’, ‘principle of integration’, ‘principle of cooperation’, ‘principle of multidisciplinary information gathering’, ‘principle of expert connected learning’, ‘value-oriented principle’, and ‘principle of practical knowledge base’. The teaching and learning process consists of ‘understanding ethical dilemma’, ‘collecting data to solve ethical dilemma’, ‘driving ethical dilemma solution’ and ‘presenting and evaluating ethical dilemma solutions’. The role of the professor consisted of ‘professor Designers’, ‘assistant to provide learning resources’, ‘promote to help understand ethical dilemmas’, ‘applicants to help to drive ethical dilemmas solutions’, ‘promoter for motivaion’ and ‘evaluator’. The role of the filed experts consisted of ‘sharers of practical cases and solutions related to ethical dilemmas’, ‘information providers necessary to resolve ethical dilemmas’, ‘feedback providers to learners’ virtual solutions’ and ‘guide and assessors to derive final solutions’. The evaluation of the program is divided into qualitative and quantitative assessments. Qualitative evaluation is conducted through analysis of reflective log, analysis of discussion contents, and analysis if interview details. Quantitative evaluation is conducted by examining teacher’s sense of teaching ethics and teachers’ efficacy. In response to the research question 2, 29 students taking the Early Childhood Teacher Theory, which was established in the 4th grade, among students from the Department of Early Childhood Education at a 4-year university in Seoul, from September 7, 2018 to December 14, 2018 Up to 13 times have been conducted. In order to verify the effectiveness of the program, a sense of teaching ethics and a teachers’ efficacy were conducted before and after the application of the program. The data collected were validated against Wilcoxon’s code ranking. The results of the application are summarized as follows. First, the analysis of this program’s effect on the teacher’s sense of teaching ethics of preservice teachers showed a significant improvement in postscript scores over the pre-scores in the areas of ethics for children, which are lower factors, ethics for familes, ethics for colleagues, ethics for society, and ethics for individual teachers. Through this, it has been shown that this program has a positive effect on the improvement of teacher’s sense of teaching ethics of preservice teacher. Second, an analysis of the effects of this program on the teacher efficacy of preservise teachers showed a significant improvement in the postscript scores in the area of the teacher efficacy total score and the lower factor, the personal teaching efficacy. On the other hand, the general teaching efficacy area, which is a sub-factor of teacher efficacy, showed that the post-score was improved over the pre-score, but there was no significant difference. In response to the research question 3, to examine the meaning of this program, we looked at the experience and changes in the process of solving the ethical dilemma of preservice teachers who participated in this program. Looking specifically at this, the following is true. First, the experience in the process of solving the ethical dilemma of a preservice teacher who participated in this program has come to feel the pleasure of becoming the main character of ethical dilemma and learning through effort to come up with practicable solutions, although they have suffered from ethical dilemma. Second, the change of preservice teachers who participated in this program came to understand the teaching ethics of early child teachers and grew into teachers who practiced teaching ethics. In conclusion, it has been found that the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study has a positive effect on the improvement of teaching ethics and teacher efficacy of preservice teachers, and that it can help preservice teachers understand teaching ethics and grow into teachers who practice teaching ethics. This proves the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study is a valid and effective program fir applying in the preliminary preservice teacher training process. Therefore, it is expected that the filed experts connection teaching ethics education program based on PBL developed in this study will be used as a practical and practicable teacher education program to foster a sense of teaching ethics for preservice teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.